[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:56

Ja, dat mag!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:34

Gisteren is het echt raar weer geweest zeg. We rijden om iets over 7 over de A73, liggen er zeker 6 auto's verspreid over 500 meter in de sloot, aan beide kanten van de weg. Zeker 10 auto's helemaal in de prak. We dachten eerst dat er een windhoos was geweest, maar toen we later auto's met nog steeds zeker 5 cm hagel op de auto voorbij zagen komen, lijkt het eerder op een hagel-wolkbreuk, met een hoop slippers tot gevolg... echt, ik wist niet wat ik zag... (en was stiekem blij dat we niet een half uurtje eerder voor het eten hadden afgesproken).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:02

Dat is een raar gezicht!

Ik had van de week ook een dag dat ik 2 behoorlijke auto ongelukken had gezien... heel naar.

@jovarna: ik ken bij paarden eigenlijk alleen maar succesverhalen qua bevallen en moeders die hun veulen meteen accepteerden. Soms was die band wel erg sterk en was het heel sneu om ze soms uit elkaar te halen. Alleen de fries die ik gereden heb had dat niet, als ik er was had ze echt zin om lekker te gaan rijden

Gisteren was ik voor het eerst tijdens een stevige bui aan het werk op de wei. Het maakt de paarden echt niks uit he? Kont in de wind en dooreten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:08

Goedemorgen. Lan had moeite met haar eerste veulen. Wist niet wat ze ermee moest. Maar dat was snel opgelost met wat hulp van de DA.

Verder ken ik alleen succesverhalen.

Die bui was Anita in aan het rijden. Ze wilde dus naar binnen gaan, maar Seven ging met de kont in de wind staan en de hals naar beneden. En wilde geen pas meer verzetten. Anita als een soort dikkertje dap en de giraf.

De wei-groep maakte het niets uit.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:12

Dat is minder lekker, op een paard in die bui. Ik kon tenminste gewoon in de stal gaan staan (zou die stal er dan voor de baasjes staan ipv voor de paarden?)

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:36

Wendy schreef:
Soms was die band wel erg sterk en was het heel sneu om ze soms uit elkaar te halen.

Ik heb die vraag ook al aan andere mensen gesteld die ook een veulen hadden, en die hadden er eigenlijk geen antwoord op... maar waarom moeten veulens afgespeend worden? Is dat omdat de mens dat nodig vindt? Kan haast toch niet anders? In het wild komt er toch ook geen mens naar de kudde toe rennen om de veulentjes mee te nemen?
Bij een hengst kan ik het me nog voorstellen, want die worden vanzelf de kudde uitgejaagd, maar waarom bij een merrie?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:44

Ik denk dat het belangrijk is dat ze leren om af en toe alleen te zijn. In het wild is dat niet nodig omdat ze daar altijd in de groep lopen. Maar gedomesticeerde paarden moeten ook wel eens even alleen kunnen zijn.
Maar ja, dat kan je ook doen door te oefenen.
Ik denk dat de voornaamste reden van afspenen is dat de merrie dan sneller weer aan het werk kan

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:53

Afspenen is gedeeltelijk natuurlijk voor het gemak van de mens, maar ook in de kudde vindt moeders het op een gegeven moment wel welletjes geweest. De veulen worden ook steeds zelfstandiger en gaan ook steeds verder van de moeder weg.
Inderdaad, hengsten worden op een gegeven moment uit de kudde gestoten, merries mogen blijven en worden zodra ze vruchtbaar zijn zelf ook weer gedekt.

Om een merrie aan het werk te hebben hoef je het veulen echt niet af te spenen, maar je moet ze wel kunnen scheiden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:56

Ik wil ook een veulentje, maar ik heb daar geen geschikt paard voor

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:58

Nee, dat gaat niet lukken

Ik wil juist geen veulen, dat is ook een van de redenen dat ik een ruin heb gekocht

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:59

Anouar kwam gewoon op mijn pad.
Ik vind ruinen wel leuker dan merries, maar ja een veulen is ook leuk. En dan het liefst een muildier

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:00

Voordat het zover is, vraag ik het eerst nog na bij de dierenarts. Maar ik denk dat ik mijn merrie, als ze een keer een kind krijgt, er gewoon bij laat staan als het een merrie is. Als het wel welletjes is geweest, kan ze dat het kind zelf wel duidelijk maken. En de hengst laat ik er denk ik ook gewoon bij (maar dan moet er wel eerst wat met z'n balletjes gebeuren).

Heel de ochtend nog niks van Jovarna gelezen, zou het zover zijn?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:04

Nee, het is nog niet zover.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:05

Ziet er gezellig uit en met die hond is ook wel lief.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:06

Ik dacht eerst: Oh god, heb ik weer, een hond aan op de boot.
Ik vind honden niet zo leuk. Maar deze was heel lief

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:12

Ik was er niet bij, maar ik vind het toch maar eng, zoals ze die hond in de ogen kijkt. Hoe deed ze dat eigenlijk met uitlaten?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:15

Ik heb 3 weken in de stal geslapen voor dat Veseo kwam. Was echt doodop. Ik gaf Kylia ook regelmatig rugmassages dat vond ze heerlijk, en ik praatte veel met het veulen. Regelmatig kwam er dan ook een bult op de flank en dan duwde ik ertegen en dan ging de bult weg en verscheen ie aan de andere kant. Was waarschijnlijk een hoefje.

De nacht dat Veseo geboren werd wist ik het zeker. Kylia was heel onrustig. Toch was ik net te laat. Ze was er al uit, maar zat nog half in het vlies. Toen ging dat eigenwijze koppie ophoog en kwam er een raar hinnikje uit. Toen werden de rest van de paarden helemaal dol. De merrie die in de box naast haar stond probeerde door de tralies heen te kruipen. Ze is om 4.00 geboren.

Om 10.00 mocht het hele zooitje naar buiten. Eerst de andere paarden en daarna Kylia met Vesje. Die gingen in een wei apart. Alle paarden stonden langs de omheining te wachten tot hare majesteit met de nieuwe spruit naar buiten kwam. Toen ze buiten kwamen gingen de andere paarden als een gek rennen, zelfs de buurpaarden deden mee.
Geweldig zoals paarden daarop reageerden.

Ik ben de hele week vrij geweest en heb lekker bij Kylia en Vesje gezeten het was die week prachtig weer. Ik had ook geboortekaartjes gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:23

Wat leuk Cookies!
Wanneer ben je daar gaan slapen? Ruim of vlak voor de uitrekendatum?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:30

arno8 schreef:
Ik was er niet bij, maar ik vind het toch maar eng, zoals ze die hond in de ogen kijkt. Hoe deed ze dat eigenlijk met uitlaten?

Ze lagen daar te slapen, iig de hond
Dat uitlaten vond ik wel een beetje zielig. Dat kon dus alleen als we aan de wal waren. We hebben ook een keer midden op de waddenzee overnacht, toen kon die hond dus niet uit.
Maar ja, het is niet mijn hond

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:39

Was het de hond van de schipper?

Arno, hoe is het met je nieuwe aanwinst?

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:47

Idd een rare foto, iedereen tegelijk in een rare houding.

@Jovarna: over 5 minuten ga ik naar hem toe, met bekapgereedschap en een fototoestel dat ik even geleend heb. Heb gisteren geld overgemaakt voor een parelli level 1 pakket, want het leek me niet verstandig om half vaag op de hempfling manier met hem aan het werk te gaan.
Wel sneu dat hij alleen staat, heb aan de buren gevraagd of ik een ruin mocht lenen, maar daar wilden ze niet aan (wel stom eigenlijk, zij is maximaal 5 minuten per dag bij haar paarden en ze wil er vanaf, maar ja, ze zijn nog altijd van haar).
Hij is wel al een stuk rustiger, ik doe elke dag een oefening 'rustig lopen' .
Dan loop ik aan de andere kant van het hek met het touw en dan moet hij RUSTIG meelopen. Dat is wel wennen, want zoals ze daar met hem liepen... ketting om z'n neus en als ze gingen lopen eerst 2 ferme rukken (WAAROM?!) en omdat hij dan van de schrik steigerde nog een klap er bij.

Af en toe wil hij er nog vandoor gaan, maar dan blijf ik even als een paal staan en dan volgt hij weer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:54

@jovarna: ik geloof dat ik anderhalve week voordat ze uitgeteld was daar ben gaan slapen. Bij kylia is het allemaal heel snel en makkelijk gegaan. Ik had een hele emmer vol met bevallingsrotzooi klaar staan. En een emmer met warme slobber gemaakt voor de `vermoeide` merrie. Kylia was helemaal in de wolken met haar kind. Ik heb het stompje van de navelstreng ingespoten met van die spray. Toen bedank ik dat ik het vlies nog op moest binden zodat ze er niet op kon gaan staan. Ik liep de stal in en toen lag de placenta er ook al. Dus die heb ik helemaal uitgespreid in het gangpad om te kijken of ie nog helemaal heel was. Dit heb ik later ook aan de DA laten zien. Toen heeft Vesje haar eerste veulenspuit gehad.
Ik had het boek over paardenbevallingen helemaal uit mijn hoofd geleerd.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:59

@arno: omdat het zo hoort, iedereen weet toch dat je hengsten flink moet aanpakken anders maken ze de kachel met je aan. Ze hebben niet in de gaten dat het ene gedrag het andere uitlokt.

@anouar: wel sneu voor die hond dat ie het zo lang op moest houden. Leuke foto, die eerste. Wel een beetje een luie foto