De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:52

Naar voren steken hoort idd bij western ook niet, al zie je het veel recrea-ruiters en veel reiners wel doen.

Maar zo 'heel ver' naar achteren als je bij veel engelse ruiters ziet lijkt me gewoon ook niet komformtabel. En dat is waar westernrijden in principe voor staat; komfortabel rijden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:15

die zouden zich misschien ook meer aan de klassieke zit moeten orienteren zoals die te zien is bij de Spaanse Rijschool .....ik heb ook bij veel "engelse" ruiters een minder dan perfekte zit gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:16

Oh die zijn er zeker zat , maar 'western' heeft die naam nu eenmaal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:38

Cookies schreef:
Nou Oop ik heb het filmpje bekeken maar Ponto doet dit ook. Zit ook Arabier in. Onze Haflinger Rex doet het ook!! Even zijn blonde lokken schudden

Aha, dus niet echt rasgebonden

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:31

Hoi, ik hoop dat jullie het goed vinden als ik af en toe ook wat kom posten of vragen in dit topic.

Ik zal me eerst even voorstellen:
Ik ben Mariëlle, 27 jaar en in het trotse bezit van Flanna een lieve Tinkermerrie. Voor de rest kan je wel e.e.a. in mijn profiel zien

Wij hebben onze Flan altijd al blootvoets aan het lopen. De laatste tijd zijn we niet meer zo tevreden over onze huidige traditionele bekapper.
Ik ben me wat meer geen verdiepen in het natuurlijk bekappen, door te lezen(boek) en wat mensen met pb te bestoken

Afgelopen week mochten we bij Banjer komen kijken. ZIj heeft Hans Arendse en die wil ook bij ons komen. Wat prettig is,is dat hij ook hoefschoenen doet en dat willen we eigenlijk ook aanschaffen gezien Flan voor de kar gaat. (Vandaag voor de 1e x bij ons !!!

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat voor jullie de reden is waarom je hier op over bent gegaan. Of dat er nog bijzonderheden zijn waar je op moet letten. Tips? Je mag ook altijd pb-en

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:26

hey Jellie... tof dat je nu ook hier meekletst... al een beetje bekomen van de kussen van Banjer?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:28

Antheman schreef:
Cookies schreef:
Leuk hoor AM, dat het zo goed ging met je les. Lijkt mij ook wel leuk om een keer te doen. Oefenen op zo'n zitbal is echt heel erg goed. Ik zit er op mijn werk bijna de hele dag op. Ik heb er thuis ook nog 1 maar die gebruik ik niet. Dus als iemand die wil overnemen dan hoor ik het wel. (het is een knalpaarse van max 65 cm hoog.

Het was bij jou om de hoek Cooks! Op de pensionstal op de Heukelomse weg..
Ze willen het nog een keer organiseren! Dan zou ik graag zien dat ik mijn heren mee kan krijgen...

Een bal waar we mee werkten, kwam rechtstreeks achter het buro vandaan bij Vanda Die hebben we samen maar evengoed schoongemaakt...Zat toch veel modder, stront enzo aan.

Ik denk even na over de bal, zou hem wel willen hebben... past best in een rose werkkamer. Jij bent ongeveer net zo lang als ik he

Ik hoor ook nooit wat! Bij mij om de hoek nog wel, en waarschijnlijk mijn oude stal.
Ja hoor een knalpaarse bal past best in een rose werkkamer

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:28

Haha, ik voel me nog steeds in de 7e hemel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:02

Stal waar Hanneke en Gery staan... Cooks.

En het ging via de NVVR. ik had gevraagd of ik als toeschouwer aanwezig mocht zijn. Zo is het gekomen....

Afbeelding
De band die ik omkreeg om mijn benen achter te kunnen houden. De Haf heet Fenne, een schatje.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:05

Dag Jellie,

Waarom NB?? Omdat ik blootvoets over de straat wilde en van de hoefschoenen af wilde.

Strasser en gewoon bekappen hielp niet ,dus zelf gaan doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:16

Hoi Jellie,
waarom NB? omdat ik me nadat Kinke vorig jaar hoefbevangen werd eens flink heb ingelezen in het hoefgebeuren en toen viel het kwartje......geen ijzers meer
Ik bekap niet zelf, dat doet Fred Kammer voor ons

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:17

@AM: moesten je benen hier dan nog verder naar achteren, want de lijn hak/heup is er nog niet echt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:28

Sugarmiss schreef:
@AM: moesten je benen hier dan nog verder naar achteren, want de lijn hak/heup is er nog niet echt

Yep,nog verder naar achteren.

Deze foto is op de ochtend genomen, in de middag ging het al veel beter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:33

Zo, Cookies en ik hebben effe zaken gedaan...

De paarse zitbal is nu lekker van mij
Laatst bijgewerkt door Antheman op 14-08-05 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:34

Ha, ik heb ook wel met Fenne gereden. Toen Marlies (eigenaar) op vakantie was. Leuk hoor. Ik heb daar ook op stal gestaan. Veseo is daar geboren. De moeder van Veseo staat er nog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:37

Cookies schreef:
Ha, ik heb ook wel met Fenne gereden. Toen Marlies (eigenaar) op vakantie was. Leuk hoor. Ik heb daar ook op stal gestaan. Veseo is daar geboren. De moeder van Veseo staat er nog.

Echwaar????

Lachu!

Misschien heb ik Ves moeder nog wel gezien..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:41

Op deze foto was ik HEEL erg moe!! Andor ook hoor.
Afbeelding

Op deze wat minder moe
Afbeelding

Op beide fotoos dus duidelijk te zien dat ik een beetje achterover leun en mijn benen naar voren steek.....

Enne, Cookies, Marlies deed ook mee aan de lessen..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:44

Goh wat leuk, hoe liep Fenne? Is ze nog zo dik? Het is inderdaad een lief paard.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:49

Cookies schreef:
Goh wat leuk, hoe liep Fenne? Is ze nog zo dik? Het is inderdaad een lief paard.

Nou, er was me verteld dat het om een Haf met gebruiksaanwijzing ging. Dus ik dacht dat het om een een of ander monster ging. Maar ze liep, bokte niet en rende er niet vandoor, dus wat kon me gebeuren?

Zoals een echte Haf, die ook flegmatiek is, moest haar wel even duidelijk worden gemaakt dat IK het tempo bepaalde.
Marlies reed haar met sporen en die moest ik ook om ,dat zie je op de foto. Marlies dreef iedere pas, ik niet, en ik heb de sporen weggemieterd.

Ze is niet slank, maar niet dik. Ze heeft veel last van wormen en staat op een strak ontwormingsschema.

Na het rijden met je ogen dicht, heb ik zonder teugels om de pionnen geslalomd met haar, dat kan ze dus allemaal..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:55

Welkom in de hoevenhuiskamer Jellie!
Om je vraag maar meteen te beantwoorden: ik ben op NB overgegaan nadat mijn paard een half jaar lang -op aanraden van de da- een half jaar op ijzers met zooltjes had gelopen. Op een geg. ging ze alleen maar slechter lopen ipv beter. Ijzers eraf laten halen. Wat kwam eronder tevoorschijn? Een rottende straal, een bobbel in de hoef waar het hoefbeen zit en schimmel in de witte lijn. Vanaf die tijd heb ik besloten dat er nooit meer ijzers onder mijn paarden komen, ook niet onder de jonkies. Het gaat nu langzaamaan steeds beter. De voeten van het paard in kwestie zien er nog steeds niet optimaal uit, maar ze functioneert zo tenminste weer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:13

Ik heb overigens ook moeite met mijn onderbenen naar achteren te houden, maar probeer daar wel bewust op te letten, anders krijg je zo'n "stoeltjeszit".

Gisteren op de Paint Horse wedstrijd heb ik ook weer een paar ruiters voorbij zien sjezen met hun voeten naast de schouders van hun paard

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:16

Naast die benen zo ver naar voren ,druk ik mijn hakken ook erg uit. Vermoeiend voor je enkels, zeker als je het leuk vind om ritten van 3 uur te maken.
Daar heb ik vandaag heel erg op gelet,en mijn enkels veerden lang zo ver niet door!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:20

Vroegah werd daar nogal op gehamerd, dat "hakken naar beneden". Ook dat je voeten parallel moeten lopen met je paard. Ik heb eendenvoeten, dus voor mij is dat heel onnatuurlijk. Bij de western is dat minder erg, da's dan wel weer zo. Moet ik natuurlijk niet het onderdeel "horsemanship" gaan doen, want daar is de perfecte zit weer heel erg belangrijk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:23

Nee hoor Fenne is helemaal geen monster. Alleen een beetje lui.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:26

hakken naar beneden en teen naar binnen....dat werkt dus niet....probeer deze maar eens: hak naar buiten draaien werkt perfect