[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:19

Wat bijzonder sonjim...!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:48

@wendy
het zit walter ook niet mee.
laten we hopen dat het gaat helpen

@sonjim
erg speciaal die band die jou paarden onderling hebben

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:52

JoviBan schreef:
@Timbers: ja èrg mooi, die hechte band tussen moeder en dochter. Ik zie de relatie van mijn paarden ook groeien, van moeder-kind naar heel hechte vriendinnen. Geweldig ook om te zien hoe de 'kleine' zich ontwikkeld heeft tot een zeer evenwichtig, stabiel paard, en mijn oudste weer helemaal jong van hart is geworden, met haar dochter mee rent en effies samen gek doen in de wei. Haha!

Mooi is dat he.....dat heeft Ester ook goed gedaan, ik heb Timber nooit echt afgespeend Bloos Ester is een heel dominant paard maar wel een einzelganger, ze is wel sociaal maar andere paarden boeien haar gewoon niet zo. Ze kon vroeger uren alleen achter in de wei staan terwijl de koppel voorin stond. Lekker alleen op zichzelf, daar hield ze van. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om Timber bij haar te laten, dat paard waar ze echt wat mee heeft, echt aansluiting bij vind. Daardoor is Ester ook een stuk meer open geworden, ze heeft een echt maatje waar ze bijna alles mee samen doet Lovers

En dan tref je 's morgens zoiets aan Haha!
Afbeelding

Mijn les gaat niet door, lesgeeftser heeft hersenschudding Ach gut ......jammer maar het kwam me wel effe goed uit eigenlijk de bak is toch vrij nat en ik heb deze week maar een klein beetje geoefend door dat prutweer Bloos

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:38

Jahoee, allemaal geschifte mensen hier Knipoog
Ik heb nu dus sinds een week een 'eigen' stekje voor mijn 3 droppies, zonder bak, zonder verlichting, zonder stromend water, zonder stal of opslagruimte, maar wat vind ik het heerlijk!!!!

Op mijn oude stal had ik dit allemaal wel, maar wat een ellende onderling en over en met elkaar en met de staleigenaresse etc etc..
Ook hier werd ik trouwens voor gek uitgemaakt ( Parelli en dus met een stokkie zwaaien, een hocuspocusmens erbij toen Toos kreupel was, die met naaldjes en druppeltjes in de weer ging, mijn paard laten lezen en daar nog om kunnen janken ook etc etc)
Dit was al een doe-het-zelf stal, dus alle zorg had ik al zelf, inclusief de zorg dat er niet met zn allen gevoerd werd in de wei zoals afgesproken, bedreigingen daardoor, hooi wat gejat werd , dus ik zweer bij het plekje wat ik nu heb Haha!

Ontzettend leuk om te lezen dat hier dus ook zoveel gekken zitten, met het voelen van bepaalde dingen, het geloven dat je paarden iets kunt uitleggen en vertellen..echt leuk Haha! En wat een mooie verhalen over de onderlinge band van de dieren en paarden die ineens op je pad zijn gekomen, wat zo moest zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:15

sonjim schreef:
Volgens mij zijn we niet allemaal alleen een beetje geschift maar hebben we ook nog deels dezelfde muzieksmaak, ik ben 28 maar hier ook 70-80 muziek, dan wel aangevuld met grunge en muziek als within temptation. .

Jaaaaa! Haha!

Timbers, wat een lieve foto. Mijn pony staat in een kudde waar iedereen familie is; haar 26-jarige moeder en wat halfzusjes en nichtjes. Die hebben onderling ook een heel sterke band, het is een enorm stabiele groep waar nooit gedonder is. Veulens worden ook door alle volwassen merries bemoederd, als ik met Rood ga rijden blijft het veulen gewoon bij oma staan. Heel lief.

Rosita, sfeer is wel erg belangrijk op stal, belangrijker dan faciliteiten (voor jezelf) vind ik.

Het is heerlijk weer vandaag! Vanmorgen is het hooi gehaald en heb ik wat grondwerk en 'schriktraining' met Spikkel gedaan. Ze schrikt alleen nergens van Haha! Vanaf vanavond gaat ze op stal 's nachts.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:21

wat een gezellige mafkezen hier Haha!
Ben zelf ook wel een beetje zo maar volgens mij wel iets minder dan de meesten hier. Wil ik er wel gelijk bijzeggen dat ik niemand erom veroordeel, ik vind juist die verschillende manieren om ergens tegen aan te kijken erg interessant! Zelf geloof ik namelijk niet echt in "alles heeft een reden" maar in eigen keuzes en gevolgen. Maar de rest kan ik me erg goed in vinden!
Ik ben van mezelf erg nuchter en kijk overal ook zo tegenaan. Maar de laatste jaren lukt dit toch niet helemaal meer! Sinds ik twan ken, kan ik lang niet alles meer verklaren maar heb die behoefte daar ook niet bij. Ik heb een geweldige band met dat beesie en kan hem ook "lezen" zoals meerderen hier al zeggen. Ik zie aan 1 oogopslag hoe hij zich voelt. We gaan ook echt voor elkaar door het vuur, echt geweldig gevoel! Laatst bij de DA geweest, omdat hij kreupel was achter en aan beide voorbenen al een opspelende peesblessure heeft. Stappen ging nog wel maar draven deed hem superveel pijn. Thuis kreeg ik het ook echt niet voor elkaar om hem in draf te krijgen (om zelf dus te kunnen kijken), dat vertikte hij gewoon. Daar bij de DA was hij echt zooooo lief naast me aan het draven maar ik zag de pijn van hem afkomen... was in zn ogen te lezen, kon er wel van janken!! Na 1 klein drafje heen en weer stond hij gelijk te hijgen en te zweten... dus wat ik zag was ook echt zo, en toch gewoon blijven draven he! Dat vind ik zo bijzonder... en daarna foto's gemaakt, tussen de foto's door (tijdens ontwikkelen) stond hij echt tegen me aan te slapen... vreemde omgeving, gebeuren rare dingen en hij vond het spannend maar vertrouwde mij zo volledig dat hij overgaf aan zn vermoeidheid. We hebben al eerder met hem bij de DA gestaan (2 jaar geleden) en toen mocht ik absoluut niet weg! Ik ging toen naar de wc en meneer wilde niet meer stilstaan totdat ik er weer was... Dat soort momenten zijn zo mooi, die rust in zn ogen weer zien komen omdat ik er weer bij ben!
Ook erg mooi, hij is dus van een huifkarverhuur en staat buiten het seizoen om bij "mij" (vriendin in drenthe dus). Al een jaar of 6 doen we dat (of 7? ). Bij zn eigenaren is hij echt een ouwe brompot, loopt superbraaf voor de huifkar maar in de omgang is hij erg nukkig. Ook zie ik hem vaak wat depri in de wei staan (tja gek he? met pijn steeds moeten lopen...) en dit jaar heeft hij dus aan 3 benen last van zn pezen. Voorbenen heel weinig meer, is redelijk onder controle maar achter is erbij gekomen. Dus eerste dag gelijk naar de DA en pijnstilling meegenomen voor 2 weekjes omdat hij zo zielig en depri was. Na een paar daagjes weer bij ons en zn vriendjes en we zijn met de pijnstilling opgehouden omdat hij weer helemaal blij is!! Hele zomer niet geweest en bij ons weer binnen een paar dagen... ondanks de pijn! Vind ik ook elk jaar weer zo bijzonder! Dat paardje laat ik echt niet meer gaan... kost me handen vol geld aan DAkosten e.d. en mensen verklaren me voor gek dat ik een 14 jarige fjord onderhoud die hooguit recreatief nog een beetje te gebruiken is... maar dat kan me niet schelen! Hij blijft bij mij zodra ze hem willen verkopen... Kan me niet voorstellen ooit weer zo'n band met een paard te hebben! Wat timbers omschreef in de stal, het even gewoon "zijn", zitten en zijn ipv nadenken etc. Ken ik maar wat goed! Bijna elk weekend heb ik dit gevoel met twan en nu ook begint het te komen bij rock. Gewoon samen en even rust... kan uuuuuren in de wei zitten!
Wordt een lang verhaal maar dit moet ik ook nog kwijt, een heerlijk moment samen met meerdere getuigen die ook smolten: tijdens een manegeles met twan gingen we onderuit in de galop, wrs kuiltje ofzo en meneer galoppeerd nogal hard...vind het nogal leuk... maar goed daar lagen we ineens en schrokken ons allebei rot! Op een of andere manier lag hij op zn zij en ik lag bij zn hoofd en nek. Hij wilde gelijk half in paniek opstaan, snapte duidelijk even niet wat er gebeurd was. Ik hem gelijk over zn hoofd geaaid en gezegd dat hij even rustig moest blijven liggen. Gevolg? meneer legt zuchtend zn hoofd neer en doet zn oogjes even dicht. Bijgekomen van de schrik zijn we samen opgestaan en niks aan de hand gelukkig!

Ik geloof dus niet in "alles heeft een reden" maar kan wel daar weer aan twijfelen vanwege rock... twan is echt een paard die ik mooi vind en in alle opzichten bij me past. Rock qua karakter ook wel (nuchter, koel, heel erg eerlijk en vriendelijk als jij dat ook bent) maar qua uiterlijk veel minder. En eigenlijk komt het allemaal niet zo best uit aangezien ik druk met de studie ben dus komende 3 jaar niet echt vele tijd voor hem heb en hij is dus 2... Lastig in te vullen terwijl ik erg praktisch ingesteld ben. En toch is hij bij mij beland en gaat niet zomaar weg... Hij is vos en dat is de enige kleur waar ik niks mee heb... een lang hoofd wat ik lelijk vind en vreselijke platvoeten... oja ook nog erg lui terwijl ik van vlotte paarden hou! Maar ik kon hem niet laten gaan (hij was van christa en zij moest hem kwijt)! En dat terwijl ik, sinds ik bij christa rondloop, al meerdere paarden heb zien komen en gaan. Zonder moeite eigenlijk. Maar rock? neeeeeeee die blijft bij mij! Totaal niet logisch, totaal niet redelijk maar puur gevoelsmatig! En een goede beslissing lijkt het tot nu toe want we groeien naar elkaar toe en het gaat steeds beter! En ach, op 6 jarige leeftijd inrijden kan ook prima! Dus die praktische invulling komt vanzelf wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:52

Het weer hier valt tegen. Het is redelijk koud en geen zon. Heb vanmorgen wel even gereden.

Zwerte schreef:
Zelf geloof ik namelijk niet echt in "alles heeft een reden" maar in eigen keuzes en gevolgen.

Het is beide.
Het is aan ons wat we doen met wat ons aangediend wordt (en wat we zelf naar ons toe trekken, want dat doen we ook continue), dus ook welke keuzes we vervolgens maken. En wat weer weer gaan doen met de gevolgen van die keuze. Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:57

zit wat in joviban, maar toch, dat aangediend worden heb ik gewoon mn twijfels bij. Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn trouwens, maar geloof er ook niet echt in. Hou mn oogjes open en wie weet veranderd mijn denkwijze wel! Altijd mogelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:31

Zwerte, je kunt het woord "aangediend" ook vertalen als "alles wat er gebeurt", "iedereen die je tegenkomt" en "alle gevolgen van je keuzes" etc. Dat gebeurt allemaal niet voor niets. Hetzij als lessen die je moet leren hetzij omdat je er zelf om gevraagd hebt (even cru gezegd).
Zie je er nu iets in? Knipoog

(Ik ga weer naar buiten, de zon is eindelijk gaan schijnen!) Cool

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:41

hmm ik snap wat je bedoeld maar kan toch niet helemaal meegaan. Zeker wel in de gevolgen en alles wat er gebeurd e.d. maar de conclusie dat het allemaal niet voor niets gebeurd haal ik daar niet uit. Toeval geloof ik ook zeker in! Je kan wel zelf heel veel uit gebeurtenissen halen en daar een les van leren maar dat de gebeurtenis an sich al een reden heeft, daar geloof ik gewoon niet in. Het is wat je er zelf uit haalt.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:09

Ik geloof niet in toeval. Iedere keer als ik denk: dat is toevallig, blijkt het achteraf toch niet zo toevallig te zijn.
Bijvoorbeeld: Ik denk aan mijn moeder en promt gaat de telefoon en krijg ik haar aan de lijn. Of ik denk aan iemand en zal die persoon bellen en dan bellen we elkaar tegelijk en horen we dus de in gesprek toon. Als dat nu af en toe gebeurd dan zou ik denken dat het toeval was, maar daarvoor zijn dat soort dingen al te vaak gebeurt. Ik denk dat mensen een soort van collectief bewustzijn hebben en dat als je je concentreerd je dingen aan kan voelen. In mijn ogen is dat ook niet zweverig, maar gewoon een soort zesde zintuig wat in feite iedereen wel bezit, maar er geen contact meer mee heeft. Doordat mensen bijna niet in het moment van NU zijn hebben ze daar denk ik geen binding meer mee. Ik merk dat ik veel meer dingen 'aanvoel' als ik echt 'wakker' en 'aanwezig' in het moment van nu ben.

Ook ik ben vandaag bij mijn paardje geweest. Had me voorgenomen om hem eerst even lekker te gaan poetsen en dan wat grondwerk te gaan doen. Maar stilstaan en poetsen had meneer absoluut niet in zijn koppie.
Dus touwhalster om en de bak/paddock ingegaan. Hem eerst los gedaan en even laten galopperen. Los blijkt hij ineens wel heel goed in de rechtergalop te kunnen! Aan de dubbele lijnen en onder het zadel gaat dit verschrikkelijk moeizaam. Misschien dus maar wat vaker los doen (Of hebben jullie nog andere tips???)
Daarna ben ik even bezig geweest met desensibilliseren. Eerst met een zweepje. Die vond Chap niet interessant. Daarna een spuitbus met water. Op zijn lichaam vond hij ook niet interessant, op zijn hoofd vond hij wel een beetje spannend, maar hij bleef het grootste deel van de tijd braaf stilstaan en dan haalde ik de spuit weer weg.
Daarna de longeersingel. Chap heeft erge singelvrees. Het is al een stuk beter, voorheen steigerde hij met aansingelen, nu loopt hij weg of gaat rondjes draaien, maar uiteindelijk wil ik graag dat hij stilstaat natuurlijk.
Singel erop. Geen reactie. Singel er weer af. Weer erop, singel vastpakken en dan begint hij te lopen. Gewacht tot hij weer stilstond en dan weer los en eraf. Zo tig keren gedaan, aan de linker en rechterkant. Daarna hetzelfde herhaald met BBP.
Ik merk dat hij wel steeds sneller weer stilstaat, maar het blijft lastig.

Hij was zo braaf, dus een emmer met kleine wortelstukjes gehaald en nog even bezig gegaan met clicker/vrijheidsdressuur. Ben nu een week of 2 bezig. Hij begrijpt nu goed dat hij pas wat krijgt als ik klik en het commando 'niet eten' gaat ook al iets beter.
Vandaag geoefend met stilstaan= whoah, blijven staan op zijn plaats, terwijl ik wegloop = stay, een rondje draaien = turn en buigen om een snoepje tussen de benen te pakken = buig.
Het is zo leuk om te zien dat hij het steeds beter begint te snappen. Vorige keer heb ik geoefend nog aan de leadrope, vandaag helemaal los.
Aan het einde was er nog een boer met een traktor op ons erf. Tractoren zijn ENG, dus daar met hem heen gewandeld. Wel aan de lijn uiteraard. Rustig stilstaan naast de tractor, klik, Chap: Huh ik krijg een snoepje Clown

Ben supertrots op mijn ventje Haha! Morgen lekker op buitenrit, hoop dat het weer een beetje meezit Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:17

klinkt super diphranil!! Desensibiliseren is erg goed maar kan wel lang duren. Uiteindelijk pluk je er zeker de vruchten van! Rock is daar erg makkelijk en snel in gelukkig, als hij 1 keer heeft gezien dat iets niet eng is dan is het alweer goed!
Die rechtergalop, ik zou eerlijk gezegd geen andere tips hebben dan wat je zelf zegt, meer los laten galopperen! Word hij vanzelf sterker van en wie weet lukt het dan wel onder zadel en met lange lijnen!

Jeetje wat mis ik mn peerdjes! Hopelijk dinsdag "even" die kant op, de hoefsmid komt langs en ik wil nu even weer met eigen ogen zien of Rock daarin vooruit is gegaan of niet! Kan jammergenoeg ze zelf niet eens vasthouden, niet echt veilig met een been in een spalk he? 1 verkeerde beweging en ik lig... Maar dan kan ik ze iig weer even zien en knuffelen! Hopen dat ik in de auto van mn moeder pas... Daar is het van afhankelijk namelijk! Het is toch dikke anderhalf uur in de auto dus ik moet wel comfortabel kunnen zitten.... Anders levert het een hoop pijn op!

Toeval geloof ik dus wel in maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen met de ervaringen die jij noemt er niet meer in geloven! Maar zelf heb ik deze ervaringen dus niet, vandaar dat ik er (nog wel?) in geloof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:19

JoviBan schreef:
Het is beide.
Het is aan ons wat we doen met wat ons aangediend wordt (en wat we zelf naar ons toe trekken, want dat doen we ook continue), dus ook welke keuzes we vervolgens maken. En wat weer weer gaan doen met de gevolgen van die keuze. Haha!

Ja, zo zie ik het ook Knipoog
Met Spikkel zie ik het zo: Ik zag haar op internet staan en heb zelf besloten naar haar te gaan kijken en haar te kopen. Dat ik haar vond en meteen zo'n bijzonder gevoel bij haar had zie ik niet als toeval. Lastig uit te leggen, het is een soort gevoel. Ik leef ook zeker niet maar in afwachting van wat op mijn pad komt, zo simpel zie ik het niet. Maar ik geloof wel dat de keuzes die ik maak en de gevolgen die die keuzes hebben er zijn om me wat te leren en niet zomaar op mijn pad komen.

Diphranil, dat zesde zintuig inderdaad Ja Dieren (en zeer zeker paarden) hebben dat heel goed ontwikkeld.
Je bent dus lekker bezig geweest met Chap Lachen Klinkt goed allemaal! Met geduld en tijd kom je een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 14:22

cesara schreef:
@RedPassion
weet je nog een goeden huisje voor ratten uit het asiel in velp
een creme waarschijnlijk kruising rex een zwartbonte ook een vrouwtje.
en nog een zwarte man.

Heb je al rattenforums benaderd? Of rattenopvangen? Die doen vaak wel aan bemiddeling, en op forums kan je zelf vaak ook advertenties zetten als je een goed huisje voor ze zoekt Lachen
Ik heb wel wat links voor je als je interesse hebt.
Zelf heb ik helaas geen ruimte meer, anders wist ik het wel Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:14

Alles bijgelezen, zal proberen even op verschillende dingen te reageren Lachen

@zwerte, ik heb een beetje zelfde soort instelling als jou.
Door mijn (voor)opleiding is het wetenschappelijke, bewijsbare altijd erg belangrijk en hecht daar wel veel waarde aan. En idd ook logica en nuchterheid.
Hoewel ik het met paarden ook wel prettig vind niet alleen wetenschappelijk ernaar te kijken. Vorig jaar heb ik samen met een vriendin een clinic van Bent Branderup gevolgd en hij kwam zeer wetenschappelijk over. Ontzettend interessant, maar we misten heel erg het karakter van het paard binnen zijn theorie. Wat hij zegt klopt volledig, maar de methode voelde niet volledig. Beetje lastig uitleggen denk ik.

Vind de verhalen die hier te lezen zijn over hoe mensen hun paard kunnen lezen en aanvoelen en hoe het paard hen aanvoelt ook erg interessant en zelfs leerzaam.
Ikzelf vind het nog erg moeilijk. Mijn lesgeefmens (leuk woord) kan het heel goed en ook mensen. Vandaag weer confronterend babbeltje gehad en langer dan 2 uur in de week zie ik haar niet. Zij kan ook zo goed een paard in combinatie met ruiter/grondwerker beoordelen en zien waarop een paard reageerd. Knap hoor.

@Timber, heftig verhaal van je eerdere veulen. Lijkt me inderdaad moeilijk zoiets te verwerken.
@Sonjim, zo'n situatie heb ik nog nooit gehoord tussen een overleden dier en een groepsgenoot. Het zal op een of andere manier een echte reden gehad hebben voor hem. Ik denk dat binnen het gebied van paarden(psychologie) er voor ons nog zo veel is wat we niet kunnen en misschien wel nooit zullen begrijpen. Hoewel er de laatste jaren door middel van het bekend worden van 'natural' het wel een grote sprong maakt.
@Zwerte, bijzonder verhaal over jullie val. Apart hoe die dieren soms op ons kunnen vertrouwen.

Over een band met je paard... Ik heb jaren op een manege gereden en had natuurlijk wel een lievelingspony gehad, maar al die jaren zo veel verschillenden gereden. Toch denk ik dat er een bepaald soort is wat je aan trekt, al dan niet onbewust. Toch is dat soort afhankelijker van meer factoren dan alleen het 'aarde-vuur-water-enz' paard, altands, vind ik. En een band kan groeien, dat zeker.
Ik kom nu bijna acht jaar bij de kinderboerderij en ken alle vijf de paarden door en door. Kan een hele karakterbeschrijving geven, hoe ze reageren in de kudde, hoe ze op situaties reageren en hoe je ze het beste kan rijden. Toch is er eentje die me meer trekt dan de anderen. Melissa is zo'n geval apart, die jou heel goed kan spiegelen. Dankzij haar ben ik me juist gaan interesseren in het natural-gebeuren, het bitloos en het grondwerk. Zie haar in de loop der jaren zo veranderen in gedrag en eigenlijk opener worden. Haar houding veranderd gaandeweg, en als ik met haar aan het werk ben kan ik sneller reageren op dingen die zij aan geeft. Maar moet ook niet met haar bezig gaan als ik niet volledig op haar geconcentreerd ben en me laat afleiden door wat dan ook. Dan wordt het alleen ruzie en dat is ook weer niet eerlijk tegen haar.
Toen ze een aantal jaren terug in de sloot belandde en er zelf niet uit kwam ben ik ook niet bij haar weg gegaan. Wachtend op de brandweer hing ze vanaf haar lies in de sloot. De rest lag op de steile slootkant op haar zij. Deel buiten het water toegedekt met dekens en toen wachtend op de brandweer. Ze was eigenlijk er wel klaar mee, had het behoorlijk zwaar gehad met de eerdere pogingen. Ben naast haar gaan zitten, koppie geaaid en tegen haar gepraat. Was zo bang dan ze in shock oid zou raken. Soms was ze heel rustig maar af en toe schoot de stress weer toe en begon dat met heel snel ademhalen. Dan legde ik mn hand rond haar neus zodat ze een vertrouwede geur rook en dan zakte die ademhaling weer. Misschien heeft het wel helemaal niet geholpen, maar op dat moment leek het praten en aanraken haar toch echt te kalmeren. Brandweer kwam uiteindelijk en paard zonder kleerscheuren uit de sloot gehaald. Toch lijkt en misschien is dat onzin, maar onze band veranderd.
Sinds dit jaar fanatiek met grondwerk bezig en lekker aan het lessen. Zowel voor haar als mij ontzettend goed en in de les moet ik tijd voor haar en mezelf nemen, ipv bezig houden de bijrijders te helpen. Zo heerlijk om dan zo een met een paard te voelen.
Mooiste compliment mbt tot paarden een paar maanden terug gekregen van iemand die kwam kijken. Na de grondwerkles, wat ontzettend goed ging, zei ze dat ze ons echt een duo vond en dat ze dat er ook van af kon zien. Kon niet meer ophouden met lachen die dag Tong uitsteken
Owh en Melissa doet al een tijdje heel voorzichtig met haar lippen, soms tanden, het vel van mijn hand of een stukje van mijn trui optillen en dan als het ware vast houden. Bijten doet ze niet en haar blik en houding zijn dan heel zacht. Ik heb het nooit vervelend gevonden, en toen mijn lesgeefmens er eens was zag ze dat deed en het uitlegde. Het is een heel moeilijk paard die niet makkelijk zichzelf geeft zei ze. Ze is ook alleen heel zacht tegen (eigen) veulens en eigenlijk is dit vastpakken te vertalen naar zoiets. Ze doet het ook alleen bij mij, tegen anderen is ze wel braaf, maar dit nog nooit gezien. Tja, dan voel je jezelf bijna vereerd.
Owh, het is trouwens een ontzettend lelijk paard die lichamelijk ook nog eens niet zo practisch is gebouwd. Maar wel mijn droompaardje Bloos

Oef, verhaal is een stuk langer geworden dan de bedoeling is. En nu heb ik nog niet eens op alles gereageerd.

Dan nog een vraagje. Iemand nog goede niet al te lastige oefeningen om aan de lijn te doen? Onze bak wordt verbouwd en we missen nog een omheining. Paardje gaat door touw/draad heen helemaal omdat we er geen stroom op kunnen zetten. En dan zou ze er waarschijnlijk overheen gaan, dus niet echt practisch Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:22

Ik ben helemaal happy, Jimmy heeft vandaag na een hoop ellende het afgelopen half jaar en een karongeluk weer voor de kar gestaan, na een kort moment van protest ging het super. We zijn hooguit 20 minuten gaan stappen, pony zeiknat gezweten (zon lekker weer en wintervacht is geen beste combi), maar hij was wel super vrolijk. We hebben zelf een stukje gedraafd.
De andere heb ik vandaag alleen gepoetst en toen we weg gingen kwam Wieneke naar voren gerennen en hinnekte alsof ze zeggen wilde en ik dan. Dus morgen krijgt Wieneke extra aandacht en mag zij ook werken.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:38

@RianneH: ook een heftig verhaal van Melissa in de sloot. Zal ongetwijfeld geholpen hebben dat je erbij was. Als niemand haar kalmeerde had het ook anders kunnen aflopen.
Wat voor oefeningen aan de lijnen zit je aan te denken? Enkele of dubbele lijn? Grondwerk aan enkele lijn zou je kunnen oefenen met halthouden en dan haar laten staan en zelf weglopen, tot de lijn niet langer is en haar dan naar je toe laten komen. Of de lijn over haar heen achter de billen langs en dan zachtjes aan het einde trekken, zodat ze als het ware een rondje draait, de lijn afwikkeld Knipoog Met dubbele lijnen heb je al veel ervaring toch? Verder weet ik zo 1,2, 3 ook geen dingen.
Ben je volgende week ook vrij? Margo en ik gaan naar 2 clinics bij Bosgra. Woensdag trailerladen en vrijdag bit- en boomloos clinic met de Wilde Acker. Ben erg benieuwd!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:43

vandaag ook schriktraning gedaan met Chito
ik had eerst de parasol open naast de bak , hij vond het zo eng dat die bijna over de bakrand heen sprong.
toen de parasol maar weer dicht geklapt.

na het grondwerk verschilende oefeingen. ging het een stuk beter.
eerst gewoon wat freindly en Pushing passenger hier door werd die weer rustiger en was bezig om alles waar die zijn neus op mocht zetten kapot te maken.
hij liep uit zichzelf naar de parasol om er aan te ruiken.
daarna sqeez game en uit eindelijk kon ik de parasol openen, en liep die er weer rustig op af.
en liep over de steel heen.

op het einde liep hij tussen de open parasol en paraplu door,vooruit en achteruit.
ging er rustig aan snuffelen,en liep ook nog de paraplu omver waar die zich niks van aantrok.

@RedPassion
ik zal het is proberen.
meld me binnen kort aan bij het rattenforum

@diphranil
leuk dat het zo goed ging met je paardje

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:51

Rianne, je hebt gereageerd net toen ik mijn bericht aan het typen was. apart si dat hoe een voor andere lelijk paard zo mooi kan zijn voor iemand die naar het innerlijk van het paard kijkt. Ik denk wel dat je paarden gerust kunt stellen door je aanwezigheid. Heftig zo'n paard in de sloot.

Ik ga zelf wel vaker met de dubbele lijnen eraan buiten wandelen met de pony's, dan hebben we allemaal een frisse neus en geest en kunnen we toch gericht werken, met wat stelling, buiging, en dergelijke. Ik dressuur nooit in een bak, maar buiten, ik en mijn paarden worden nergens zo ontspannen van als buiten in het bos wandelen. De bak is bij mij alleen voor loswerken.

wat betrefd paarden die op je pad komen, kan ik ook niet zeggen dat ik een bepaald type paard heb waar ik op val. Sonja schaarde ik in als een aardepaard, Jimmy hout en Wieneke en Nando Metaal, Billy weet ik nog niet te plaatsen. Ik gebruik maar even deze types, maar je zou ook kunnen zeggen Jimmy extreem extravert, Sonja was een kruid je roer me niet die wisselde heel erg, en Wieneke is meer introvert. Billy is extravert, maar niet extreem.

Ik moet wel zeggen dat ik het meeste heb met de extraverte paarden, maar de andere wijzen mij misschien ook wel te veel op mijn negatieve kanten. Met Jimmy kan ik samen door het dolle zijn en als een idioot door de hei rennen, boompjes springend om vervolgens stil te staan genieten (en nahijgen) van de natuur.
Met Wieneke krijg ik die energie uitbarstingen niet, en die eist dat ik volledig op haar let en met haar bezig ben, ook wel lekker, want concentratie is niet mijn sterkste punt.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:52

Vandaag zalig genikst met de meiden Haha!
Beetje foto's gemaakt beetje in de bak gehangen, beetje op Timber d'r rug gezeten zonder tuig dat soort dingen......was ook meteen mooie oefening om te kijken of Timber @liberty op de cirkel kan lopen met andere paarden in de bak erbij Tong uitsteken

Nou ja weinig nuttigs dus, behalve dat ik mooie foto's heb kunnen maken Vork

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:04

Cesera, leuk dat het grondwerken en de schriktraining uiteindelijk zo goed gingen.
Timbers lekker niksen is ook heerlijk om te doen, hoe was je broodje trouwens.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:28

Broodje was ernstig lekker Tong uitsteken Ik heb mooi een hele gegeten van 30 cm Bloos
Het was alleen wel druk.....en ik ben nu officieel echt gestoord want ik ben 30 minunten heen en nog wat langer terug gereden alleen voor een broodje ROFL want meer heb ik niet gedaan in Hilversum, maar ik heb er van genoten.

Nu nog even stappen....heb er eigenlijk geen zin in Schijnheilig

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:54

Ik ook niet dus blijven we lekker thuis, we gaan een western kijken.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:00

vanavond ook lekker niks doen.

morgen ochtend komen er kinderen bij de paarden kijken.
nichtjes van een kennis, nog even denken wat ik ga doen.
ik denk een beetje poetsen en wat grondwerk.
dan na in de middag nog even werken.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:03

Ik had dit vorige week al afgesproken en kan nu niet meer afbellen Tong uitsteken nou ja ik ga me maar even op pimpen en dan toch maar even kijken hoe het is. Ik lig nu zo lekker met laptop op schoot, kat naast me en tv aan op mijn warme bedje....dat ligt zo lekker Haha!