Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:17

Mag ik vragen waarom het gewenst is dat een paard als ie los is uit z'n dak gaat?

Die van mij gaat nooit uit z'n dak als ik 'm los zet. Misschien wat vertekend want hij loopt de hele dag in een hit-actief waar ie eindeloos kan rennen en spelen, wat ie ook zeker doet. Maar los in de bak heeft ie weinig de neiging om ineens uit z'n dak te gaan.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:18

Dit doet mij meer denken aan die spelletjes die je vroeger op straat speelde... elastieken of over het touw springen als die kronkelend over de grond ging... alleen nu zit er een paard aan vast...
Snap er niet het nut van... :( ben na halve minuut gestopt met kijken dus weet niet de afloop van het filmpje... :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:19

_Nelleke_ schreef:
Mag ik vragen waarom het gewenst is dat een paard als ie los is uit z'n dak gaat?

Die van mij gaat nooit uit z'n dak als ik 'm los zet. Misschien wat vertekend want hij loopt de hele dag in een hit-actief waar ie eindeloos kan rennen en spelen, wat ie ook zeker doet. Maar los in de bak heeft ie weinig de neiging om ineens uit z'n dak te gaan.

Die van mij vind het heerlijk om door de sneeuw te rennen en te spelen. Het is gewenst omdat hij het wenst. :) Spelen jouw paarden nooit? Bij mij wel hoor, de hele dag door.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:21

Jessix schreef:
_Nelleke_ schreef:

Die van mij vind het heerlijk om door de sneeuw te rennen en te spelen. Het is gewenst omdat hij het wenst. :) Spelen jouw paarden nooit? Bij mij wel hoor, de hele dag door.

Jessix

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:23

waarom vindt je het dan zo gek of bedoel je het anders?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:24

Ja hoor that's the way to go.
Laten we er een wedstrijd van maken en zien welke paarden het het beste hebben en op inhoudelijke vragen over het filmpje niet reageren.
Ik ga nooit met Parelli beginnen, alleen maar omdat ik bang ben mijn open blik te verliezen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:28

Waarom het per ce gewenst is dat een paard los in de bak uit z'n dak kan gaan.

Ik snap dat de conclusie word getrokken door niet-parelli-ers dat mijn paard doodgeparellied is als ze mijn paard los in de bak zetten. Die doet daar namelijk vrij weinig, weinig inspirerende dingen in de bak.

Spelen doet ie wel, maar verdeeld over de dag, op de momenten dat hij daar zin in heeft. Met z'n vriendjes, in de poel, met de boomstammetjes, graven op de heuvel etc. De bak is gewoon meer iets waar ik iets met hem ga doen. Dus dan staat ie me inderdaad aan te kijken: 'wat gaan we doen?'.

Ik vind dat wenselijker dan een paard die als een idioot uit z'n plaat gaat als ie los in de bak gezet word. Mag je van mij die van mij doodgeparellied vinden, ik vind mijn paard gewoon een blij paard die graag met mij leuke dingen doet. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:29

Gini schreef:
Ja hoor that's the way to go.
Laten we er een wedstrijd van maken en zien welke paarden het het beste hebben en op inhoudelijke vragen over het filmpje niet reageren.
Ik ga nooit met Parelli beginnen, alleen maar omdat ik bang ben mijn open blik te verliezen.

Ik weet niet of je op mij doelt? Maar ik vraag me serieus af waarom het wenselijk is. Ik beantwoord het hele topic gewoon inhoudelijk op de vragen. Zou fijn zijn als andere ook mijn vragen inhoudelijk beantwoorden. :)

Edit: die open blik heb je schijnbaar niet, anders sluit je je niet direct zo af voor een andere methode. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:31

Ik had het over de laatste pagina in het algemeen. Twee vragen over het filmpje worden weggewoven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:35

_Nelleke_ schreef:
Waarom het per ce gewenst is dat een paard los in de bak uit z'n dak kan gaan.

Ik snap dat de conclusie word getrokken door niet-parelli-ers dat mijn paard doodgeparellied is als ze mijn paard los in de bak zetten. Die doet daar namelijk vrij weinig, weinig inspirerende dingen in de bak.

Spelen doet ie wel, maar verdeeld over de dag, op de momenten dat hij daar zin in heeft. Met z'n vriendjes, in de poel, met de boomstammetjes, graven op de heuvel etc. De bak is gewoon meer iets waar ik iets met hem ga doen. Dus dan staat ie me inderdaad aan te kijken: 'wat gaan we doen?'.

Ik vind dat wenselijker dan een paard die als een idioot uit z'n plaat gaat als ie los in de bak gezet word. Mag je van mij die van mij doodgeparellied vinden, ik vind mijn paard gewoon een blij paard die graag met mij leuke dingen doet. :)

Ik vind ook niet dat mijn paard op het filmpje uit zijn dak gaat en al helemaal niet als een idioot. Hij is gewoon aan het rennen in de sneeuw. Hij is ook niet in de bak, maar in de wei. Als er geen sneeuw had gelegen was hij gaan grazen. Nu werd hij blij van de witte wereld. Het is geen wens van mij, het is gewoon iets wat hij doet. Hij uit zichzelf op die manier en ik vind dat prima. De rest van de dag staat hij met mijn andere hengsten in de bos paddock, waar ze verder spelen en rennen met elkaar.

Als ik wat met hem had willen doen dan had hij graag bij me gekomen en klaar gestaan om samen wat te gaan ondernemen. Die energie kan ik heel makkelijk ombuigen. Fijn paard :)

*edit Het is dus niet perse gewenst, maar als hij het wil dan mag dat van mij.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:40

Jessix, het was geen specifieke aanval of vraag naar jou, maar ik zie hier veel mensen de term robot en doodparelli-en gebruiken. Dus dat is naar mijn idee een soort van statement dat het niet wenselijk is dat je paard in de bak gewoon vraagt wat we gaan doen. Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Vandaar mijn vraag waarom het per se wenselijk is dat een paard wel gaat rennen en doen als ie los word gezet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:41

Over open blik: waarom vragen de mensen die volgens Parelli werken zelden hoe anderen dan iets doen om hun eigen blik te verbreden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:42

_Nelleke_ schreef:

Betekent dat dat jij het filmpje van Jessix van haar eigen paard niet ideaal vindt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:44

Nee heb het filmpje van jessix even gemist.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:47

_Nelleke_ schreef:
Jessix, het was geen specifieke aanval of vraag naar jou, maar ik zie hier veel mensen de term robot en doodparelli-en gebruiken. Dus dat is naar mijn idee een soort van statement dat het niet wenselijk is dat je paard in de bak gewoon vraagt wat we gaan doen. Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Vandaar mijn vraag waarom het per se wenselijk is dat een paard wel gaat rennen en doen als ie los word gezet.

Ik weet het ook niet Nelleke, ik geef je wat dat betreft gelijk. Mijn paarden staan de hele dag los, dus ik me met ze ga bemoeien dan vragen inderdaad wat we gaan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:48

Nelleke: de context was dat iemand (weet niet meer wie, een pagina of wat terug) opmerkte dat een paard (van een stalgenoot) zo op haar gefocust was, dat het niet ging spelen toen het uitgenodigd werd door een paddockmaatje. Zij vond dat wat te, het idee was juist om beide paarden even los te laten.

Daarop plaatste Jessix een filmpje van haar paard dat in de sneeuw rent, als voorbeeld dat Parelli-paarden ook kunnen spelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:53

Jessix schreef:
Wat kortzichtig zijn we weer! Omdat ik pro-Parelli ben zou ik anti andere mensen/methode zijn? Ik heb zoveel lesmateriaal van zoveel verschillende horsemen wereldwijd. (Guy Mclean, Clinton Anderson, Buck Brannaman, Johnathan Field, Mark Rashid, Klaus F. Hempfling, Linda Tellington Jones. Dan nog vele klassieke dressuur trainers zoals Phillip Karl, Anja B. etc.) Je kent me helemaal niet en je zit er dan ook gigantisch naast met je opmerking, dat is pas JAMMER!!

@ LDRD: Ik quote mezelf nog maar een keer om aan te geven dat ook Parelli mensen wel eens in de keuken van een andere trainer kijken. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:58

Misschien zijn er hier in dit topic ook zat mensen die heel eigen methoden hebben, maar waar niemand eens naar vraagt? Waarom het niet veel dichter bij huis houden? Op bokt zijn paardenmensen genoeg die wat zinnigs te vertellen hebben. :j . Moet je wel willen luisteren en vragen stellen, want niet iedereen dringt zichzelf op ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:03

LDRD schreef:
Over open blik: waarom vragen de mensen die volgens Parelli werken zelden hoe anderen dan iets doen om hun eigen blik te verbreden?

Dit is echt onzin. Neem eens een kijkje op het nhforum bijvoorbeeld. De meeste mensen daar werken volgens parelli, maar er is ook altijd interesse voor andere invallen, er wordt getraind bij allerlei soorten verschillende instructeurs en er worden met grote regelmaat sites/filmpjes/onderzoeken van andere mensen besproken en bekeken.

Ik werk veel via parelli, maar heb verdiep me al jaren in alles wat er te krijgen en onderzoeken valt en geef zelf klassieke dressuur-instructie. Ik denk dat jij weinig mensen hebt meegemaakt die wat meer ervaring hebben met paarden op NH gebied die parelli doen. Dan zal je zien dat dat allemaal 100% meevalt. Natuurlijk zitten ze ertussen, maar hoeveel mensen van de "normale" kant van de paarden hebben geen last van niet verder willen kijken dan hun neus lang is.
Voor veel mensen is parelli een bewuste, weloverwogen keuze na het proberen van verschillende dingen en langdurig rondkijken naar wat het beste aansluit en meest progressief is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:09

Oké, dan kom ik kennelijk de verkeerden tegen, want iedereen wil mij altijd overtuigen van de wenselijkheid om Parelli toe te passen, maar om eens wat meer te weten te komen over de GBV methode daar hoor ik nooit iemand over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:10

LDRD schreef:

Hoe kom je tot die conclusie.

Ik ben juist sinds heel kort ( na 34 jaar "gewoon" met paarden omgaan... uiteraard wel veel gelezen van Gymnasium des pferdes tot Hempfling) wat met Parelli gaan doen en ik heb niet het gevoel dat veel mensen het als een religie zien.
Natuurlijk zijn die er, en doordat Parelli met zijn gestructureerde benadering het makkelijk maakt om alles lesje voor lesje uit te voeren ( wat hij volgens mij niet aanraadt , maar door zijn gestructureerde opbouw er wel toe uitnodigt) en niet meer om je heen te kijken.

Zijn methode is zo ver uitgekristalliseerd ( of je het er nu mee eens bent of niet, 30 jaar actieve ontwikkeling van een methode levert veel materiaal op ) dat ik me ook voor kan stellen dat je minder behoefte hebt aan andere dingen omdat je al je handen vol hebt om je deze methode eigen te maken.

Ik zie juist mensen die ook kijken naar anderen, en dat meenemen in de opleiding van hun paard.

Er is overigens een erger filmpje te vinden van Pat zelf :D , met een reactie en een excuusbrief en uitleg erbij waarom hij zo extreem was naar dat paard toe ( extreme probleem is overigens wel opgelost)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:13

LDRD schreef:
Oké, dan kom ik kennelijk de verkeerden tegen, want iedereen wil mij altijd overtuigen van de wenselijkheid om Parelli toe te passen, maar om eens wat meer te weten te komen over de GBV methode daar hoor ik nooit iemand over.

GBv heeft ook een nadeel. Er zijn heeeeel veel mensen die vinden dat ze GBV doen, maar GBV totaal verkeerd toepassen.
Ze zijn eigenlijk meer bezig met APK of AWK

( antropomorph paard knuffelen of Abuse without knowing) :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:16

En dat is nou gelijk weer een vooroordeel. :j

Vind de termen trouwens wel leuk gevonden :D .

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:24

_-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:28

LDRD schreef:
En dat is nou gelijk weer een vooroordeel. :j

Vind de termen trouwens wel leuk gevonden :D .

Het was ook meer een grapje hoor.
Ik vind GBV een prima methode...
Ik merk alleen met Parellig dat het mij aanzet om meer te gaan doen dan alleen dressuur. En het geeft me structuur ( let wel ik doe pas 2 weken iets met Parelli hoor )