De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 13:41

Net mijn eerste ritje op Sugar achter de rug. Met nieuwe zadel en teenslippers.
Jawel..teenslippers.
Ik zocht dus iets om bij Sugar in de schoenen te doen omdat ze zo gevoelig loopt (dunne zolen volgens Steffi).
Nu was ik bij de brillenboer (2 mooie nieuwe neusvleugels gescoord ) en daar tegenover zit een winkel waar teenslippers buiten lagen. Dus toen kreeg ik een
Ik heb de grootste maat gekocht die ik kon vinden (42) en heb die dus verknipt tot inlages.
Ik moet zeggen dat ze er aardig op leek te lopen. Maar een klein rondje gedaan, maar draven ging met plezier en zelfs een kort galopje gedaan. Later nog een stukje op de weg gedraafd en ook dat ging redelijk. Joggen wilde ze nog niet zo.

Bij terugkomst meteen foto's gemaakt van de teenslippers. Ik moet zeggen dat de 'deuken' die erin zitten me wel verbazen. Ik had een gelijkmatiger profiel verwacht.
http://community.webshots.com/album/301353034VqhmSC
Doe ik nu iets met kappen verkeerd, moet er nog meer af van de hak ?? (Kan haast niet, want ze loopt al op de balllen van de voet).
Of is dit een normaal patroon.
Nu zijn die teenslippers best van sterk materiaal, maar als je deze krachten erop los laat blijft er toch niet veel van over.
Moet er toch iets nog 'harders' in.

Iemand een ideetje

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:41

Geweldige vinding! Ik dacht al, teenslippers ...

Misschien gewoon rubberen zolen knippen? Is wel harder, maar dempt ook. Ik heb hier zat rubberen matten liggen, maar daar heb jij weinig aan... Misschien dat ze bij een bouwnarkt van dat isolerende spul hebben (geen glaswol, maar dat andere), waar je iets mee kan?

Anders plaats je hier gewoon een oproep of iedereen zijn oude teenslippers naar je toe wil sturen !

Over de fadruk kan ik weinig zinnigs melden, daarvoor verdiep ik me nog te kort in dit onderwerp. Ik had dacht ik wel ergens gelezen dat landen op de hiel juist goed was. Het lijkt me dat er bij de landing de meeste kracht op de zool komt en dat dan de afdruk van de hielen dieper is, zou dan gunstig zijn. Maar nogmaals, er zijn hier vele anderen die dat beter weten als ik!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 19:55

Dat ene steunsel verder uitsnijden SM!
En JIJ en rose Kijk, dat Merrit daar nu op zou moeten lopen.......Maar JIJ!

Wel erg creatief trouwens!

Centered Riding dag geweldig!! echt waar!Straks verslag ,eerst eten en de koninklijke toestanden met paarden volgen...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:42

Sugarmiss schreef:
Net mijn eerste ritje op Sugar achter de rug. Met nieuwe zadel en teenslippers.
Jawel..teenslippers.
Ik zocht dus iets om bij Sugar in de schoenen te doen omdat ze zo gevoelig loopt (dunne zolen volgens Steffi).
Nu was ik bij de brillenboer (2 mooie nieuwe neusvleugels gescoord ) en daar tegenover zit een winkel waar teenslippers buiten lagen. Dus toen kreeg ik een
Ik heb de grootste maat gekocht die ik kon vinden (42) en heb die dus verknipt tot inlages.
Ik moet zeggen dat ze er aardig op leek te lopen. Maar een klein rondje gedaan, maar draven ging met plezier en zelfs een kort galopje gedaan. Later nog een stukje op de weg gedraafd en ook dat ging redelijk. Joggen wilde ze nog niet zo.

Bij terugkomst meteen foto's gemaakt van de teenslippers. Ik moet zeggen dat de 'deuken' die erin zitten me wel verbazen. Ik had een gelijkmatiger profiel verwacht.
http://community.webshots.com/album/301353034VqhmSC
Doe ik nu iets met kappen verkeerd, moet er nog meer af van de hak ?? (Kan haast niet, want ze loopt al op de balllen van de voet).
Of is dit een normaal patroon.
Nu zijn die teenslippers best van sterk materiaal, maar als je deze krachten erop los laat blijft er toch niet veel van over.
Moet er toch iets nog 'harders' in.

Iemand een ideetje

ik kan niet op je fotosite. k...ding loopt vast. hier de site van KC LaPierre met zijn wandelzolen, de Solemates

http://www17.serrahost.com/servlet/equi ... egory=Pads

www.equinepodiatry.net

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:01

Geniaal, teenslippers !! Vooral met zo'n heerlijk bloemetjespatroon .
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe een hoefafdruk eruit hoort te zien op een dergelijke ondergrond. Wie zou daar ervaring mee hebben? Geen idee eigenlijk ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 22:08

Kort verslagje van de Centered Riding dag

Ik had een poosje geleden aan iemand gevraagd of ik als toeschouwer aanwezig mocht zijn bij de CR dag.
Dat kon , maar ik kon zelfs meedoen met de grondoefeningen, nog leuker dus!
Weer een week later mocht ik zelfs een Haf met gebruiksaanwijzing erbij rijden!

Om half 10 op de stal aanwezig om alvast met de Haf kennis te maken.
Na een poosje kwam Vanda, tesamen met wat grote zit ballen.

Na een korte introductie over wat CR is, en de principes, zijn we direct aan het werk gezet ,op de grond.
Het principe draaide heel erg om goed ademhalen, met name laag ademhalen. Hier had ze veel oefeningen voor.

Sommigen vonden het maar raar, want je kon ook met een balletje voor je buik werken. Het was nl de bedoeling dat je je middelpunt in jezelf probeerde te visualiseren.

Daarna werd de eerste groep te paard aan het werk gezet.
Ik had aangegeven aan een betere houding te willen werken.

Het "leenpaard" wordt bereden door een Westernzadel, nu niet mijn favoriet.
Ik zat op een vreemd paard ,een naar zadel, een eigenaar die er het mijne van dacht en met publiek ,dat je dat maar even in je achterhoofd houdt

Mijn benen staken wat te ver naar voren ,waardoor alles eigenlijk uit balans was. Ik stelde al voor om zonder zadel te rijden, maar dat mocht niet.

Met wat oefeningen werd geprobeerd mijn onderbenen verder naar achteren te leggen.

Vrij snel kwam ze met een soort bandage, van latex, (we hebben het thuis ook ,als anti RSI bandje)die aan mijn beugels werd gebonden. Aan de ene beugel, over het zadel heen en dan aan de andere beugel. Dit was een hulpmiddel om mijn benen naar achteren te houden.

Hierna wissel, dus de andere groep ruiters. Groot was een groot begrip ,want we reden met 3 ruiters per groep

Toen was er een zeer uitgebreidde lunch en met zware maag gingen we de bal op. Je kent vast die zit ballen wel. Ik was als eerste aan de beurt en de bedoeling ook hier weer van was om je ademhaling en je hele zwaartepunt te centreren.
Vervolgens snel het zadel er weer op en ik mocht rijden.
Ik had mijn beugels 1 gaatje korter gemaakt en ze ging mijn benen flink draaien om mijn heupen te voelen. Daarna kreeg ik zelfs een korte voetmassage door mijn schoen heen om de onderkant van mijn voeten goed te voelen.
Ik wilde graag zonder de bandage rijden en werd geholpen met truukjes om dat been verder naar achter te houden. En dat lukte!

Iedere keer na een rondje door de bak ging in stap om mijn been weer recht te leggen en draafde weer aan. alles liep daarna ook soepeler en ik kreeg feedback van het publiek dat ik daarna ook echt rechter zat en alles er soepeler uitzag.

Het was een geweldig leuke dag, want ook van het kijken naar de andere ruiters leer je weer veel.

Iedereen kon op zijn eigen nivo begeleiding krijgen, met het zadel wat zij prettig vond.

Het lijkt allemaal ook heel eenvoudig ,en dat is het eigenlijk ook! Maar het zijn wel kleine dingetjes waar je groot plezier van hebt!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 22:13

Citaat:
Citaat:
Gaaf Anth! Heb je eigenlijk al geclickerd met Inge?
Doe Vanda de groeten van me (is mn instructrice)
Marina

Te laat .....

Nee, het werd me een beetje te veel, verhuizen, Parelli....
Dus geen Clickeren....
Mazzel voor jou dat je vlakbij haar woont. Top wijf hoor! Zo rustig ,duidelijk, met gevoel , je op je gemak stellend.... Zou ik ook wel les van willen! Maar een hele dag was ook erg leuk!

Ik zou evt wel les van Linda ter Horst kunnen nemen. Zij is ook CR instructrice en rijdt endurance. Woont bij mij in de buurt.

Maar ik ga eerst grondwerk doen en dan aan les denken...Heb nu tenminste een (zware) bak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:49

Klinkt behoorlijk intensief AM, nu alles op je eigen knollies uitproberen

Steunsels steken niet echt uit, dat is juist het rare.
Voor Jackie:
Afbeelding
Afbeelding

Overigens zijn alle OM's producten nu ook hier te koop:
http://www.oldmacs.nl/Bestel%20On%20Line.htm

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 23:01

We hebben ook 20 minuutjes nog even door het bos gekacheld op CRB zonder zadel, jaja, ik durfde! en idd ,die BENEN! Phoeff, maar ja ,je bent meer bezig met blijven zitten en zorgen dat Anneman niet richting bomen rent ,dan met die benen die naar achteren moeten... Dat oefenen we morgen wel weer...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:04

En waarom moeten die benen nou zo naar achteren ??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 23:05

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:12

SM: Ik heb hier vilten inlages behorende bij een Christ-sjabrak liggen, welke ter hoogte van de schoft afgesneden zijn, en welke ik niet gebruik. Wanneer je wilt, stuur ik ze naar je op. Kun je er ook mee experimenteren. Misschien om de zool te ontlasten, moet je het middenste deel uithollen of er een gat inmaken, maar dat gaat weer ten koste van de vorm, ben ik bang. Eigenlijk zou je materiaal moeten hebben wat sterk is, meegeeft en dan weer z'n oude vorm aanneemt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 23:22

Sugarmiss schreef:
En waarom moeten die benen nou zo naar achteren ??

Balans..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:31

Antheman schreef:
Balans..

Van de ruiter of het paard?

Heb je ook op zo'n plateaubal gestaan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 23:33

Mac schreef:
Antheman schreef:
Balans..

Van de ruiter of het paard?

Heb je ook op zo'n plateaubal gestaan?

Van de ruiter.

Voest werkt met die plateau ballen.... Vanda niet . Die werkt met Grote zitballen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:33

opala schreef:
SM: Ik heb hier vilten inlages behorende bij een Christ-sjabrak liggen, welke ter hoogte van de schoft afgesneden zijn, en welke ik niet gebruik. Wanneer je wilt, stuur ik ze naar je op. Kun je er ook mee experimenteren. Misschien om de zool te ontlasten, moet je het middenste deel uithollen of er een gat inmaken, maar dat gaat weer ten koste van de vorm, ben ik bang. Eigenlijk zou je materiaal moeten hebben wat sterk is, meegeeft en dan weer z'n oude vorm aanneemt.

en dat zijn nou precies de sole mates van KC LaPierre. nemen na gebruik weer hun originele vorm aan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:36

Kom ik aan met mijn vilt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:39

beter als niks.....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:41

Sugarmiss schreef:
Klinkt behoorlijk intensief AM, nu alles op je eigen knollies uitproberen

Steunsels steken niet echt uit, dat is juist het rare.
Voor Jackie:
Afbeelding
Afbeelding

Overigens zijn alle OM's producten nu ook hier te koop:
http://www.oldmacs.nl/Bestel%20On%20Line.htm

gezien ik blond ben kan ik niet veel maken van die afdrukken.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:57

http://www.zippyvideos.com/76311474847825.html

Even iets anders. Herkent iemand dit gedrag. Op dit moment is er in de verte een trekker te horen. Ze doet dit ook in het bos wanneer ze er vandoor wil gaan, nadat ze iets hoort, en ik het niet toelaat, ze zwaait dan zo met haar hoofd dat haar benen naast het pad terecht komen. En soms wanneer ik haar terug in de wei zet. Ik maak mij hierom echt geen zorgen, maar ben eigenlijk gewoon benieuwd of andere paarden dat ook doen. Heb het 1x een ander paardje in het bos zien doen, maar heb de berijdster toen niet gesproken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:02

Arabier zeker. zoiets staat bij mij ook in de wei. de merrie doet dat wanner ze geirriteerd is en/of haar zin niet krijgt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:12

Antheman schreef:
Voest werkt met die plateau ballen.... Vanda niet . Die werkt met Grote zitballen.

Voest werkt met allebei.
Ik heb er aan zitten denken om zo'n grote zitbal te kopen voor achter mijn pc. Schijnt goed te zijn voor je rug en het verbetert je houding.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:12

Nu je het zegt. Dat andere paardje leek wel arabisch idd. Zal het een rasgebonden eigenschap zijn. Oop is half arab, half Welsh B. Grappig .

Mac: Hier verkopen ze oa ook zitballen http://www.junik.nl/webwinkel/index2.html

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:15

opala schreef:
Nu je het zegt. Dat andere paardje leek wel arabisch idd. Zal het een rasgebonden eigenschap zijn. Oop is half arab, half Welsh B. Grappig .

Op de manege waar ik eerst stond met Lee stonden twee volle broers die veel Arabisch bloed voerden. Ze leken absoluut niet op elkaar. Ze hadden eigenlijk maar 1 ding met elkaar gemeen ... die leipe "hoofdzwaai"

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:16