Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:48

Sonja89 schreef:
Wauw xxdomiixx, dat is echt een blijk van vertrouwen. Mooi hoor!

Hier vandaag met mijn kleintje gespeeld. Toen ik op stal kwam, stond hij zo achter het hek *\%/* :# *\%/* :# *\%/* . Echt, daar is gewoon geen ontkomen aan. :D Focus was ver te zoeken, dus tussen het rollen-rondwandelen-rondkijken door hebben we wat geoefend met wijken voor de voorhand en links en rechts inbuigen voor druk op de teugel. Daarna zijn we een paar keer samen over een sprongetje gegaan en de balk bleef zowaar liggen. :P Afgesloten met een miniwandeling, samen draven blijft het leukst. :))

Kees wilde ik eigenlijk alleen maar even voeren, maar ze hadden in de wei net een nieuwe baal hooi gekregen. Hij begroette me wel, maar bleef het liefst waar hij was. Y)(^) Ik heb er even gezellig bij gestaan en ben toen naar huis gegaan. Morgen weer een dag!

En dat noemen we dus luisteren naar het paard :) Heel mooi!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:52

Wbt de boeken, heb de mijne nog niet binnen grom, maar wil graag beginnen met lezen.
Nu zag ik bij divoza ook de boeken liggen....hmmmm en ik was van plan om aankomend erin te duiken.
Welke titel zouden jullie aanraden behalve 'paarden liegen niet', want die komt eraan (als het goed is).

Ben starter he dus nog geen ervaring met dit leeswerk haha...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:55

Ik heb vandaag een leuk momentje gehad met Cessie. Ik ben tijdens het werken op de ranch Joke tegengekomen die mij tips gaf of ervoor te zorgen dat Cessie zich meer ging openen naar mij toe. Ze zei: Veel quality time en niks verwachten. Haha klonk simpel, dus toch maar even geprobeerd. Had ze losgelaten in de kleine binnepiste en ben dan op een grote bal gaan zitte die ergens in de piste lag. Terwijl Cessie bezig was met haar ding, was ik bezig met het mijne (wat op en neer wippen op de bal en rondkijken). Cessie ging vooral veel naar de poort om naar buiten te kunnen kijken. Af en toe kwam ze naar mij. Ze begon dan weer mijn sjaal, mijn hand, mijn haar op te eten met haar oren naar achter. Dus ze kwam wel naar mij, maar bleef de hele tijd met haar oren plat. Alsof ze boos is op de mij de hele tijd... Hierna stapte ze dan weer weg. En kwam dan weer 10 secondjes bij mij. Het mooiste is gebeurd op het laatste. Cessie verschoot van iemand die passeerde en liep in een geschrokken drafje weg van de poort. Hierbij liep ze achter mij door, draaide zich om en stopte vlak achter mij. Alsof ze kwam zeggen "Help mij"

Wow, wat een ongelofelijk mooi moment was dat <3

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:59

cissie schreef:
Wbt de boeken, heb de mijne nog niet binnen grom, maar wil graag beginnen met lezen.
Nu zag ik bij divoza ook de boeken liggen....hmmmm en ik was van plan om aankomend erin te duiken.
Welke titel zouden jullie aanraden behalve 'paarden liegen niet', want die komt eraan (als het goed is).

Ben starter he dus nog geen ervaring met dit leeswerk haha...

Ik heb ook paarden liegen niet gekocht en ben er in aan het lezen, echt de moeite waard :) Ben ook benieuwd wat het beste "vervolg"boek is

Wijslander

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:18

Het vervolg van Horses never lie is Whole heart, whole horse. Dat boek is voor jou absoluut een aanrader elisedcl! Een van de boodschappen in dat boek is dat je jezelf en jouw hart eerst helemaal moet geven, voor je kunt verwachten dat je paard zijn lot in jouw handen legt.

En wauw, wat fijn dat je zo'n mooi moment hebt beleefd... Complimenten Elise, voor je geduld en je doorzettingsvermogen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:21

Als vervolg op dat boek is in mijn ogen "whole heart, whole horse" het beste. Er komen in dat boek punten naar voor die duidelijk uitgelegd worden die je niet of in mindere mate vindt in zijn andere boeken.

@elisedcl: Moet echt een leuke ervaring geweest zijn. Zo'n momenten hebben na verloop van tijd een goede invloed op paarden. De reden dat ze stopte achter je is wss omdat jij relatief rustig bleef (je zat op de bal). En dat had het paard nodig, een individu dat zichtbaar rustig bleef en dus vanzelfsprekend weet hoe deze 'situatie' opgelost moet worden. Het is een start, een begin, een opening. Het laat zien dat het paard vrijwel zeker bereikbaar is. Bedankt om dit te delen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:45

Bedankt voor de tip van de boeken Jens en Sonja.

Ja inderdaad, het was machtig. Een vriendin ( waar Cessie van schrok) had het ook gezien en vond het ook echt moou om gezien te hebben :) Het voelde wel echt geweldig... alsof ze echt naar mij kwam om steun te vragen. Wow.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:48

En mocht het in de komende tijd eens mis zijn, denk dan terug aan dit moment! Je hebt het hier opgeschreven, dus het blijft bewaard. :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:14

Jeetje Elise alsof het zo moest zijn vandaag... 1- je komt Joke tegen 2- ze zegt iets waar je denkt wat mee te kunnen 3- je bent een zeer waardevol moment rijker en dat allemaal na gisteravond.

Ik vind het geweldig, wat gaaf!

Het eerste kleine puzzelstukje valt op zijn plaats voor jullie en je gaat de puzzel vast oplossen.

Geniet nog maar even na van dit mooie moment.
Je mag trots zijn op je paard en op jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:16

Top elisedcl! +:)+
En natuurlijk ook aan de rest die topmomentjes heeft gehad ;)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:34

Nogmaals, voor iedereen die bij het lezen van Rashids boeken de juiste volgorde wil aanhouden:

Considering the Horse > NL: Een paard is een paard
A good Horse is never a bad Color > NL: Een goed paard is nooit lelijk
Horses Never Lie > NL: Paarden liegen nooit
Life Lessons from a Ranch Horse
Horsemanship through Life
Big Horses, Good Dogs, and Straight Fences
A Life With Horses: Spirit of the Work
Whole Heart Whole Horse
Nature in Horsemanship
A Journey to Softness
Out of the Wild
Finding the Missed Path

Hou hierbij goed in je achterhoofd dat het ook Rashids reis in de wereld van het paard is, met andere woorden; dat hij een ontwikkeling doormaakt. Zoals hij dingen aanpakt in het eerste boek, zo zal hij dat in latere boeken soms anders doen. Maar juist die ontwikkeling is interessant.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:00

Thanks voor de reacties wbt de boeken en handige volgorde....erg fijn!

Vanavond nog maar eens " the path of the horse" gekeken bij gebrek aan leesvoer haha...
Zag ook leuke en interessante filmpjes van Mark Rashid op Youtube voorbij komen die zijn binnenkort aan de beurt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:57

Het is jammer dat MR niet meer filmpjes heeft, want ze zijn erg nuttig.

Ben ik zomaar vergeten het belangrijkste van vandaag te vertellen :n:
Terwijl ik met gekke Spuni in de bak aan het prutsen was, sloeg het paard van stalgenoot serieus op hol. Ik zette me schrap omdat ik zeker wist dat mijne mee zou gaan in de hysterie . En er gebeurde... niets. Toppunt van zelfbeheersing. :D

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:23

Dankjewel allemaal voor de deugd doende woorden :)

Sonja: Haha wat een brave pony seg :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:26

Ja en dan te bedenken dat hij normaal in het rond danst zodra de kans zich voordoet.. :P

Ga je vandaag nog weer iets doen met Cessie?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:33

Sonja89 schreef:
Ja en dan te bedenken dat hij normaal in het rond danst zodra de kans zich voordoet.. :P

Ga je vandaag nog weer iets doen met Cessie?

Wel euhm, ik denk dat ik het rustig aan ga doen. Oefenen op het verplaatsen van de voorhand op druk en ook het drukpunt op de borst. Allemaal zonder te verhogen naar fase 4 zeg maar... gwn wachten tot ze reageert. Want Cessie heeft meestal de neiging om tegen de druk in te gaan in plaats van ervan weg te gaan, hiervan heb ik trouwens ook nog ergens een filmpje staan :p Buiten dat ga ik ze gewoon weer loslaten en zien wat er gebeurd. :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 13:55

Wat een boel verhalen zijn er voorbij gekomen :oo !

Wat gaaf Domixxx, dat hij zo naar je toe kwam. Lijkt me geweldig en is ook echt ern cadeautje of niet? Super

Elise wat mooi dat Cessie bij jou kwam staan! Dat was denk ik echt zo'n moment dat je vaker moet hebben, wat Jensvl ook bedoelde. Situaties waarbij er iets gebeurt en dan alleen jou heeft. Tof zeg :):) Heb je weer beetje moed gevonden?

Spuni had ook een mooie lees ik, gaat lekker hier allemaal haha +:)+ gaaf dat hij kalmpjes bij jou bleef Sonja, lijkt me een super gevoel <3

Ik ben laatste paar dagen beetje down, erg gefocued op onbelangrijke dingen ook. Geen idee waarom maar ben er bewust van en dat is al stap 1 :+
Misschien is het het weer, het regent en waait flink, al dagen lang, op ons eiland.

Fotootje van Harvey zijn wei met het uitzicht vanmorgen. Dat wolkenwatje wat op het topje hing waaide heel snel langs!

Afbeelding

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:44

Sonja89 schreef:
Wauw xxdomiixx, dat is echt een blijk van vertrouwen. Mooi hoor!

Hier vandaag met mijn kleintje gespeeld. Toen ik op stal kwam, stond hij zo achter het hek *\%/* :# *\%/* :# *\%/* . Echt, daar is gewoon geen ontkomen aan. :D Focus was ver te zoeken, dus tussen het rollen-rondwandelen-rondkijken door hebben we wat geoefend met wijken voor de voorhand en links en rechts inbuigen voor druk op de teugel. Daarna zijn we een paar keer samen over een sprongetje gegaan en de balk bleef zowaar liggen. :P Afgesloten met een miniwandeling, samen draven blijft het leukst. :))

Kees wilde ik eigenlijk alleen maar even voeren, maar ze hadden in de wei net een nieuwe baal hooi gekregen. Hij begroette me wel, maar bleef het liefst waar hij was. Y)(^) Ik heb er even gezellig bij gestaan en ben toen naar huis gegaan. Morgen weer een dag!

Ging het goed? Fijn dat je zo lekker bezig hebt kunnen zijn.
Ah wel lief dat hij je begroet en idd morgen weer een dag. Altijd lekker dat rondhangen :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:01

Zo ik ben weer bijgelezen.

En wauw Elise wat gaaf! Ik zou bijna denken: iedere keer iemand iets laten doen (niet richting het paard maar in de omgeving - ik heb mijn vriend veel takjes laten knappen achter bomen :p ) waar ze even van schrikt en dat ze dan alleen jou heeft.

Hmm even een dipje Woepsie? Hoe gaat het met oefenen, verloopt dat wel fijn? Misschien een Happy Jar maken :) Ik word daar altijd blij van. Wil er nog altijd 1 maken :+

Ik heb vandaag weer eens met mijn energie gespeeld. Het is echt zo grappig want hij pikt dat echt feilloos op en neemt precies dezelfde energie over. Wist het al wel maar ik oefen er eigenlijk te weinig mee. Was een tijd terug ook het huiswerk van mijn les: ik moet meer doen (met mijn energie en intentie) en dan komt hij vanzelf. Dat bewees vandaag maar weer. Normaal lopen we altijd in een slakkengangetje de wei uit, lekker rustig aan - hebben alle tijd. En vandaag dacht ik laat ik eens wat meer energie erin gooien. En Zorro dacht oh ik ga mee. Bleef echt super netjes bij mij ook met draven en weer stappen of halthouden. Hij leek wel zin te hebben in de trainingssessie alleen is mijn 'conditie' even niet goed (bijwerkingen van antibiotica en te weinig slaap). Dus ik heb gewoon opgezadeld en afgezadeld. Ook weer eens mind-blowing voor hem.

En eigenlijk begint de trainingssessie natuurlijk al vanaf het moment dat ik mijn auto uitstap. :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 21:15

Dat klinkt goed xxdomiixx, behalve je eigen conditie dan. Maar spelen met energie is interessant!

Hier fijn gewandeld met Kees. Hij aarzelt elke keer bij vertrek, maar na 4 keer stilstaan ging de rest van de wandeling goed. Ook wij hebben gevarieerd in energie en tempo. Ik heb mezelf ook stukken aangepast aan Kees, met mijn passen gelijk aan de zijne. Dat was leuk en andersom deed Kees ook met mijn tempo mee. Hij hapt nog wel vaak opzij, om iets duidelijk te maken?

A journey to softness is binnengekomen, dus nu lekker aan het lezen. :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 21:33

Sonja89 schreef:
Dat klinkt goed xxdomiixx, behalve je eigen conditie dan. Maar spelen met energie is interessant!

Hier fijn gewandeld met Kees. Hij aarzelt elke keer bij vertrek, maar na 4 keer stilstaan ging de rest van de wandeling goed. Ook wij hebben gevarieerd in energie en tempo. Ik heb mezelf ook stukken aangepast aan Kees, met mijn passen gelijk aan de zijne. Dat was leuk en andersom deed Kees ook met mijn tempo mee. Hij hapt nog wel vaak opzij, om iets duidelijk te maken?

A journey to softness is binnengekomen, dus nu lekker aan het lezen. :D

Opzij happen tijdens wandelen? Wat apart! Lijkt me zeker dat hij iets bedoeld, weer zo'n puzzel :') wat denk je zelf? Als hij aan het begint steeds stopt/aarzelt en tijdens af en toe hapt, vindt hij het wandelen misschien dan gewoon niet leuk oid? Hmm...

Mijn boek is nog steeds onderweg, helaas :+ ben benieuwd hoe jij het vindt!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 21:35

Citaat:
En eigenlijk begint de trainingssessie natuurlijk al vanaf het moment dat ik mijn auto uitstap. :')

Hahaha inderdaad :Y)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:13

Bedenk me ineens iets, voorheen kreeg hij altijd voedselbeloningen tijdens het wandelen. Ik houd hem nu op een armlengte afstand als hij happerig wordt, kijken of het verbetert de komende tijd!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:32

Vandaag heb ik dus even geoefend op het verplaatsen op druk en het drukpunt. Ben meteen gestopt als het goed ging. Daarna haar weer los gelaten. Het viel mij op dat ze wat meer tot bij mij kwam dan gisteren. Maar wel nog altijd heel de tijd met haar oren plat :( Ook merk ik dat ze heel de tijd op alles wil bijten en prutsen... Ik denk eerlijk gezegd dat dat juist haar karakter is... kan dat?

In ieder geval. Ik heb zelf een stukje kunnen spelen met haar :D Ze begon mij te volgen en ik liep van de ene naar de andere kant en ze begon ineens zo met haar hoofd te bewegen enzo. Verder dan dat ging het niet maar ik vond het wel super schattig :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:47

Elise, vast een overbodige vraag, maar is Cessie medisch zeker helemaal in orde?

Over de oren: het helpt mij te bedenken dat onze paarden het recht hebben zichzelf te uiten, zo lang ze ons geen schade toebrengen. Natuurlijk is het niet leuk voor jou, maar het is haar enige manier om haar gevoel te uiten.

Heb je de mogelijkheid om te gaan wandelen haar en onderweg het wijken voor druk te oefenen, in plaats van in de bak? Misschien vindt ze het prettiger als jullie iets ondernemen, samen genieten van een wandeling. Eventueel kun je onderweg dan oefenen met wijken voor druk, hoewel ik me afvraag of dat op dit moment wel zo belangrijk is.