De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:52

Jossie schreef:
Heb je voor paarden ook lijmzooltjes??? Dat wist ik niet???

Ik ken ze alleen zoals wij "blokjes" voor onze koeien hebben. Even uitleg, de klauw van een koe bestaat uit linker en rechterhoefdeel. Stel links een hoefzweer, dan plakken we rechts een blokje. Met als doel dat de zieke klauw ontlast wordt en de tijd krijgt om te genezen. Het blokje valt er na verloop van tijd af of we halen het eraf. Ideaal, maar dit bestaat voor paarden ook?

Waarom hamert men dan nog steeds ijzers onder??? Met lijmzooltjes bereik je toch hetzelfde, zonder de hoef van allerlei gaten te voorzien?
Ik ben vast erg blond...

Jossie, je haarkleur is geweldig. Wat zijn we blij met de cow connection

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:54

en @SM: als je het hoefmechanisme wil beperken, tape je de hoeven toch in (deden de Chinezen al met de voeten van hun vrouwen), kwak er een zool onder en zet het geheel in een Old Mac.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:56

Misschien moesten meer mensen paarden houden combineren met koeien. Daar ga je veel logischer van denken. Serieus: in de koeienwereld zijn al zo veel dingen bekend en bestaan er hele doeltreffende oplossingen. De paardenwereld wil wat dat betreft vaak het wiel opnieuw uitvinden.

Zou je ook ijzers hebben voor koeien ?? Nooit over nagedacht eigenlijk ...

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:59

Aha, dus er zijn kunststof ijzers die je niet hoeft te nagelen . Goh, zo leer ik nog eens wat.

Ik bedoelde inderdaad die zooltjes en ja, na lijmen fixeer je de hoef wel, maat toch nooit zo erg als bij een ijzer met nagels lijkt me.

Als ik dit dan zo weer lees, ben ik weer enorm blij dat Kate niet aan de ijzers hoeft/gaat. Son heeft een keer 6 weken op ijzers voor gestaan, met leren zooltje en henneptouw-vulling. Dit ondat na haar laatste bevangenheid de zool erg dun was geworden en ze steeds pijnlijker liep. De smid heeft een hele tijd werk gehad (smeedt ijzers zelf, dus warm beslag) om ze op maat te krijgen en ze met zo min mogelijk nagels vastgespijkerd. Na 6 weken hebben we de ijzers er weer afgehaald, toen bleek ze iets dikkere zool te hebben en liep ze weer pijnvrij. Als ik toen geweten had dat de oplossing ook had kunnen zitten in hoefschoenen, had ik dat gedaan... Nu kwamen toch weer brokkels door de nagelgaten. Met dit in mijn achterhoofd èn de kennis die ik hier opdoe, weet ik een ding zeker: Geen ijzers en zodra de portomonaie het toelaat een cursus!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:03

Mac schreef:
Zou je ook ijzers hebben voor koeien ?? Nooit over nagedacht eigenlijk ...

Nee, geen ijzers, maar wel blokjes ! Verder komen een aantal dingen qua hoefaandoeningen wel overeen, maar aangezien ik een leek op paardenhoevengebied (scrabble-woord) ben, vergelijk ik met hetgeen ik wel ken: de .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:20

ik vind het hele koeienverhaal megainteressant. hoe zien die koeienblokjes eruit en wat voor materiaal is het??

hoe komt een koe aan hoefbevangenheid en verloopt deze hetzelfde als bij paarden????

overigens word het kunststofbeslag bij paarden ook gewoon genageld. lijkt me bij een dunne zool ook al niet lekker.

neem dan liever plakijzers. die bestaan wel. wel stervensduur. dan kan je net zogoed een paar schoenen op maat laten maken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:24

jackie schreef:
steffi was gisteren ook bij mij.

hele hoop gevonden bij Jackie en Moon.

Wat heeft ze gevonden?

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:30

Hoefbevangenheid bij een koe heeft dezelfde oorzaken als bij een paard. Dus aangeboren gevoeligheid, verkeerd rantsoen, ontsteking elders in het lichaam (baarmoeder is berucht), bepaalde geneesmiddelen, verkeerde beweging (op hard oppervlak), etc. Vooral ontstekingen en voeding zijn de boosdoeners. Verder lijken bepaalde vormen en standen van de hoef er ook iets mee te maken te hebben, maar daar ben ik niet zo bekend mee.

Het verloop is gelijk als bij paarden, vandaar dat wij altijd een zandstuk paraat hebben. In geval van verdenking van bevangenheid, water op 't zand, machine (mengt zand en water tot modder) erdoor en koe erin. Verder bekapt mijn zwager meteen, er zet de niet aangedane hoefhelft op een blokje. Door de modder krijgt de aangedane helft evengoed tegendruk, maar ook koelte, maar door het blokje onder de goede helft ontlast je ook. Nu moet ik eerlijk zeggen dat wij er nu (gelukkig) weinig last van hebben, de dames koe doen het goed!

Hoe ziet een blokje eruit? Het is 1 tot 1,5 cm dik en heeft de vorm van een klauwhelft van een koe. Het is een soort keihard geperst kunststof materiaal met anti-slip op de onderkant. De lijm is een soort 2 componenten-lijm en ziet eruit als beton. Het moet echter wel iets meegeven als het is uitgehardt, anders zou het niet blijven zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:34

Loopt dat niet waardeloos voor zo'n koe dan ? Zal wel niet anders deden ze dat niet de koeienboeren , maar het lijkt me zo vervelend zo'n scheve klauw

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:36

Goh, nooit geweten van die klauwblokjes! De rest van de behandeling klinkt idd hetzelfde als die bij paarden. Zie je bij koeien ook een loslatende hoef/klauwwand? Hebben koeien eigenlijk een witte lijn? Sorry, ook blond . Heb nog nooit een koeienvoet van dichtbij bekeken

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:40

Het loopt niet geweldig nee, maar wel pijnloos. Nu hoef je met een koe ook niet bang te zijn over overbelasting van pezen oid, daar lijken ze minder tot geen last/aanleg voor te hebben. Buiten dat, geneest een hoefzweer met blokje 2 keer zo snel als zonder, en heb je weinig tot geen complicaties.

Even ter info, wij zijn nogal watjes hoor... wij plakken iedere koe een (duur) blokje onder, of hij nou veel of weinig melk geeft. Ik ken ook boeren die zo'n blokje niet willen "verspillen" aan een mindere koe...

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:55

@ Jackie: Heb even een stukje tekst gevonden plus foto. Dus ja, witte lijn en wel hoornverandering. Hele ontschoening wordt niet genoemd en ken ik ook niet. Een overeenkomst is er wel: Iedereen is erg negatief over de overlevingskansen van een koe met benagenheid, net zoals bij paarden...

Geleidelijk optredende gevoeligheid, zo nu en dan overgaande in kreupelheid van 1 of beide achterbenen. Er ontstaan dan koehakkige of bodemwijde standen. Vaak uitgebreide bloedingen of hoorneffecten in of net binnen de witte lijn, meestal abaxiaal in de achterbuitenklauw. De klauw heeft een kenmerkende vorm: ingeknikte voorrand, naar achteren uitlopende, afzakkende groeiringen, hoog balgebied, oplopende klauwpunt, dof wandhoorn en een volle zool= chronische bevangenheid.

Rechterklauw is duidelijk niet goed!
Afbeelding

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:57

Vandaag nog gedaan. Heel af en toe komt de smid wel... Waar bekappen jullie mee?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:09

interessant, Jossie, bedankt. ga denk ik maar eens een koeienboek uit de bieb halen....

@ Mac: mij lijkt dat koeien ook een witte lijn moeten hebben, hoewel, ben ook blond.....

@ Opala:

Steffi heeft Jackie's meridianen gecontroleerd, een paar naalden in haar
lendenen gestoken (Jackie boos), haar wervelkolom doorgewerkt, bekken
gekraakt. Problemen in haar linkerachterbeen geconstateerd (de heup). Ze
vertelde dat je de heup kon verdoven (om te kijken of het probleem inderdaad
daar zit) maar dan heb je een cooperatief paard nodig (niet zo'n huppeltrut,
maar dat zei ze niet :>)))))

oh ja, Jackie's nierenergie mat heel laag dus ze kreeg ook nog
niercompositum, wat ze op gaat sturen omdat ze het niet meer in de auto had.
heb ook een pot Glucosamine van 1 kg voor Jackie "moeten" kopen. KaChing!!

Moon heeft (wat wijzelf ook al zeer sterk vermoedden) last van linksachter en rechtsvoor. Hij heeft een verkleving in de bespiering van het schouderblad, wat best een oude blessure kan zijn. Hij loopt ook al eeuwen kort met zijn rechtervoorbeen. Zijn leverfunctie is niet wat het moet wezen en hij heeft daar ook druppels voor gekregen. Wij moeten oefeningen doen om zijn rechterschouderblad losser te krijgen. Hij is overigens na de behandeling rechtsvoor wel stukken ruimer gaan lopen en landde ook op de hiel daarna ipv op de toon.

Voor de rest mogen de paardjes even op rust, kon geen kwaad. Ze kende Ulrike Thiel, waar ik les van heb en heeft er een hoge pet van op.

Conclusie voor Moon en ook Jackie:
veel buitenritten (Moon met schoenen), wel goed recht laten lopen erbij.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:16

Dat is nogal wat ja. Hopelijk herstelt het allemaal snel bij je paardjes .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:20

Moon's hoeven:

Linksvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter

Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding
Moon met Moonboots
Afbeelding
Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:26

opala schreef:
Dat is nogal wat ja. Hopelijk herstelt het allemaal snel bij je paardjes .

gaat wel goed komen. en bovendien, als je mij doormeet kun je ook wel de euthanasiespuit uit gaan pakken.......

als je zoekt vind je bij ieder paard wel wat, net als bij ieder mens.
ik heb met de tanden hetzelfde, de enige keer dat ik niks vind is als het paard een half jaar geleden nog behandeld is, en dat is ook een uitzondering

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:34

Die hoeven van Moon zien er ook al zo geweldig uit. Evenals de eerder vertoonde foto's van Jackie. Hoe is het mogelijk dat ze hoefschoenen nodig hebben.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:52

bedankt voor de pluim.

Jackie kan zonder schoenen. ze loopt voorzichtig maar niet vreselijk gevoelig over steentjes op harde ondergrond. alle andere oppervlakken loopt ze normaal op.

Moon zijn hoeven zijn nog niet helemaal goed. nog te weinig holling en de voorhoeven hebben nog wat flare. zie je niet omdat ik dat wegvijl. hij is 3 1/2 en zijn voeten moeten nog groeien. waarschijnlijk zijn zijn straalkussens voor nog wat zwakker ontwikkeld als die van Jackie.

ik plaats even de link naar mijn album, dan kun je de vergrotingen aanklikken en bekijken. zie je het beter.

Jackie's zolen zijn holler en harder.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:53

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:11

Antheman schreef:
Even om in je achterhoofd te houden, Pmarena, je zit hier in het topic met natuurlijk bekappers en die denken anders over de voetas.

dat is niet helemaal waar. in principe willen we allemaal hetzelfde, alleen is de benadering anders.

de traditionele hoefsmid gaat de toonwand aanpassen aan de lijn van het kootbeen ervan uitgaande dat het hoefbeen zo parallel aan de grond komt te staan. hij zal de teen aan de zoolkant inkorten om een voet steiler te krijgen, en soms ook nog een wig gebruiken om de hiel te verhogen.

de NBer probeert het hoefbeen bodemparallel te krijgen door te schatten hoe het in de hoef zit en dan de hoef eromheen te vormen. hij verlaagt de hielen tot zoolniveau en vijlt de hoefwand terug tot aan de witte lijn. vervolgens word het onderste derde van de wand nog van "flare"ontdaan en de hoef van een mustang roll voorzien.

als je de hoeven van Jackie op de voorgaande pagina bekijkt zie je dat de voetas hier ook wel klopt ondanks dat ik de zaak op de NB manier bewerk.

en dat verhaal van de 45 graden van smid 1 zou wel van strasser kunnen zijn

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:13

Ik kan er niets vreemds aan ontdekken.

Want ik vergelijk het met de hoeven van mijn Oop. Die zien er verhoudingsgewijs minder uit, maar .. ze loopt wel als een tierelier. Is het niet op de heenweg, dan zeker toch op de terugweg .

Wel ga ik dagelijks - ook op de terugweg - expres draven en galopperen over (slechts een paar meter) zandpad, waarin veel steentjes zitten, evenals over de harde weg. Ik heb nooit hoefschoenen gebruikt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 00:56

Zijn de gaiters eigenlijk van neopreen ?

Dat zou ik wel een nadeel vinden , als dat bandje gaat broeien op de koot.

Vanwege eventuele mok-gevoeligheid , niet zo fijn als dat lapje door omgeving of weer steeds nat en warm is.

En ook uit het oogpunt van de bandages en peesbeschermers onrust , dat de warmte het been kwetsbaarder maakt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:58

pmarena schreef:
Zijn de gaiters eigenlijk van neopreen ?

Dat zou ik wel een nadeel vinden , als dat bandje gaat broeien op de koot.

Vanwege eventuele mok-gevoeligheid , niet zo fijn als dat lapje door omgeving of weer steeds nat en warm is.

En ook uit het oogpunt van de bandages en peesbeschermers onrust , dat de warmte het been kwetsbaarder maakt.

ik weet niet of het neopreen is. zelfde materiaal als beenbeschermers.
wat de mok betreft zal het wel meevallen denk ik, omdat ik het haar op de benen van de paarden niet afscheer.

in het verleden heb ik beenbeschermers gebruikt (heel lang geleden) en had ook nooit last van mok. ze dragen die dingen toch niet de hele dag

@Opala: Quarter Horses zijn over het algemeen wat meer watjes als arabieren. Eros zijn hoeven (3/4 arabier, ga ze nog plaatsen hier) zijn ook nog verre van perfect maar die denderd over het algemeen overal overheen en mutst ook niet op het verharde erf. zijn zolen zijn ook nog veel te plat, hoewel ze holler aan het trekken zijn. hij is gewoon veel minder pijngevoelig. hij is 20. ik heb hem 16 jaar en hij heeft nog geen dag kreupel gelopen.

Als je goed naar de foto's van Moon's hoeven kijkt zie je wel nog een hoop ringen al zijn ze niet zo opvallend als bij Briolette. zijn zool is aan het veranderen en er zitten wat bobbels in. ze zijn ook niet zo hard en glad als die van Jackie. ik vijl nog steeds aan flares. EN hij is nog niet uitgegroeid. Na de tweede Strasser bekapping liep hij ook heel slecht en zijn hoeven hadden een achterlijke vorm.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:00

Die gaiters kunnen er ook af, geloof ik.

Om nog even op de koeien terug te komen (sorry, ben geintrigeerd ): hoe worden koeienvoeten bekapt? En worden bevangen koeienvoeten ook op een speciale manier bekapt om de pijn te verlichten?