De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:52

Oeh, ik moet ECHT aan een betere camera zie ik al!
En tsja, de NA-foto's...
Tegen de tijd dat ik klaar was met het wassen van de benen van mijn knol zaten jullie er al op!
Op Bruut dan. En een foto van zijn hoef terwijl je er op zit?
Volgende keer eens proberen of hij voetje wil geven als jij er op zit

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:55

Nou Pé! Ik ben er evenzogoed blij mee!!! (dat rijmt) *buikdanst nu weer verder*

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:06

Gelukkig maar!
Buikdans maar flink verder, ik zie je vrijdag wel op het buffet staan

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:16

Idd Nienke: mooie voetjes! Op die foto's van de onderkant kun je heel mooi zien dat de hoefwand overal even dik is (teen uitgezonderd). Zo ver ben ik nog lang niet met mijn knollies!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:25

Hoefjes van Bruut zijn mooi . Alleen snap ik niet waarom je een BBP gebruikt terwijl je een Torsion-zadel hebt En zie ik daar westernsporen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:38

opala schreef:
Hoefjes van Bruut zijn mooi . Alleen snap ik niet waarom je een BBP gebruikt terwijl je een Torsion-zadel hebt En zie ik daar westernsporen

Dat BBP was op mijn verzoek, lag ongebruikt in de kast. De nieuwe chaps van Nienke waren dubbelgevouwen , omdat ze iets te lang zijn ,dus ik denk dat je die voor sporen aan hebt gezien.

Leuke fotoos Kiara!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:49

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:51

opala schreef:
:o

Dat hoeft ook weer niet hoor!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:58

Jeannine schreef:
Ohh, dus jullie kennen haar....
Nou...ik zag de foto's van die hoeven en dat zag er niet fijn uit.
Als je een beetje inzicht hebt idd, dan laat je het niet zover komen.
Maar ik schrok er wel een beetje van , omdat zij zegt dat zei het zo moest doen. Dat mensen die verstand hebben van natuurlijk bekappen het haar zo vertelt hebben.
Jammer dat ik die rel niet gevolgt heb.

Het gaat om je eigen "gezond" verstand. Wanneer de gehele cursus gebaseerd is op de zool aanhouden en je verlaagt desondanks de hielen en steunstels rigoreus, dan moet je erna niet zeuren dat anderen je dit of dat geadviseerd hebben. Wanneer ik haar onderschrift tegenkom, dan heb ik altijd de neiging om ..... vul zelf maar in . Trouwens die mensen op het forum van PN weten ook niet alles, ook al gebruiken ze de mooiste volzinnen.

Wanneer het fout zou uitpakken bij Oop dan sla ik mijzelf voor mijn kop en niemand anders.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 00:00

Die Dame waar jullie het over hebben is met grote regelmaaat op Bokt te vinden!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:04

Antheman schreef:
Die Dame waar jullie het over hebben is met grote regelmaaat op Bokt te vinden!

Hopelijk leest ze hier ook mee en komt ze erachter dat wat bij haar gebeurd is niet de norm is. Ik vind het nl. wel heel jammer dat het zo is gelopen bij haar paard. Had absoluut niet gehoeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:16

Maarja , als het echt zo is gegaan als ze op haar site verteld , dan heeft ze toch steeds informatie ingewonnen en aan de bel getrokken bij de mensen die er verstand van zouden moeten hebben....kan je dan niet echt afdoen als "zelf verpesten".

Hans Arendse is ook erg tegen de bewoording : cursus hoefbekappen. Leren bekappen van hoeven in 1 dag.
Hij geeft zelf een cursus hoefONDERHOUD

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:42

pmarena schreef:
Maarja , als het echt zo is gegaan als ze op haar site verteld , dan heeft ze toch steeds informatie ingewonnen en aan de bel getrokken bij de mensen die er verstand van zouden moeten hebben....kan je dan niet echt afdoen als "zelf verpesten".

Hans Arendse is ook erg tegen de bewoording : cursus hoefbekappen. Leren bekappen van hoeven in 1 dag.
Hij geeft zelf een cursus hoefONDERHOUD

Ik ga niet meer in op dat vrselijke hoefverminkingsverhaal, laatst hadden we het er hier ook al over....

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:59

Ik kom hier even een vraag stellen, hopelijk is dat geen probleem en kunnen jullie mij helpen

Ik heb al jaren dezelfde hoefsmid (smid 1), en ik dacht dat hij best wel goed was (mijn paard is niet beslagen).
Tot een andere smid (smid 2) er mij op wees dat mijn paard veel te schuin stond, dus niet steil genoeg. Er zou meer van zijn teen af moeten.
Dus ben ik naar die hoefsmid gegaan.
Nu liet ik toch weer mijn andere smid komen en die vond hem veel te steil staan, hij moest weer schuiner, een hoek van 45° met de grond.

Okee, ik helemaal in de war dus

Nu las ik op www.hoofcare.nl de juiste uitleg over de hoefas.

Ik heb foto's gemaakt:

Achteraan:
Afbeelding
Volgens mij moeten ze hier wel steiler, dus dan zou smid 2 gelijk hebben, meer teen eraf. Het is toch de bedoeling dat je een rechte lijn kan trekken door het kootbeen naar de grond, die lijn moet in het midden van de hoef lopen en dan 45° met de grond lopen.
Hier is dat volgens mij niet het geval.

Vooraan:
Hier moeten ze volgens dezelfde theorie imo dan weer wat schuiner... (aka smid 1)
Afbeelding

Volgens mij hebben beide smeden dus gelijk, maar de ene voor vooraan, de andere voor achteraan

Ik kan toch moeilijk de ene laten komen voor de voorkan en de andere voor de achterkant?

HELP!!! Wie heeft er nu gelijk en wat moet er volgens jullie beter?
Hij is eergisteren bekapt door smid 1.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:26

Hoi Idra, Welkom,

Je vraag is wat lastig te beantwoorden vrees ik. Wij bekappen hier natuurlijk ,wat een andere werkwijze inhoud dan die van een gewone smid.

Wij houden van lage hielen, platter dus.

Wij houden de zool aan als referentie punt. Dan kun je zien hoe laag/ plat de voet kan staan. Misschien kun je nog een foto van de onderkant maken?

Je achterhoefjes zien er trouwens keurig uit!!

En zo op het zicht zouden je voorvoetjes wat schuiner, wij noemen dat lager, kunnen.

Maar vergeet niet dat een foto kan vertekenen! Het beeld kan er dus anders uit zien in werkelijkheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:34

Bij voor mogen de hielen lager , bij achter moeten ze hoger.

Even grofweg gezegd als antwoord op de vraag over de voetas , want ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn.

Dat is mijn mening

Hihi een smid voor de voor- en een andere voor de achterkant , dat is wat idd

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:38

pmarena schreef:
Bij voor mogen de hielen lager , bij achter moeten ze hoger.Even grofweg gezegd als antwoord op de vraag over de voetas , want ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn.

Dat is mijn mening

Hihi een smid voor de voor- en een andere voor de achterkant , dat is wat idd

Waar baseer je dit op?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:50

Ik zal straks eens foto's van de zool maken. Iig al bedankt voor jullie antwoord

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:59

Op de voetas , de vraag van Idra.

Om die voetas te krijgen zoals ze vraagt , rechte lijn door de kogel enz. , dan zal de hoek van de hoef moeten veranderen.

Puur antwoord op de vraag dus , zoals ik al duidelijk schreef

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:01

Idra: de hielhoogte wordt bepaald aan de hand van de zool. De zool krijgt, als de hoef juist bekapt wordt, van nature een holling zonder dat je in de zool hoeft te snijden. Dit is afhankelijk van hoe het hoefbeen in de hoefcapsule zit. Bij jouw paard zie je een "knik" in de hoefwand. Het deel van de hoef boven die knik is het deel dat goed aan het hoefbeen vastzit. Dit deel moet doorgroeien naar de grond. Alleen: niet in de hoek waarin het nu groeit! Daarvoor zullen de hielen naar beneden moeten, anders wordt de voet veel te stijl en komt het hoefbeen nooit parallel te staan met de grond (zoals het hoort). Zolang de punt van het hoefbeen naar beneden wijst in de capsule, blijft het paard gevoelig en is er nooit een goede hoefbeen/hoefwand verbinding.

De hielen kunnen langzaam verlaagd worden door naar de zool te kijken en de hielen mee te nemen in de natuurlijke holling. De hielen kunnen niet té laag worden gemaakt als de kwaliteit van de straal niet goed is.

Pffff ... moeilijk uit te leggen allemaal. Op deze pagina van PN staan wat foto's die mijn verhaal wat duidelijker kunnen maken http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm
Dit is een heel extreem geval, maar het idee blijft hetzelfde. Midden op deze pagina staan twee plaatjes van "voor" en "na". Die kan ik hier niet neerzetten, maar die illustreren ongeveer mijn punt.
Laatst bijgewerkt door Mac op 11-08-05 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:01

pmarena schreef:

Om die voetas te krijgen zoals ze vraagt , rechte lijn door de kogel enz. , dan zal de hoek van de hoef moeten veranderen.

De Natuurlijk bekappers houden geen voetas aan!
Bovendien staat een been een beetje naar achteren ,dus is niet exact aan te geven hoe de voetas werkelijk loopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:06

Steffi is geweest en bij Sugar kwam er uit dat ze dunne hoefzolen heeft. Ze is erg gevoelig op de visiteertang, terwijl de buigproef op alle vier de hoeven niets opleverde.
Ze adviseerde dus.....een ijzertje voor

Een foto van de hoefzolen zou eea kunnen vast leggen (hoe dik de zool is), maar het ene paard loopt gevoelig op 2 cm zool, terwijl de ander op 1 cm nog normaal loopt.
Dat lijkt me dus zonde van het geld.

Dat ze ineens -na 9 jaar ijzerloos- ineens gevoelig loopt zou een gevolg kunnen zijn van het hegdrama (waar ze ook iets voor gekregen heeft). Maar hoe snel dat verholpen is kan ze niet zeggen.
De oplossing in dit geval zou dus juist zijn om het hoefmechnisme wat 'ongevoeliger' te maken.
Nu kun je dat met verdovingsmiddeltjes doen (bereklauw), maar dat is weer slecht voor de lever (waar ze ook iets voor heeft gekregen). Dus daar was ze geen voorstander van.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van ijzers en zou liever iets anders zien, maar in dit geval kan ik er -als tijdelijk alternatief- mee leven.

Of hebben jullie nog goede ideëen ??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:07

Gewoon je oude vertrouwde schoenen uit de kast SM; met een extra dikke pad erin! Heb je dat niet besproken met Steffi??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:13

Antheman schreef:
pmarena schreef:

De Natuurlijk bekappers houden geen voetas aan!
Bovendien staat een been een beetje naar achteren ,dus is niet exact aan te geven hoe de voetas werkelijk loopt.

Dat kan wel zo zijn , maar dat was de vraag niet

Ik zie hier net als Idra dat er een knik in zit , en dat was de vraag,

Hoe je daar verder mee om moet gaan , daar ga ik niet op in omdat dat voor iedereen weer anders is.... mij lijkt het eerlijk gezegd ook niet goed om kostte wat kost die zool aan te willen houden , als je daardoor een duidelijke hoek in die voetas krijgt.

Maar ik heb er geen verstand van , daarom antwoord ik alleen op de vraag over die voetas : ik zie hetzelfde , een knik erin.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:14

Sugarmiss schreef:
Ze adviseerde dus.....een ijzertje voor

AAARGHH!! Nééjjj!! Ik heb van Laarakker destijds hetzelfde advies gekregen en dat heb ik ook opgevolgd. Resultaat: een half jaar later een paard met verrotte stralen, een zinkend hoefbeen en schimmel in de witte lijn. Gelukkig heeft jackie deze situatie met beide handen aangegrepen om me te wijzen op de voordelen van NB -> iets dat jij al heel lang geleden ontdekt hebt!! Heb Laarakker ook gebeld met mijn bevindingen en die zij toen "ik vind hoefijzers ook eigenlijk helemaal niks". We hebben het toen gedaan uit absolute nood, maar zelfs toen hadden we het niet moeten doen!!

Ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren. Ik heb met Lee ook heel vaak met de handen in het haar gezeten. Ze loopt nu weer goed (of nou ja, beter dan), dus kennelijk heeft mijn aanpak geholpen. Wat ik heb gedaan is eigenlijk een hele tijd *niks* . Ik heb een heel klein randje hoefwand boven de zool laten uitgroeien en haar hielen iets hoger gelaten. That's all . Het is mm werk maar het lijkt dus wel resultaat te hebben!
Laatst bijgewerkt door Mac op 11-08-05 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt