[HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals" Deel IIΙ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:48

Hier sinds half mei geen drup, nu lekker koel, 35 graden. Helaas is het verwachte briesje wat stormachtig uitgevallen. Het giérde door de ventilatiegaten van mijn helm Haha! De woestijnracer werd er echter niet warm of koud van, niet letterlijk noch figuurlijk.

hc

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:53

Huertecilla, hebben jullie daar ook last van dazen of ander ongedierte?
Zoja, hoe los je dat op?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 14:58

Bandida schreef:
Dit weekend wordt het 30°! Lekker tropisch met al dat vocht

Ja heerlijk Verdrietig
Er is de laatste tijd zoveel water naar beneden gekomen dat het stuk waar Walter staat voor een gedeelte veranderd is in een modderpoel.
Ik keek gisteren op de site van het knmi... normaal gesproken verdampt er in de zomer meer water dan er valt. Dat is nu niet echt het geval Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:09

hopla schreef:
Huertecilla, hebben jullie daar ook last van dazen of ander ongedierte?
Zoja, hoe los je dat op?

Ja, niet, doen de paarden zelf wel. Niks, franjes, sprays of andere meuk (meer). Ze gaan op een winderig stuk in de zon elkaar staan bezwaaien.

Tijdens het rijden mep ik ze dood of ga ik wat sneller.
Ontroerend hoe de paarden soms reageren. Ze maken onderweg heel goed duidelijk waar de daas steekt of horzel en soms, als ik er niet bij kan, spring ik er in de gang af, mep de boosdoener plat en paardlief geeft dan steevast een knuf Lovers

Het meest verbazend is nog hoe ze naadloos met wespen omgaan. Water is hier echt een probleem, ook voor wespen dus en die zitten echt met hónderden aan de randen van de modder die ik bij de drinkbakken maak voor de hoeven.
Ík kan er nauwelijks bij om de bakken gevuld te houden en zoonlief is gisteren drie keer gestoken maar de paarden staan met zijn zessen schijnbaar zonder er acht op te slaan recht in de zwerm.

hc

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:14

Ik heb zelf ook een hekel aan vliegendekens maar als de dazen echt vervelend zijn pak ik ze in.
mijn oude paard heeft in de zomer eigenlijk alijd wel een vliegennetje aan het halster in de wei.
De vliegen gaan altijd in haar rechteroog zitten en daar raakt het oog ontstoken van.
Ik merk ook dat tijdens het rijden het paard laat merken waar de daas zit.
Maar als je draaft of gallopeerd heb je er minder last van omdat je dan te snel gaat of meer wind hebt.
Stuur maar een beetje zon deze kant op vanuit Spanje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:46

hopla schreef:
Stuur maar een beetje zon deze kant op vanuit Spanje.

Alleen voor regen... wij verwachten de eerste bui van betekenis pas weer eind september.
Zonder zonnig weer ga je niet dood, zonder water wel.
Bovendien, hebben jullie niet al ongewoon fraai weer gehád dit voorjaar?! Ik heb tenminste genóten toen ik even in België was. Potverdorie zeg, een week i-de-aal weer en alles nog groen ook!

hc

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 15:54

Regen zat hier.
Ik stuur wel wat jouw kant op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:30

hopla schreef:
Ik heb zelf ook een hekel aan vliegendekens maar als de dazen echt vervelend zijn pak ik ze in.

Idem hier, als het voor de paarden echt te onrustig wordt haal ik toch een deken uit. Verder zwiept nonkel Huli de dazen weg aan de hoofden van zijn peetzonen. Lovers

Afbeelding

@HC: Ja het was lekker weer in het voorjaar, héél lekker. Maar je ziet wat er van komt als de weergoden tegendraads zijn. Heel de zomer nat Tong uitsteken

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:36

Ha, ha, mijn shetlander is toch echt te klein om de vliegen bij mijn paarden weg te slaan.
Andersom kan wel natuurlijk.
De grote paarden lopen niet bij elkaar.
Mijn oude paard is echt een alphamerrie en duld geen paarden in haar buurt.
De shetlander moet het regelmatig ontgelden.
Zo staat ze aan hem te knabbelen en zo bijt ze hem een pluk uit de manen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:57

hopla schreef:
De grote paarden lopen niet bij elkaar.
Mijn oude paard is echt een alphamerrie en duld geen paarden in haar buurt.

Ons setje weet dat ze het óf zelf samen moeten uitzoeken óf stekers accepteren.
Verder zijn paarden prima bestand tegen een hoefdreun hier, een kopbeuk of rake beet daar.
Mijn hengst heeft vaak hoefafdrukken op zijn borstkas staan en de merries gebitsproeven op schoft en flank. Dat is normaal en de groep is voorbeeldig harmonieus.
Het is voor ménsen even wennen. Je zou het met een onkundig oog als een teken van onvoldoende verzorging kunnen interpreteren terwijl het feitelijk juist een indicatie is van paardgerichte verzorging en noem dát maar eens onvoldoende Knipoog

@bandida
Wat verwacht je ook als er een gat geslagen wordt in een waterheiligdom?!
Ik heb trouwens, zij het met nét weer wat creatieve inventiviteit, de pomp uit de rivier nog stééds elke avond aan de praat Haha!
Het is echt overweldigend wat er aan fruit en groente uit de moestuin komt nu. Elke dag verse aarbeien en -frambozen gaat níet vervelen. Zeker niet omdat het smaakexplosietjes zijn Vingers aflikken
Onze put vult ook nog steeds de waterbehoefte van de veestapel aan.
De rivier is voor augustus droog maar de put houdt het waarschijnlijk tot de regens vol OK dan!
Nu nog een buffervat met terugslagklep voor onszelf Knipoog

@all
Dat súpervoorjaar hebben julie al gehad. 'Count your blessings', want een heel voorjaar + zomer wisselvallig is ook normaal.

hc

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:42

Huertecilla,
Ik durf het risici niet te nemen om mijn 2 merries bij elkaar te zetten.
En ik zou het zo grag willen.
maar mijn oude paard is niet meer zo goed ter been en kan denk ik niet meer het gevecht aan met de jonge merrie.
Daaentegen is de oude merrie wel de grootste kattekop en ik ben toch bang dat er één naar de dierenarts kan als ik ze bij elkaar zet.
Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat parden verrot werden getrapt en ga dus het risico niet an.
Vandaar een shetlander die is snel genoeg om weg te vluchten en zorgt toch voor sociaal contact onderling.
De paarden kunnen wel bij elkaar over de draad komen dus als ze willen kunnen ze knabbelen aan elkaar.
mijn jonge paard wil wel maar mijn oude gilt moord en brand als ze te dicht bij haar komt.
Toch als ik met mijn jonge paard weg ben geweest hinnikt ze wel als ze terug komt.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:52

Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Kukkie en ik heb sinds drie weken weer een eigen pony. Zonder papieren, maar er zal iets van NF in haar zitten. Ze is 2,5 jaar oud ongeveer en echt zo groen als gras. Om haar een beetje omgangsvormen via NH te leren enzo, staat ze nu vlakbij huis, in een kudde, waar mijn verzorgpony ook staat.
Maar: bij deze stalling zou ze in het winterseizoen op stal moeten en dat vind ik niet leuk voor haar. Ze hoort gewoon nog lekker in een groepje buitenpaarden thuis. Omdat het hier veenweidegrond is, snap ik wel dat veel stallingen in de winter geen weidegang bieden.
Jullie zijn allemaal 'naturals', met paarden die dus lekker in de winter buiten staan. Vandaar mijn vraag of er iemand bij zit die in Noord-Holland, het liefst in de buurt van Purmerend/Edam, die een goed adresje weet voor mijn pony, de komende winter?

Alvast bedankt!
Kukkie

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:13

Niet elke Natural heeft zijn paard in de winter buiten staan, het moet natuurlijk wel haalbaar zijn Knipoog

Chicolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:42

Hooi, ik heb zelf geen paard maar heb 7 jaar gereden en nu al een jaar niet. [Ga binnenkort met een vriendin weer rijden] Maar wat is het moeilijk om bijv een paard aan te leren om op zegmaar een natuurlijke wijze te leren rijden? Ik wil namelijk later graag een paard en om zo te rijden, zonder bit en alles lijkt me wel heel fijn voor het paard en ook wel voor mij :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:14

Chicolada schreef:
Hooi, ik heb zelf geen paard maar heb 7 jaar gereden en nu al een jaar niet. [Ga binnenkort met een vriendin weer rijden] Maar wat is het moeilijk om bijv een paard aan te leren om op zegmaar een natuurlijke wijze te leren rijden? Ik wil namelijk later graag een paard en om zo te rijden, zonder bit en alles lijkt me wel heel fijn voor het paard en ook wel voor mij :)

Zohee, jij trekt een morsdood topic van ruim 2 jaar uit zijn graf. Dat is knap. :D

Chicolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:29

Antheman schreef:
Chicolada schreef:

Zohee, jij trekt een morsdood topic van ruim 2 jaar uit zijn graf. Dat is knap. :D

Oh haha dat had ik nog niet eens gezien! xD
Vond het wel intressant :P

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:14

hallo allemaal!

ik meld me ook aan hier!
wij rijden sinds een tijdje boomloos en bitloos en bevalt super.
het contact wat je hebt via een boomloos zadel is geweldig,zoveel contact.
niks geen technieken of rijkunsten maar paardrijden met gevoel!
ongelofelijk hoeveel je met zit,benen en gewichtsverdeling en af en toe een beetje stem kunt bereiken.
het is totaal anders als "gewoon" rijden. iedereen zou het eens moeten proberen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:47

silenmaup schreef:
hallo allemaal!

ik meld me ook aan hier!
wij rijden sinds een tijdje boomloos en bitloos en bevalt super.

Dat is fijn als het jullie allebei bevalt ;)

silenmaup schreef:
het contact wat je hebt via een boomloos zadel is geweldig,zoveel contact.

Mijn merrie is het absoluut niet met je eens, die vindt het veel te veel gevoel 8-)

silenmaup schreef:
niks geen technieken of rijkunsten maar paardrijden met gevoel!
ongelofelijk hoeveel je met zit,benen en gewichtsverdeling en af en toe een beetje stem kunt bereiken.
het is totaal anders als "gewoon" rijden. iedereen zou het eens moeten proberen!

Je kunt heel veel bereiken met je zit en je gewichtsverdeling, klopt, maar dat kan ook uitstekend met bit en met boomzadel. Het zit tussen de oren van de ruiter hoe je rijdt, er zijn heel veel versies van "gewoon" rijden en ook heel veel versies van "anders" rijden, sommige zijn goed voor het paard en andere niet. ;)