Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:26

Voetballen. Pionnenparcours.
Vandaag allerlei voltes 10mtr etc gedaan. Eindelijk weer een nieuwe uitdaging. En pionnen vindt hij leuk dus dan maar gebruiken om in te laten buigen zonder race of slidings. Ook wel fijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:05

Sizzle schreef:
Ik had vandaag weer zo'n sprekend verschil tussen mijn 'normale' paard en mijn boefje.
Ik had ze beide vrij laten springen (afzonderlijk ivm niveau/leeftijd verschil). Ik had voor beide een nieuwe spannende hindernis gemaakt.
Mijn 'normale' paard deed wat normale paarden doen: beetje kijkerig, beetje vluchterig en daarna braaf erover.
Mijn boef paard nam direct een aanloop, springt op het laatste moment er snurkend met staart op de rug langs, springt omhoog en haalt met voor en achterbenen uit naar de hindernis alsof ze hem even wil waarschuwen vooral geen geintjes uit te halen :')
Daarna uiteraard gewoon erover.

:') Zo herkenbaar, hilarisch :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:07

Fabster schreef:
Ik doe ook alles met de clicker, maar is bij haar niet altijd een succes. Ze kan heel erg drammen over de koekjes.

Ben je met de allereerste oefening begonnen? Beleefd zijn?
Als de mijne met neus in mijn zakje (bijna) zit, beweeg ik plots met mijn arm en vraag ik hoe het wel moet.
Gevolg: hoofd wegdraaien klik beloning
Er zijn heel veel filmpjes over, hier ben ik mee begonnen
https://m.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:37

Fabster schreef:
WT is een warm/koud spelletje?

Elke stap dichter bij het target is een release, er van af is druk :)
Wat je vroeger ook in de klas deed als je iets ging verstoppen. Verder van het object af is koud-Kouder-KOUD en dichterbij warm-warmer-HEET (ik hoop dat je het nu snapt :+)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:02

Celine_Mirte schreef:
Fabster schreef:
WT is een warm/koud spelletje?

Elke stap dichter bij het target is een release, er van af is druk :)
Wat je vroeger ook in de klas deed als je iets ging verstoppen. Verder van het object af is koud-Kouder-KOUD en dichterbij warm-warmer-HEET (ik hoop dat je het nu snapt :+)

Ik heb m ja :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:04

mindful schreef:
Fabster schreef:
Ik doe ook alles met de clicker, maar is bij haar niet altijd een succes. Ze kan heel erg drammen over de koekjes.

Ben je met de allereerste oefening begonnen? Beleefd zijn?
Als de mijne met neus in mijn zakje (bijna) zit, beweeg ik plots met mijn arm en vraag ik hoe het wel moet.
Gevolg: hoofd wegdraaien klik beloning
Er zijn heel veel filmpjes over, hier ben ik mee begonnen
https://m.youtube.com/watch?v=R_V64iUnc6Y

Gaat r niet om dat ze met haar neus in de koekjes hangt, maar dat ze letterlijk gaat drammen in de oefening die ze moet doen. Als er dan eindelijk een click komt ( want met drammen krijgt ze natuurlijk niks), begint ze er meteen van te hinniken.dat is echt een ontlading. Ze is dan teveel op de click gericht ipv op de oefening. Vooral met oefeningen in de bak heeft ze dat. Daar vindt ze weinig aan en is ze gewoon ongeduldig en wil ze haar best er niet voor doen. Diezelfde oefeningen aan de hand buiten gaan weer hartstikke goed. Ook met de clicker.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:08

Fabster schreef:
Gaat r niet om dat ze met haar neus in de koekjes hangt, maar dat ze letterlijk gaat drammen in de oefening die ze moet doen. Als er dan eindelijk een click komt ( want met drammen krijgt ze natuurlijk niks), begint ze er meteen van te hinniken.dat is echt een ontlading. Ze is dan teveel op de click gericht ipv op de oefening.

En dat is het moment dat je diep inademt en op de grond gaat zitten tot paardlief weer rustig is. Die van mij kan heerlijk drammen bij het voetje geven bijvoorbeeld, als ik dan niet beloon word ze pissig en doet ze helemaal niets meer. Enige optie is om even rust te nemen en daarna weer kalm verder te gaan.

Mungbean

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:12

Ik doe gewoon helemaal niets met voedselbeloning (muv trailer laden) en heb dat gedram dan eigenlijk ook niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:01

@fabster, ja nu snap ik je ;) , idd dat heeft de mijne ook wel eens. Hij draait dan op 'de beleefde' manier zijn hoofd weg als er geen beloning volgt hahaha...is altijd zo grappig hoe pienter ze kunnen zijn.
Als hij echt drammerig wordt reageer ik niet en wacht ook tot hij rustiger wordt.
Ik ben nu met wandelingen begonnen, dus te voet met hem mee en dan kan hij zenuwachtig zijn en voorop willen lopen. Een hele moeilijke vind ik dat, je moet zelf zien waar je loopt en dan dat paard in bedwang kunnen houden.
Hoe doen jullie dat? Hij kan zich zo opwinden om niks en dan gaat dat hoofd de lucht in, hoe reageer je hier het best op?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:35

Ik ben vanmorgen nog gaan wandelen met mijn merrie. Die schrikt aan de hand niet meer. Toen ik haar net had, was dat dramatisch, maar inmiddels is het net een grote hond. Ik heb mijn honden dan ook mee, dus het lijkt wel een circus :D

Ik heb wel een ruin die heel heftig is. Gaat ook steigeren als hij het eng vindt of andersinds opgewonden raakt. Ik doe dan weinig. Wachten tot hij weer landt, paar stapjes achteruit laten gaan. Hoofd weer laag en we gaan weer. Als het een heel ingewikkelde situatie is, loop ik een stuk achteruit (wel eerst even kijken of er geen obstakels zijn, inderdaad. Ik heb wel eens met de voetjes omhoog gelegen _O- )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:36

Azmay schreef:
Fabster schreef:
Gaat r niet om dat ze met haar neus in de koekjes hangt, maar dat ze letterlijk gaat drammen in de oefening die ze moet doen. Als er dan eindelijk een click komt ( want met drammen krijgt ze natuurlijk niks), begint ze er meteen van te hinniken.dat is echt een ontlading. Ze is dan teveel op de click gericht ipv op de oefening.

En dat is het moment dat je diep inademt en op de grond gaat zitten tot paardlief weer rustig is. Die van mij kan heerlijk drammen bij het voetje geven bijvoorbeeld, als ik dan niet beloon word ze pissig en doet ze helemaal niets meer. Enige optie is om even rust te nemen en daarna weer kalm verder te gaan.

Dat vind ik een goeie! Die ga ik volgende x eens uitproberen. Meestal wind ik me dan ook op en wordt het niks meer. Dus deze wordt vervolgd! :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:19

Daar moet ik eerlijk bekennen dat ik daar heel anti-bokt mijn paard in zijn jonge leven gewoon iedere keer als ze naar voren dramde letterlijk flink op zijn smoel gebeukt heb met mijn longeerlijn :o
Was heel effectief kan ik wel zeggen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:39

Dat hoef ik niet te proberen. Wordt ze alleen maar dwarser van. Dat doe ik wel als ze me bijt. Dan is het ook meteen klaar en kan ze het ineens wel. Dan is het wel effectief :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:48

Fabster schreef:
Dat hoef ik niet te proberen. Wordt ze alleen maar dwarser van. Dat doe ik wel als ze me bijt. Dan is het ook meteen klaar en kan ze het ineens wel. Dan is het wel effectief :D

Ik kan alleen straffen als ze weet dat het niet mag, anders heb ik een heeel verontwaardigd paard >;) ^)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 17:50

Als mijn paard flink op zijn falie zou krijgen dan wordt hij gevaarlijk, dat pikt hij niet.
Hij is pas op zijn 11e beleerd, niet meer de leeftijd waarop een paard snel onder de indruk is.

Verder is hij super redelijk en eerlijk, maar als we een conflict hebben, dan moet ik dat wel tactisch aanpakken en hem in zijn waarde laten. Dan komen we er ook altijd uit.

Voorbeeld: Hij heeft moeite met lengtebuiging, maar als ik dat vraag, dan moet het wel gebeuren. Dan heeft hij een paar trucjes, versnellen bijvoorbeeld of naar binnen vallen. Dat laat ik hem dan maar doen, dan heeft hij het gevoel dat hij zijn zin heeft gekregen, maar die lengtebuiging, daar zal hij aan moeten geloven. Als hij wilt versnellen, dan is dat vooral erg vermoeiend voor hem en als hij naar binnen valt, dan gaat dat echt niet verder tot pirouette niveau en dat vindt hij veel te moeilijk.

Toen hij nog groen was hadden we dit dagelijks aan de hand, inmiddels gaat alles een stuk soepeler.
Als ik naar veel andere paarden kijk, dan mag ik toch echt wel zeggen dat die van mij netjes is opgevoed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:19

Met rijden vind ik een andere situatie eigenlijk in omdat je ook niet weet of ze het die dag gewoon lastig hebben.
Maar in de hand in de omgangkan ik behoorlijk mijn mannetje staan als een paard met me in gevecht gaat.
Dallas heeft vaak genoeg met maaiende benen tegenover me gestaan, maar dan kreeg ze zo'n optater tegen de buik dat ze haar evenwicht verloor.
Ik heb echter vroeger redelik wat hengsten in handen gehad die soms ineens per ongeluk op een merrie wei bleken te lopen. Ben daar misschien wat erg overdreven consequent van geworden zeg maar :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:31

Ik ben ook niet ontevreden over de opvoeding hier, hoor. Iedereen gaat netjes voor mij opzij, niemand loopt me omver en bij wandelingen blijven ze netjes achter me. Maar alle paarden hebben zo hun karaktertrekken. Dezelfde methodes werken niet bij al mijn paarden. Daar hou ik wel rekening mee. Maar er is 1 keiharde wet: en dat is dat ik ongeschonden blijf. Mijn lijf is heilig... {:} :~ :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:32

Precies.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:26

hallo iedereen, wat leuk om jullie ervaringen te lezen :)
Mijn chany is ook een LBE, en we zijn nu bezig met de eerste beginselen van het inrijden.
We kennen elkaar al vanaf maand 1, en ze is net 5 jaar geworden.

topic:
[ITP] Chany 5 jarige tinker merrie

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:28

Leuk, lataar, dan kennen jullie elkaar wel heel goed! Ben benieuwd naar jullie verhalen.

In het begin toen ik nog niet wist wat voor horsenality ik in mijn handen had heb ik veel te soft gereageerd en andere keren mss veel te heftig. Nu vind ik stilaan de gulden middenweg en ja idd de harde aanpak wekt agressie uit. Ik gedraag me nu dus als een koele kikker waar hij vanaf en uit de buurt moet blijven, ik spaar hem niet maar eis telkens mijn ruimte op. Ik zal nooit of te nimmer zonder mijn handig hulpmiddel de weide ingaan, heb een nepstaart gemaakt :7 ( houten stok met stukken touw aan van het hooi) en daar zwaai ik mee rond achter mijn rug anders heb ik een paard in mijn nek zitten :P

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:29

ja ik ben doorgaans veel te lief geweest en heb haar te veel als mijn "baby" beschouwd. nu ze een beetje moet gaan werken vond ze dat in het begin erg vervelend. maar nu gaat het veel beter. Ook kom ik er achter dat ik haar veel te weinig heb gevraagd en dat wat ik vroeg veel te traag ging. Nu ik laat merken dat ik me niet laat intimideren door wat groot makerij, vraagt ze steeds vaker om snelheid en nieuwere dingen. We zijn elkaar nog erg aan het ontdekken dus, hoe op welke manier het beste samen werken.

Ik vindt het echt heerlijk een paard dat zo mee denkt, en altijd in is voor nieuwe spellen (en geintjes).
Bovendien is chany ook echt een enorme knuffelkont /3 <3

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 08:11

Ja dat is het dikwijls bij ons vrouwen, dat we ze teveel in de watten leggen ;)
Dat vind ik nu het ergst dat de mijne me bijt als ik dichtbij hem sta, het is al minder maar dat is nu net het resultaat van al mijn opzoekwerk. In het begin stond ik dikwijls met blauwe plekken op mijn armen. Nu respecteer ik zijn ruimte en verwacht ik dat ook voor mezelf. Dominantie en haantjesgedrag zijn de grootste factoren.
Als enige ruin zijnde in de kudde, staat hij zijn mannetje. Deze rol neemt hij heel serieus, de ruinen vd buren moeten er niet aan denken om contact te zoeken met onze merries, daar zet hij wel een stokje voor :D

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:16

Haha klinkt als een heerlijke vent voor jou kudde merries! goed dat hij jou ruimte van jou laat nu. die opgave kan heel moeilijk zijn voor lbe. om niet steeds weer te proberen om in je ruimte te komen. ze blijven het ook proberen dus alert heid is noodzakelijk haha. het leuke van deze paarden is dat ze elke dag als nieuw beschouwen. in iedergeval dat merk ik bij chany. iets dat gisteren niet kon...kan heeel misschien nu wel. toch even proberen. Mijn taak om dan steeds weer alert te zijn en haar er op te wijzen dat het ook vandaag weer niet mag hihi

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:31

Daarom snap ik dus eigenlijk niet zo goed waarom een aantal van jullie met voedselbeloningen werken, want dat versterkt het gedrag om ongevraagd in jouw ruimte te komen.
Ook ben ik het niet eens met degenen die stellen dat een harde aanpak niet werkt met een LBE. Het werkt wel degelijk, maar je timing moet goed zijn, en je moet het uiteraard op het juiste moment toepassen.
Sterker nog, als ik die aanpak niet had durven doen, dan had mijn paard niet meer geleefd inmiddels. Dan was hij namelijk echt uitgegroeid tot levensgevaarlijk.

Alertheid is idd altijd nodig :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:50

Ik treed hard op maar ga dit alleen bij gevaarlijke situaties doen als het niet anders kan voor eigen veiligheid maar ik langs de andere kant hou ik mij aan mijn eigen grens, tot daar en niet verder. Idd anders had de mijne waarschijnlijk ook niet meer geleefd of diep ongelukkig ergens gestaan. Ik ben 5 de eigenaar en hij telt 7 levens.
Ik probeer hem niet persoonlijk aan te vallen en gebruik mijn leadrope zwaaiend rond mij of stokje met touwen aan (mijn ingebeelde staart)
Enja het is elke dag opnieuw proberen en uittesten, elke dag moet ik hem stiekem in de gaten houden. Zoals je zegt lataar, elke dag is een nieuwe dag en het is nooit een saaie ;)

Ik werk met voedselbeloningen, velen raadden het af, ik heb er al veel voldoening uitgehaald. Is net hetzelfde hoor...het juiste moment belonen en niet zomaar gaan belonen. Hij moet er wat voor doe en ook heel beleefd blijven anders is het nopens ;)