[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:33

zwevend draven en galopperen noemden wij dat vroeger, deed ik in de jacht ook, maar wel op een boomzadel.

Ik kan na 20 jaar zo rijden niet eens meer doorzitten of zittend galopperen.... heb altijd jachtpaarden in training gehad voor (dezelfde) mensen.Zelfs toen ze naar België verhuisd waren en hun paarden mee hadden genomen, ging ik er nog 1 x per week heen. Heb trouwens nog steeds contact met ze.

Toen ik boomsloos ging heb ik ooit vreselijk op m'n lazer gehad van iemand (HC) omdat ik nog steeds licht reed in draf, dan krijg je puntbelasting als iemand met mijn (over)gewicht dat doet. Inmiddels ben ik afgevallen, maar ik nu rijd niet meer Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:48

Dit is de karakteranalyse van Witte die ik heb laten maken:

Dit is de karakteranalyse van Witte:

Profiel: Ramsneus: Dit soort paarden is vaak dapper, taai en veerkrachtig en lijken niet snel gewond te raken. Het zijn vaak ideale polopony’s en manegepaarden.

Lichte grilligheidsbult: Zou kunnen wijzen op een paard dat meestal zeer betrouwbaar is, maar dat onderhavig is aan plotselinge en onverklaarbare veranderingen in het gedrag. Deze paarden verzetten zich vaak als ze gedomineerd worden. Met begrip, geduld en duidelijke aanwijzingen kun je hun onvoorspelbaarheid overwinnen.

Kaken: Vrij klein en ondiep: Kan wijzen op een paard dat wat trager van begrip is.

Snuit: Licht afgeronde snuit: Kan wat inflexibel zijn en wat meer tijd nodig hebben om wat nieuws te leren.

De mond: Vrij kort: Kan wijzen op inflexibiliteit en op een paard dat langzaam leert. Veel van zulke paarden voelen zich prettiger met een bitloze optoming.

Lippen: Afhangend en los: Mentaal vrij traag.

Neusgaten: Smal: Toont een gebrek aan mentale ontwikkeling of wijst op een paard dat moeite heeft met begrijpen wat er van hem wordt gevraagd. De neusgaten kunnen veranderen wanneer het paard meer geïnteresseerd raakt en zich mentaal verder ontwikkelt. (Het is daarom ook interessant om zo nu en dan de neusgaten en de vorm van het hoofd te fotograferen).

Kin: Rond en zacht: Wijst op een karakter dat gemakkelijk en ongecompliceerd kan zijn.

Ogen: Vrij klein: Wijst op een paard dat inflexibel kan zijn en traag leert. Ze presteren slecht onder druk en worden dan onwillig.
Rimpels boven het oog: Op een aantal foto’s zie ik rimpels boven het oog en lijkt het oog driehoekig. Als een paard dit blik krijgt wanneer je met hem aan het werk bent, betekent dit vaak dat het niet begrijpt wat je van hem vraagt. Straf het paard niet voor de onwilligheid, maar breek de les in stukjes en leer hem die één voor één.
Smalle ruimte tussen de ogen: Leert langzaam, hetgeen wat niet noodzakelijker slecht is. Vaak is het zelfs beter dat een paard voor een beginner of manegepaard, niet te slim is. Wanneer een paard met een smal gezicht een les eenmaal heeft geleerd, onthoudt het die gewoonlijk goed en werkt het goed mee.
Ogen vrij hoog in het hoofd: Wijst op een paard wat traag leert.

Oren: Lang, vrij smal en recht omhoog: Kan mentaal wat traag zijn.

Kruin: Een enkele kruin, recht tussen de ogen: In het algemeen wijst dit op een paard met een vrij ongecompliceerd karakter.

Witte is een paard dat mentaal vrij traag is. Hij kan wat inflexibel zijn en leert langzaam. Bij het aanleren van een nieuwe les is het belangrijk om de les in kleine stukjes te verdelen. Hou goed de rimpels boven het oog en de lichaamstaal van je paard in de gaten, hieraan kan je duidelijk zien of hij iets niet goed begrijpt. Begrijpt je paard iets niet, stel hem gerust en probeer het rustig opnieuw. Zo zal je paard tijdens het leren minder stress ondervinden, wat het leren voor hem makkelijker zal maken. Als Witte eenmaal iets geleerd heeft, zal ze dat goed onthouden en goed mee werken. Dit maakt Witte ook geschikt voor bijvoorbeeld 'beginnende' ruiters, die goed van hem kunnen leren.

---

Het geeft mij een hoop duidelijkheid, ik ben met het alles stapje voor stapje doen in ieder geval op de goede weg. Verder ga ik dus een bitloos hoofdstel voor hem kopen, hierover zat ik al een tijdje te denken, maar nu weet ik het zeker. Als het niet bevalt, kan ik hem altijd weer verkopen...

Het plotselinge veranderende gedrag is ook heel erg iets van Witte, hij kan van heel rustig omslaan naar zeer gestresst, en daarna weer heel rustig zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:49

leuk zo'n karakter analyse!!
Ik heb er ook een van Femke laten maken,staat in mijn profiel.
SuperRoos op Bokt heeft hem voor me gemaakt.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:18

Ik ben veel te nuchter voor die ongein, ik kijk naar mijn paard en klaar Clown .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:18

Heeft iedereen een ban ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:15

Door wie heb jij die karakteranalyse laten maken Angela?
Of heb ik daar overheen gelezen Rolleyes ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:27

Er is werkelijk niks te beleven op bokt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:29

iedereen heeft de moed opgegeven denk ik.... na 2 crashes op een regenachtige zondag

Ik begin echt depri te worden: het weer en de gedachte dat ik morgen weer naar die school moet..... *braak*

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:31

Ik moet morgen ook weer naar school.

Anouar z'n bulten trekken weer weg

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:42

dat is mooi Len nu maar hopen dat ze weg blijven.....

ik weet gewoon niet hoe ik het moet doen: ik wil 's morgens ook voeren maar dat kost me bijna een uur en als ik met een uur file om half 9 in H'sum moet zijn, moet ik heel vroeg op en dat is niet mijn hobby en komt mijn (op school toch al beroerde) humeur niet ten goede.....
Ik vrees dat ik het moet gaan beperken tot 1 voerbeurt met het risico op slokdarmverstoppen enzo, ik houd niet van veel voer per voerbeurt, verdeel het liever.......en bovendien staat ie dan de hele lange dag bij het hek te wachten op me.... Huilen

Ik was vanmorgen laat omdat ik dacht dat het droog zou worden (gefopt door de radar) en ook toen stond ie in z'n uppie bij het hek, de rest stond allemaal achterin.......

Ik zou echt niet zonder hem op vakantie kunnen ofzo, zou geen moment rust hebben......

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:44

Hallo, na een tijdje meegelezen te hebben, meng ik me ook maar eens in het gesprek!

Ik mag morgen ook weer naar school, maar voor mij is het niet zo'n grote overgang omdat ik in de vakantie al een paar keer ben geweest om mijn klas in te ruimen en alle boekjes en schriftjes klaar te leggen..

Nu ben ik de lessen zo'n beetje aan het voorbereiden (tussen het bokken door Knipoog)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:47

zo te horen heb jij er wel zin in.... na 26 jaar onderwijs heb ik het echt helemaal gehad...... ik zou het liefst een sabbatical nemen en bij mijn vriendin aan de slag gaan, maar helaas....... dat kan financieel niet en dan wil ik ook noooooit meer terug....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:48

Tja, ik probeer ook zin te maken, haha!
Een week geleden voelde ik me nog flink beroerd.. (waarschijnlijk terugkerende pfeiffer). Hoop dat dat nu over is.. zucht..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:49

Hallo en welkom!

Aan de rest: ik zal dat boekje over hoe je moet rijden eens gaan kopen, lijkt me een goed begin
@ TL: ik denk (of hoop) dat ik de stijgbeugels toch wel langer kan maken, ik had nog 1 gaatje over aan 1 kant gisteren, en ging er van uit dat dat wel de langste zou zijn, misschien heb ik hem nu juist korter gemaakt?

Oh ja, fenders zijn stijgbeugels toch?
Ik ga het iig nog eens proberen... al probeert mn kont nu al z'n vetorecht te gebruiken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:52

meer eten Arno, dan krijg je vanzelf een dikkere kont Knipoog

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:52

Fenders zijn de riemen waar je beugels aan hangen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:56

ik heb toen Bokt dood was nog ff een t-shirtje gefabriekt:
Afbeelding

gaat mijn baas leuk vinden, die had ergens gelezen wat er gebeurt was daar en begon al meteen mailtjes te sturen dat ie niet wilde dat ik er iets mee te maken had, jammer, want ik heb er vanalles mee te maken.... Cool

en ik heb gisteren eindelijk een katten-carrotstick gescoord, hoe ik nog minder vaak op te staan Clown

Afbeelding

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:59

Morrie, worden de paarden dan niet door de boer gevoerd in het land? Hier krijgen de buitenpaarden al een maand ruwvoer bijgevoerd. Dan hoef je er toch niet heen 's-morgens?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:00

jouw 'baas' moet zich met zn eigen zaken bemoeien Morrie!
leuk shirt Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:04

nee Sox de paarden hebben volgens iedereenmeer dan genoeg gras, maar als ik geen Pavo-Liga bijvoer,, op "recept"van de holist, staat Morrie binnen een week met mok, ra(s), schurft noem maar op, want van NL koeiengras kan een Noriker niet gezond blijven

Mijn baas heeft me 4 jaar geleden de wacht aan gezegd, na 3 negatieve beoordelingen moest ik stoppen met mijn nevenactitiviteiten in dat bedrijf, toen ben ik ook terug verhuisd naar Huizen.... en dat ik er gelukkiger van geworden ben, kan ik nou niet zeggen, mijn ziekteverzuim is ook verdriedubbeld, maar goed, het was zijn besluit.... en het mijne om daar te blijven werken (moet wel, pensioen enzo)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:08

Miirthe schreef:
Door wie heb jij die karakteranalyse laten maken Angela?
Of heb ik daar overheen gelezen Rolleyes ?

Door xxnicolienxx, ik had mazzel dat ze er wel weer eens zin in had om een analyse te maken.. ze deed het eigenlijk niet meer voor vreemden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:09

Leuk shirt Morrie Knipoog
Poeh, ben hier op een verjaardag, zit op de computer. Hebben hier net draadloos internet, mann.. dat is s l o o m hier!
En Bokt heeft er bij mij sowieso al 3x uitgelegen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:10

Ik ga even naar beneden; Ben ik ook nog sociaal Doei!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:13

Je bent al járen ongelukkig op die school. Kun je niet verkassen naar een Roc in het zuiden. Morrie bij Wanda zetten en dan kun je paarden en werk combineren. Misschien wat simpel gedacht maar je weet nooit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:14

ik zit net te kijken, als je op zaterdag naar Horse Event gaat, heb je 3 verschillende clinics van Eddy Modde voor 25 euro......
De rest kan me gestolen worden, zitcompetitie, moet je toch niet aan denken......