De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:28

Kinke schreef:
hakken naar beneden en teen naar binnen....dat werkt dus niet....probeer deze maar eens: hak naar buiten draaien werkt perfect

Zware knieën maken! Dat hielp mij wel.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:30

Kinke schreef:
hakken naar beneden en teen naar binnen....dat werkt dus niet....probeer deze maar eens: hak naar buiten draaien werkt perfect

Maar span je dan ook niet allerlei spieren aan om dat voor mekaar te krijgen?

"Zware knieën" ... wat moet ik me daar bij voorstellen ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:30

Dit was een instructie van Elma. Als je je hakken naar buiten draait komen je knieen tegen het zadel te liggen zonder dat je klemt....
Logisch, je mot er alleen ff opkomen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:31

Zware knieen...hmmm....geen idee of dat bij mij werkt. Anker aan mn stuitje, ademhaling naar mn buik, voeten op de aarde, dat lukt wel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:34

Wat ik ook wel deed, ook van een oude instructrice: niet lachen graag,
het vet van je bovenbeen(aan de binnenkant) vastpakken en omhoog "draaien". Dan leg je je been ook netter neer en hangt je onder been mooi onder je bovenbeen.

Knie zwaarder maken: bijv voorstellen dat er een betonblok in zit ofzo, Dan gaat je knie zakken als het goed is.

CR werkt heel veel met visualisaties. Je kent vast deze wel: de teugels houdt je vast zoals je een klein vogeltje in je hand hebt. En het vogeltje moet de rit overleven!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:38

Antheman schreef:
CR werkt heel veel met visualisaties. Je kent vast deze wel: de teugels houdt je vast zoals je een klein vogeltje in je hand hebt. En het vogeltje moet de rit overleven!

en het vogeltje mag niet loskomen en wegvliegen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:40

Antheman schreef:
het vet van je bovenbeen(aan de binnenkant) vastpakken en omhoog "draaien".

Hee, die kende ik nog niet! Moet ik ook eens proberen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:37

Mac schreef:
Antheman schreef:
het vet van je bovenbeen(aan de binnenkant) vastpakken en omhoog "draaien".

Hee, die kende ik nog niet! Moet ik ook eens proberen.

krijg je toch niet voor elkaar na de South Beach Dieet

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:10

Nog geen foto ervan, maar ..... van de een op de andere dag is de linkerachterhoef vooral aan de linkerkant opeens heel erg hol getrokken. De hoef waarvan ik dat het laatst zou verwachten, omdat ie nl. zo wit ziet ipv grijs. En grijs interpreteer ik als de echte massieve zool. Zodra mijn dochter meegaat, zal ik het jullie laten zien, maar wanneer???? Want als ik het zelf doe, worden de foto's zo wazig .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 22:37

Dat klinkt goed Oop!
Snel picaatje!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:41

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:50

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:11

Zien er goed uit alweer. Hoe veel paarden heb je wel niet? Nu heb ik in het boek gelezen dat Ramey idd aanraadt om de zool langs de straal bij te werken (dat heb ik dus nog nooit gedaan, alleen thv de steunsels), maar zou dat niet bij sommige van jouw kudde paarden die gevoeligheid in de hand werken, zodat ze niet zonder schoenen kunnen? En klopt het dat bij de linkervoorhoef een rare bluts uitgroeit?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:28

je moet eens de vergrotingen goed bekijken oop, dan zie je dat het minder goed eruit ziet alsdat het op het eerste gezicht lijkt. linksvoor is zijn beroerdste hoef. daar heeft vroeger in zijn ijzertijd altijd een wig onder gezeten. rechtsvoor is namelijk zijn steile hoef en linksvoor heeft ondergeschoven hielen.

Ramey schrijft dat inderdaad in zijn boek maar tegenwoordig doet hij dat niet meer bij een onderhoudstrim behalve als de zool helemaal niet natuurlijk afslijt.

de foto's van Eros zijn hoeven zijn gemaakt net nadat ik de steunsels bijgewerkt heb en de mustang roll aan de linker voorhoef.

Eros zijn linker voorhoef is lelijk. op de vergroting kun je zien dat het nu nog een trompet is en de witte lijn is een rommelzooitje.

ondanks dat zijn hoefen minder dan perfect zijn klettert hij zonder auw te zeggen over het erf met steentjes, terwijl de rest loopt te mutsen. hij heeft in die 16 jaar dat hij bij mij is nog geen dag kreupel gelopen, met of zonder ijzers.

ik heb zelf drie paarden, Eros (20), Briolette (13) en Jackie (7). Moon, de driejarige zoon van Briolette (broertje van Jackie) is van mijn vriendin (RadicalM hier op bokt)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:31

nog even over Eros zijn linker voorhoef. de zool is vreselijk plat vergeleken bij rechtsvoor en er zitten inderdaad ook nog bobbels in. wel zit er de laatste tijd wat vooruitgang in want ik rond voral de voorkant van de hoef vanwege de ondergeschoven hielen erg fanatiek af.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:40

Ohw je hebt er maar 3 . Jij bent een perfectioniste. Ik vind die ondergeschoven hielen best meevallen. Zal ik jou de eerste (beetje duidelijke ) fotoserie laten zien van Oop.

Voila
http://www.mijnalbum.nl/Album=GNMM7F68 d.d. 31 maart 2005

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:51

ik geloof dat ik die al een keertje heb mogen bewonderen. ben inderdaad een perfectioniste (of zeikerd, hoe je het wil noemen). in vergelijking met vroeger vallen de ondergeschoven hielen van eros inderdaad mee. de hoef was een ZOOITJE!! er was sprake van een uitgerekte witte lijn bij de kwartieren en de hielen zaten nog verder onder de voet.

op de foto's van je paard valt aan alle hoeven op dat de straalgroeven vrij diep waren. laat vermoeden dat er een flinke dubbele zool op zat. verder is voral bij de voorhoeven duidelijk te zien dat ze te langgerekt zijn. er zit een duidelijke deuk in de lijn van kroonrand tot de bodem.

ik ben benieuwd naar nieuwe foto's. schattig paard overigens..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 00:13

Zodra ik mijn dochter kan ontvoeren, maak ik foto's. Alleen ligt het of aan mijn digi of mijn onvaste hand, scherpe foto's maken is moeilijk. En ik ben met elke ontwikkeling tevreden. Wat er nog niet is, zal met de tijd nog verschijnen (of niet). Ik zal ook proberen dieptefoto's te maken. Vergeleken bij hoe jij de hoeven bijhoudt, ben ik echt nog maar een amateur hoor. Maar ik schaam mij er niet voor, integendeel . In veel dingen ben ik nl. makkelijk, zolang het werkt zal ik er niet te veel tijd/inspanning insteken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 00:15

hoi jellie, nou mijn verhaal ken je inmiddels wel

over het hakken - tenen verhaal, op mijn wintec dressur staken ze ook altijd naar buiten, nu op mijn nieuwe steken ze netjes naar voren. wat een goed zadel wel niet kan doen!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:29

Zou het nog goed komen met Bokt???

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:31

Ik vraag het me af ... we zijn de hele rode draad kwijt van onze verhalen - als we die al hadden dan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:49

Mac schreef:
Ik vraag het me af ... we zijn de hele rode draad kwijt van onze verhalen - als we die al hadden dan

Zit en houding draden, met zitballen, de hoeven van Eros, het gedraai van Oop, de inlegzooltjes van Missy.

Ik wil wel een nieuw lijntje toevoegen:

Op het NH forum heeft men het over Pinching.
Iets met steunsels die onder de straal doorgroeien ofzo? ik snap er uiteraard helemaal niks van. Wat ik wel begrijp is dat ze dan behoorlijk pijnlijk kunnen zijn.

Kent iemand die term??Komt uit het Strasser wereldje.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:10

Pinching??? Nooit van gehoord. Steunsels onder de straal, dan is het vast een afwijkende/abnormale groei.

Ik heb foto's, maar natuurlijk weer wazig tot en met. De hol getrokken linkerachterhoef, lijkt vandaag weer minder hol . En ja de linkervoorhoef is nog steeds erg snavelachtig, dus daar moet ik de tang weer op los laten.

Alle kritiek is welkom http://www.mijnalbum.nl/Album=YVAHDG3I

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:41

Sommige foto's zijn niet helemaal scherp (word je duizelig van als je er lang naar kijkt ), maar ik doe even een gooi.
Afbeelding
Duidelijk verschil in nieuwe aangroei en oude hoef. Paard "wil" dus iets anders als wat het nu heeft. Voet lijkt scheef, maar dat zal de zool ook aan moeten geven.

Afbeelding
Lange teen, hielen te ver onder het middelpunt van de hoef, duidelijke knik in de hoefwand. Teen "afplatten", mega-mustangroll maken, flare uitvijlen en hielen naar beneden als dat kan (afh. van kwaliteit vd straal).

Afbeelding
Beter in balans. Rechtere hoefwand, lage hielen, breakover meer midden in de voet.

Afbeelding
Rechts op de foto een flare van onderaf gezien (verbrede witte lijn). Boven in de foto een diepe straalgroeve vglkn met straalgroeve rond punt vd straal. Hielen zouden dus naar beneden kunnen, maar kan zo moeilijk zeggen of dat gaat met de straal. Straal is smal, maar als hij hard genoeg is om gewicht te dragen zouden de hielen langzaam lager kunnen. Stenusels mogen bijgewerkt.

Afbeelding
Mooie brede straal, gelijkmatige straalgroeves, mooie holling. In de kwartieren wat rekking van de witte lijn. Hoefwand in de kwartieren mag dus wat korter.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:04

Mac schreef:
Sommige foto's zijn niet helemaal scherp (word je duizelig van als je er lang naar kijkt ), maar ik doe even een gooi.
Afbeelding
Duidelijk verschil in nieuwe aangroei en oude hoef. Paard "wil" dus iets anders als wat het nu heeft. Voet lijkt scheef, maar dat zal de zool ook aan moeten geven.

Mac: dank voor je commentaar. Niet helemaal scherp, zeg maar gerust helemaal niet scherp. Ik ga van de week nog een poging doen, voor en na, hopelijk met betere . Mac wat bedoel je met "wil wat anders", bedoel je uitgaande van huidige nieuwe aangroei? Wil de hoef op dit moment wijzigen?