De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:23

Bikkel?? Hij was bijna Kentucky Fried Chicken.
Laatst bijgewerkt door Cookies op 25-08-05 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:42

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 22:04

Cookies schreef:
Jemig vanavond was Bob bijna verontgelukt tijdens het uitmesten van de wei. Uit het niets kwam in 1 keer een onweersklap en die sloeg een paar meter van hem af in het schrikdraad. Ik stond in de stal en zag een lichtflits voorbij komen. Dus ik kijk naar buiten naar Bob, staat ie doodleuk te wijzen: hier sloeg ie in. Dus ik begin de brullen dat ie onmiddelijk uit die wei moet komen. Ben er nog schor van. Het was gelukkig maar 1 klap en we hadden de stekker uit het schrikdraadapparaat. Maar toen ik de stekker er een half uur later weer in stopte deed het schrikdraad apparaat het niet meer.

Haleluja!!!!!!

Kan je niet fluisteren dat hij zondag nog een belangrijke taak had te vervullen??

Ben aan t pakken en dan naar mijn mandje.

Iedereen de groeten! tot volgende week!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:08

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:35

Cooks... Bob zou dan toch op zijn minst Kentucky Fried Rooster zijn!! (mag ik hopen)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:16

Veel plezier AM!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:55

nienke07 schreef:
Cooks... Bob zou dan toch op zijn minst Kentucky Fried Rooster zijn!! (mag ik hopen)

Oja, natuurlijk wat dom van mij

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:20

Fototje van een 'wilde' haflinger in oostenrijk...
Afbeelding

Ze stonden allemaal prima op de hoefjes (niet kreupel trouwens, maar aan het racen over de keien op de alm)

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:18

Cookies schreef:
Uit het niets kwam in 1 keer een onweersklap en die sloeg een paar meter van hem af in het schrikdraad.
*knip*
Maar toen ik de stekker er een half uur later weer in stopte deed het schrikdraad apparaat het niet meer.

Oei, dat is schrikken hè! In augustus 2002 heb ik dit ook eens zien gebeuren vanuit mijn huisje. Op 50 m afstand van het huis sloeg de bliksem in op het stroomdraad. Resultaat, dampaal verschroeid en een behoorlijk stuk eraf, schrikdraadhouders uit de palen gesprongen en 3 dode jonge koeien... Manlief wilde stante pede het land in om bij de koeien te kijken, je wilt niet weten hoe hard ik die ochtend heb lopen blèren dat hij dat vooral NIET moest doen. Mannen kicken blijkbaar op natuurgeweld.

Het schrikdraadapparaat deed het nog wel, bleek later.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:58

Sugarmiss schreef:
Wat vinden jullie van deze uitspraak van een DA op de site van AdB:
Citaat:
Zo is naar mijn mening een bredere hoef (vooral met een smallere kroonrand, wat we bij het KWPN nogal eens aan treffen) gevoeliger voor hoefkatrol dan een smallere voet

En wij maar denken dat een voet die naar onder toe breder uitloopt juist goed is

kweenie het moet wel in verhouding zijn volgens mij, net als bij de koudbloeden met dikkere poten, dus ook bredere flappers. dénk ik hoor...
als ik die brede uitwaaierende kwpn-flappers op stal zie denk ik, mensen ga ze eens wat beter laten bekappen!!

gods cookies... wat zal je hart tekeer zijn gegaan en die van bob ook!!! hoop niet ooit eens zo'n ervaring mee te maken zeg?!

jossie, da's ook niet mis!

AM, een fijne vakantie, het mooie weer komt er aan!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:19

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:25

Deze site komt eens in de zoveel tijd hier voor bij Tinkerloos. Betreffende dame heeft al voor heel wat opschudding gezorgd, zowel op Bokt als op PN... ik denk dat de meesten van 'ons' hier geen zin hebben om wéér op dit 'geval' in te gaan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 00:07

De essentie is, idd zoals Jackie en Mac kort geleden nog zo goed benadrukt hebben, dat er geen maatstaf is voor het bekappen. Elk paard vraagt z'n eigen methode. Vlgs Ramey moet je de hoef kunnen lezen en daarop inspelen. Daarom heb ik nu de vertaling besteld voor opheldering van nog veel onduidelijkheid. I understand English just a little little bit

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:09

Citaat:
ik denk dat de meesten van 'ons' hier geen zin hebben om wéér op dit 'geval' in te gaan.
Oeps,sorry..dat wist ik niet..

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:10

Ik had die site pas ook gezien.. en omdat ik juist volgende week voor t eerst Flanna natuurlijk laat bekappen, schrok ik er wel een beetje van.
Anderzijds, als je t zelf niet geprobeerd hebt weet je ook niet wat het worden gaat.
Over mijn TB zijn we ook niet tevreden meer... dus dan wordt het hoe dan ook tijd om over te stappen naar een ander.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:15

Precies Jellie, en je moet het gewoon regelmatig laten controleren in het begin.
Er zijn ook regelmatig topics waarin de hoefsmid het een en ander vermoekt heeft. Alleen hoor je dan nooit dat alle hoefsmeden niet deugen. Heel vreemd.

Nou het schrikdraadapparaat heeft een nieuw snoertje gekregen van de boer en nou doet het ding het weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:40

Gelukkig is het zo simpel op te lossen, want die dingen zijn niet goedkoop om te vervangen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:00

Is er dan een vertaling van het boek van Pete Ramey? Dat zou voor mij ook wel een uitkomst zijn, mijn engels is ook niet je dat (vooral niet op hoeven gebied!).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:42

Cookies schreef:
Precies Jellie, en je moet het gewoon regelmatig laten controleren in het begin.
Er zijn ook regelmatig topics waarin de hoefsmid het een en ander vermoekt heeft. Alleen hoor je dan nooit dat alle hoefsmeden niet deugen. Heel vreemd.

Nou het schrikdraadapparaat heeft een nieuw snoertje gekregen van de boer en nou doet het ding het weer.

wat de boer niet kent vreet ie niet... heel veel mensen durven gewoon niet af te wijken van datgene ze kennen, want stel je voor... blablabla en nu hou ik maar op want er borrelt één en cynisme in mij bij dit soort kokervisies van mensen....
ik blijf er ook bij, als je (in dit geval) hoefbekappen zelf onderhoud met goede begeleiding dan kan er weinig fout gaan. je moet ten alle tijde je kop er bij houden!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:26

Jossie schreef:
Is er dan een vertaling van het boek van Pete Ramey? Dat zou voor mij ook wel een uitkomst zijn, mijn engels is ook niet je dat (vooral niet op hoeven gebied!).

hans arendse heeft het vertaald (laten vertalen??). www.paardenservice.nl

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:30

Nee hij heeft het vertaald samen met z'n vriendin....zover ik weet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:35

Tinkerloos schreef:
Citaat:
ik denk dat de meesten van 'ons' hier geen zin hebben om wéér op dit 'geval' in te gaan.
Oeps,sorry..dat wist ik niet..

dat kun je natuurlijk niet weten. speelde al een tijdje geleden. ik heb de indruk gekregen dat de dame in kweste nog de nodige kennis nog de geduld gehad heeft om NB bij haar paard succesvol toe te passen.

@Jellie: kan me voorstellen dat je van zo'n site schrikt. als je een goede bekapper erbij haalt zal het best goed gaan en zal hij je ook kunnen uitleggen wat je zelf kunt doen aan de voeten van je paard zonder kwaad te doen. stapsgewijs krijg je dan ook wat meer inzicht in de materie.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:37

pmarena schreef:
Nee hij heeft het vertaald samen met z'n vriendin....zover ik weet.

whatever. ik vrees dat ik verplicht ben (moet van mijzelf ) de vertaling ook aan te schaffen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:52

Het bekappen ga ik zelf ook nog niet doen. Als t nodig is kunnen we wel wat veilen, dat doen we nu ook wel eens. Donderdag komt Hans Arendse voor t eerst. Waren al wat stalgenootjes die ook erg benieuwd zijn. Ik wil wel graag zo'n cursus doen dat je t zelf bij kan houden. Ben nu bijna toe aan de dvd die bij het paardnatuurlijk boek zit. We moeten ergens beginnen

Bij ons op stal is er juist een hoop geklaag over de TS. Eigenlijk begon het begin van het jaar. Hij houdt de paarden veel te lang, komen brokkels. Ook een paard met ijzers dat na het ijzers erop zetten kreupel werd en toen de ijzers er vanaf gingen was t weer over. En dan ook nog eens dat hij zo'n 20 euro duurder is met zijn ijzers als andere smeden. Er zijn best al wat mensen overgestapt naar andere smeden. Nou moet ik niets van ijzers hebben maar toch wel logisch dat mensen het ergens anders zoeken.

Toen we Flanna kregen hield hij haar lekker kort. weinig problemen gehad. Op den duur werd het steeds langer. Ze heeft zelfs een x een losse/holle wand gehad. Rotstraal duurde lang voor het over ging...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:06

vijlen is in het begin ook al moeilijk genoeg. een cursus is zeker aan te raden. het is gewoon erg belangrijk dat je zelf verstand van zaken krijgt. veel kijken, lezen, internet enzovoorts..dan kun je ook het werk beoordelen dat aan de hoeven van je paard gedaan word.

een kennis van mij, eigenlijk bloten voeten aanhanger (traditioneel dan) moest laatst met haar paard naar Utrecht. er werd wat gevonden aan de sesamschede. en hoe komt het paard er vandaan? met een flesje metacam en ijzers met zolen en siliconen en het advies boxrust. ijzers + boxrust ( ) HET recept als ze voor de rest niks beters kunnen verzinnen. de ijzers moesten zogenaamd heel speciaal zijn voor beter afrollen van de voet enzovoorts. ik heb eronder gekeken en wat ik zag timmerde mijn hoefsmid 10 jaar geleden onder de hoeven van Eros, gewoon een normaal ijzer met opzet. en de scherpe kanten afronden deed hij ook altijd.

als je niet 100 % verne*kt wil worden moet je echt zorgen dat je zelf overal verstand van hebt.