[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:53

@Nienke, ik heb jaren geleden ook eens een stuk afgezet met Beoband, doe ik nooit meer, binnen een half jaar ging het ontzettend doorhangen en klapperen. Om dat te voorkomen (komt nl. doordat mijn paard er tegenaan ging hangen maar op een ander stuk heeft de wind ook zijn best gedaan) moet je er weer stroomdraad voor gaan zetten dus kan je net zo goed meteen draad nemen, stukken goedkoper en het staat zo.
Ik raad je dan wel aan om dik koord te nemen, dat rekt ook vrijwel niet uit en klappert zeker niet.
Ik heb een periode ook schriklint gehad en dat klappert dus wel als een gek, nu heb ik koord en dat werkt dus echt veel en veel beter!
Ik heb het overigens bij Hofman Lieves vandaan (www.allesvoormijnpaard.nl)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:55

@ T@nj@: dank voor de tip!! Wat voor palen heb jij gebruikt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:01

nienke07 schreef:
Op dit moment zitten we inderdaad het meest te denken aan draad ivm de kosten. Verplaatsen heeft niet zoveel nut... het wordt echt een afscheiding rondom het uitloopstuk, langs koeienpad en langs pad naar bak. Wel de bedoeling dus dat het stevig is. Stroom staat er al, want er loopt nu ook een soort van stroomdraadje voor het buizenhek langs... We hebben het plan om wel te investeren in goede houten palen, zodat we (na gespaard te hebben) die kunnen gebruiken voor een mooie permanente oplossing.

Stel je gaat een keer verhuizen naar die prachtige boerderij ,dan heb je in ieder geval draad!

Als er al stroom is ,lijkt het me zowieso de handigste en makkelijkste manier om aan te leggen. Koop je eerst prikpaaltjes, je kunt er 5 van me lenen, en ondertussen sparen voor goede houten palen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:02

Ik heb het op het pony weitje aan de overkant en heb daar gewoon houten palen, die heeft de buurman voor ons gekocht (is zijn land) hij de palen, wij de rest Houten palen zijn veel steviger dan prikpalen maar als je de boel vaak wil verplaatsen zijn prikpalen weer handiger.
Ik heb hier op mijn eigen landje ook de helft afgezet en dat doe ik wel met prikpalen, daar heb ik stijgbeugelpalen voor, heel handig die dingen en voor zowel de kleintjes (veel ogen onderop) als de grote jongens (ze zijn 1.60m hoog, Mozart wil nog wel eens ergens overheen piepen) zijn die buitengewoon goed geschikt, nadeel alleen als het vriest en ze lopen er per ongeluk tegenaan, dan zijn ze dus kapot en das weer niet handig

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:10

Ik heb al jaren 5 witte varkenskrul paaltjes , waar ik soms een stukkie mee afzet. Ram je zooo in de grond en gaan niet kapot. Hebben gewoon een pin onderin, gee nbeugel.

Nienke, koop geen glasfiber paaltjes!

Daar heb ik ooit mijn handen zoo lelijk aan open gehaald, dat was op een vakantie ergens ,echt k alote spul.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:58

Oo wat een poedersuiker stinkmodder banketstaaf van je tand (die woorden heb ik er zelf maar even van gemaakt )
Ik ben wel verzekerd tegen de tandarts en mijn verzekering vergoed een hoop. Zelf een gedeelte van een eventuele cosmetische ingreep. (ik krijg binnenkort ook een soort stifttanden) Normaal 70 euro per stuk maar door mijn verzekering hoef ik maar 1 derde te betalen. Heb het ergens wel helemaal uitgezocht op papier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:19

Tsja, mijn verzekering vergoedt maar 270 euro per jaar aan tandartskosten. Dus op zich vergoeden ze wel wat, maar het grootste gedeelde van het bedrag dus niet.

Ik heb op internet al eens rondgekeken, maar zowel bij de tandartsenopleiding in Groningen als in Nijmegen is er de mogelijkheid om je te laten behandelen door studenten. Dat zorgt voor een lagere prijs, in Nijmegen gaat er 25% vanaf, in Groningen is het onduidelijk.
Beide is vanaf hier wel te bereiken, dus eerst maar eens een afspraak maken voor een intakegesprek.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:47

Hoi Nienke, goed nieuws zeg! Even wat hek-tips, misschien kun je er nog iets mee .

Je kunt alleen houten palen gebruiken, maar ook alleen de hoekpalen van hout. Als je kiest voor alleen houten hoekpalen kun je daar tussenin gewone prikpaaltjes zetten (eventueel hier en daar een houten paal voor stevigheid en aantrekken draad). Let bij de houten palen wel even op de lengte! De paal gaat namelijk een flink stuk de grond in (zeker op de hoeken), dus moet je bovengronds wel voldoende hoogte houden.

Ik zou, gezien het feit dat Bruut jong is een dubbele draad zetten, dus eentje een cm of 45 boven de grond en eentje op ongeveer een meter. Hier voorkom je het grazen onder de draad (wat weer het slap hangen/breken van de draad tot gevolg heeft. Hiervoor zijn speciale prikpaaltjes te koop, met meerdere draadvoerders.

Voor het draad zelf zou ik gewone (korte) potjes (zo noemen wij ze, officieel ringisolatoren lees ik in de Agradi) gebruiken en niet de variant met de lange stelen. Mijn ervaring is dat je je draad niet strak kunt spannen en probeer je het wel, verbuigt de boel...

Het draad zelf; Band rekt en klappert, nylon stroomdraad doet dat niet, maar de geleidende draden breken vrij snel en daarnaast breek het draad niet makkelijk. Ik heb vorig jaar een mega draadwond gezien door nylondraad, paard behoorlijk stuk, draad heel . Ik gebruik zelf ijzer stroomdraad, nadeel is de roestvorming. Voordeel is dat het goed geleidt en dat het vrij snel knapt. Met koord heb ik geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat dit een goed draad is.

Hopelijk heb je hieraan iets!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:52

Ik heb gewoon van die ''prikpaaltjes'' met dubbele draad
Werkt erg goed; maar heb dan ook wel het geluk dat ik eigen baas ben over het weiland. Prikkeldraad komt er bij mij niet in

Doordat het weiland voor Niels vergroot is, krijg ik nu eindelijk een bak (die ook nog eens aan drie kanten is afgeschermd met muur, dus volledige concentratie!)

Ik ga nu naar Niels; mais is er af dus kan lekker een eind lopen, heb er erge zin in want oude routes word je een keer zat

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:55

Prikkeldraad in het weiland vind ik ook verschrikkelijk! Wij gaan elk jaar een week met de paarden naar Markelo en daar heb je allemaal prikkeldraad langs weilanden. Ook met rijden is dat echt oppassen aangezien die van ons nogal graag opzij springen als er weer een een killerrrgrassprietje naar hun hapt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:25

nienke07 schreef:
@ Gouda: Agradi heeft ook band, maar dat schijnt binnen no time toch wel uit te rekken en te gaan flapperen... het is ook band waar stroom op zou moeten... Beo band schijnt dat niet te doen...*edit* flapperen bedoel ik (en daar is de prijs ook naar )
@Am: Thanx again

Rond de wei waar Kinke staat zit ook Beoband, echt super spul, zit er nu denk ik zo'n jaar of 7 en het gaat inderdaad niet hangen en flapperen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:13

evitatinkle schreef:
Prikkeldraad in het weiland vind ik ook verschrikkelijk! Wij gaan elk jaar een week met de paarden naar Markelo en daar heb je allemaal prikkeldraad langs weilanden. Ook met rijden is dat echt oppassen aangezien die van ons nogal graag opzij springen als er weer een een killerrrgrassprietje naar hun hapt

Brr moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren met dat prikkeldraad in de buurt Zo ook toen ik een paar jaar geleden m'n paardje ging halen was z'n weidemaatje de vorige dag door honden opgejaagd, in het prikkeldraad komen te zitten en doodgebloed Vreselijk spul, dat was nooit gebeurt als er gewoon een goede draad stond.

Dat Beo band ziet er zeer goed uit! En de prijs is ook niet al te gek

Het wandelen met Niels ging mmm maar een beetje zozo; z'n focus zit de heeeele tijd op gras gras en nog eens gras. Erg jammer, maar ik open er nog wel een topic over...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:15

Prikkeldraad wordt inderdaad nog veel te vaak gebruikt... maar een jaar of 15 geleden was het nog veel meer, dus er zit erl vooruitgang in

Ik had trouwens van die klap van zaterdag ook een beetje angst ontwikkeld... dus ik ben nu heel trots dat ik zelf mijn paardje ophaal en binnen vastzet en borstel
Waar je al niet blij van kunt worden he?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:29

Ben je nu net zo blij als je avatar Wendy?
Hihi, maar goed van je dat je het nog durft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:37

Tuurlijk ben ik net zo blij, heb die avatar natuurlijk niet voor niks

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:44

Prikkeldraad is bij ons al jaren een nono! Het is echt naar spul, niet alleen voor paarden, maar ook voor (onze) koeien en schapen. Sinds een jaar of 5 zijn we alle prikkeldraden systematisch aan het verwijderen en sinds eind vorig jaar is alles weg (duurt ff met 110 hectare land ). Nu zijn we druk doende om alle nylon-stroomdraden te verwijderen, ook vanwege wonden, het niet knappen en de verhanging van een schaap vorig jaar... Alles wordt vervangen door glad stroomdraad, wat een erg groot nadeel heeft: Het knapt snel. En laat dat nou juist zijn wat we zoeken, door het snelle knappen ga je rijt en stroopwonden tegen. Ook verhanging behoort niet tot de mogelijkheden. Liever vaak het hek herstellen als steeds allerlei draad-ellende te moeten tegen komen, toch?

Waarom zetten we draad? Om te voorkomen dat de dames koe met z'n allen gaan migreren (via de sloot) naar een ander stuk land .

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:25

Jossie schreef:
Prikkeldraad is bij ons al jaren een nono! Het is echt naar spul, niet alleen voor paarden, maar ook voor (onze) koeien en schapen. Sinds een jaar of 5 zijn we alle prikkeldraden systematisch aan het verwijderen en sinds eind vorig jaar is alles weg (duurt ff met 110 hectare land ). Nu zijn we druk doende om alle nylon-stroomdraden te verwijderen, ook vanwege wonden, het niet knappen en de verhanging van een schaap vorig jaar... Alles wordt vervangen door glad stroomdraad, wat een erg groot nadeel heeft: Het knapt snel. En laat dat nou juist zijn wat we zoeken, door het snelle knappen ga je rijt en stroopwonden tegen. Ook verhanging behoort niet tot de mogelijkheden. Liever vaak het hek herstellen als steeds allerlei draad-ellende te moeten tegen komen, toch?

Waarom zetten we draad? Om te voorkomen dat de dames koe met z'n allen gaan migreren (via de sloot) naar een ander stuk land .

Bij ons precies hetzelfde! M'n pa heeft nooit prikkeldraad gebruikt, vind ie te gevaarlijk voor de koeien. Helaas hebben we ook nog een stuk huurland waar wel van dat rotspul staat, maar dat mogen wij niet veranderen. Daarom lopen daar ook geen beesten maar gebruiken we het alleen maar om de mest kwijt te kunnen en gras vandaan te halen

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:59

Hihi, bij ons stond het ook op het huurland... helaas is mijn man met de trekker zeer per ongeluk tegen en over dat hekje gereden...

Daaag prikkeldraad!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:13

Stomme trekkers ook

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:16

Jossie schreef:
Hihi, bij ons stond het ook op het huurland... helaas is mijn man met de trekker zeer per ongeluk tegen en over dat hekje gereden...

Daaag prikkeldraad!

Hmm, ze zijn nu op het land bezig met sloten uitgraven.. als ik nou zeg dat ze die draad best ''per ongeluk'' omver mogen rijden..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:27

Waar wij vroeger woonden reden boeren wel meer 'per ongeluk' omver... zoals de boompjes die net langs de weg waren geplant

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:42

wendytjeG schreef:
Waar wij vroeger woonden reden boeren wel meer 'per ongeluk' omver... zoals de boompjes die net langs de weg waren geplant

En het prikkeldraad lieten ze zeker heel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:44

Paulatjuh schreef:
wendytjeG schreef:

En het prikkeldraad lieten ze zeker heel?

Tuurlijk! Ook met zo'n trekker kun je heel precies manoevreren

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:13

Meestal laat manlief boompjes wel met rust, behalve de kleine taxusjes die de gemeente fijn langs het hek plantte in het kader van mooi groen. Oeps... ietsje uitgeschoten met de bosmaaier (= soort handmaaimachine) .

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:23

Jossie schreef:
Meestal laat manlief boompjes wel met rust, behalve de kleine taxusjes die de gemeente fijn langs het hek plantte in het kader van mooi groen. Oeps... ietsje uitgeschoten met de bosmaaier (= soort handmaaimachine) .

Mogen ze dat nog planten? Ik dacht dat dat verboden was langs de weg door natuurbeheer omdat het zo verschrikkelijk giftig is..
Groot gelijk heeft je man hoor

@Wendy; dat zal best kunnen ja, maar als ik erop zit kun je toch beter paar hondermeter omlopen