De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 00:58

jackie schreef:
[
Denken jullie ook aan mij?
[/quote]

meerijden??

Graag

Bak ik wel taart ofzo!

Ga je ook mee Linda??
[/quote]

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 00:58

@ An: wanneer is dat ook alweer?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 00:59

Arnhem is 11 september...wanneer wordt de mini (?!) NB meeting?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 01:01

nienke07 schreef:
Arnhem is 11 september...wanneer wordt de mini (?!) NB meeting?

Nou , 11 september dus

Komen jullie ook??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 01:03

sorry meiden, dan kan ik niet. zit ik namelijk op werkkamp bij onze oosterburen. veel plezier daar. ben vorig jaar geweest en vond het wel leuk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 01:07

jackie schreef:
sorry meiden, dan kan ik niet. zit ik namelijk op werkkamp bij onze oosterburen. veel plezier daar. ben vorig jaar geweest en vond het wel leuk.

Tandartsen gebeuren???

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 01:16

ja.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 01:31

jackie schreef:
ja.

Plezier!

Tot volgende week dames!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:49

jackie schreef:
opala schreef:
Jackie: Zien er goed uit. Je mag trots zijn op je werk, het komt er allemaal niet vanzelf. Jammer dat jij mijn buurvrouw niet bent

ik ben dan misschien niet je buurvrouw maar Hilversum en Krommenie is niet echt ver van elkaar vandaan (i.m.o.) in het geval dat je een keertje advies nodig hebt.......

Jackie, hartstikke lief aangeboden natuurlijk, maar ik sla je aanbod af. Ik ben een rare hoor, weet het, maar Oop is mijn project, Ramey zou er niet eens bij mogen .

AM: Veel plezier, ook al lees je het niet meer.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:36

mij best, Oop, succes ermee

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 11:43

Ja Bob en ik gaan ook naar Arnhem. Heb er echt zin in, het lijkt me hartstikke leuk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:46

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:39

Ik heb net de bevestiging binnen dat ik in Arnhem deel kan nemen aan deze workshop:

*

Natural Balance hoefbekappen Door Joke Nibbelink

Tijdsduur: 90 minuten Maximum aantal deelnemers: 20 Ervaring: niet vereist Paard: niet nodig, demo-paard beschikbaar

Tijdstip: 11.00 - 12.30

Natuurlijk hoefbekappen (volgens de Natural Balance methode) is een manier van hoefbekappen gebaseerd op de slijting van de hoeven van in het wild levende paarden zoals Mustangs. Het is een methode uit Amerika gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek bij wilde paarden, naar de natuurlijke ondersteuning van de paardenhoef, zodat deze optimaal kan functioneren. Deze manier gaat uit van de innerlijke werking van de hoef.
In deze workshop kom je meer te weten over de theorie hierachter. Joke Nibbelink heeft een opleiding aan de mission farrier school gevolgd en is gecertificeerd hoefsmid. Ze bekapt en beslaat paarden volgens de Natural Balance methode.
Er zal het een en ander op een echt paard gedemonstreerd worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:33

je plaatst vast wel een verslagje wendytje??
'k ben helaas het hele weekend de hort op, anders was ik zeker naar arnhem gegaan

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:36

ik heb haar vorig jaar aan het werk gezien op de NH dag. ze is erg aardig en de methode van bekappen is ook OK. lijkt erg op Jackson, Ramey en de rest. alleen hoeven de Natural Balance ijzers niet voor mij.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:41

vandaag heb ik de hoeven van Briolette weer onder handen genomen:

linksvoor
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding

linksachter
Afbeelding

rechtsachter met overgroeid steunsel. joost mag weten hoe ze met dat weer heeft geflikt. restant gat van een hoefzweer zit onder het steunsel.
ze heeft er niet kreupel van gelopen. was alleen een tijdje niet helemaal rad
Afbeelding

steunsel verwijderd, let op het gat
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 00:27

Hoeven zien er toch goed uit.

Over overgroeid steunsel/dubbele zool gesproken, zal dit niet gewoon een aanpassing kunnen zijn van de hoef wanneer de algehele hoefwerking niet helemaal "gezond" is, danwel in- of extern. De hoefzweer is een ontsteking binnen de hoef (zoals bij Briolette) en bijna alle hoeven blijken voordat je zelf regelmatig bekapt, dit te vertonen. Ramey zegt ook dat de zool zich eerst moet opbouwen voordat herstel kan intreden.

Iets anders: Oop heeft nog nooit een paardentandarts gezien, ik zie er ook geen reden toe. Wel interessant om te lezen in een ander topic dat kaken van paarden die bitloos gereden worden, evenals wilde paarden, er anders uitzien dan die met bit gereden worden. Of zijn dit indianenverhalen?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 01:16

@Opala: de hoeven zien er Nu redelijk uit ja, vanaf de onderkant gezien. maar ik ben er nog niet. de nieuwe groei zit pas halverwege de hoeven. mijn vroegere TS heeft nooit geen aandacht aan steunsels en flares geschonken. vandaar dat ik nu met een "kruipsteunsel" opgescheept ben. en je wilt niet weten hoe stiekum en snel dat gaat.

steunsels zijn harder als zool. als er steunselhoorn op de zool ligt veroorzaakt dat kneuzingen. die kunnen zich ontwikkelen tot zweren.

bij wilde paarden krijgt het steunselhoorn niet de kans om over de zool te groeien.

onderwerp tandarts: IEDER PAARD zou minstens jaarlijks gecontroleerd moeten worden. alleen omdat je er geen reden toe ziet wil nog niet zeggen dat er niks aan de hand is. de gemiddelde paardeneigenaar heeft het namelijk pas te laat in de gaten dat er wat mis is met het gebit van zijn paard. en op het uiterlijk (wel doorvoed) kun je niet afgaan. ik heb in de monden van de rondste paarden al bouwvallen aangetroffen.

de onderkaak van paarden die met bit gereden worden KAN sporen van botafwijkingen vertonen. ook zie je slijtagesporen van het bit aan de eerste kiezen.

HET WIL NIET ZEGGEN DAT BITLOOS VRIENDELIJKER IS. stel je voor je paard heeft messcherpe punten aan de buiten(wang)kant van zijn gebit. de bitloose optoming/halster drukt op de wangen en daarmee deze tegen de haken aan. ook niet prettig. wat mij betreft kun je beter een bit in een mond zonder problemen hangen dan bitloos rijden met een pijnlijk gebit.
de enige voordeel van bitloos is dat de wolfstanden er niet uit hoeven.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:11

Ik heb nog nooit wat aan de zool gedaan, anders dan de plaatsen waar normaliter steunsel zou zitten. En tot mijn verwondering is de zool van de linkerachtervoet hol getrokken, diegene waar ik het eigenlijk het laatst van verwachte, omdat deze echt alleen uit dubbele zool leek te bestaan qua kleur. Na een regenachtige periode zag ik 'm hol staan, helemaal wit door de verzadiging met water, de dagen erop leek het wel weer minder, maar nu paar weken later, is ie goed hol. Ik hoop vanavond een "duidelijke" foto ervan te schieten.

Tandarts-bitloos: ter kennis aangenomen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:52

vanavond komt Hans Arendse weer bij Banjer...

Banjer staat er nog steeds erg netjes op... alleen is bij linksvoor de straal vreemd... hopelijk kan Hans daar wat aan doen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:54

Aan de stralen heb ik werkelijk nooit wat gedaan .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:00

Hans doet er normaal ook nooit wat aan... maar de straal lijkt wel "los" te zitten... nou ja... velletjes die los zitten... weet niet hoe ik het uit moet leggen... (als ik digi had, had ik wel een foto gemaakt)... Banjer loopt er iig niet kreupel op, en er heeft een keer een VA naar gekeken die zei ook dat ik me niet druk moest maken.. ik moest vragen of Hans als het losse eraf kon halen....

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:08

Doe hem de groetjes Flan is donderdag voor t eerst door hem gedaan. Ze loopt tot nog toe lekker en we zijn vrijdag een flinke bosrit gaan maken, zaterdag een stukkie over de weg met de kar en zondag heb ik ook weer buiten gereden.

Hopelijk is er niets met de straal...

Zal vanaf t topic nog verder bijlezen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:10

zal ik doen Jel!

Banjer heeft het al een keer eerder gehad hoor... toen heeft Hans ook al het losse weggehaald... ik ga dat nu weer vragen...

Ik heb trouwens voor de zekerheid Biotine besteld... dat schijnt goed te zijn voor de huid (ivm zomereczeem van Banjer), maar het schijnt ook goed te zijn voor de hoeven... heeft iemand hier ervaring mee? ik heb zo'n emmer van NAF besteld... bij de paardendrogist...

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:13

Mijn lesgeefmens gebruikte dat bij een vroegere lespony want die had zulke slechte hoeven. Ik weet dat er nog meer mensen zijn op stal die het gebruiken maar zelf heb ik er geen ervaring mee... Ik wil ze wel vragen naar hun resultaten