De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:37

Nou van kosten besparen ga ik voorlopig ook maar niet uit, alleen al het startpakket bij PN (pakket, cursus en gereedschap) brengt al een bedrag van 240 euro... + bloed, zweet en tranen, niet te vergeten Maar hopelijk ook plezier, mooie hoeven en een blij paard!!

Het is bij mij ook vooral omdat ik vind dat de hoeven van mijn paard er beter uit zouden moeten kunnen zien. Hij loopt er nu goed op hoor; ze groeien snel, brokkelen amper, maar de voorhoeven zijn iets ongelijk, en hij heeft één licht platvoetje; en achter slijten ze iets scheef af. Maar na een paar bekappingen door mijn gewone hoefsmid merk ik nog weinig verandering.

En ik rij nu nog vrij weinig omdat hij zo jong is, maar ik weet nu al dat ik in de toekomst steeds meer 'adviezen' ga krijgen van: zet hem op ijzers! Ik hoor het nu al; omdat ik een 'dressuurpaard' heb, vinden de meesten in mijn omgeving dat hij op ijzers hoort: zo wordt het al eeuwen gedaan en DUS is dat het beste... Nou ben ik zelf niet echt wedstrijd gericht, en is de dressuur-afstamming van mijn paard een toevallige bijkomstigheid; daar heb ik hem niet voor gekocht. Maar feit blijft dat ik mij steeds moet verantwoorden voor de ijzerloze hoeven van mijn paard, en graag zelf dus wat meer kennis wil krijgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:54

Vooral wanneer je de vertaling gelezen hebt van het boek van Dr. Strasser (www.paardenwerkplaats.nl) waarin de anatomie van het paard(en hoef) heel uitgebreid wordt beschreven, laat je het wel uit je hoofd alleen al te overwegen om je paard op ijzers te zetten. Maar zo zie ik het .

Naar andere cursussen, clinics of workshops ga ik niet. Het is veel geld en vaak erg uit de buurt. Voorlopig kan ik uit de voeten. En ...... door dit topic te volgen, pik ik graag een graantje mee van soms heel erg belangrijke informatie, welke ik echt niet had willen missen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:03

Dus wat dat betreft is het boek van Dr Strasser een aanrader?

Leuk om te zien trouwens dat ik hier niet de enige ben met een volle boekenkast, naast de boeken van mijn studie heb ik een hoop leesboeken, boeken over voeding en boeken over paarden. Oh ja, mijn vriend heeft er ook nog wat boeken bij staan

Iemand trouwens ervaring met Edwin Butter als bekapper? Op de cursus kreeg ik de tip om hem eens te bellen als bekapper voor mijn paardje...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:41

wendytjeG schreef:
Dus wat dat betreft is het boek van Dr Strasser een aanrader?

Leuk om te zien trouwens dat ik hier niet de enige ben met een volle boekenkast, naast de boeken van mijn studie heb ik een hoop leesboeken, boeken over voeding en boeken over paarden. Oh ja, mijn vriend heeft er ook nog wat boeken bij staan

Iemand trouwens ervaring met Edwin Butter als bekapper? Op de cursus kreeg ik de tip om hem eens te bellen als bekapper voor mijn paardje...

Strasser is zeker een aanrader. ik heb drie boeken van haar. zeer interessant. wil niet zeggen dat je haar rigoreuse manier van bekappen tot in de puntjes moet navolgen. je leert wel een hoop van.

alleen mijn bestand aan paardenboeken vult al een boekenkast

Edwin Butter ken ik niet. de voordeel van het bestuderen van al die boeken etc. is dat je binnen no time in de gaten hebt of je bekapper wat deugt of niet. wout overbeeke kan ik iedereen aanbevelen hoewel ik sommig dingen anders doe als hij. zover ben ik al dankzijn literatuur en cursussen en experimenteren op mijn kudde (de zielen....)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:51

jackie schreef:
de voordeel van het bestuderen van al die boeken etc. is dat je binnen no time in de gaten hebt of je bekapper wat deugt of niet. wout overbeeke kan ik iedereen aanbevelen hoewel ik sommig dingen anders doe als hij. zover ben ik al dankzijn literatuur en cursussen en experimenteren op mijn kudde (de zielen....)

Arme paardjes haha
Tsja, Wout Overbeeke woont te ver weg, dat krijg je als je in een uithoek woont he?
Maar ik denk dat je gelijk hebt, ik hoop dat ik onderhand toch echt wel doorheb waar ik op moet letten.
daarom vond ik het oefenen op die kadaverhoeven ook heel nuttig, je ziet dan verschillende hoeven, en bekijkt in alle rust wat er mis is, en hoe het zou moeten worden

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:01

opala schreef:
Vooral wanneer je de vertaling gelezen hebt van het boek van Dr. Strasser (www.paardenwerkplaats.nl) waarin de anatomie van het paard(en hoef) heel uitgebreid wordt beschreven, laat je het wel uit je hoofd alleen al te overwegen om je paard op ijzers te zetten. Maar zo zie ik het .

Oeps, heb ik het over de anatomie, maar nog leerzamer, ook de fysiologie, dus waar de hoef en het been uit zijn opgebouwd, maar ook hoe het geheel normaal functioneert.

Trouwens zo veel boeken heb ik niet hoor. Alles met mate

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:06

Hee, ik meld me ook weer even

Cookies, ik wil het gewoon graag proberen. Iedereen die ik ken met paarden hebben een TS dus ben de eerste die een overstap maakt. Op één vrouw na dan maar die zien we nooit want die komt op andere tijden …
Fijn dat t schrikdraad apparaat t weer doet.

Jackie, ik wil graag zo’n cursus doen. Eerst eens zien hoe het morgen verloopt. Ik heb ook nog de DVD van PN hier liggen. Ik hoop ook nog even foto’s van de hoeven van Flan van te voren te schieten.
Wij zijn begin van het jaar ook naar Utrecht geweest. Flan was kreupel en had ook een losse/holle wand. Die smid raadde het juist af om Flan op ijzers te zetten omdat de hoeven zo mooi waren. Hij zei dat het echt zonde was.

Morgen is het iig zo ver dat Flan haar eerste NB beurt krijgt En gelijk kijken voor hoefschoenen. Op stal waren er een aantal die ook wel even op t hoekje wilden kijken omdat ze wel erg benieuwd zijn.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:12

Citaat:
Wij zijn begin van het jaar ook naar Utrecht geweest. Flan was kreupel en had ook een losse/holle wand. Die smid raadde het juist af om Flan op ijzers te zetten omdat de hoeven zo mooi waren. Hij zei dat het echt zonde was.

de smid in Utrecht? dan breekt mijn klomp. normaal zie ik altijd iedereen daarvandaan komen met ijzers, zolen en siliconen....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:14

Voor en Na foto's graag, Jellie , en misschien ook nog Tijdens......

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:29

Ja jackie, de smid in de kliniek van Utrecht! Hij vond het echt zonde om dat er onder te doen, ondanks dat ik ook verteld heb dat we wekelijks een buitenrit maakten.
Ik hou mijn camera in de aanslag

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:52

de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

kan niet wachten op de foto's!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:17

tittel, inderdaad de tijd die er in wordt gestoken is meer dan een trad. bekapper doet, omdat het bij veel wekelijks wordt bijgehouden, met preciziewerk ook nog!!

en die ene bekapbeurt die het me dit jaar misschien zal schelen.. nou!!

jellie, morgen wordt flantje natuurlijk bekapt? super!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:30

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 00:39

nienke07 schreef:
Gruwelijk off-topic...maarrreh...
viewtopic.php?t=461184&start=0

interessant onderwerp. heb wat geplaatst maar ik heb er geen verstand van.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:49

jackie schreef:

interessant onderwerp. heb wat geplaatst maar ik heb er geen verstand van.

..ik ook niet.... en dat blijkt nu knap lastig!
Evengoed dank voor de reactie!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:40

Halllooooooow

Meld me weer!
Nog niet bijgelezen, ik heb inmiddels vernomen dat er een subforum is gekomen?

Ik heb Geweldige Dagen gehad!

Heen reis naar Renkum ging geweldig! 45 km zonder gedoe. Paarden en wij hadden er zin in.
In Renkum leuke tochten gemaakt, Cookies op bezoek gehad met een in rose getooide Ponto . Mijn paarse zit bal in ontvangst genomen.

Gisteren de terugtocht gedaan,. Man, wat een gedoe!! Andor had geen zin, veel te warm!! Liep alleen maar te slingeren, hij miepte op de weg en op steentjes, ook nog nooit gedaan.
Merrit, mijn zorgen kindje heeft me toch een goede voeten ontwikkeld, hij rende Andor er steeds uit en koos zelf voor de weg ipv asfalt.

Het was zoooo vreselijk warm dat we Andor gisteren moesten reanimeren. Onderweg in het bos door een passant meegenomen en zij heft ons heel aardig voorzien van water en een bak met appels.Nadat we een uur er naast hebben gelopen ging het wel weer en hebben we nog een klein stukje gereden. Gelukkig zate nwe weer op zandpaden , want door de droogte was alles kei en kei hard en overal steentjes omhoog gekomen. Na flink wat consumpties en lekker uitrusten voor de paarden ,gingen we weer verder. Nou, net op tijd voor t donker terug
En wat doen de heren als eerste?? Naar de dames, haha

Foto verslag volgt later, ik heb heel veel fotoos gemaakt, vrijwel allemaal uit t zadel maar toch redelijk gelukt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:43

Arme Andor!! Maar het was gisteren ook wel héél erg warm. Wij waren hier thuis aan het klussen en ik moest ook om het half uur naar binnen. Ben nu nog totall loss. Goed excuus om even te bokken

Ben min of meer bijgelezen. Zoals gezegd zijn we bijzonder druk bezig hier thuis, dus ik pik af en toe even een uurtje mee achter de pc.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:10

Welkom terug AM, je had wel mooi weer

Mac: Succes met klussen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:28

He Am, welkom terug!! Leuk dat het allemaal zo goed gegaan is. Ik kan me wel voorstellen dat Andor last had van de warmte hoor. Ponto was gisteren ook niet vooruit te branden. Heb je al op je paarse zitbal gezeten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:37

Cookies schreef:
He Am, welkom terug!! Leuk dat het allemaal zo goed gegaan is. Ik kan me wel voorstellen dat Andor last had van de warmte hoor. Ponto was gisteren ook niet vooruit te branden. Heb je al op je paarse zitbal gezeten?

eh nee, om 22 uur pas thuis gisteren.
Vechtgenoot wilde effe stoer doen en blies hem wel met zijn mond op
Hij liever dan ik.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:55

Jep Pel, vandaag de grote dag voor Fantje. Ik ben blij dat hij komt want t is nu echt nodig. En ik ben heel benieuwd hoe ze erop reageert.

Best een goede vraag Nienke, ik zou t bij ons op stal ook niet weten..

AM, lekker vakantie gehad dus Heftige terugtocht dus.

Mac, succes met klussen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:04

Grote dag Jellie? Heb ik ergens overheen gelezen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:25

Wat moet Fantje doen dan (sorry, heb niet echt nauwkeurig gelezen)?

Vandaag paardenklusdag. Incl. voeten. En ik was wéér mijn camera vergeten!

Shane moest me weer even met mijn neus op de feiten drukken dat paarden ook wel eens iets te melden hebben. Ik ben een stuk gaan fietsen met hem en hij was -op zijn zachts gezegd- niet al te enthousiast. Als ik hem liet draven, tikte hij steeds zachtjes met zijn neus tegen mijn arm. Eenmaal thuis wilde hij zijn rechtervoorvoet niet geven. Ik heb hem gezegd dat hij niet zo moet zeuren totdat ik iets raars hoorde onder zijn andere voet ... ik die bekeken ... zat er een kiezel zo groot als een duivenei in zijn straal geklemd!! Arm paard . Toch netjes meedraven (en niet eens kreupel) en maar blijven proberen het dat achtelijke baasje duidelijk te maken. Voortaan dus beter letten op het verschil tussen Shane's beruchte neefases en een echte auwie. En laten we hopen dat hij er geen kneuzingen aan over gaat houden .

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:29

AM + Mac, Flan krijgt vandaag haar 1e NB en als t nodig is krijgt ze gelij ook hoefschoenen aangemeten.

Mac, rot is dat als je denkt dat ze zich 'aanstellen' en achteraf blijkt er iets daadwerkelijks aan de hand te zijn.
Heb ik een x gehad met collega heel ander verhaal) zij had steeds last van haar buik, en ik nog denken van pffft, aansteller Bleek dat er een gezwel (goedaardig) ter grote van een meloen in haar baarmoeder zat...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:50

Mac: Zo word je met schade en schande wijzer

Trouwens wanneer ik wat aan de voeten wil doen, moet ik dat doen gelijk wanneer ik haar gehaald heb, na het rijden hoef ik het echt niet te proberen of ik heb echt met een lastige klant te maken.