Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:58

tamary schreef:
Klopt. Paard let niet op de mens aan het andere eind van het touwtje. Dat is gevaarlijk voor de mens (en omgeving) en helemaal bij een paard met 1 missend oog. Mens niet belangrijk = mens plat bij schrikreactie.

Net goed, wat een debiel mens!

jameyskatje

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 04:57

na de 1e 10 sec wist ik al genoeg. nee, deze oefening heb ik mijn paard om een heeeele andere manier aangeleerd :S ik doe wel aan parelli (voor de fun / als afwisseling) maar achter dit filmpje sta ik niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 06:35

Misschien er rekening mee houden dat dit helemaal niks met aanleren van een oefening te maken heeft :)
Als je het zo gaat bekijken is het inderdaad geen goed filmpje, aanleren hoort niet op deze manier te gebeuren. Maar dit is geen aanleren, paard kent de oefening/het principe al .. alleen wordt op het moment van het filmpje even vergeten dat er nog een mensje is die graag iets te zeggen heeft over paardlief, ipv dat paardlief doet wat die op dat moment vind dat die moet doen (inclusief mensje bijna platwalsen)..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 08:39

troi schreef:
Tja, ben geen parelli expert maar zie hier vooral een paard dat totaal niet let op de mens maar alleen maar oog heeft voor alles om hem heen en Linda die alles uit de kast haalt om de aandacht op te eisen. Of dit de goede methode is om dat wel voor elkaar te krijgen zou ik overgens niet weten. Maar doordraaien zie ik totaal niet, sterker nog ze heeft volgens mij geen andere keus want zodra zij 2 seconden niks doet heeft hij al iets anders gevonden om naar te kijken ipv naar haar.

Dat was ook mijn idee.Maar niet mijn manier van werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:32

Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat dit paard geen oog voor de mens heeft en dringend een degelijke opvoeding kan gebruiken.
Maar wat Linda hier doet, noem ik gewoon niet degelijk. Ze snokt en trekt en rukt. Ik zie niet welke hulp ze geeft, welke reactie ze daarop verwacht (al veronderstel ik "uit haar ruimte blijven"), en ik zie geen reactie. Af en toe houdt ze stil, maar ik zie geen stramien in de momenten waarop dat gebeurt.

Ik weet niet van wie de uitspraak is, maar Parelli's gooien graag met Engelse spreuken dus ik gooi er ook eentje tegenaan: If your horse says no, you either asked the wrong question or asked the question wrong.
Dit paard zegt 10 minuten lang "nee".

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:40

En toch doet hij uiteindelijk het gevraagde :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:46

Jessix schreef:
Casper likt vooral (of alleen?) wanneer hij stil staat, dat is i.m.o. toch gewoon het verwerken van dingen. Het laten bezinken van...

Ik vind het toch een opmerkelijke reactie voor iets wat eigenlijk niet zo ongelofelijk ingewikkeld is: stil staan. Er wordt op dat moment niets nieuws of bijzonders gevraagd tenslotte. Het is niet een reactie die ik bij andere paarden veel zie, en daarom vind ik het opmerkelijk.
Als jij zegt dat het bij jouw paard ook vaak voorkomt, wijst dat dan niet op een behoorlijk hoge psychische belasting?

Gini: helemaal mee eens.

Jessix: mwah. Ik zie in het hele filmpje niet dat het kwartje valt qua touw-wiebelen -> achteruit / uit de ruimte. Dat het paard anders reageert in het tweede deel is omdat Linda het wat anders aanpakt.

(Ik vind het voortdurend strooien met quotes en filmpjes overigens wel wat doen denken aan het strooien met bijbelcitaten. Het draagt bij aan het idee dat Parelli een soort geloofsbelijdenis lijkt te zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:53

Cassidy schreef:
Sentido schreef:
LDRD: Parelli zegt overigens: take the time it takes!

Gezegde van Parelli heeft niets te maken met het tijdsbestek waarin dingen gebeuren, maar alles met het feit dat als je een probleem tegenkomt bij je paard, je de tijd dient te nemen om dat meteen op te lossen ipv overslaan en er later in het traject toch weer mee geconfronteerd te worden.

Dat klopt niet hoor... het geld ook zeker om duidelijk te maken dat je geen haast moet hebben omdat je resultaat geen oaard is dat iets begrijpt als je dingen er snel doorheen drukt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:54

Ja mijn paard wordt heel hoog psychisch belast. Daar krijgt hij ook hulp voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:58

MariekeB schreef:
Hmm is dit niet HET bekende filmje van Linda, waar vanuit hun ook een uitgebreide reactie is gekomen. Onder andere door de video van de hele sessie te publiceren?

Ik vind dit overiges allemaal niet zo erg. Paard negeert haar, let op alles behalve op haar. En zij moet duidelijk maken dat ze de Alfa is.

Ik ken Parelli al sinds 96 ( hempfling ook , nog even idolaat van geweest... Jeugdzonde :D ). Ook ik vond dat Parelli iets is voor mensen die geen idee hebben van paarden en op deze manier wat kunnen leren.
Maar daar ben ik sinds kort van terug gekomen ( het duurde 17 jaar ...hoezo eigenwijs).

Ik wilde wat meer lol met ( dus lol voor allebei ) mijn dier... , en kwam er toen pas achter hoe ver Parelli doorontwikkeld is.

Klopt, dit is het filmpje waar iedereen die anti parelli was meteen bovenop dook. Het is ook al vaak geplaatst hier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:59

Jessix: niet echt heel constructief, wel? Volgens mij zijn de vragen naar het kauwen serieus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:59

Dat was met Catwalk, meen ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:01

Jessix schreef:

Kan je dan precies de seconden aangeven
A. Linda geeft een commando
B. Paard reageert zoals Linda het wil
C. Linda geeft een beloning

Want ik zie het echt niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:01

Shadow0 schreef:
Jessix: niet echt heel constructief, wel? Volgens mij zijn de vragen naar het kauwen serieus.

Het wordt een beetje een herhaling Shadow. Ik heb niet veel zin om in herhaling te vallen. Als jij vindt dat mijn paard psychische problemen heeft omdat hij zijn lippen aflikt moet je dat lekker zelf weten. Ik ga er niet eens op in.. :z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:02

Gini schreef:
Jessix schreef:

Ja dat kan ik en nee, dat doe ik niet. Dan zie jij het maar niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:04

Shadow0 schreef:
Ik vind het toch een opmerkelijke reactie voor iets wat eigenlijk niet zo ongelofelijk ingewikkeld is: stil staan. Er wordt op dat moment niets nieuws of bijzonders gevraagd tenslotte. Het is niet een reactie die ik bij andere paarden veel zie, en daarom vind ik het opmerkelijk.
Als jij zegt dat het bij jouw paard ook vaak voorkomt, wijst dat dan niet op een behoorlijk hoge psychische belasting?

Ik denk juist niet. Het kauwen gaat niet om het stilstaan maar wat daar aan vooraf is gegaan. Het verwerken van wat er net gebeurt is.

Veel paarden krijgen niet even dat momentje rust om iets in het koppie te verwerken, dus zullen ook veel minder kauwen. Mijn inziens is dat een hogere psychologische belasting.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:04

Jessix schreef:
Gini schreef:

Ja dat kan ik en nee, dat doe ik niet. Dan zie jij het maar niet.

Seriously -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:05

Ragdollcat schreef:
Juist, je maakt er een paard/pony geestelijk kapot mee, dat het niet meer paard/ pony is. Dat soort gevallen heb ik helaas ook vaker gezien.

Mocht ik ooit een nieuw paard bij gaan kopen dan wil ik een dier waarmee er niet is geknoeid met dit onzin. Anders laat ik het staan en zoek ik verder.

Ik nodig je oprecht uit om mijn speelse, expressieve, open, mensgerichte, happy go lucky, brave maar initiatiefrijke robot te komen kijken die altijd vooran staat om iets te gaan doen. Ohja, mijn robot is nergens van onder de indruk en toch sensibel, heeft niks wat je niet met haar kan doen zoals laden en vreemde omgevingen enz... inderdaad echt een drama als je een paard zoekt ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-13 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:06

Fellor schreef:
Ragdollcat schreef:
Juist, je maakt er een paard/pony geestelijk kapot mee, dat het niet meer paard/ pony is. Dat soort gevallen heb ik helaas ook vaker gezien.

Mocht ik ooit een nieuw paard bij gaan kopen dan wil ik een dier waarmee er niet is geknoeid met dit onzin. Anders laat ik het staan en zoek ik verder.

Ik nodig je oprecht uit om mijn speelse, expressieve, open, mensgerichte, happy go lucky, brave maar initiatiefrijke robot te komen kijken die altijd vooran staat om iets te gaan doen.

Dat heb ik ook al aangeboden. Ik heb zelf een filmpje van mijn robot geplaatst, maar goed..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:07

Jessix schreef:
Het wordt een beetje een herhaling Shadow. Ik heb niet veel zin om in herhaling te vallen.

Je hebt er nog niet een keer serieus op gereageerd hoor. Ik kan moeilijk weten of jouw paard onder grote druk staat - ik ken het paard immers niet.
Maar ik vind het wel opmerkelijk: ik zie paarden helemaal niet vaak kauwen en likken, en dat geldt blijkbaar ook voor anderen die hier in het topic hebben gereageerd. Iemand anders noemde het overspronggedrag. Een iets uitgebreidere toelichting zou dus welkom zijn.

En dan toch maar de vraag: zoals Casper in het filmpje dat jij plaatste - is dat je ideaalbeeld? Of een illustratie van work in progress?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:09

Jessix schreef:
Dat heb ik ook al aangeboden. Ik heb zelf een filmpje van mijn robot geplaatst, maar goed..

Maar dat was wel een wat andere context he :) Het is overigens fijn om te weten dat het paard onbevangen genoeg is om lekker uit z'n dak te kunnen gaan :j Maar het zegt verder niet zoveel (al is het maar omdat ik niet zou weten of dat het ideaal van Parelli is, of meer een nog onvolledige opvoeding.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:11

Ideaalbeeld, werk??! Het is gewoon even spelen met twee paarden, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:12

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:

Maar dat was wel een wat andere context he :) Het is overigens fijn om te weten dat het paard onbevangen genoeg is om lekker uit z'n dak te kunnen gaan :j Maar het zegt verder niet zoveel (al is het maar omdat ik niet zou weten of dat het ideaal van Parelli is, of meer een nog onvolledige opvoeding.)

Een loslopend paard zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, daarom nodig ik mensen graag uit om bij training te komen kijken.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:14

Als dit "Parelli" is, dan mogen ze het steken waar het daglicht niet schijnt, sorry, kon het niet eens uitkijken,dit maakt me echt misselijk, dat ze dat mens is een halster of kopstuk aandoen en dan 10minuten à kwartier, of zelfs langer }> staat te rukken en snokken aan dat hoofdje, en dat arme paard ziet dan nog geeneens de helft, ze houdt niet eens rekening met het feit dat, aan de kant waar ze het meest trekt, brutaal snokt, het paard niet eens ziet, paardje snapt echt niet, en terecht (en wat een braaf dier trouwens) wat de bedoeling hier van is, had ik paardje geweest, ik had t wel geweten...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:17

Fellor schreef:
Shadow0 schreef:

Een loslopend paard zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel, daarom nodig ik mensen graag uit om bij training te komen kijken.

Dit was ook al eerder geplaatst in een andere context. Het ging er daarom om te laten zien dat een Parelli paard geen robot is, zoals wel beweerd wordt. Ik gaf het filmpje als tegenhanger van een post over een paard wat niet meer bewoog tot hij een commando kreeg. Nou daar hebben mijn paarden dus niet zo veel last van! :D

Dat hij zich vermaakt in de sneeuw is inderdaad een gebrek aan opvoeding Shadow! :')