Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
arno8 schreef:Tjonge wat spannend allemaal Jovarna, ik zou haast denken dat ze nu stiekum toch gaat bevallen, want steeds als ik een verhaal in de kraamkamer lees is het iets van: "En toen was ik een half uurtje weg, en toen ik terug kwam stond er een veulentje naast haar".
jackie schreef:arno8 schreef:Tjonge wat spannend allemaal Jovarna, ik zou haast denken dat ze nu stiekum toch gaat bevallen, want steeds als ik een verhaal in de kraamkamer lees is het iets van: "En toen was ik een half uurtje weg, en toen ik terug kwam stond er een veulentje naast haar".
dat gebeurd inderdaad heel vaak. mij niet. mijn merrie heeft twee veulens gekregen en ik was beide keren erbij. wel was het haar bijna gelukt mij te foppen.
ik bleef vanaf dag 330 van de dracht altijd in de buurt. ging s'nachts om het kwartier kijken. Jackie, haar eerste veulen kwam overdag. wilde net Briolette's staart wassen, dat hoefde al niet meer, bevalling was al begonnen. DA gebeld, die was nog net op tijd. was ook nodig want de nageboorte kwam gelijk achter het veulen aan en de navelstreng moest doorgeknipt worden.
de tweede keer bleef ik ook naast Briolette bivakkeren. tweede veulen, Moon, kwam 11.00 uur s'avonds. ook hier was de DA op tijd gebeld en net op tijd erbij om Moon, haar tweede kind, te reanimeren. zonder DA was hij dood geweest.
als ik ooooooit nog een veulen fok laat ik de merrie ook niet alleen. heb te vaak meegemaakt dat het bijna fout ging.