[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:08

Paarden poepen op de gekste plekken. Toen ik Walter net had poepte hij altijd in de vensterbank van het raampje in zijn stal

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:14

ah wat zijn de duinen hier bij ecn mooi zeg! Ik liep nog langs een stuk waar Arabesk twee weken geleden gepoept heeft... het ligt er nog..

Mijn collega's "zie je Jantine hier heeft weer zo'n stinkknol gescheten, lekker is dat!"
Maar niet verteld dat het inderdaad ook mijn paard was... het ruiterpad vond ik te krap, dat gaat vlak langs het prikkeldraad dus nam ik het voetpad.. en bessie begon te kakken...

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:17

Wat zullen ze ermee bedoelen? Kijk eens wat ik gekleid heb??
(alhoewel het waterige goedje in de waterbak weinig op klei lijkt, meer op wat anders (maar daar kunnen jullie zelf wel een voorstelling van maken denk ik. ).

@ Ara: Ik weet dat er ooit eens één of andere werkgroep opstond tegen paardenpoep op straat en dat wij ruiters er met een schep en zakje achteraan moesten lopen... Ja daaaaaag! Dat doe ik niet hoor, is puur plantaardig!
Ik sta trouwens 10x liever in paardenmest dan in een hondenbolus...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:23

Hier in de omgeving staat alles al op de weide. Behalve dus bij mij op stal Wil voor mijzelf en kay maar een termijn opstellen staat ze voor de 15e nog niet buiten dan ga ik daar maar weer pleite. De zomer is al zo kort zeker omdat ze hier in de buurt meestal maar tot 1 okt. op de wei mogen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:24

IMJ schreef:
Wat zullen ze ermee bedoelen? Kijk eens wat ik gekleid heb??
(alhoewel het waterige goedje in de waterbak weinig op klei lijkt, meer op wat anders (maar daar kunnen jullie zelf wel een voorstelling van maken denk ik. ).

@ Ara: Ik weet dat er ooit eens één of andere werkgroep opstond tegen paardenpoep op straat en dat wij ruiters er met een schep en zakje achteraan moesten lopen... Ja daaaaaag! Dat doe ik niet hoor, is puur plantaardig!
Ik sta trouwens 10x liever in paardenmest dan in een hondenbolus...

Zeg maar gerust ZAK. Waar moet je dat laten die schep en vuilniszak als je buiten bent? Wie houd je paard vast terwijl je aan het scheppen bent etc. Die werkgroep bestaat zeker niet uit paardenmensen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:25

Dat is balen gouda! Verder is het toch een goede stal? Zijn er goede alternatieven?

@IMJ: ze willen ons gewoon extra werk bezorgen door het op de meest onmogelijke plaatsen neer te leggen

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:27

Wendy schreef:
Dat is balen gouda! Verder is het toch een goede stal? Zijn er goede alternatieven?

@IMJ: ze willen ons gewoon extra werk bezorgen door het op de meest onmogelijke plaatsen neer te leggen

1 alternatief ala € 275.00 per maand plus corvee maar daar staan ze in de winter ook in kuddes buiten in de paddock + kuil. Ook een buitenstal ipv binnenstal. Nu staat ze alleen in een zandpaddock soms een uurtje soms een hele dag zonder eten. Vaak gaat ze tussen de middag op stal om biks te eten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:28

gouda schreef:
Hier in de omgeving staat alles al op de weide. Behalve dus bij mij op stal Wil voor mijzelf en kay maar een termijn opstellen staat ze voor de 15e nog niet buiten dan ga ik daar maar weer pleite. De zomer is al zo kort zeker omdat ze hier in de buurt meestal maar tot 1 okt. op de wei mogen.

jij treft het ook niet he met je stallen...

Bij ons is het nu stripbegrazen en pas na het hooien mogen ze het grote land op. Elke dag krijgen ze er een klein reepje bij. Op zich ook wel beter ivm fructaan enzo. Eigenlijk is het pas echt veilig na de ijsheiligen... 15 mei.

We hebben toch nog genoeg hooi

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:28

275 euro met selfservice
waar woon jij ook alweer?

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:34

Wat goed zeg Ara, dat stripbegrazen. Wij hebben dat ooit eens zelf gedaan met alle "ruinen-eigenaren". Elke dag verzette iemand het schrikdraad een meter of 5. Was in je eentje een rotklus (met 9 paarden die allemaal daar willen eten waar je net het 1e paaltje wat opgeschoven had). Maar wel veilig! Hoefde niet meer iedere dag mijn paard een paar keer heen en weer te verhuizen, van kaal stuk naar vol stuk... Misschien maar weer is voorstellen dit jaar!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:37

Ik heb ze op dit moment ook op de stripbegrazing staan, anders was de wei ook veel te rijk.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:38

ja het kan ook niet anders, de boer wil wel gras over houden om te hooien

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:40

@ wendy: wat goed zeg, jullie doen dat dus ook?
Goh.... ben toch blij iedere keer weer te lezen dat jullie dit ook liever zo doen. Ben regelmatig voor gek verklaart, paard heeft gewoon een grasbuik meer niet!!! Van een grasbuik loopt je paard toch niet kort en stijf? en kreunt en steunt hij toch niet bij iedere rit?
Een grasbuik vind ik niet mooi maar daar gaat het me ècht niet om!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:42

Ik stap meestal wel af om de mest in de berm te schoppen als het op een rot plek ligt
Maar in de berm of midden op een drukke weg laat ik het lekker liggen

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:45

pony25 schreef:
Ik stap meestal wel af om de mest in de berm te schoppen als het op een rot plek ligt
Maar in de berm of midden op een drukke weg laat ik het lekker liggen

oh...
wat netjes van je!
Ik * uhum* doe dat dus niet...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:48

IMJ schreef:
Wat goed zeg Ara, dat stripbegrazen. Wij hebben dat ooit eens zelf gedaan met alle "ruinen-eigenaren". Elke dag verzette iemand het schrikdraad een meter of 5. Was in je eentje een rotklus (met 9 paarden die allemaal daar willen eten waar je net het 1e paaltje wat opgeschoven had). Maar wel veilig! Hoefde niet meer iedere dag mijn paard een paar keer heen en weer te verhuizen, van kaal stuk naar vol stuk... Misschien maar weer is voorstellen dit jaar!

wij doen geen 5 meter maar een halve

doe gewoon zoveel als dat het draad meegeeft zodat je niet alles eerst los hoeft te koppelen enzo ondertussen gewoon hooi blijven voeren

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:51

@IMJ: bij mij begon de eigenaar van ponies er over, maar ik vond het zelf ook een goed plan. Dus ik ben meteen naar de Welkoop geraced voor wat extra lint en paaltjes.
Bij mijn vorige stal doen ze het ook niet hoor, die mesten de wei ook niet uit, onkruid wordt niet verwijderd etc etc. Tsja, dit is mijn eigen wei (nou ja, gehuurde wei) en kan ik het doen zoals ik dat wil. Al is het wel meer werk

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:54

Arabesk schreef:

wij doen geen 5 meter maar een halve

doe gewoon zoveel als dat het draad meegeeft zodat je niet alles eerst los hoeft te koppelen enzo ondertussen gewoon hooi blijven voeren

Dat van dat hooi bijvoeren vind ik een hele goeie maar ik vrees dat ik onze boer niet mee krijg, wat denk jij Morrie?
Als ik het draad slechts 1/2 meter verplaats wordt het knokken (doordat er dan gewoon niet genoeg te eten is en er bij ons geen hooi wordt bijgevoerd), dat was toen ook, er moet plek genoeg zijn om te grazen voor 9 paarden.

Ideaal hè Wendy, je eigen stukje!!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:10

Tja, een halve meter, vijf meter, maar hoe lang is dat stuk dat jullie er bij geven dan? Ik ga het straks ook zo doen, maar weet nog niet hoeveel ik bij ga geven. Vind het een beetje moeilijk in te schatten wat het beste is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:13

De afzetting is bij mij 75m lang. Het is gewoon een beetje kijken naar je paarden eigenlijk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:15

Nu ik toch niet naar Drente ga wil ik wel even bij de koningin gaan kijken morgen, maar ik kan nergens vinden hoe laat

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:15

Arabesk schreef:
275 euro met selfservice

Schoonhoven. In de omgeving Schoonhoven (gouda ed) zijn weinig zeg maar bijna geen stallen waar ze in de winter buitenkomen in een paddock dus dat maakt de keuze niet echt makkelijk. Bedoelde met bovenstaande geen zelfservice maar echt corvee. dwz 1x per week minimaal buiten zetten, 1x pw binnenhalen, bak harken etc. Uitmesten word bij deze stal wel weer gedaan. Vorige stal ala 247.50 per maand niet en huidige stal 205.00 excl stro a 3.50 per baaltje ook niet. Blijft prijzig allemaal dat wel zeker nu ik werkeloos ben.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:19

Arabesk schreef:
gouda schreef:

jij treft het ook niet he met je stallen...

Bij ons is het nu stripbegrazen en pas na het hooien mogen ze het grote land op. Elke dag krijgen ze er een klein reepje bij. Op zich ook wel beter ivm fructaan enzo. Eigenlijk is het pas echt veilig na de ijsheiligen... 15 mei.

We hebben toch nog genoeg hooi

Klinkt wel goed dat stripbegrazen. Ze zijn igg lekker buiten en op gras. En idd beter zo dan meteen in een volle wei.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:37

ik ben niet voor stripbegrazing, zeker niet in het systeem zoals het bij ons gaat en een prima begrazingssysteem is: eerst de wei kaal laten eten door koeien, dan paarden erop, dan de weislepen en laten rusten en groeien en dan weer koeien.

Ik zie al zandkoliek, want wij staan zeker dit jaar niet op het meest grasrijke deel van de polder......

Bovendien komt het paaltjes verzetten, evenals het plaat scheppen in de winter altijd op dezelfden neer, want de anderen zijn niet in staat tot enige fysieke arbeid of hebben er geen tijd voor...

Ik baalde vreselijk, was al een half uur bezig met toestemming vragen, dealen met protest (klapperende lippen) en ik was al heel ver, toen werd ik de bak uitgegooid door een stel pubers met een Fjord die moest worden drooggestapt, paard aaien kon ik ook wel ergens anders doen en rijden gaat voor niets doen,s telletje wijsneuzen. Ik kon er na een half uurtje wel weer bij...... jammer hoor, concentratie was weg zowel bij mij als bij Morrie......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:40

gouda schreef:
Arabesk schreef:
275 euro met selfservice

Schoonhoven. In de omgeving Schoonhoven (gouda ed) zijn weinig zeg maar bijna geen stallen waar ze in de winter buitenkomen in een paddock dus dat maakt de keuze niet echt makkelijk. Bedoelde met bovenstaande geen zelfservice maar echt corvee. dwz 1x per week minimaal buiten zetten, 1x pw binnenhalen, bak harken etc. Uitmesten word bij deze stal wel weer gedaan. Vorige stal ala 247.50 per maand niet en huidige stal 205.00 excl stro a 3.50 per baaltje ook niet. Blijft prijzig allemaal dat wel zeker nu ik werkeloos ben.

Jeetje wat een prijzen
Maar als ik het een beetje uitreken komt het allemaal zo'n beetje op hetzelfde neer of niet?

Wil het een beetje lukken met de sollicitaties ondertussen?