Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:36

LDRD schreef:
Misschien zijn er hier in dit topic ook zat mensen die heel eigen methoden hebben, maar waar niemand eens naar vraagt? Waarom het niet veel dichter bij huis houden? Op bokt zijn paardenmensen genoeg die wat zinnigs te vertellen hebben. :j . Moet je wel willen luisteren en vragen stellen, want niet iedereen dringt zichzelf op ;) .

Nouja, als je zoals je eerder stelt 'de methode begint waar het paardengevoel ophoudt' sluit je niet alleen alle methodes (behalve je eigen subjectieve gevoel) uit; je diskwalificeert daarmee ook indirect mensen die zich wel inlezen in een methode. Aangezien je eigenlijk zegt dat zij dus geen paardengevoel hebben met je uitspraken; niet zo gek toch dat ze je dan niet om advies gaan vragen?

Met paarden werken op gevoel is niet zo moeilijk, maar dat gevoel methodologisch onderbouwen e systematisc opschrijven is dat wel, juist omdat het balanceren is tussen gevoel en verstand. Daarom zijn de trainers die hun (gevoels) methode hebben uitgewerkt ook zo succesvol, en wordt hen gevraagd hoe het zit. Het enige antwoord dat je van iemand die zegt 'de methode begint waar het gevoel ophoudt' kunt verwachten is; breng hem maar bij mij ik los het wel op (immers; uitleggen kan niet want het is een gevoel, geen methode). Maar dat willen mensen niet, ze willen zélf verder met hun paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:37

Daar kan ik inkomen dat je meer zoekt dan dressuur en dat je eens over een grens kijkt.

Ik heb daar weer andere dingen voor om niet alleen in de dressuurhoek rond te hangen :j .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:40

sallandval schreef:
Het enige antwoord dat je van iemand die zegt 'de methode begint waar het gevoel ophoudt' kunt verwachten is; breng hem maar bij mij ik los het wel op (immers; uitleggen kan niet want het is een gevoel, geen methode). .

Hier heb je best een punt hoor :j .
Ik zeg ook altijd dat wat ik doe lastig of eigenlijk misschien niet op een ander over te brengen is, omdat dat van nature in je moet zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:45

Ik heb ook weleens het idee dat mensen zichzelf te erg vastbijten in iets en een vastomlijnde methode leent zich daar ook goed voor. Vandaar dat ik al opmerkte een tunnelvisie een valkuil is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:48

LDRD schreef:
Misschien zijn er hier in dit topic ook zat mensen die heel eigen methoden hebben, maar waar niemand eens naar vraagt? Waarom het niet veel dichter bij huis houden? Op bokt zijn paardenmensen genoeg die wat zinnigs te vertellen hebben. :j . Moet je wel willen luisteren en vragen stellen, want niet iedereen dringt zichzelf op ;) .

Volgens mij gaat dit topic over Parelli, dus waarom zou ik vragen naar iemand anders zijn methode? Daar zijn andere topics voor, toch? En wat het dichterbij huis houden betreft, ik heb elke week thuis les. :) Verder heb ik in Nederland al vele mensen en methodes bezocht. Van NH, Western, springen, dressuur, etc. Nu heb ik wereldwijd veel mensen ontdekt die me wat interessants kunnen vertellen. Van hun wil ik nu meer weten. Als ik zo iemand ontdek in mijn eigen woonplaats dan zal ik die zeker bezoeken. ;)

Maar als jij wat wil vertellen over jouw methode, be my gast. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:50

LDRD schreef:
sallandval schreef:
Het enige antwoord dat je van iemand die zegt 'de methode begint waar het gevoel ophoudt' kunt verwachten is; breng hem maar bij mij ik los het wel op (immers; uitleggen kan niet want het is een gevoel, geen methode). .

Hier heb je best een punt hoor :j .
Ik zeg ook altijd dat wat ik doe lastig of eigenlijk misschien niet op een ander over te brengen is, omdat dat van nature in je moet zitten.

Dat geloof ik ook wel. Ik denk ook niet dat iedereen maar alles kan met een paard, ook al is er een manier om het te kunnen leren. (of dat nou via zelfstudie is of op les) Met paarden omgaan vergt vooral veel gevoel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 11:52

Ik wil nog even terug komen op iets wat ik eerder geplaats heb en een antwoord

Mijn opmerking:
Citaat:
Waarom hebben ze het paard niet meegenomen naar een omgeving met minder afleiding om te kijken hoe het dan reageerde? Minder afleiding van heel veel andere paarden om hem heen.

Antwoord :D
[***] schreef:
Je hebt niet altijd de mogelijkheid om een paard uit de omgeving te halen waar het probleem zich voordoet .. beste is om aan het probleem te werken zodra het zich voordoet, zodat je dat al achter de rug hebt. Als mijn pony moeite heeft met buiten de weide te komen dan los ik dat niet op door maar in de weide te blijven werken bv., je zal op een bepaald punt toch de confrontatie met zijn angsten moeten aangaan, het paard zal die moeten aangaan .. anders blijf je maar rondjes draaien.

Je hebt inderdaad niet altijd de mogelijk om een paard uit de omgeving te halen maar in dit geval dat dus wel mogelijk. Het is een redelijk groot probleem dat het paard geen aandacht heeft voor hun. om veilig te kunnen werken heb je inderdaad wel aandacht van het paard nodig. Maar waarom niet beginnen in een omgeving met minder prikkels en het paard een eerlijke kans geven? Tuurlijk ga je dat steeds verder opbouwen, stap voor stap. Zwemmen leer je ook niet door je meteen in het diepe te gooien, zonder bandjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:55

sallandval schreef:
LDRD schreef:

Nouja, als je zoals je eerder stelt 'de methode begint waar het paardengevoel ophoudt' sluit je niet alleen alle methodes (behalve je eigen subjectieve gevoel) uit; je diskwalificeert daarmee ook indirect mensen die zich wel inlezen in een methode. Aangezien je eigenlijk zegt dat zij dus geen paardengevoel hebben met je uitspraken; niet zo gek toch dat ze je dan niet om advies gaan vragen?

Met paarden werken op gevoel is niet zo moeilijk, maar dat gevoel methodologisch onderbouwen e systematisc opschrijven is dat wel, juist omdat het balanceren is tussen gevoel en verstand. Daarom zijn de trainers die hun (gevoels) methode hebben uitgewerkt ook zo succesvol, en wordt hen gevraagd hoe het zit. Het enige antwoord dat je van iemand die zegt 'de methode begint waar het gevoel ophoudt' kunt verwachten is; breng hem maar bij mij ik los het wel op (immers; uitleggen kan niet want het is een gevoel, geen methode). Maar dat willen mensen niet, ze willen zélf verder met hun paard.

Parelli neemt ook geen paarden van andere mensen in training en wil juist dat je het zelf (met hulp) oplost. Het paard en de eigenaar hebben er niets aan als Pat iets kan met het paard, je moet het samen kunnen doen.

Ik geloof dus zelf niet dat het mijn gevoel of interesse uitsluit. Ik heb nu alleen iets wat bij mijn gevoel en interesse past. Ik denk niet steeds "oh zo moet het", ik denk steeds "Oh ja, zou doe ik het ook of zo zou ik het ook op (willen) lossen." Natuurlijk leer ik heel veel bij, maar het past wel allemaal in mijn straatje.

De hele visie die Parelli heeft op zadels vind ik trouwens weer niet correct, om een voorbeeld te noemen. Daar kan ik me niet in vinden.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 20-01-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:58

fransje23 schreef:
Je hebt inderdaad niet altijd de mogelijk om een paard uit de omgeving te halen maar in dit geval dat dus wel mogelijk. Het is een redelijk groot probleem dat het paard geen aandacht heeft voor hun. om veilig te kunnen werken heb je inderdaad wel aandacht van het paard nodig. Maar waarom niet beginnen in een omgeving met minder prikkels en het paard een eerlijke kans geven? Tuurlijk ga je dat steeds verder opbouwen, stap voor stap. Zwemmen leer je ook niet door je meteen in het diepe te gooien, zonder bandjes.

Ik denk niet dat het zo nieuw is voor het paard. Ik heb het filmpje nu een paar keer gezien en volgens mij zijn ze het stadium van stap voor stap allang voorbij, vandaar dat het paard ook zo wordt aangepakt. Aan de groep en het zadel op zijn rug te zien is dit gebeurd in de warming up fase en gaan ze daarna rijden. Dat is niet gebruikelijk voor Parelli als het zou gaan om een paard wat niet bekend is in de methode.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:05

Jessix schreef:
Ik denk niet dat het zo nieuw is voor het paard. Ik heb het filmpje nu een paar keer gezien en volgens mij zijn ze het stadium van stap voor stap allang voorbij, vandaar dat het paard ook zo wordt aangepakt. Aan de groep en het zadel op zijn rug te zien is dit gebeurd in de warming up fase en gaan ze daarna rijden. Dat is niet gebruikelijk voor Parelli als het zou gaan om een paard wat niet bekend is in de methode.

Dat maakt het probleem juist nog opmerkelijker. Paard zou dan al redelijk door de wol geverfd moeten zijn de wat levels behaald hebben? Waarom dan ineens een gedragsverandering?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:07

fransje23 schreef:
Jessix schreef:

Dat maakt het probleem juist nog opmerkelijker. Paard zou dan al redelijk door de wol geverfd moeten zijn de wat levels behaald hebben? Waarom dan ineens een gedragsverandering?

Omdat het een paard is en geen robot. Waarom staakt een paard op een wedstrijd?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:08

Ik zie ook niets verkeerd aan dat filmpje.
De student aan het begin is een beetje een klungel en zit er qua timing hier en daar wel wat naast.
Maar Linda zelf doet weinig mis. Ze gebruikt net zoveel 'kabaal' als noodzakelijk is met zo'n respectloos paard.
En haar timing is nagenoeg perfect.

De opmerking dat ze niet genoeg beloont vind ik niet terecht. Ja, er zijn momenten dat het paard wel 'ongeveer' doet wat gevraagd wordt. Dat hij bijvoorbeeld wel een beetje achterwaarts gaat wanneer ze dat vraagt. Maar dan gaat hij ofwel scheef, terwijl hij z'n schouder gebruikt om Linda 'te blokken'. Of hij draait z'n hoofd weg of... Allemaal subtiele tekens van protest. En maar logisch dat ze dat niet zeer expliciet gaat belonen. Je ziet haar wel de druk wat verminderen op momenten dat hij in de juiste richting begint te denken, om het paard aan te moedigen verder in die richting te denken. Maar het is pas helemaal aan het eind van dat filmpje dat hij wat meer gaat open staan voor wat ze vraagt. En dan zie je haar ook zeer duidelijk en expliciet belonen.
Het paard snapt het dus wel degelijk.

Dat het een beetje jammer is, dat er zoveel druk gebruikt moet worden bij dit paard, vind ik trouwens ook. Maar daar is waarschijnlijk een hele weg aan vooraf gegaan. Als dat paard geleerd heeft dat hij in de buurt van mensen net zo goed z'n zin mag doen, is het veel moeilijker om dat te doorbreken. Dan dat je een paard hebt dat van begin af aan geleerd heeft dat hij respectvol moet blijven.

Ik heb zelf ook een hengstenveulen en ben al sinds kind af aan bekend met de Parelli methode.
(Ik ben geen volger van dat lesprogramma. (Alhoewel ik die DVD's wel heb) Maar het is voor mij een beetje een 2de natuur om op deze manier te werken. Het is mij jaren geleden nu eenmaal zo aangeleerd en ik ben het zo gewend.)
Ik 'train' mijn veulen op dezelfde manier, in de hoop in de toekomst zulke situaties te kunnen vermijden.
En tot nu toe heb ik een 9 maanden oud zeer braaf hengstje lopen, die in de omgang op de grond, alles kan wat elk ander paard kan. Hij is 100% verkeersmak, loopt aan een koordje, wijkt voor druk in alle richtingen, geeft voeten, kan overal aangeraakt worden etc... En eigenlijk kon hij dat met 3 maanden ook allemaal al wel.
En dat heeft hij allemaal geleerd met een minimum aan druk en zonder dat hij het in vraag stelt. Hij vindt het vanzelfsprekend. En ik heb er goede hoop op dat hij in de toekomst op deze manier ook gewoon respectvol zal blijven. En open blijft naar mij toe, als ik hem nieuwe dingen leer. (Maar dat zal dan ook wel van mijn 'kunde' als "trainer" gaan afhangen. :+ )

Situaties als in dat filmpje zijn ook helemaal niet het gevolg van de Parelli methode, maar eerder van welke soort training daar aan vooraf gegaan is. Want uiteindelijk is dat hetgene wat ervoor gezorgd heeft dat het paard geleerd heeft, zo te reageren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:12

Luckystory schreef:
Maar het is pas helemaal aan het eind van dat filmpje dat hij wat meer gaat open staan voor wat ze vraagt. En dan zie je haar ook zeer duidelijk en expliciet belonen.
Het paard snapt het dus wel degelijk.

Ze vraagt aan het eind andere dingen, en op een andere manier. Hoe leid je daaruit af dat het paard ook in het begin snapt wat de bedoeling is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:13

Gini schreef:
Ik ga nooit met Parelli beginnen, alleen maar omdat ik bang ben mijn open blik te verliezen.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd in de gaten moet houden dat je ze nooit gebruikt. En nee, geen quote van Parelli :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:17

LDRD schreef:
Over open blik: waarom vragen de mensen die volgens Parelli werken zelden hoe anderen dan iets doen om hun eigen blik te verbreden?

Misschien omdat Parelli al een smeltkroes is aan verschillende methodes waar je de rest van je leven mee vooruit kunt met goede begeleiding, goede kans op slagen en waar je oneindig in door kunt groeien? Misschien hebben mensen die volgens Parelli werken daar wel genoeg aan en werkt een mix met nog meer methodes alleen maar averechts?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-01-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:21

Shadow0 schreef:
Ze vraagt aan het eind andere dingen, en op een andere manier. Hoe leid je daaruit af dat het paard ook in het begin snapt wat de bedoeling is?

Omdat hij het anders aan het einde ook niet gedaan zou hebben. ;)
Ze houdt hem bezig, vraagt hem op allerlei manieren te wijken voor druk. (Want uiteindelijk is wijken voor druk in alle verschillende richtingen gewoon een variatie op 1 thema. Als hij zijwaarts of vooruit kan, kan ze hem net zo goed achterwaarts vragen etc... allemaal hetzelfde. Het gaat er immers om dat het paard wijkt voor de druk. En ik geloof dat dat een concept is dat dit paard normaal gezien wel zal kennen. Anders zouden ze die oefening aan het begin al niet eens proberen te vragen. Parelli is namelijk heel geleidelijk qua opbouw.)
In het begin loopt hij dwars door haar hulpen heen en kiest ervoor haar compleet te negeren. Maar doorheen dat filmpje zie ik zeker wel gaandeweg verbetering.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:22

Cassidy schreef:
LDRD schreef:
Over open blik: waarom vragen de mensen die volgens Parelli werken zelden hoe anderen dan iets doen om hun eigen blik te verbreden?

Misschien omdat Parelli al een smeltkroes is aan verschillende methodes waar je de rest van je leven mee vooruit kunt met goede begeleiding, redelijk kans op slagen en waar je oneindig in door kunt groeien? Misschien hebben mensen die volgens Parelli werken daar wel genoeg aan en werkt een mix met andere methodes alleen maar averechts?

Daarbij werkt Parelli zelf nog steeds samen met heel veel verschillende mensen. Zo hebben ze bijvoorbeeld klassieke dressuurles van Walter Zettle. Doet Colleen Kelly Rider Biomechanics en Nate Bowers het aangespannen werk. En dat zijn maar een paar voorbeelden van de mensen met wie ze samen werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:25

Cassidy schreef:
Gini schreef:
Ik ga nooit met Parelli beginnen, alleen maar omdat ik bang ben mijn open blik te verliezen.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd in de gaten moet houden dat je ze nooit gebruikt. En nee, geen quote van Parelli :D

In dit geval is de nooit gerechtvaardigd. Al is het alleen maar omdat ik het geld niet wil uitgeven om alle merchandise te kopen.
Als iemand mij wil sponsoren of mij gratis wil equiperen, dan zal ik de nooit ombuigen in een wie weet. :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:28

Ik ben wel bekend met Parelli en iets wat ik geleerd heb is dat niet alles op 1 paard werkt ook niet van Parelli;) geen een methode is perfect op elk paard en als je maar kijkt waar je paard wel goed mee samenwerkt maakt het niet uit wat je gebruikt. Ze moeten leren dat wel;) maar soms is het de manier waarop zoeken.

Bij mijn paard onderandere door Parelli methode ontdekt haat alles rechtstreeks naar zijn hoofd en deed dus ook niets op deze commandos dan hard er tegen in gaan. Uiteindelijk bij wat grover zoals hier te zien deed hij het wel maar niet van harte;) Later ondekte ik als ik het via voorborst, schouders en zijkant aanvroeg hij veel meer voor me wilde doen. Maar zodra ik in zijn hals gebied kwam had ik een rot paard. En parelli is daar toch nog steeds op gericht alles op voorkant. Zo ook werken bij het laden aan de voorkant met druk:) Dat deed hij echt niet. Nu werk ik met druk vanaf zijkant waar je been normaal is en sta naast de klep hoef niet eens mee naar binnen en hij laad wel:) Terwijl bij verschillende methode werkend op voorkant druk en belonen duurde het uren en happerde nog altijd onbetrouwbaar. Nu weet hij oke dit is goed en werkt ovor hem want ik sta niet voor hem of in de trailer al:) maar ontdekt door het doen van verschillende trainingen bij de verschillende methodes. En uiteindelijk werkte deze bij dit paard;) en zo zoek je altijd naar het juist voor je combinatie en dichtbij jezelf waar je goed bij voelt want dat werkt het beste vaak;)

En de tijd staat niet stil vind ook dat Parelli de methodes aan moet willen passen als iets niet werkt op een paard en op zoek moet naar wat wel werkt voor dat paard;) En dat is dus niet dit voor dit paard. maar zo is er voor elk paard wel iets te vinden waar de samenwerking beter van wordt. Zo lang we ook maar op gevoel blijven gaan:) Geen een methode werkt geheel op 1 paard:) Daar ben ik wel achter na de verschillende trainingen van verschillende trainers gevolgt te hebben zelf.

Ik heb overal iets goed uit gehaald voor mijn paard maar ook slechte dingen;) En daardoor ontdekt hoe het werkt bij mijn paard;) En daar de beste dingen uit gehaald die werken voor ons. Wat dicht bij ons beiden blijft want dat is nog steeds het belangerijkste van alles;) Dichtbij ons beiden, wat werkt ovor ons. En dat kan heel anders zijn dan de trainings methode vast zitten;)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 20-01-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Luckystory, kan jij dan onderstaande vraag voor mij beantwoorden. Ik heb deze al gevraagd, maar toen was men niet willig om deze vraag te beantwoorden. Ik denk dat als ik het op zijn minst zie, dat ik dan kan beginnen te begrijpen wat er nu zo goed en ok is in dit filmpje.

Gini schreef:
Kan je dan precies de seconden aangeven
A. Linda geeft een commando
B. Paard reageert zoals Linda het wil
C. Linda geeft een beloning

Want ik zie het echt niet.

Shadow0

Luckystory schreef:
Omdat hij het anders aan het einde ook niet gedaan zou hebben. ;)

Dat snap ik niet: aan het eind vraagt ze andere dingen, op andere manieren. Waar het paard dus ook anders op reageert.

Citaat:
Ze houdt hem bezig, vraagt hem op allerlei manieren te wijken voor druk. (Want uiteindelijk is wijken voor druk in alle verschillende richtingen gewoon een variatie op 1 thema. Als hij zijwaarts of vooruit kan, kan ze hem net zo goed achterwaarts vragen etc... allemaal hetzelfde.

In theorie vast wel. Maar in de praktijk vind ik het er zo niet uitzien. Ook vind ik het eigenlijk niet logisch (volgens het wijken voor druk-principe) dat 'wiebelen aan een touw' dat geen druk geeft in een bepaalde richting, betekent dat het paard achterwaarts moet. Dat kun je een paard natuurlijk wel leren, maar het volgt voor mij niet automatisch uit het 'wijken voor druk'-principe. En als ik het paard zo zie, voor hem ook niet. Ik zie hem aan het begin bv duidelijk wijken voor de druk van het touw op zijn borst en z'n hals. Maar als de richting uit die beweging gaat (en het meer heen en weer bewegen wordt) gaat het paard ook niet meer achterwaarts. Ik heb dus de indruk dat het paard het ook echt niet heel erg snapt, en mede daardoor protesteert.

Citaat:
Anders zouden ze die oefening aan het begin al niet eens proberen te vragen. Parelli is namelijk heel geleidelijk qua opbouw.)

Dat impliceert dat Parelli het niet fout kan doen/hebben. Dat vind ik een vreemd uitgangspunt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:34

Gini schreef:
In dit geval is de nooit gerechtvaardigd. Al is het alleen maar omdat ik het geld niet wil uitgeven om alle merchandise te kopen.
Als iemand mij wil sponsoren of mij gratis wil equiperen, dan zal ik de nooit ombuigen in een wie weet. :D

Je hoeft geen merchandise te kopen van Parelli hoor, er staat zoveel informatie gratis op het internet dat je alles bij elkaar kunt sprokkelen. Filmpjes op Youtube, informatie op fora, er zijn demonstraties waar je al dan niet gratis kunt komen kijken en met mensen kunt praten, en desnoods broddel je zelf een touwhalster en een leadrope in elkaar en werk je met een gewone dressuurzweep.

Een voordeel van de Parelli merchandise is echter wel dat het is uitgetest door de jaren heen ontwikkeld. Het halster precies zo geknoopt dat de punten op de correcte plekken zitten, de leadrope net onder de knop verzwaard dat hij niet doorslingert als de handler met de aanwijzing stopt en de stick zo dik en goed uitgebalanceert dat hij niet doorbuigt als je druk geeft, niet splintert als je een keer een aanwijzing moet versterken, en geen last van RSI krijgt omdat hij zo zwaar is en niet lekker in de hand ligt. Als jij het wiel opnieuw wilt uitvinden, en alle fouten wilt maken die al een keer eerder zijn gemaakt, niet wilt profiteren van de kennis van een ander, dan gaat niemand je verbieden om die zoektocht gewoon zelf opnieuw te starten. Er zijn genoeg goede B-merken te vinden waar je goede resultaten mee kunt boeken. Wil je perfecte resultaten (Quote Parelli: practice does not make perfect, perfect practice makes perfect) dan gebruik de perfecte spullen.

Aanschaf van de goede spullen is grotere kans op succes. Een chirurg kan ook geen cosmetische operatie uitvoeren met een slagersmes. Hij kan het proberen, maar de resultaten zijn er waarschijnlijk ook naar.

Set yourself up for succes. Gebruik de juiste spullen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:35

@ Shadow: Natuurlijk kan Parelli het fout hebben, maar hij heeft zelf wel de skills om het dan ook weer op te lossen en die skills probeert hij zijn studenten ook te leren.

Het paard weet donders goed wat het wiebelen aan het touw betekend. Wat je verder in het begin zit is dat Linda het paard steeds blokt, omdat het naar voren wil komen. (over haar heen, in haar ruimte..) Het tikken op de kont is omdat het paard niet zijn achterhand op haar mag richten. Weg met die kont! Ze geeft het hele filmpje door dezelfde hulpen, alleen in verschillende fases. Het is allemaal wijken voor druk. Het paard begrijpt het wel, heeft dit geleerd en doet het uiteindelijk ook.

Ik kan me voorstellen dat het minder zichtbaar is als je niet bekend bent met Parelli, maar het is wel degelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:38

Shadow0 schreef:
Citaat:
Anders zouden ze die oefening aan het begin al niet eens proberen te vragen. Parelli is namelijk heel geleidelijk qua opbouw.)

Dat impliceert dat Parelli het niet fout kan doen/hebben. Dat vind ik een vreemd uitgangspunt.

Dat impliceert het in mijn ogen toch echt niet. Ook Parelli kleunt weleens mis, meest recente voorbeeld de affaire met Catwalk. Parelli is altijd in ontwikkeling. Daarom vind ik het dan ook niet helemaal eerlijk dat we nu al zoveel pagina's eindeloos blijven doorzwammen over een filmpje dat 10 jaar geleden (volgens mij nog langer dan dat) ooit eens in een Parelli pakket heeft gestaan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:39

Er zijn paarden die nooit wennen aan wijken voor druk:) Probeer het maar eens bij sommige hengsten:) Dan heb je een gevecht voor uren en dagen en opgeven is niet in het woorden boek:) het kan ook anders zonder druk op het hoofd vooral wa tje hier ziet en er rech tvoor staan wat voor een paard betekend in mijn ogen in het wild de confrontatie aangaan:) En sommige blijven tot de dood niet opgeven daarin:0

Dus soms moet je zoeken naar andere wegen soms subtiel soms duidelijke taal voor 1 malig anders lopen ze nog over je heen. En een paard blijft ene paard die soms reageert zoals hij wil:) Daar is het een vlucht dier voor 100% tam worden ze soms nooit:) Gelukkig maar anders wordt de sport ook saai:0

Kortom doe wat past bij het paard en soms is dat flink zoeken en hoeft dit niet te werken op een paard;) en andere dingen daarvan wel> maar niet altijd alles van een:)