De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:01

PS: MOONBOOTS !!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:02

Het enige vraagtekenTJE dat ik heb bij de gaiters is of er geen zand tussen gaat zitten dat kan gaan schuren. Maar dan denk ik ook weer aan een paar jaar terug, toen ik standaard met 3-in-1-beschermers incl. springschoen reed . Bovendien scheur ik nu ook overal doorheen met de Old Macs. Die kunnen theoretisch ook gaan schuren, maar doen dat niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:24

Ondanks dat ik bij Sugar altijd een stukje lamsvel in haar kootholte doe, werkt ze op eea manier met lopen dat ding naar benenden de zool in en krijgt dus wel altijd op dezelf plek een schuurplekje in de koot. Tot bloedens toe vaak.

Bij Missy die dus eigenlijk een te lange schoen nodig heeft ivm de hoefbevangenheid (hoeven zijn langer dan breed) hou ik dus in de koot altijd ruimte over. Daar komen altijd steentjes en zand in. Slechts zelden (nu 3x gebeurd in 4 jaar) moet ik afstappen omdat ze kreupelt op een steen die onder de zool gekomen is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:32

Ja, OM waarschuwt daar ook voor in zijn documentatiemateriaal. Gelukkig heb ik er nog nooit last van gehad. Wel een keer een steentje in Lee's straalgroeve. Ze had er geen last van (gevonden na de rit), maar die is dus ook binnengeslopen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:33

@SM: er zijn tegenwoordig van Old Mac's speciale halve sokjes te koop tegen het schuren. ik heb ze in huis, maar nog niet uitgeprobeerd. zijn niet (zo) duur.

@Mac: de Easyboots kun je ook zonder gaiters kopen als je er niks aan vind.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:34

Vanavond lees ik graag bij, helaas (ja ben verslaafd aan dit topic) heb ik vandaag andere verplichtingen

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:37

Mac schreef:
Het enige vraagtekenTJE dat ik heb bij de gaiters is of er geen zand tussen gaat zitten dat kan gaan schuren. Maar dan denk ik ook weer aan een paar jaar terug, toen ik standaard met 3-in-1-beschermers incl. springschoen reed . Bovendien scheur ik nu ook overal doorheen met de Old Macs. Die kunnen theoretisch ook gaan schuren, maar doen dat niet.

....ze zitten bij Moon iig als gegoten. ik heb een hoevenkrabber nodig om ze eraf te pulleken en de gaiters sluiten ook mooi aan. zijn goed anatomisch gevord. geloof niet dat zand een groot probleem gaat worden.

laatst heb ik bij Jackie de OM's uitgeprobeerd, maar ze liep er niet zo geweldig op, voral op oneffen grond, omdat ze duidelijk niet kan voelen waar ze de voeten neerzet. ze zijn dan ook wat aan de grote kant.

Mac: de Epics hebben bij Moon echt Pete zijn performance fit. ik heb de tandjes plat laten drukken en ze sluiten echt mooi aan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:39

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:45

Mac schreef:
Om nog even op de koeien terug te komen (sorry, ben geintrigeerd ): hoe worden koeienvoeten bekapt? En worden bevangen koeienvoeten ook op een speciale manier bekapt om de pijn te verlichten?

Hihi, ik voel me bijna vereerd... Koeienvoeten worden bekapt met behulp van een grote tang (snijvlak 2 cm en armen van de tang zijn 40 cm, ivm veel kracht kunnen zetten) en renetten. eerst knip je de vorm erin en vervolgens snij je nare plekken weg, vlak je de zool en haal je overtollig materiaal weg.

Eventuele zweren oid spuiten we in met Klau-du (soort violetspray) en klaar is Klara (of Berta ). Wij hebben een bekapbox, waarin de koe staat tijdens het bekappen met touwen en steunen om de hoef op werkhoogte te krijgen. Ik heb het zelf ook nog wel uit de hand gedaan, met behulp van een soort klem die je om het achterbeen, net boven de hak plaatst. door de druk op de achillespees, trekt de koe zijn poot op en kun je erbij. Doen we nu niet meer, teveel stress voor mens en dier plus dat we 180 koeien hebben... dan is een box makkelijker.

Twee maal per jaar komen de professionele bekappers, dan doen we alle koeien op een dag bekappen. Dan staan er 6 boxen in de stal en dan redden we het net in een dag. Tussen deze bezoekjes door doet mijn zwager kreupele koeien extra bekappen.

Wij hebben gelukkig "ouderwetse" bekappers, dwz doen alles met mes en tang, je heb ze namelijk ook die werken met een kleine slijptol en dremel-achtig ding. Dat heeft 2 grote nadelen herrie dus meer stress en geen gevoel (voor je het weet doe je teveel).

Pijnbestrijding bij klauwaandoeningen, volgens mij berust alle pijnbestrijding op het wegnemen van de druk op pijnlijke plekken, dus een blokje plakken of de zool dusdanig bewerken dat de plek ontlast wordt.

Er zijn best wel overeenkomsten tussen natuurlijk bekappen van paarden en koeien, het zijn alleen heel andere hoeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:49

Rena kreeg van de Old Macs ook steeds een gemeen open plekje in haar kootholte , kwam door de onderste flap aan de achterkant , precies dat hoekje bovenin deed dat.

Heb vanalles geprobeerd , niks werkte....net als wat SM zegt : tijdens het lopen "loopt" ook de bescherming weg.

Uiteindelijk heb ik er een klein driehoekje neopreen aan vast genaaid , aan de onderste flap. Zodat die hoekjes niet meer in Rena haar kootholte kwamen maar het neopreen driehoekje ervoor zat.

Dat was een veel simpelere oplossing , en geen rommel om de koot heen verder wat kan gaan broeien en irriteren. Ook totaal geen extra handeling bij het aantrekken : zat immers vast aan dat onderste flapje

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:57

@jossie: tjee, dat is ook een werk zeg, zoveel koeien in 1 dag bekappen. Nooit bij stilgestaan, maar dat moet enorm zwaar zijn. Zijn de onderkanten van de klauwen eigenlijk plat of ook enigszins hol?

Kennelijk heb ik geluk dat Lee geen last heeft schuren ... hopelijk kunnen we dat zo houden.

Ik vind de EasyBoot ook heel mooi, maar Pete was zo lyrisch over het nieuwe model http://www.easycareinc.com/easyboot-bare.aspx dat ik daar op (heb) (ge)wacht. Voorlopig houd ik het voor Lee op de OM's. Never change a winning team, right?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:19

@Jossie: mogen eventueel geeinteresseerden eens toekijken bij het koeienbekappen? ben ergs nieuwsgierig. overigens word in duitsland door sommige paardenbekappers ook een slijptol gebruikt. ik heb er eentje in mijn klantenkrijg die dat doet.

@Mac: de Easyboot bare staat ook nog op mijn verlanglijstje.....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:21

ik heb overigens net twee uur achter een niet te vangen haflinger merrie aangezeten op vier hektare weiland. heb twee keer neuskontakt gehad. toen ging het onweeren met bliksem enzo dus ik ben maar gestopt. word vervolgt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:22

Zo jackie. Project??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:45

absoluut. daar ben ik nog niet klaar mee. weer zo'n geval waar de IQ van het paard niet bij die van de eigenaar past.

HET HOOST HIER!!! kan wel mijn lieslaarzen aan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:09

@Jackier: bedankt voor de link. Ik zal eens iets gaan violieren van lamsvel, vind ik toch wel een erg prettig materiaal als 'sok'. Missy doet het er al jaren goed op.

Hier hoosde het net ook nog en ik wil natuurlijk nog wel even rijden vandaag

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:04

De onderkant van de klauw is iets hol, maar dat is niet veel. Ik weet absoluut niet wanneer de heren bekappers weer hier moeten zijn, maar tegen die tijd geef ik wel een gil. Overigens weet ik dat op de Praktijkschool in Oenkerk (Friesland) regelmatig lessen klauwbekappen worden gegeven, dus zowel kijken als zelf doen onderwijs. Dat is misschien leuker om te zien, aangezien ze daar de tijd hebben om vragen te beantwoorden èn omdat je zelf ook aan de gang kan. Bij ons gaat dat niet wegens het hoge werktempo.

jackie schreef:
absoluut. daar ben ik nog niet klaar mee. weer zo'n geval waar de IQ van het paard niet bij die van de eigenaar past.

Ehm, hoe bedoel je deze? Haf te slim voor eigenaar oid? Zo ja, herkenbaar... Kate verzint ook steeds iets nieuws

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:17

Nou daar ben je lekker mee als je achter een paard aan kan lopen hollen op 4 hectare. Pffff. Mischien kun je aan antheman wat tips vragen die zat met hetzefde probleem en dat gaat heel goed nu (dacht ik). Ook een Haflinger. Wat is dat toch met die Haflingers?? Onze Rex heeft ook wel zulke neigingen, maar die loopt altijd achter Veseo aan. En Veseo komt altijd in de gillende looppas aanrennen als ik er ben. Echt een militair paard

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:59

jackie schreef:

Als je goed naar de foto's van Moon's hoeven kijkt zie je wel nog een hoop ringen al zijn ze niet zo opvallend als bij Briolette. zijn zool is aan het veranderen en er zitten wat bobbels in.

Bobbels waren mij ook opgevallen. Enig idee hoe die bobbels ontstaan?
Ik hoorde laatst van mn vriendin dat koeien inderdaad ook bevangen kunnen raken. Haar vriend is "klauwverzorger".
Ik heb haar nog gesproken n.a.v. het beeindigen van het leven van haar paardje. Ze vertelde dat het arme dier zondag opeens heel slecht werd, wou eigenlijk niet meer staan. Misschien weer bevangen geraakt ofzo (niet dat het er nog toe doet) Ik was in de veronderstelling dat de veearts een spuitje had gegeven maar ze vertelde dat het paard naar de slachter is gebracht

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:00

Cookies schreef:
Nou daar ben je lekker mee als je achter een paard aan kan lopen hollen op 4 hectare. Pffff. Mischien kun je aan antheman wat tips vragen die zat met hetzefde probleem en dat gaat heel goed nu (dacht ik). Ook een Haflinger. Wat is dat toch met die Haflingers?? Onze Rex heeft ook wel zulke neigingen, maar die loopt altijd achter Veseo aan. En Veseo komt altijd in de gillende looppas aanrennen als ik er ben. Echt een militair paard

de eigenaressen van het schatje probeert het dier al 4 weken zonder succes te vangen. ze komt nog geeneens bij haar in de buurt. mij is het vandaag drie keer gelukt om dicht bij haar te komen. als het niet had gaan onweren en ik niet nog andere dingen te doen had gehad, dan had ik haar wel te pakken gekregen. ik weet wel hoe het moet en het paard dat ik niet kan vangen moet ik nog tegen komen.

@Jossie: "Ehm, hoe bedoel je deze? Haf te slim voor eigenaar oid? Zo ja, herkenbaar... Kate verzint ook steeds iets nieuws"
Ja, inderdaad. Haf VEEEEL te slim voor eigenaar. dat is bij Haflingers vrij vaak het geval. tussen hun oren zijn ze namelijk niet blond.

In het weiland lopen meerdere paarden en pony's die allemaal heel aanhalig zijn. deze heeft gewoon geen zin in polonaise aan haar lijf. omdat ze normaal zo broodmak is zal wel teveel met haar gesolt zijn en had ze op gegeven moment genoeg ervan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:04

Kinke schreef:
jackie schreef:

Als je goed naar de foto's van Moon's hoeven kijkt zie je wel nog een hoop ringen al zijn ze niet zo opvallend als bij Briolette. zijn zool is aan het veranderen en er zitten wat bobbels in.

Bobbels waren mij ook opgevallen. Enig idee hoe die bobbels ontstaan?
Ik hoorde laatst van mn vriendin dat koeien inderdaad ook bevangen kunnen raken. Haar vriend is "klauwverzorger".
Ik heb haar nog gesproken n.a.v. het beeindigen van het leven van haar paardje. Ze vertelde dat het arme dier zondag opeens heel slecht werd, wou eigenlijk niet meer staan. Misschien weer bevangen geraakt ofzo (niet dat het er nog toe doet) Ik was in de veronderstelling dat de veearts een spuitje had gegeven maar ze vertelde dat het paard naar de slachter is gebracht

ja, teveel gestrasserd (in de zool gesneden). die zool probeerd zich nu te herstellen en ik laat zoveel mogelijk zitten. hou alleen de mustang roll bij en kijk het aan.

dat zou ik niet kunnen, mijn paard dat al bijna niet meer kan staan ook nog naar de slager brengen.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 23:30

jackie schreef:
Cookies schreef:

de eigenaressen van het schatje probeert het dier al 4 weken zonder succes te vangen. ze komt nog geeneens bij haar in de buurt. mij is het vandaag drie keer gelukt om dicht bij haar te komen. als het niet had gaan onweren en ik niet nog andere dingen te doen had gehad, dan had ik haar wel te pakken gekregen. ik weet wel hoe het moet en het paard dat ik niet kan vangen moet ik nog tegen komen.

@Jossie: "Ehm, hoe bedoel je deze? Haf te slim voor eigenaar oid? Zo ja, herkenbaar... Kate verzint ook steeds iets nieuws"
Ja, inderdaad. Haf VEEEEL te slim voor eigenaar. dat is bij Haflingers vrij vaak het geval. tussen hun oren zijn ze namelijk niet blond.

In het weiland lopen meerdere paarden en pony's die allemaal heel aanhalig zijn. deze heeft gewoon geen zin in polonaise aan haar lijf. omdat ze normaal zo broodmak is zal wel teveel met haar gesolt zijn en had ze op gegeven moment genoeg ervan.

Idd!

Hoi Cooks! Had ik nog niet gezegd
Vertel eens over je vakantie!

Met Merrit gaat het geweldig! Echt waar! Gisteren met Deb geprobeerd. Lukte niet ,ze zette VEEL te veel druk erop en Mer flippen van hier tot Tokio.

Bij Mer kon ik altijd wel in de buurt komen, zelfs aanraken ,maar PAKKEN, ho maar!

En nu met het spelletje the Catching game van Parelli , lukt het me wel!

Vandaag ook op mijn manier spelletjes gedaan in de bak, zo leuk een bak, dat heb ik 6 jaar niet gehad! En hij bleef maar achter me aan lopen! Geweldig, terwijl hij tot 2 weken terug een persoonlijke ruimte van 1,5 meter vasthield. Nu drukt hij zijn neus tegen me aan

Dussss, jackie ,succes

Verder heb ik morgen een hele dag Centered Riding les van Vanda Oosterhuis! Zo leuk! En als klap op de vuurpijl mag ik een Haffie lenen met gebruiksaanwijzing!
Cool1

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 00:07

Kate is ook verre van blond tussen haar oortjes (wel haflinger, maar zonder papieren), zij kwam van de week tot de ontdekking dat je de stroomdraden best stuk kunt krijgen, zonder je vriendinnetje er door te jagen of duwen... Men neme de waterbak, men rolle die tegen het draad, en duwen maar... . Tja, dan ga je het draad maar weer maken, hè...

Zolang ze niet, net zoals Son vroeger, de poortgrepen los maakt, valt het nog mee...

En Antheman, doe je wel uitgebreid verslag van je centered riding les? Ik rij ook al een tijdje zo, maar mijn lesgever is geen expert (heeft wel alle boeken hierover gelezen op mijn verzoek ). Ik ben dus erg benieuwd naar jouw ervaringen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 08:32

Je krijgt verslag Jossie!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:34

Antheman schreef:

Vandaag ook op mijn manier spelletjes gedaan in de bak, zo leuk een bak, dat heb ik 6 jaar niet gehad! En hij bleef maar achter me aan lopen! Geweldig, terwijl hij tot 2 weken terug een persoonlijke ruimte van 1,5 meter vasthield. Nu drukt hij zijn neus tegen me aan

Verder heb ik morgen een hele dag Centered Riding les van Vanda Oosterhuis! Zo leuk! En als klap op de vuurpijl mag ik een Haffie lenen met gebruiksaanwijzing!
Cool1

Gaaf Anth! Heb je eigenlijk al geclickerd met Inge?
Doe Vanda de groeten van me (is mn instructrice)
Marina