Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mac schreef:Idra: de hielhoogte wordt bepaald aan de hand van de zool. De zool krijgt, als de hoef juist bekapt wordt, van nature een holling zonder dat je in de zool hoeft te snijden. Dit is afhankelijk van hoe het hoefbeen in de hoefcapsule zit. Bij jouw paard zie je een "knik" in de hoefwand. Het deel van de hoef boven die knik is het deel dat goed aan het hoefbeen vastzit. Dit deel moet doorgroeien naar de grond. Alleen: niet in de hoek waarin het nu groeit! Daarvoor zullen de hielen naar beneden moeten, anders wordt de voet veel te stijl en komt het hoefbeen nooit parallel te staan met de grond (zoals het hoort). Zolang de punt van het hoefbeen naar beneden wijst in de capsule, blijft het paard gevoelig en is er nooit een goede hoefbeen/hoefwand verbinding.
De hielen kunnen langzaam verlaagd worden door naar de zool te kijken en de hielen mee te nemen in de natuurlijke holling. De hielen kunnen niet té laag worden gemaakt als de kwaliteit van de straal niet goed is.
Pffff ... moeilijk uit te leggen allemaal. Op deze pagina van PN staan wat foto's die mijn verhaal wat duidelijker kunnen maken http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm
Dit is een heel extreem geval, maar het idee blijft hetzelfde. Midden op deze pagina staan twee plaatjes van "voor" en "na". Die kan ik hier niet neerzetten, maar die illustreren ongeveer mijn punt.
Antheman schreef:Gewoon je oude vertrouwde schoenen uit de kast SM; met een extra dikke pad erin! Heb je dat niet besproken met Steffi??
Sugarmiss schreef:Door minder hoefmechanisme zou ze de gevoelige zool minder (of niet meer) voelen.
Sugarmiss schreef:Met ijzer heb je minder hoefmechanisme als zonder, dat is bekend. Ze loopt uit zichzelf dus al beduidend minder, zeker in draf. Stap gaat goed, maar in draf loopt ze gewoon te kort.
Geen beweging is voor geen enkel paard goed.
Antheman schreef:
aha, ik begin het nu een beetje te begrijpen. Maar waar de ijzerlozen altijd fel op tegen zijn bij de geijzerden:
Je doet aan symptoom bestrijding! Wordt alleen maar erger! Je wilt een optimale hoef mechanisme hebben.
Ik zou die zooltjes van Mac uitproberen hoor! Of een maand lekker freubelen met haar....
Antheman schreef:Dat heb ik dus ook meteen gezegd. Maar het verminderen van het hoefmechanisme is in dit geval alleen maar bedoeld om de boel even rust te geven. In samenwerking met het lever- en ligustermiddeltje zou het probleem oplosbaar zijn.Je doet aan symptoom bestrijding! Wordt alleen maar erger! Je wilt een optimale hoef mechanisme hebben.
Sugarmiss schreef:De eerste druppeltjes zijn samen met een stukje brood en een snoepje al naar binnen
Sugarmiss schreef:Steffi is geweest en bij Sugar kwam er uit dat ze dunne hoefzolen heeft. Ze is erg gevoelig op de visiteertang, terwijl de buigproef op alle vier de hoeven niets opleverde.
Ze adviseerde dus.....een ijzertje voor![]()
Of hebben jullie nog goede ideëen ??