[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:00

Vlies, placenta, nageboorte, navelstreng..... Als ik er bij stilsta, dan komt er te veel op me af. Ik vind het allemaal zo eng. Maar gelukkig sta ik er niet alleen voor, want volgens mij sta ik dan echt van de zenuwen met m'n handen in 't haar te trillen als een rietje.....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:09

Jovarna,heb je dit topic al gezien?
viewtopic.php?f=59&t=570540&hilit=
Allemaal in hetzelfde schuitje als jij..
Mijn merrie is momenteel 360 dagen drachtig...
Zoals Morrie al zei: ze is een olifant.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:16

ze hebben het Hackney-tje net weggebracht naar de stal met videobewaking.
Eergisteren stonden de speentjes nog tegen elkaar aan, gisteren stonden ze van elkaar en vandaag hingen er druppels aan, maar het kan nog rustig een maand duren hoor, ik denk het alleen niet, deze merrie veult altijd al 2 weken te vroeg

Morrie is mooi recht: het zadel blijft zelfs na opstappen vanaf de grond in het midden liggen en glijdt niet meer links weg. Ik moest er helaas af onderweg, want meneer dook het gras en bijna de sloot in en dat vind ik zooooooo eng...... ik heb mijn emergency dismount weer geoefend, ben ik op mijn leeftijd toch nog redelijk snel in!

Aan de hand snorkend en snuivend langs de mest-tankwagen, dat vindt ie toch nog steeds niets, in het zadel was ik er nooit langs gekomen, voor games bij de tankwagen was ie niet te porren, snel erlangs en weer vreten in de berm.... valt ook niet mee voor hem: smal weggetje, links en recht bergen heerlijk mals gras met paardenbloemen en z'n vriendjes die aan de hand mogen grazen en hij mag niet.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:19

Haha, die stress van je eerste veulen...

Het gaat echt meestal goed, Jovarna.
En zeker als er goed op je paard gelet wordt.
Het is helaas zo dat er geen recept voor is. Wij hebben nu 3 keer een merrietje gehad dat écht duidelijk liet weten wat er ging gebeuren, waarvan we bij een net de bevalling misten.
Maar we worden vaak genoeg verrast, gelukkig met gezonde veulens.

Als je merrie onrustig is, kan het veulen wat op haar ingewanden duwen, wat pijn doet. Zon kind kan aardig tekeer gaan, dat zal bij paarden niet veel anders zijn dan bij mensen. Heeft ze een beweeglijk veulentje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:29

@Tinkerloos:
Bedankt voor de link! Ik heb me meteen maar gemeld bij de "lotgenoten".

@randalinpony:
Het veulentje was de afgelopen maanden behoorlijk beweeglijk en daar reageerde Jovarna nauwelijks op (heel gewoon, dat op en neer en heen en weer schudden ).
Afgelopen week heb ik het veulen maar twee keer héél eventjes gevoeld. Verder heb ik het niet zien bewegen (op afstand), dus afgelopen week is het vrij rustig (iig wanneer ik er ben). Maar Jovarna zal er waarschijnlijk toch last van hebben. Ze heeft wel nog enorme eetlust; dat schijnt ook te minderen wanneer de bevalling nadert?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:38

ja klopt, de meeste merries (je hebt altijd uizonderingen, vooral bij Norikers) eten amper vlak voor de bevalling.

vlak voor de bevalling kan je, als het veulen goed ligt, ook de achterpootjes goed zien zitten

ik ga van de week even veulentjes kijken in Baarle Nassau, als alles meewerkt eigenlijk wil ik gewoon de wheelcover voor m'n auto ophalen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:44

Jovi zal ook wel zo'n uitzondering zijn , eten is haar grootste hobby.

Ik sluit de PC af en ga naar haar toe. See you!
En bedankt voor jullie betrokkenheid!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:22

ik hing net even over mijn balkon op 2 hoog en wat zag ik op de schotelantenne van mijn Poolse benedenburen???

Afbeelding

close up:

Afbeelding

baby-duifjes!!!!!!

de tuin beneden is van Marokkanen die er ieder jaar weer allerlei gewassen in planten die toch niet opkomen in NL..... in die tuin komt sowieso nooit meer iets op, want de vorige bewoners hadden er een zwembad in en dat hebben ze volmeuk gegooid en dichtgepleurd.... dus als ze te diep spitten, komen ze nog leuke dingen tegen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:21

Anouar had in het stof liggen rollen. Zo op het eerste gezicht zag hij er heel schoon uit, maar hoe meer ik poetste hoe zwarter hij werd (en ik ook)

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:34

waha, die tuin, ik dacht even dat het een rijbak was

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:36

ja zou zomaar kunnen, ik zou alleen niet weten hoe ik er moest komen met m'n peerd, door hun huis waarschijnlijk: voordeur in, achterdeur uit, want de brandgangen hebben ze allemaal dichtgespijkerd hier

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:45

Hallo! Is er al een veulen?
Drukke dag gehad. Er is een leuke Haf gearriveerd. Dat was pret in de wei. Ga eerst foto's plaatsen en dan bijlezen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:19

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:21

arno8 schreef:
Tjonge wat spannend allemaal Jovarna, ik zou haast denken dat ze nu stiekum toch gaat bevallen, want steeds als ik een verhaal in de kraamkamer lees is het iets van: "En toen was ik een half uurtje weg, en toen ik terug kwam stond er een veulentje naast haar".

dat gebeurd inderdaad heel vaak. mij niet. mijn merrie heeft twee veulens gekregen en ik was beide keren erbij. wel was het haar bijna gelukt mij te foppen.

ik bleef vanaf dag 330 van de dracht altijd in de buurt. ging s'nachts om het kwartier kijken. Jackie, haar eerste veulen kwam overdag. wilde net Briolette's staart wassen, dat hoefde al niet meer, bevalling was al begonnen. DA gebeld, die was nog net op tijd. was ook nodig want de nageboorte kwam gelijk achter het veulen aan en de navelstreng moest doorgeknipt worden.

de tweede keer bleef ik ook naast Briolette bivakkeren. tweede veulen, Moon, kwam 11.00 uur s'avonds. ook hier was de DA op tijd gebeld en net op tijd erbij om Moon, haar tweede kind, te reanimeren. zonder DA was hij dood geweest.

als ik ooooooit nog een veulen fok laat ik de merrie ook niet alleen. heb te vaak meegemaakt dat het bijna fout ging.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:21

Mooi paard heb je Anya. Hoe groot is hij? Hij lijkt behoorlijk groot

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:27

Ja, wat een reus! Gefeliciteerd alvast!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:28

Niks voor mij zo'n reus. Ik klim al met een opstapje op Anouar Hij is 1,60 ik 1,65

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:32

Toen ik Volare ging bekijken, stond daar ook een supergrote Shire met een schofthoogte van 2.14 meter. Ik had zelf nog nooit zo'n groot paard gezien.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:34

Ik heb wel eens foto's van die Shire gezien Arno, is inderdaad een bakbeest!

Oh Anya wat een lieve foto - geef Wiz een knuffel namens mij voor zijn verjaardag

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:37

jackie schreef:
arno8 schreef:
Tjonge wat spannend allemaal Jovarna, ik zou haast denken dat ze nu stiekum toch gaat bevallen, want steeds als ik een verhaal in de kraamkamer lees is het iets van: "En toen was ik een half uurtje weg, en toen ik terug kwam stond er een veulentje naast haar".

dat gebeurd inderdaad heel vaak. mij niet. mijn merrie heeft twee veulens gekregen en ik was beide keren erbij. wel was het haar bijna gelukt mij te foppen.

ik bleef vanaf dag 330 van de dracht altijd in de buurt. ging s'nachts om het kwartier kijken. Jackie, haar eerste veulen kwam overdag. wilde net Briolette's staart wassen, dat hoefde al niet meer, bevalling was al begonnen. DA gebeld, die was nog net op tijd. was ook nodig want de nageboorte kwam gelijk achter het veulen aan en de navelstreng moest doorgeknipt worden.

de tweede keer bleef ik ook naast Briolette bivakkeren. tweede veulen, Moon, kwam 11.00 uur s'avonds. ook hier was de DA op tijd gebeld en net op tijd erbij om Moon, haar tweede kind, te reanimeren. zonder DA was hij dood geweest.

als ik ooooooit nog een veulen fok laat ik de merrie ook niet alleen. heb te vaak meegemaakt dat het bijna fout ging.

Brrrrrrrr, okee, ik ben overtuigd.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:38

bij ons zit 500 meter verderop een Shire fokker, ik ben dol op koudbloeden, maar daar heb ik toch helemaal niets mee, evenals met Friezen en Merensen....
Morrie is 1.55 daar kom ik met moeite op vanaf de grond, ik pak het liefst een krukje

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:38

Wiz is nu 1.80 en zal nog wel wat groeien. Ik ben 1.63 maar met Lan's 1,70 al een grote maat gewend. Ietsje groter maakt ook niet meer uit. Het is alleen altijd weer wennen als ik op Barbie stap (quarter van 1.50).

Lan heeft netjes gewacht tot ik er was bij alle veulens. Maar dat schijnt een uitzondering te zijn.

Ik heb ook wel zo'n vermoeden dan Jovarna binnenkort een baby-paardje heeft.

Vannacht na 12.00 uur. Labourday tenslotte. En dan is dat paardje gelijk jarig met Wiz

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:41

Anouar is ook bijna jarig. Hij wordt alweer 11, dat gaat echt snel.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:43

Eigenlijk moet je bij bokt ook de verjaardag van je paarden in kunnen voeren, en dan een grote kalender met alle paarden er op

Oei. Nu ist echt tijd om te gaan koken... bah

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:45

ik denk dat je anders tegen veulens aan kijkt als je, zoals ik, op een bedrijf hebt gewerkt met toen 80 paarden, waarvan zo'n 40 drachtig. Als je 40 veulens in korte tijd hebt, is de kans dat er iets mis gaat veel groter dan wanneer je er 1 verwacht.

Bij ons was het vaak bij het binnenkomen 's morgens even tellen en verbaasd constateren dat het er weer meer waren dan de dag ervoor... veulenprikjes gaven we zelf, anders kon de DA wel bij ons intrekken (koliek spoten we ook zelf)

Als de hele stal ingeent moest worden, nam de DA een stelletje co-assistenten mee en deden ze wedstrijdje: wie er het meest kon enten in een bepaalde tijd

Was toch wel een hele leuke tijd hoor, stukken beter dan die saaie baan op school die ik nu weer heb (die had ik er toen ook bij, alleen maar 3 dagen in de week, deed ik 4 dagen in de week leuke dingen)