Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:48

Haha ja jaan dat is waar. :') ach dat hou je toch bij die.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:10

Mensen, hebben jullie nog suggesties voor leuke spelletjes met je paard? Ik ben even door mijn fantasie heen. Ik rij nu veel buiten met mijn LBE-er, maar ik merk dat daar het plezier ook alweer vanaf gaat. Ik doe loswerk oefeningen (gaat best goed), grond/handwerk oefeningen (gaat buiten beter dan in de bak), maar wil ook even iets erbij voor de lol en de afwisseling.

Wie heeft suggesties?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:12

Spring je ook Fabster?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:17

Aan de hand of los héél soms. Ze is nl niet echt een talent :D . (Zie de foto hieronder). Ze gaat onder de hindernis echt bijna recht omhoog en dat heel hoog. Maar eigenlijk is dat wel aardig om dat ook eens in de strijd te gooien. Goeie tip!

Wie heeft nog meer tips?

Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:19

Een WE clinic, TREC training?
Mijn paard vindt dat allemaal geweldig.

lenthetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:27

Left brain introvert hiero!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:28

Wat is WE clinic? Western?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:31

Het (dressuur) werk moeilijker maken valt net zo goed onder afwisseling.
Het hoeft niet allemaal mega creatief te zijn. Een correcte travers rijden is net zo goed een bezig houder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:50

Die dressuuroefeningen gaan echt wel goed. Dat is het niet. Alleen als ik dat vaker oefen, dan heb ik ineens een ezell in zijn handen. Voor haar is dat geen afwisseling, in ieder geval. Ik probeer dat al anders te doen, door de oefeningen buiten te oefenen. Zowel rijdend als aan de hand.

Maar eerlijk gezegd gaat mijn plezier er ook wel vanaf, als het steeds stroever gaat ipv soepeler. Als ik het na een tijdje weer doe, doet ze het heel mooi. Schouderbinnen, travers zitten er goed in. Correct ook, als je dat nog wil vragen. Renvers is lastiger en zou ik inderdaad aan moeten werken. Appuyement gaat in vlagen mooi. Ik heb het dan wel over stap. Alhoewel schouderbinnen en travers ook al aardig in draf gaan.

Maar ik zoek dus echt afwisseling op de dressuur. Dressuur wordt hier zeker niet over geslagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:54

Inladen en ergens anders rijden?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:02

Doe ik 1 x in de week. Is inderdaad leuk. Maar ik zoek iets voor thuis. Gewoon ff lol met je knol zonder hogere doelen.

Springen vind ik wel een leuke. Ik heb meteen staanders besteld. Ik loop wel eens balkjes en heb ook van de kleine steuntjes om de balken wat hoger te maken. Maar echte sprongetjes doe ik eigenlijk nooit. Dus dat maar een x. Ook leuk voor de rest van de perdjes (en de kinderen).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:07

Weet je wat het is; blijkbaar zoek ik altijd paarden uit met een gebruiksaanwijzing. Geeft niks. Ik ben redelijk creatief en meestal lukt het best aardig om ze op de rit te krijgen. Maar heel soms zit ik er ff doorheen en wou ik dat ik et 1 had die het gewoon doet. 1 voor mijn ontspanning, zal ik maar zeggen.....

Dus nu de buitenritten ook minder ontspannen zijn en de rest ook wat stroef gaat, heb ik ff behoefte aan gewoon ieys lolligs.

En dan pakken we volgende week de oefeningen wel weer op.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:22

Agility oefeningen, clickertraining, aanleren om iets te apporteren, 8 ten in draf aan de leadrope, een wip maken van paletten, met een bal spelen door te leren tegenaan te stampen. Dit doe ik tussendoor. Los werken en volgoefeningen vragen, wijken voor druk, zijdelings over een ton of balk stappen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:34

Agility doe ik inderdaad soms, de wip kan ze, zijdelings over balkjes ook, volgoefeningen doen we ook, ja. Vooral buiten. Vinden we allebei wel leuk. Wijken voor druk natuurlijk ook. 8 en aan de leadrope kan ik ook wel eens invoeren, ja. En die bal vind ik ook wel een aardige. Ga ik ook doen.

Apporteren leer ik mijn belg. Vind ik zelf nog lastig, want oppakken lukt, maar hoe leer je hem het brengen bij?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:50

als ik lees dat je de zijgangen alleen in stap doet, lijkt het me dat je daar al direct een uitdaging te pakken hebt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:55

Fabster schreef:
Wat is WE clinic? Western?

Nee, het komt uit zuid Europa.
Hier zie je een filmpje van Marijke de Jong die voor het eerst WE doet (op een ervaren paard).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:52

Lielle schreef:
als ik lees dat je de zijgangen alleen in stap doet, lijkt het me dat je daar al direct een uitdaging te pakken hebt.

Tuurlijk, maar soms willen we wel eens ieys anders dan alleen dressuur.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:58

@Myca, lache inderdaad. Een aantal dingen hebben we al geoefend, maar alles in galop is nog een brug te ver, ben ik bang.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:51

Voetballen? Zowel te paard als ernaast, dus tegen je paard als het ware? Met pionnen en balken parcours uitzetten door de bak (net zoals de beginners vroeger op de manege) en dan die op verschillende tempo's en manieren rijden? Longeren op verschillende manieren?
Buiten rondje fietsen of wandelen ipv erop. Ik weet niet of ze ook in het tuig staat?

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:08

8jes aan de leadrope vond mijn LBE gewéldig. En dan vooral steeds sneller, ze werd er echt mega fris van. Later uitgebouwd naar slalommen om een rij pionnen: er naast lopen en weg sturen/terughalen terwijl je rechtuit loopt. Je paard slalomt dan om de pionnen :)
Verder heb ik veel targetten gedaan, dmv druk met de rope en stick je paard iets laten zoeken, bijv een emmer. Warm/koud spelletje :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:58

WT is een warm/koud spelletje?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:22

@fabster, ik leer alles aan met clickertraining, kvind de combinatie met parelli een openbaring voor mijn LBE'r :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:49

Ik doe ook alles met de clicker, maar is bij haar niet altijd een succes. Ze kan heel erg drammen over de koekjes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:01

Ik had vandaag weer zo'n sprekend verschil tussen mijn 'normale' paard en mijn boefje.
Ik had ze beide vrij laten springen (afzonderlijk ivm niveau/leeftijd verschil). Ik had voor beide een nieuwe spannende hindernis gemaakt.
Mijn 'normale' paard deed wat normale paarden doen: beetje kijkerig, beetje vluchterig en daarna braaf erover.
Mijn boef paard nam direct een aanloop, springt op het laatste moment er snurkend met staart op de rug langs, springt omhoog en haalt met voor en achterbenen uit naar de hindernis alsof ze hem even wil waarschuwen vooral geen geintjes uit te halen :')
Daarna uiteraard gewoon erover.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:25

Ik heb er ook een, ook flink dominant.
Vaak super braaf, maar hij kan vliegensvlug iets stouts uithalen.
Vaak super, maar soms zou ik liever een rol behang kopen om m achter te plakken. :')
Hij leert echt gruwelijk snel, echt een voordeel.
Alleen foute dingen leert hij dus net zo snel. :')