[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:20

:+ Hier hetzelfde probleem met zijwaarts over een balk .. vond ik zo'n cool iets dus als meneer nu een balk ziet is hij onderweg :Y) Maar wel ideaal om te checken hoe goed het met je communicatie/lichaamstaal staat .. hier is er nog werk aan 8-) :))

Filmpje is leuk Eliine :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:04

Wicky schreef:
Leuk om te zien Eline. Het toont allemaal net nog wat "fragiel", alsof je niet vertrouwd op het onzichtbare lijntje. Ik snap niet zo goed waarom je achteruit loopt ook, dat doe ik zeer zelden. Gewoon lekker spelen, liberty is leuk!

Nou je ziet het precies goed, het is ook allemaal nog wat fragiel op het moment :j maar al zoveel fijner dan eerst! Zorgeloos spelen in Liberty gaan we ongetwijfeld weer aan toe komen als we weer wat verder zijn. Voor nu ben ik al heel blij met de motivatie en vertrouwen die ik krijg van Umpire. Want we hebben een aantal sessies achter de rug dat ie aan de andere kant van de bak stond zodra het halster af ging (duidelijke boodschap niet) Dus dan nog liever maar iets gecontroleerder met rust en vertrouwen zodat we het allebei kunnen handelen :) (zei de controle freak :+ )

Leuk filmpje trouwens hahaha. Ze verzint het maar mooi zo haha!

@[***]: hahaha ooh zó herkenbaar. Ik ben geloof ik ook iets te ehhh enthousiast geweest met de balk en het zijwaarts :+ Ach ja, ze worden er lekker elastisch van zullen we maar zeggen :Y) Maargoed daardoor had ik laatst inderdaad ook een interessante conversatie met Umpire over wat je allemaal zoal nog meer zou kunnen doen met een balk behalve er als een idioot zijwaarts overheen macheren :') (werd me niet in dank afgenomen trouwens _O- )

xxdomiixx

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:01

Leuke filmpjes :) ik heb hier ook een idioot die bij alle obstakels aan een touch it denkt :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:17

Leuk Eline en Wicky, ik begin ook meer en meer in Liberty te werken, zalig is dat...je paard kan weg lopen als je fouten maakt :+ ...je leert er zoveel meer van ;)

Hahaha [***], ze zijn zo welwillend he, in het begin vond ik het allemaal druk en vermoeiend, dat paard. Nu weet ik hoe het in elkaar zit en krijg ik er meer energie door, een verslaving bijna 8-) , altijd meer willen kunnen/ontdekken, is het nu. Hoe saai was het vroeger tegen wat ik nu allemaal doe _/-\o_

Idd xxdomiixx hier is niks meer veilig wat we tegenkomen, alles gaat de mond in }:0

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:48

mindful schreef:
Leuk Eline en Wicky, ik begin ook meer en meer in Liberty te werken, zalig is dat...je paard kan weg lopen als je fouten maakt :+ ...je leert er zoveel meer van ;)

Hahaha [***], ze zijn zo welwillend he, in het begin vond ik het allemaal druk en vermoeiend, dat paard. Nu weet ik hoe het in elkaar zit en krijg ik er meer energie door, een verslaving bijna 8-) , altijd meer willen kunnen/ontdekken, is het nu. Hoe saai was het vroeger tegen wat ik nu allemaal doe _/-\o_

Idd xxdomiixx hier is niks meer veilig wat we tegenkomen, alles gaat de mond in }:0

Leuk en inspirerend om te lezen. Ik ben zelf nog maar met level 1 bezig, dus echt nog de basis en vooral mezelf omscholen. Ik ging al wel redelijk ´natuurlijk´ met mijn paarden om, maar nu is het meer gestructureerd en doe ik het ook echt over de hele linie. Dus niet die ruk aan het touw als het paard in vluchtmodus raakt en weg wil lopen bijvoorbeeld. Meer bewust van hoe dat aankomt en vooral hoe anders het kan. Daarnaast ook veeeeeeeel meer geduld, vooral als het paard niet het antwoord geeft wat je zocht.
Ik vind het nog best intensief en vermoeiend momenteel, maar ik denk dus dat dat komt omdat ik mijn manieren aan het omscholen ben en nog een beetje zoekende ben. Maar ondanks dat ik het dus ook wel vermoeiend vind vind ik het ook erg leuk en vooral een heel veel fijnere manier om met mijn paarden om te gaan, dus ik weet dat ik door wil hiermee en niet meer anders wil. Dus we gaan gewoon lekker doorzetten en ik ben benieuwd naar wat we allemaal nog gaan doen samen :) .

Binnenkort de On Line bestellen (werk nu vanaf de oude level 1 DVD´s) en gelijk maar de horsenality´s erbij, want daar kan ik ook echt nog wel hulp bij gebruiken. En ik ga een les nemen, gewoon om mezelf te laten controleren (en natuurlijk bij te leren).

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:17

GDG schreef:
Leuk en inspirerend om te lezen. Ik ben zelf nog maar met level 1 bezig, dus echt nog de basis en vooral mezelf omscholen. Ik ging al wel redelijk ´natuurlijk´ met mijn paarden om, maar nu is het meer gestructureerd en doe ik het ook echt over de hele linie. Dus niet die ruk aan het touw als het paard in vluchtmodus raakt en weg wil lopen bijvoorbeeld. Meer bewust van hoe dat aankomt en vooral hoe anders het kan. Daarnaast ook veeeeeeeel meer geduld, vooral als het paard niet het antwoord geeft wat je zocht.
Ik vind het nog best intensief en vermoeiend momenteel, maar ik denk dus dat dat komt omdat ik mijn manieren aan het omscholen ben en nog een beetje zoekende ben. Maar ondanks dat ik het dus ook wel vermoeiend vind vind ik het ook erg leuk en vooral een heel veel fijnere manier om met mijn paarden om te gaan, dus ik weet dat ik door wil hiermee en niet meer anders wil. Dus we gaan gewoon lekker doorzetten en ik ben benieuwd naar wat we allemaal nog gaan doen samen :) .

Binnenkort de On Line bestellen (werk nu vanaf de oude level 1 DVD´s) en gelijk maar de horsenality´s erbij, want daar kan ik ook echt nog wel hulp bij gebruiken. En ik ga een les nemen, gewoon om mezelf te laten controleren (en natuurlijk bij te leren).

dat gevoel herken ik wel hoor! ik ben nu al wel even bezig maar nog steeds aan het omscholen en level 1. duurde bij mij echt even voor ik het zelf als een leuk spel ging zien(net als mijn paard btw) maar ondertussen zijn we wel op dit punt. heel fijn!

gisteren vond ze bijvoorbeeld iets doodeng en ik heb er een mooie friendly game van kunnen maken :D en wel heel lief hoe ze bijna achter mij weg kroop maar uiteindelijk ontdekte dat er ook gras bij stond dus dan was het wel ok :+

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:13

GDG en hannatjuh, het is idd heel leuk om jezelf en je paard te zien ontwikkelen.
Ik hou een soort van dagboek bij, is heel leuk om bij een dipje eens terug te lezen. Dan pas merk je hoe je toch vooruit gegaan bent.
Het lijkt soms niet zo en toch leer jij en je paard weer iets al is het elkaar. Elke oefening, elke fout, elke tegenslag of meevaller doet je nadenken.
Meermaals, vooral bij nieuwe dingen lijkt alles nog ver weg :P , ik ben er rustiger en geduldiger door geworden.
Vandaag in de motregen les gehad, het was een tegen-en meevaller tegelijk. Ben terug met beide benen op de grond gezet. Kleine Basisoefeningen gingen niet zo vlot zoals het zou moeten. Achterhand verzetten was niet makkelijk, paardlief was enorm nerveus en wou mijn leider zijn. De stress was zeer hoog, drammerig.
Na 1 uur werken ben ik toch op een rustig moment kunnen eindigen. Hoofdje laag en ontspannen blik.
Het was heel leerrijk weer, zalig om desondanks het rotweer met een warm gevoel naar binnen te gaan *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:39

Fijn om die laatste reacties te lezen, ik herken het ook :j
Ben al verschillende jaren bezig (met ook uitstapjes naar andere "methoden" etc.) maar heb moeite met progressie maken. Level 1, de 7 games, zit er wel in, maar om ook alles als een spel te gaan zien, of als middel om naar een bepaald doel toe te werken. Daar had/heb ik echt moeite mee, maar heb wel het idee dat onze laatste sessie voor een doorbraak heeft gezorgd op dat gebied. Het was ZO leuk om op die manier met hem bezig te zijn. En hij reageerde er ook echt geweldig op, ging zich op het einde zelfs inspannen en dat ben ik helemaal niet gewend :Y) :))

Dus dat smaakt wel naar meer en ben mij ondertussen ook bewust dat ik het probleem ben in de relatie :j Zoals gewoonlijk :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:28

Leuk om jullie verhalen te lezen!

De reden dat ik mezelf vastleg op camera is ook zeker om de progressie vast te leggen! En het is gewoon mega goed om jezelf zo nu en dan bezig te zien. Haal er direct weer dingen uit die anders moeten/kunnen. Maar het is inderdaad belangrijk om af en toe stil te staan bij de progressie die je boekt :j

En ik ben per definitie het probleem in de relatie :') Umpire is level 10+ ik mag mezelf gelukkig prijzen dat we nu op goede dagen ergens rond level 4 hangen zo nu en dan :+ Daarom is Liberty bij ons ook echt een dingetje (geweest). Een jaar geleden stond ponylief pertinent aan de andere kan van de bak zodra we liberty 'gingen doen'. En hartstikke logisch toen ik er later over nadacht. Het moment dat het touwtje weg was ging ik me als een halve idioot gedragen (aldus Umpire :P ) hij had groot gelijk dat ie daarmee niet in zee ging :Y) Het leerproces is prachtig, moeilijk, confronterend en soms ook frustrerend. Je paard laat je zó goed je eigen zwakke punten zien. Daar kan ik niet altijd even goed tegen op het moment zelf. Maar het is het meer dan waard :) We kunnen nu echt samen plezier hebben. Vroeger ook wel hoor, maar toch anders.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:45

Paardlief was vandaag zo licht, behoorlijk actief ook. Ik was blij verrast dat hij in zijn hyperactiviteit de balkjes niet 1x had geraakt (was hij toch wel goed aan het opletten). We moesten wel even tijd besteden bij het uit de paddock gaan, want zijn maatje mocht de wei op en wij gingen naar de bak - dat kon toch niet volgens hem :+ hilarisch, wat een draakje

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:58

Ik kom mij hier ook melden! :)

Ik ben met mijn fjord (en verzorgpony) veel bezig met NH. Deels Parelli, deels van mijzelf, want iedereen benaderd dit weer anders.
Ik vind het leuk om ervaringen te lezen en te delen. Dus bij deze! :D Binnenkort ga ik beginnen met de 7 games. Al denk ik dat game 1 met mijn eigen paard niet veel problemen zal opleveren.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:26

Dat dacht ik ook bij mijn paard, maar als je dan iets meer gaat proberen dan bleek toch dat ze heel veel dingen stiekem niet oké vond (wel tolereren, niet accepteren, vaak. Dus wel blijven staan maar wel met gespannen lipjes enzo). Uiteindelijk blijkt dat juist de game te zijn waar ik het meest in moet investeren, want madam heeft aan de ene kant altijd de neiging om alles wat ik doe op te vatten als hulp, ook al heb ik zelf een neutrale ontspannen houding.... en aan de andere kant kruipt ze zodra dingen spannend worden het liefst met haar hoofd helemaal in me.

Dus dan zwaai ik bijvoorbeeld de stick iets over haar heen en dan is haar reactie het liefst 1 van deze dingen:
1) ik ga rondjes lopen om je heen want je zwaait die stick naar me, dan zul je dat wel willen
2) ik ga rondjes lopen om je heen want je zwaait die stick naar me en dat vind ik stiekem nog best wel spannend dus ik loop er wel voor weg
3) ik blijf wel stilstaan maar sluit me helemaal af
4) ik ga met mijn hoofd heeelemaal in je kruipen want daar ben ik veilig (en daar dan wel ontspannen)

Nu doe ik mijn best om haar te leren dat ze spannende situaties ook zelf kan oplossen op haar eigen benen.

Alle andere games zijn al heel gauw nadat ik ze de eerste keer geoefend heb en ze snapt wat ik wil een gevalletje van reageren op allereerste kleine aanwijzingen. Bij de circling game kon ik haar gisteren al wegsturen met alleen wijzen, achterhand weer omzetten met mijn blik naar haar achterhand, naar me toe laten komen met een stapje achteruit en een uitnodigende houding en weer wegsturen met wijzen. Gezien hoe recent ik dit ben gaan oefenen vind ik dat heel mooi om te zien, ze luistert heel attent naar lichaamstaal :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:55

Friendly game wordt volgens mij best vaak onderschat, vooral als het een introvert paard betreft. Correct me if I am wrong.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:48

Hoi IsabelK welkom :wave:

Dat de Friendly game wordt onderschat dat denk ik ook wel :j Zéker de introverte paarden kunnen heel ontspannen tonen terwijl ze dat feitelijk niet zijn.

Ooooh jongens ik heb me toch een leuke dag gehad zondag! Clinic bij Silke Vallentin!! Ik had een uur en dat was natuurlijk veel en veel te kort. Zeker wanneer je bedenkt dat Umpire serieus als een soort stuiterende skippybal naast me bezig was :') Ik denk dat ie elke hogeschoolsprong + een paar zelfbedachte creaties wel heeft laten zien. Silke kreeg acuut de slappe lach _O- ik ook trouwens (maar meer van de zenuwen :D) Jammer genoeg zijn natuurlijk die momenten dan weer net niet op foto vastgelegd want mn vader (die de foto's maakte) was er stellig van overtuigd dat dat toch echt ongehoorzaam gedrag was (joh :') ) en dat moet je natuurlijk niet op de foto zetten. Dus. Stiekem had ik natuurlijk best een gave "Kijk mij eens een capriole 2 meter boven Eline's hoofd doen" foto van Umpire willen hebben maar helaas! Jullie zullen het met de knappe brave Umpire foto's moeten doen :+

Maar hij heeft ook goed zijn best gedaan hoor <3
Afbeelding

Silke deed even iets voor
Afbeelding

We hebben aan verschillende dingen gewerkt. Eigenlijk vooral opzetjes gemaakt om thuis weer verder te kunnen. Zo hebben we gewerkt aan de vertical flexion (van lang en laag naar opgericht) Zowel in stilstand als in beweging.
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens bezig gegaan met de travers-renvers, schouderbuiten-binnen. In stap, draf en aanzet in galop. Of beter gezegd in stap 'inframen' en dan aan laten galopperen terwijl ie in travers of renvers is. Daar werd ie nogal ehhhh EXTROVERT van :') Op de foto's niet terug te zien alleen :+
Afbeelding

Afbeelding

De enige steigerfoto die ik terug kon vinden en die heeeeeeel beschaafd was. Hij ging af en toe echt met vier benen de lucht in. Wél met kanttekening erbij dat ie geen moment gericht aan het uitslaan is geweest hoor. Het ging allemaal heel gecontroleerd recht omhoog, keurig buiten mijn en Silke's bereik. Ik denk dat ie gewoon zelf ook oprecht even niet wist waar ie met zn adrenaline naartoe moest. Op de cirkel zetten had geen effect trouwens, daar werd ie alleen maar heter van. Zodra de oefening goed werd gedaan (Reward the slightest try, heb het wel 100x gehoord geloof ik :D ) ging ie ook meteen afkauwen/grasjes zoeken/hoofd omlaag)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouja hoe dan ook een hele leerzame dag. Het hele extroverte van Umpire was voor iedereen nieuw. Mn instructrice (Zoe) was er ook en die wist ook niet wat ze zag. Ze vond het wel een heel goed teken ondanks dat ie wel erg explosief was soms. Hij zat altijd zo in z'n schulpje en nu durft ie wel te tonen dat hij het spannend/interessant vindt. Ze zei ook, als we dit bij kunnen schaven dan gaan er hele toffe dingen gebeuren! (iets met het aanleren van de piaffe enzo 8-) :D )

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:54

Wat gaaf een clinic van Silke! Ik heb haar op Equiday. Ik was wel onder de indruk van haar. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:00

Ja ze is goed he! En ze geeft ook leuk les. Wel intensief haha. Hup dit- hup dat- travers- renvers- travers- renvers - stap - galop- change of direction etc. etc. Was kapot haha. Umpire ook trouwens, na al zn uitsloverij :')

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:32

Heel gaaf!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:38

Gave foto's!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:05

Ik meld me hier ook even. Ik heb een nieuw projectje gekocht.. en tweejarige tinkermerrie die uit een ierse kudde komt.. en nog helemaal niks kent.
Mijn vorige paardje kende ook niks toen ik hem kreeg, en dit heb ik dmv de 7 games ook heel veel geleerd.

Deze dame is alleen wel een grotere uitdaging. momenteel laat ze alleen haar hoofd en hals aanraken zonder protest, dus we beginnen echt op 0

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:42

Na een hele tijd kom ik maar weer onder mijn meeleessteen vandaan om ook weer mee te praten.
Hele gave foto's Eline! Ik heb Silke ook gezien op equiday, ik was ook erg onder de indruk van haar!
Olikea: Iemand die bij mij op stal stond heeft ook een tweejarige die nog niets kende heel veel aangeleerd met Parelli. Dat ging allemaal erg goed.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:04

Leuk dat dit topic leven krijgt, ook ik kom me melden. Heel gave dingen gezien op Equiday, behalve de leuke bonte shet hierboven, die heb ik blijkbaar gemist. Balen! Silke was fantastisch, heb met open mond zitten kijken.

Zelf ga ik door een zware periode heen met mijn LBI. Vorig jaar een tijd centered ridinglessen gevolgd met mijn 8-jarige IJslanderruin en aan het einde van de zomer verhuisd naar een geweldige stal waar hij het heel erg naar zijn zin heeft. Daarna klapten we met rijden helemaal dicht in 'wil niet, kan niet'. Een hele tijd heb ik dit op de 'standaardmanier' opgelost (lees: 2 keer been en daarna een tik, of 2), maar om het 'gewenste' effect te bereiken moest ik mijn zweep steeds vaker gaan gebruiken. Dat stond me zo tegen dat ik vervolgens een hele tijd maar helemaal niet gereden heb, tot ik dankzij een lieve stalgenoot een aantal weken terug in aanraking kwam met Parelli.

Samen met mijn stalgenoot rijden we nu elke woensdag hetzelfde bosrondje om mijn Kees het vertrouwen terug te geven dat hij niet uuuuuurenlang hoeft te lopen. Nu pas zie ik in hoe onzeker hij diep vanbinnen eigenlijk is. Voorheen reageerde ik daar erg kordaat op, maar nu moet ik leren zijn grenzen te herkennen en hier op een goede manier mee om te gaan. Dat betekent afstappen en een stuk ernaast lopen, of, zoals gisteren: een haalbaar doel stellen op dat moment en vervolgens als beloning terug naar stal.

Voor mij betekent dit voor nu ook een beetje afscheid nemen van mijn verwachtingen en dromen, want urenlange, 'onbezorgde' (tussen haakjes, want achteraf weet ik beter) bosritten. Aan de andere kant betekent het ook: vaker naar huis gaan met het gevoel dat ik écht voor het welzijn van mijn paard gekozen heb, in plaats van mijn eigen plezier.

Aan de andere kant heb ik dan mijn vrolijke, gekke LBE IJslander van 3 jaar oud. Dus het wordt ook een leerzame tijd van veeeel schakelen tussen twee uitersten!

@ Olikea: mijn hierboven beschreven jonkie kon ik niet eens benaderen, nadat ik hem had gekocht. Een aankoopkeuring was niet mogelijk en hij is uit de kudde geplukt, hardhandig op de trailer gezet en naar mij toe gebracht en vervolgens losgelaten in de wei. Alsjeblieft, succes ermee :P Inmiddels staat hij het liefst bovenop mijn tenen en woont in mijn jas als het even kan en dat zelfs nog zonder Parelli/NH. Dus ik volg jullie ontwikkeling graag, zo gaaf is dat als je stappen maakt in het krijgen van contact!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:03

Kan zomaar zijn dat ze straks buitenritten geweldig vind! investeer eerst lekker in de communicatie, vertrouwen etc. dan komt dat wel
Heel goed dat je nu gaat kijken naar haar behoeftes :) lijkt me leuk om jullie proces te volgen

Tijdje terug hadden wij heel erg problemen met de yoyo. het lukte gewoon niet, ik wist niet wat ik wilde en had geen plaatje in mijn hoofd. achterwaarts tijdje gelaten en daarna eerst begonnen met porcupine en driving, dat ging steeds beter (lichtere fase). Op equiday zag ik dan de openles van parelli Nederland en daar zei zoë dat het betreffende 6 stappen moest zetten en legde uit waarom. Dus toen dacht ik: ik ga me focussen op het aantal stappen! Vandaag weer voor t eerst yoyo gedaan met de gedachte "ik wil 6 stappen". Eerst weer even de fases uitleggen :') toen lange fase 1 snel door 2-3-4 en daarna zelfs van fase 1 direct naar fase 4 maar wel met spanning opbouw. Daarna reactie bij fase 1 en hoger dan 2 hoefde ik niet te komen. 6 stappen gezet, niet echt een ritme ofzo en viel soms even stil maar ging dan wel verder van 'oh ik moet dus nog een stap zetten, oke' maar hij was licht en had 6 stappen gezet dus daar was ik tevreden mee - flink beloond. Dat was aan het begin van de sessie, eind van de sessie nog een keer achterwaarts - fase 1 en hij ging super netjes in een redelijk actief ritme zonder pauze te nemen wou hij 6 stappen maken (heb hem bij 5 mega beloond - even patroon door breken anders gaat hij het overnemen) en toen waren we ook helemaal klaar dus naja extra beloning voor hem. Ik hoop zo dat we dit voort kunnen zetten, durfde het bijna niet te beschrijven - iets met dat ik geen hout heb om af te kloppen :p

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:17

Ahh dat klinkt goed xxdomiixx! Nieuw als ik ben in de wereld van parelli, welke fases hanteer jij? Dus wat deed je hier bij fase 1,2,3,4? En wat houdt een 'lange fase 1' in voor jou? Dat je die 2 of 3 keer probeert en dan door naar fase 2?

Hier moet ik echt even een paar keer diep inademen als ik met Kees bezig ben. Woensdag ons standaard bosrondje met Parelligezinde stalgenoot op de planning. We rijden nu alleen maar een vast rondje om Kees het vertrouwen te geven dat ik niks extreems van hem verwacht en om zo de motivatie te verhogen. Op nog geen 100 meter in het bos stonden we STIL. Wachten op ontspanning en uitblazen pfffff, opnieuw vragen: geen beweging. Fase 1234: geen beweging. Paard van stalgenoot voorop: geen beweging. Keertwending om de achterhand: geen beweging. 5 keertwendingen achter elkaar: 1 stap, joehoe! 5 keertwendingen de andere kant op en focus op een boom 5 meter verderop, aanmoedigen, gehaald! Heel goed beloond en héél voorwaarts (natuurlijk, op de terugweg kan het ineens wel) richting stal.

Op de terugweg naar huis voelde ik me een beetje in de zeik genomen. Eerst konden we echt wel 1,5 uur in het bos rijden samen (met een kleine discussie hier en daar) en nu redden we nog maar 100 meter?!

Gisteravond opnieuw het bos in, dit keer met vriend en hond. Zij voorop en precies op dezelfde plek nagelde Kees weer aan de grond vast, aargghhh *$)#(@@&! Zelfde patroon als gisteren doorlopen, maar nu weigerde hij keertwendingen te rijden. Hij stond, kauwend en likkend, als een blok vast aan de grond. Vriend de teugels gegeven om hem mee te nemen, nog steeds niks. Wat ís dit nou voor onzin?! In mijn frustratie heb ik hem 1 keer flink aangespoord, hij schoot even vooruit, mijn vriend hield hem nog 10 meter vast en de rest van onze kleine route heeft hij met een lange en lage hals en voorwaarts tempo uitgereden, noujaaaaaa. Schiet mij maar lek!

Stalgenoot was er ook nog en met haar heb ik weer een plannetje bedacht voor de komende bosritjes, maar ik ben ook erg benieuwd wat jullie nu zouden doen!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:49

Sonja89, een lange fase 1 betekent dat ik langer mijn fase 1 aanhoud om hem de tijd te geven te reageren. Let hij niet op dan ga ik naar fase 2, anders blijf ik bezig. Ik doe dus niet 3 seconde een fase 1 dan een korte pauze en dan weer opnieuw, maar gewoon doorgaan. Soms zet ik er wel een pauze in als beloning dat hij zo goed reageerde en dan ga ik daarna weer verder met mijn fase 1.

Mijn fases (ik was gisteren even in twijfel of ik ze misschien moest aanpassen omdat hij echt pas bij fase 2/3 reageerde, maar ik dacht 'nee hij weet het donders goed, ik ben gewoon niet duidelijk genoeg').
1: vingertje om hoog houden en daarmee tikken in de lucht (heen een weer bewegen kan ook, maar die beweging vind ik irritant)
2: hand vanuit de pols heen en weer bewegen (touw beweegt hier zeer licht bij, maar het paard voelt dit niet - touw ligt namelijk op de grond dus de beweging stopt daar)
3: arm vanuit de elleboog naar links en rechts bewegen (dit is volgens mij al wel de fase waarin het voelbaar zou kunnen zijn, afhankelijk hoe groot je de beweging maakt)
4: vanuit parelli zou je hier je hele arm flink heen en weer moeten bewegen - ik beweeg mijn arm op en neer, werkt voor mijn paard beter

Herkenbaar dat hij ergens stopt en niet verder wilt. Misschien kun je hem achterwaarts laten gaan 1 of 2 stappen dan een stap voorwaarts weer achterwaarts weer voorwaarts weer achterwaarts weer voorwaarts. Misschien dat hij dan zo iets heeft van: mens laat mij nou gewoon lopen. Ik begrijp dat het niet iets is wat hij spannend vind. Jullie zijn net begonnen met parelli heb ik begrepen, kan me voorstellen dat de communicatie dan nog niet helemaal scherp gesteld is en je meer tijd moet steken in de basis voordat je zorgeloos op buitenrit kan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:08

Ik snap hem! Zelf moet ik nog heel erg nadenken bij het toepassen van de fasen, maar het geeft me wel veel houvast in mijn reacties naar de pony's.

Qua fasen denk ik dat ik meer met de stick wil gaan doen dan met het touw. Een reflex van mijn pony is zijn hoofd heel hoog te houden en daarbij zijn rug vast te zetten, dus het halster en touw probeer ik zo veel mogelijk met rust te laten.

Achterwaarts gaan zou op zich een goede zijn, maar hij weigert zichzelf dan te bewegen. Ik denk dat ik de keuze heb tussen óf afstappen en een stuk ernaast lopen, óf net zo lang stil blijven staan tot hij er zelf voor kiest verder te lopen. Al ben ik bij dat laatste weer bang dat het met gemak een paar uur zou kunnen duren...