De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:15

Even om in je achterhoofd te houden, Pmarena, je zit hier in het topic met natuurlijk bekappers en die denken anders over de voetas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:17

Dat kan dan wel fijn zijn , maar als iemand een mening vraagt over de voetas op een foto , dan voel ik me geheel vrij om die te geven.
Wel zo netjes om een vraag te beantwoorden.

Bovendien zeg ik er nog bij dat ik puur op de voetas inga .... voor de rest kunnen jullie met veel NB ervaring daar fijn op reageren toch , hoe er verder mee om te gaan

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:18

Mac schreef:
Idra: de hielhoogte wordt bepaald aan de hand van de zool. De zool krijgt, als de hoef juist bekapt wordt, van nature een holling zonder dat je in de zool hoeft te snijden. Dit is afhankelijk van hoe het hoefbeen in de hoefcapsule zit. Bij jouw paard zie je een "knik" in de hoefwand. Het deel van de hoef boven die knik is het deel dat goed aan het hoefbeen vastzit. Dit deel moet doorgroeien naar de grond. Alleen: niet in de hoek waarin het nu groeit! Daarvoor zullen de hielen naar beneden moeten, anders wordt de voet veel te stijl en komt het hoefbeen nooit parallel te staan met de grond (zoals het hoort). Zolang de punt van het hoefbeen naar beneden wijst in de capsule, blijft het paard gevoelig en is er nooit een goede hoefbeen/hoefwand verbinding.

De hielen kunnen langzaam verlaagd worden door naar de zool te kijken en de hielen mee te nemen in de natuurlijke holling. De hielen kunnen niet té laag worden gemaakt als de kwaliteit van de straal niet goed is.

Pffff ... moeilijk uit te leggen allemaal. Op deze pagina van PN staan wat foto's die mijn verhaal wat duidelijker kunnen maken http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm
Dit is een heel extreem geval, maar het idee blijft hetzelfde. Midden op deze pagina staan twee plaatjes van "voor" en "na". Die kan ik hier niet neerzetten, maar die illustreren ongeveer mijn punt.

Zoals ik het dan hier lees zjin zijn achterhoeven eigenlijk okee, maar zijn voorhoeven moeten dus schuiner. Dat is wat mijn hoefsmid (smid 1) mij ook zei.
Overigens is Raf Antheunis (Strasser) ook al eens langs mijn paard geweest toen ik hem net had en hij dus bekapt was door smid 1 en die vond het heel erg goed gedaan. Dus mijn traditionele smid doet het zo slecht niet
Enige is dat smid 2 het nu een beetje verprutst heeft....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:19

Antheman schreef:
Gewoon je oude vertrouwde schoenen uit de kast SM; met een extra dikke pad erin! Heb je dat niet besproken met Steffi??

Wel besproken, maar is geen echte oplossing. Want ook met schoenen blijf je dus hoefmechanisme houden en dat is dus gevoelig momenteel.

Ik heb Sugar verleden week nog met de schoenen gereden en ze loopt er ietsjes beter op, maar nog steeds gevoelig en kort.

Ik vind het ook heel tegenstrijdig voor mezelf, want minder hoefmechanisme betekend imo minder zoolkwaliteit. Maar minder pijn geeft rust en dus een betere zool.

Het is dus niet zo dat ze op het harde slechter loopt als op zand. Natuurlijk kiest ze zelf voor de berm. Maar op een zandweg kiest ze niet voor het hele mulle, maar het iets vlakkere/hardere.

Ik wil nog wel eens de schoenen proberen met dikkere inlages. Maar anders gaat er toch een ijzertje onder.
Vandaag heeft ze iig verplicht vrijaf

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:20

Ik begrijp het volgens mij niet heel erg goed SM. iedere hoef heeft hoefmechanisme.

Probleem zit hem toch in de gevoelige zolen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:23

Door minder hoefmechanisme zou ze de gevoelige zool minder (of niet meer) voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:23

Ik heb die zooltjes van supracor bij Rena gebruikt , die zijn echt super !!

In de Smitjes gebruik ik ze niet meer , die zijn natuurlijk helemaal op maat.... maar Rena liep er echt heerlijk op te dansen toen ik ze probeerde voordat de Smitjes kwamen

Afbeelding
Zie : http://www.supracor.com/equestrian/ther-hoofpad.html

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:27

Sugarmiss schreef:
Door minder hoefmechanisme zou ze de gevoelige zool minder (of niet meer) voelen.

Dan zou je haar toch bijna niet meer kunnen laten lopen????
Hoe minder beweging ,hoe minder ze het voelt.

Met een ijzer heb je ook een hoefmechanisme ,vraag me af of dit zou helpen dan...

Of praten we nu langs elkaar heen ,bedoel je iets anders?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:29

Elk paard vraagt een individuele aanpak. Er is geen maatstaf of dit of dat beter is. Hoe beweegt je paard dat is het enige wat telt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:32

Idd Antheman: dat hoefmechanisme wordt er met een ijzer ook niet beter op, of bedoel je wat anders SM?

Ik stel graag mijn OM zooltjes ter beschikking om uit te proberen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:32

Met ijzer heb je minder hoefmechanisme als zonder, dat is bekend. Ze loopt uit zichzelf dus al beduidend minder, zeker in draf. Stap gaat goed, maar in draf loopt ze gewoon te kort.
Geen beweging is voor geen enkel paard goed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:35

Sugarmiss schreef:
Met ijzer heb je minder hoefmechanisme als zonder, dat is bekend. Ze loopt uit zichzelf dus al beduidend minder, zeker in draf. Stap gaat goed, maar in draf loopt ze gewoon te kort.
Geen beweging is voor geen enkel paard goed.

aha, ik begin het nu een beetje te begrijpen. Maar waar de ijzerlozen altijd fel op tegen zijn bij de geijzerden:

Je doet aan symptoom bestrijding! Wordt alleen maar erger! Je wilt een optimale hoef mechanisme hebben.

Ik zou die zooltjes van Mac uitproberen hoor! Of een maand lekker freubelen met haar....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:41

Antheman schreef:

aha, ik begin het nu een beetje te begrijpen. Maar waar de ijzerlozen altijd fel op tegen zijn bij de geijzerden:

Je doet aan symptoom bestrijding! Wordt alleen maar erger! Je wilt een optimale hoef mechanisme hebben.

Ik zou die zooltjes van Mac uitproberen hoor! Of een maand lekker freubelen met haar....

...en dan ook nog een symptomen bestrijden met een middel dat flink wat nadelen heeft.... *denkt o.a. aan verhaal van Mac*

Zou er echt geen alternatief zijn? ('anders' bewegen *denkt aan wandelen aan de hand*, toch schoenen met zooltjes ??? )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:01

Antheman schreef:
Dat heb ik dus ook meteen gezegd. Maar het verminderen van het hoefmechanisme is in dit geval alleen maar bedoeld om de boel even rust te geven. In samenwerking met het lever- en ligustermiddeltje zou het probleem oplosbaar zijn.
Door het paard met pijn te laten lopen werk je het lichaam tegen en zal dus ook de zool zich niet herstellen. Terwijl de pijn met een pijnstiller bestrijden, juist weer belastend is voor de lever, die je ook wilt ontzien.

Momenteel willen we dus juist even geen optimaal hoefmechanisme.

Het blijft tegenstrijdig, ik weet het.

Ik ga zeker nog een paar keer schoenen mét inlages proberen, maar als ik daar geen verbetering in merk gaat er toch 1x een ijzertje onder.
Het plezier voor het paard staat bij mij toch voorop.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:07

SM: Heb je sinds dat hegincident ook wat gemerkt aan de zool, dus holler of platter worden. Wanneer ik jou was, zou ik eerst wat veranderen aan de manier op hoe je trimt, deed je de steunsels kort, laat je ze nu langer. Experimenteer met de hoefwandlengte in de kwartieren, bijv. geen kwartierboogjes. Doe niks aan de zool en straal. En mocht dat niets uithalen, dan kun je altijd nog een ijzer overwegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:37

Ik deed al nooit iets aan de zool en de straal. De zool is nog gelijk aan wat ze hiervoor was, netjes hol met een klein randje wat draagt aan de hoefwand.
Kwartierboogjes deed ik af en toe en de steunsels snij ik van hoek tot eind schuin naar beneden.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:45

SM, Jij bent al langer bezig met NB dan ik... ik ga ervanuit dat je 'dus' ook meer weet dan ik en dat je alle mogelijkheden overweegt en onder de loep neemt (of hebt genomen) voordat er in je paard getimmerd wordt ( ) Ik hoop dat je een alternatief vindt, zo niet, dan niet en hou je ons vast op de hoogte van het wel en wee....
De weg is weer eens niet rechtdoor...er komt bij jou een slinger in....als je beessie uiteindelijk maar opknapt!
Ik hoop dat de middeltjes van Steffie iets doen met/tegen de liguster ellende....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:49

Dank je Nienke, dat vind ik dus ook

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:44

Dilemma SM, lijkt me niet eenvoudig om te beslissen.
Sterkte ermee.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:22

Zeker een dilemma. Iedereen wil natuurlijk het beste voor zijn paard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:30

Daarom trek ik mijn eigen plan

De eerste druppeltjes zijn samen met een stukje brood en een snoepje al naar binnen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:57

Sugarmiss schreef:
De eerste druppeltjes zijn samen met een stukje brood en een snoepje al naar binnen

Welkom bij de druppelclub
Je maakt er geheid vrienden mee !

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:00

Heb je voor paarden ook lijmzooltjes??? Dat wist ik niet???

Ik ken ze alleen zoals wij "blokjes" voor onze koeien hebben. Even uitleg, de klauw van een koe bestaat uit linker en rechterhoefdeel. Stel links een hoefzweer, dan plakken we rechts een blokje. Met als doel dat de zieke klauw ontlast wordt en de tijd krijgt om te genezen. Het blokje valt er na verloop van tijd af of we halen het eraf. Ideaal, maar dit bestaat voor paarden ook?

Waarom hamert men dan nog steeds ijzers onder??? Met lijmzooltjes bereik je toch hetzelfde, zonder de hoef van allerlei gaten te voorzien?
Ik ben vast erg blond...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:48

Sugarmiss schreef:
Steffi is geweest en bij Sugar kwam er uit dat ze dunne hoefzolen heeft. Ze is erg gevoelig op de visiteertang, terwijl de buigproef op alle vier de hoeven niets opleverde.
Ze adviseerde dus.....een ijzertje voor

Of hebben jullie nog goede ideëen ??

hoefschoenen met zolen erin, gesneden uit een oude neopreenpad ofzo.

steffi was gisteren ook bij mij.

hele hoop gevonden bij Jackie en Moon. Moon loopt ook gevoelig over steentjes. Ik zei dat hij schoenen kreeg en daarmee was ze tevreden.

Jackie vond ze keurig op de hoeven staan. Heel netjes bekapt, zei ze.

De Old Mac's zijn best hard aan de binnenkant en als ze dunne zolen heeft doet dat ook zeer. doe wat zachts erin of ondersteun op zijn minst de straal. gaat ze vast beter van lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:50

Bedoel je het Supracor zooltje ?

Die is niet echt bedoeld om te lijmen hoor zover ik begrijp , maar het KAN misschien wel... toch zal het dan de hoef soortgelijk fixeren als een ijzer denk ik.

De bedoeling is eigenlijk dat dit zooltje bij hoefijzers gebruikt wordt , als extra schokdemping. Ik vond ze super in Rena haar vorige standaard maat schoentjes , ze liep er zalig tevreden en enthousiast op te strekken , liep veel vrijer en zelfverzekerder , echt zo'n koppie erop van : ik kan de hele wereld aan

Je hebt wel kunststof ijzers die ze lijmen.