[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:46

jackie schreef:

dat gebeurd inderdaad heel vaak. mij niet. mijn merrie heeft twee veulens gekregen en ik was beide keren erbij. wel was het haar bijna gelukt mij te foppen.

ik bleef vanaf dag 330 van de dracht altijd in de buurt. ging s'nachts om het kwartier kijken. Jackie, haar eerste veulen kwam overdag. wilde net Briolette's staart wassen, dat hoefde al niet meer, bevalling was al begonnen. DA gebeld, die was nog net op tijd. was ook nodig want de nageboorte kwam gelijk achter het veulen aan en de navelstreng moest doorgeknipt worden.

de tweede keer bleef ik ook naast Briolette bivakkeren. tweede veulen, Moon, kwam 11.00 uur s'avonds. ook hier was de DA op tijd gebeld en net op tijd erbij om Moon, haar tweede kind, te reanimeren. zonder DA was hij dood geweest.

als ik ooooooit nog een veulen fok laat ik de merrie ook niet alleen. heb te vaak meegemaakt dat het bijna fout ging.

Wel zijn we toen op kraamvisite geweest!! Lekker bananensoesen eten

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:48

Morrie schreef:
ik denk dat je anders tegen veulens aan kijkt als je, zoals ik, op een bedrijf hebt gewerkt met toen 80 paarden, waarvan zo'n 40 drachtig. Als je 40 veulens in korte tijd hebt, is de kans dat er iets mis gaat veel groter dan wanneer je er 1 verwacht.

Bij ons was het vaak bij het binnenkomen 's morgens even tellen en verbaasd constateren dat het er weer meer waren dan de dag ervoor... veulenprikjes gaven we zelf, anders kon de DA wel bij ons intrekken (koliek spoten we ook zelf)

Als de hele stal ingeent moest worden, nam de DA een stelletje co-assistenten mee en deden ze wedstrijdje: wie er het meest kon enten in een bepaalde tijd

Was toch wel een hele leuke tijd hoor, stukken beter dan die saaie baan op school die ik nu weer heb (die had ik er toen ook bij, alleen maar 3 dagen in de week, deed ik 4 dagen in de week leuke dingen)

Euh......misschien een rare vraag, maar waarom ben je er dan mee gestopt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:48

Anouar z'n verjaardag betekend leuke spulletjes kopen voor mij Want hij krijgt natuurlijk wel een kado. En aangezien hij niks aan kado's heeft koop ik maar iets voor mezelf.
Je moet toch wat

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:51

Citaat:
misschien een rare vraag, maar waarom ben je er dan mee gestopt?

ten eerste 3 jaar achtereen een negatieve beoordeling bij mijn betaalde baan.....

ten tweede omdat ik niet genoeg savvy heb, ik raakte te vaak zelf gewond, liet te vaak paarden ontsnappen en het ging bij mij te vaak fout met de huifkar......

Ik ben niet gezegend met het beroemde boerenverstand, ik heb alles wat ik weet van paarden met veel moeite moeten leren, niets is vanzelf gekomen

@Anouar flauwe smoes hoor, worteltaart bakken voor je paard!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:56

Anouar15 schreef:
Anouar z'n verjaardag betekend leuke spulletjes kopen voor mij Want hij krijgt natuurlijk wel een kado. En aangezien hij niks aan kado's heeft koop ik maar iets voor mezelf.
Je moet toch wat

Nou zeg

Danny is 7 mei jarig, en ik heb zojuist haar verjaardagkado besteld: het sterkste vliegenspul wat ik kon vinden. Niet natural, maar ik weet zeker dat ze er heel erg blij mee zal zijn op het hoogtepunt van de vliegenpopulatie.

En nog wat andere dingetjes zoals hele gezonde, biologische paardensnoepjes, dat dan weer wel

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:04

Morrie schreef:
Citaat:
misschien een rare vraag, maar waarom ben je er dan mee gestopt?

ten eerste 3 jaar achtereen een negatieve beoordeling bij mijn betaalde baan.....

ten tweede omdat ik niet genoeg savvy heb, ik raakte te vaak zelf gewond, liet te vaak paarden ontsnappen en het ging bij mij te vaak fout met de huifkar......

Ik ben niet gezegend met het beroemde boerenverstand, ik heb alles wat ik weet van paarden met veel moeite moeten leren, niets is vanzelf gekomen

@Anouar flauwe smoes hoor, worteltaart bakken voor je paard!

Iig heb je wel genoeg inzet volgens mij. Maar nu zit ik met een brandende vraag want nu zie ik weer dat woord terugkomen... wat betekent Savvy toch???

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:08

Savvy = handigheid, slimheid, met verstand te werk gaan. Pat Parelli ziet het als doel, "savvy with horses" = handig en verstandig omgaan met paarden

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:09

@Cookies: de bananesoezen waren minstens zo lekker als de Bossche Bollen. hint, hint......Jovarna.

@Arno8: blij dat ik je overtuigd heb. het is mijn bedoeling om zoveel mensen als mogelijk de stuipen op het lijf te jagen wat veulentjes krijgen betreft, zodat ze hun merries het niet alleen op laten knappen. het gaat idd vaker goed dan fout, maar als het fout gaat dan gaat het meestal goed fout.

wij vieren overigens de verjaardag van Moon altijd op stal. 26 februari is stalfeest met gebak, pizza, chinees, whatever. Jackie is 25 februari jarig, dat gaan in een moeite mee.

op Eros zijn 20e verjaardag vorig jaar hadden we ook feest. appeltjes en peentjes voor Eros. lekker optutten en foto's maken.

mijn paarden krigen altijd wat lekkers op hun verjaardag, en de rest van het jaar door ook. verwende nesten.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:10

Ahaaaaaaaa is dat ook eindelijk duidelijk. Ik dacht dat het ergens een afkorting van was of zo...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:12

je hebt mensen met aangeboren, ingebakken savvy en je hebt mensen die alles moeten leren, ik behoor tot die laatste categorie......helaas....

Citaat:
de bananesoezen waren minstens zo lekker als de Bossche Bollen.

hé wat nu, hoe zit het met SouthBeach?????(dat is een dieet voor degenen die dat niet weten, zonder suiker en koolhydraten en ook géén bananen )
Laatst bijgewerkt door Morrie op 30-04-06 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:12

Hij krijgt boterhammen met appelstroop, daar is hij echt dol op

Anouar heeft nooit last van vliegen en muggen enzo. Hij eet wel heel veel distelbloemen, iemand zei dat er mee te maken zou kunnen hebben dat hij nooit last heeft van vliegen en muggen omdat distelbloemen zuiveren.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:14

bij ons stikte het tegen 5 uur van de knutten (die hebben jullie in K'hoef ook Anouar) alle paarden en ik werden er gek van en om 6 uur waren ze weer weg....... kleine soortement mugjes die vreselijk prikken.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:15

Ja, ik ken ze maar al te goed. Het zit helemaal vol met die ondingen. Krijg al jeuk als ik eraan denk.
Vorig jaar waren we zo dom om tijdens zonsondergang te gaan varen. Nooit meer

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:16

Morrie schreef:
je hebt mensen met aangeboren, ingebakken savvy en je hebt mensen die alles moeten leren, ik behoor tot die laatste categorie......helaas....

Citaat:
de bananesoezen waren minstens zo lekker als de Bossche Bollen.

hé wat nu, hoe zit het met SouthBeach?????(dat is een dieet voor degenen die dat niet weten, zonder suiker en koolhydraten en ook géén bananen )

Joh dat was 4 jaar geleden, toen hadden we nog nooit van Southbeach dieet gehoord
Rexje is net jarig geweest, Ves is 1 juni jarig en Ponto 6 juni. Dan word hij 29

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:16

Heel veel mensen kennen de naam knutten niet

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:21

Anouar15 schreef:
Heel veel mensen kennen de naam knutten niet

Waaronder ik
Volare is 13 mei jarig, en Vanilla ergens in mei (maar niemand weet wanneer). Zal ik het maar op de 13e gooien? Of zou ze zich dan niet meer speciaal genoeg voelen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:59

Citaat:
Joh dat was 4 jaar geleden, toen hadden we nog nooit van Southbeach dieet gehoord

aha na die bananensoezen moest jackie aan de SouthBeach

altijd begin mei zijn er knutten, zelfs nu de natuur een maand achterloopt zijn er NU knutten *brr* ik heb nog jeuk.....

mijn gsm spookt: iedere keer gaat de display even branden, terwijl ik niet gebeld/gesmst wordt.... spooky hoor.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:00

Elk wezen heeft toch een functie op aarde? Wat is de functie van knutten? Mensen pesten?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:04

vraag dat es aan een Kortenhoefse boer.... Janmaat ofzo, die hebben daar vast wel een theorie over...

vroegah... (toen je kat nog....) liep mijn moeder een keer over de braderie begin mei in 's Graveland, toen een jongen haar een lampenkap aan wilde smeren, kon ze ook op haar hoofd zetten tegen de knutten, mijn moeder had nog nooit van knutten gehoord en werd me toch kwaad ik kwam echt niet meer bij.......

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:23

Geen nieuws, geen veranderingen, geen veulen....
Vannacht slaap ik ook weer thuis, met de telefoon naast m'n bed.

Heb net wel met m'n "chef" c.q. collega gebeld dat ik niet kom werken, in ieder geval niet in Zwolle. Ik heb aangeboden wel een paar uurtjes per dag in Assen te willen werken (mijn 'standplaats') en daar was hij wel blij mee. Dus doen we het zo. Als ik in Assen gebeld wordt, ben ik binnen een kwartier bij Jovarna.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:26

wat een aardige baas heb jij zeg..... als er iets met Morrie is, moet ik een vette smoes verzinnen, want dat gaat er echt niet in bij mijn baas..... bij mijn collega's ook niet, die beesten moet ik hoognodig wegdoen, die leeftijd heb ik wel gehad onderhand...... is de algemene opinie.
het woord PAARD is ook een nono bij ons op het werk, behalve het paard van een collega, want die krijgt ...... *tada*..... een veulen.....

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:37

Ik vraag in feite ook niet om begrip van m'n collega's. Ik stel dingen rondom mijn paard zoals dat voor moeders met kinderen ook opgaat.
Anderen hoeven dat niet te begrijpen, ze mogen het wat mij betreft gewoon respecteren. En blijkbaar gebeurt dat ook.
Ik ga me nog 'es hard maken voor zorgverlof e.d. voor mensen met dieren ipv kinderen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:42

Citaat:
Ik stel dingen rondom mijn paard zoals dat voor moeders met kinderen ook opgaat.

dat wil je niet meemaken bij ons: gsm gaat af, moeder schiet in de stress pakt haar jas en is wekenlang verdwenen: ziek kind..... alle begrip......

Beesten moet je gewoon maar wegdoen, is de algemene opinie, die zijn vies en kosten alleen geld en tijd en je hebt er niets aan, kinderen zijn echt heilig.....helemaal met de vakantiespreiding, je kan van tevoren al voorspellen wie er "ziek" zijn in een week dat in de regio waar ze allemaal wonen de kids vakantie hebben

Nu heeft het management wel uitgesproken zich erg te ergeren aan parttimers (zijn nooit te bereiken) en moeders met kinderen (zijn altijd "weg") en dat hun voorkeur uitgaat naar mannen die fulltime werken.....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:42

nooit gehoord van Knutten.
Ik kreeg bijzonder verlof voor mijn veulen. Leuke baas voor dat soort situaties heb ik.

Maar dat is niet helemaal normaal heb ik inmiddels begrepen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:45

Witte is op 24 maart jarig. Afgelopen keer werd ie 15. Orlanda is voor mij op dezelfde dag jarig.. absoluut geen idee wanneer ze echt jarig is, of hoe oud ze dan wordt.

Spannend hoor Jovarna... ik duim voor je dat alles helemaal goed gaat!

@ Arno: met jou en je hengst gaat het vast goed komen. Stapje bij beetje komen jullie er wel!

@ Morrie: sommige collega's...