De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:34

hallo, ik kom hier ook eens kijken.
zo staan jullie iig in 'mijn berichten', is wat gemakkelijker terug vinden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:34

Potverdorie Jackie, wat een mooie hoeven zeg!! Zien er geweldig uit. Ik heb gisteren Ponto zijn hoeven gevijlt en die zien er gelukkig ook goed uit. Ik was even bang dat de straal weer slecht zou zijn omdat hij 2 weken in zijn eigen urine heeft moeten staan. (alleen tijdens het eten gelukkig) Maar zijn hoeven zijn zo gezond dat hij daar wel tegen kon.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:41

De hoefwand scheurt door het contact met de ondergrond. Wanneer dat gedeelte niet draagt, kan het niet meer scheuren. Helemaal tegengaan kun je het niet, eigenlijk alleen door het rondvijlen (afronden) tot de witte lijn=mustangroll aanbrengen. Zelf ben ik trouwens een slechte qua afwerking, maar ik heb nu een 2ehands bokje aangeschaft en een ronde vijl in bestelling, dus wie weet wordt het nog eens wat .

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:48

Woooow Jackie, dat zijn nog eens hoeven!!! Geweldige MR ook !!

Enne Luxx...Welkom!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:59

nienke07 schreef:
Enne Luxx...Welkom!

dank je!

ik heb trouwens nog eens gekeken, maar er staat dit;
Click HERE to download the 5 Steps of Trimming. You must have Adobe Reader installed on your computer to read this, if you don't please go to www.acrobat.com and download their latest reader.

het is dus hetzelfde, maar dan de download versie, dus niet nodig daar iets mee te doen, de 5 steps staan er gewoon op, en kan ik gewoon openen, dussss...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:36

jackie schreef:
hier weer een paar foto's voor de broodnodige variatie

dit zijn de hoeven van Jackie. foto's zijn gisteren gemaakt:

pffff..jaloers
kan me niet herinneren dat ik mooiere voeten heb gezien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:39

En helaas nu een heel triest bericht:
Een tijdje geleden plaatste ik hier foto's van het paardje van een vriendin van me, paardje was hoefbevangen en had HKO 3/4...Kreeg vanmorgen een mailtje dat ze haar gisteren heeft laten inslapen. Ze werd steeds slechter en kon zondag niet meer opstaan.....vriendin is er kapot van, paardje is slechts 8 jaar geworden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:50

Dat is echt vreselijk. 8 Jaar, geen leeftijd om al dood te gaan. Maar beter zo dan een onpaardwaardig bestaan vol pijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:56

Heel triest idd, maar soms is het beter. De rest van je leven met pijn is ook niet alles.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:57

Inderdaad Opala, maar ik zit nu de hele tijd te denken..wat als......
Ik wist nl. niet dat ze zo is verslechterd. Na de bekapping liep ze juist veel beter. Wie weet hadden we met een drastische bekapping (Strasser misschien? ) de pijn kunnen verminderen of zelfs wegnemen....
Ik weet het, het is achteraf gepraat en ik kan er toch niks meer aan doen.
Getsie, life sucks sometimes...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:05

Hoi allemaal....

Hebben jullie al eens op deze site gekeken....

http://home.planet.nl/~fran1844

Ik kreeg er een beetje een raar gevoel van.....maar het zal wel aan mij liggen...........

Groetjes
Jeannine

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:28

Welkom luxx!

@Jeannine: het is een mooie site, ik kan niet anders zeggen. Erg to the point. Ik zie alleen nergens een goede uitleg over hoe Rob van Nassau het paard weer op de been heeft geholpen en waarom dat werkt. De dame in kwestie heeft waarschijnlijk weinig inzicht gehad in de hoeven van haar paard. Ik ben het wel met haar eens dat een cursus van 1 dag niet genoeg is om het vanaf dan maar zelf te doen. Maar dat is natuurlijk ook weer erg gemakzuchtig. Ze had ook kunnen besluiten er eens wat literatuur op na te slaan of een videootje (of 2) aan te schaffen. Jammer hoor, dit soort gevallen ...

@jossie: als het niet komt door een te lange hoefwand moest je je misschien eens kijken of er niet stiekem bacteriën of schimmels in de witte lijn zitten. Daar heeft Lee ook last van en daardoor scheurt haar hoefwand steeds in. Ik ben nu als een gek aan het ontsmetten in de hoop dat dat helpt. Of dat echt zo is, zal natuurlijk pas over een paar maanden blijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:01

Dat is toch die dame die ook het hele verhaal hier op Bokt heeft gehad en 'ons' de schuld gaf dat het mis ging ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:11

Ik weet niet of ze ook op bokt zat, maar iig wel op PN

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:17

ja en op Bokt, ze had het zelfs in haar onderschrift staan. Vreselijke rel geweest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:48

Klopt, dat was inderdaad die mevrouw

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:54

Ohh, dus jullie kennen haar....
Nou...ik zag de foto's van die hoeven en dat zag er niet fijn uit.
Als je een beetje inzicht hebt idd, dan laat je het niet zover komen.
Maar ik schrok er wel een beetje van , omdat zij zegt dat zei het zo moest doen. Dat mensen die verstand hebben van natuurlijk bekappen het haar zo vertelt hebben.
Jammer dat ik die rel niet gevolgt heb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:24

tja...wat zal ik er van zeggen....behalve dat er altijd 2 kanten van het verhaal zijn

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:54

Zo, bijgelezen!

Jeetje, wat een stroom aan informatie, erg interessant!

Een aantal dingen die mij bij Oscar opvallen zijn dat z'n knieactie veel minder is, het lijkt alsof hij meer vanuit z'n achterhand loopt en hij niet meer door z'n achterbeen 'zakt' (hij wilde wel eens z'n voet neerzetten en er dan doorheen knikken, heb hem helemaal binnenste buiten laten keren.....niks te vinden, misschien toch de ijzers?)

Wat ik wel moeilijk vind is bepalen hoeveel harde weg ik kan rijden?
De eerste twee dagen brokkelde z'n hoeven best op de nagelgaten, nu niet meer, dus ze blijven stabiel.
Maar wanneer geen harde weg meer?
Hij loopt niet gevoelig, maar 'voelt' wel (als hij op een steentje staat).

Ook las ik dat Nb het best 'werkt' in combi met natuurlijk huisvesten?
Dat is wat Klaas Feuth mij ook al vertelde.
Oscar staat gelukkig nooit op stal. Hij staat het jaar rond in de wei (bosgrond) met een mooie, grote schuilstal en 3 paardenvrienden.
Ik zou al de zenuwen krijgen als ik weet dat hij op stal zou staan, dan kan ik niet rustig zitten!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:14

Dat afbrokkelen van de nagelgaten is normaal en kan geen kwaad. Als hij echt moeite heeft met de harde weg, dan zijn hoefschoenen een goed idee.

Ja, dat natuurlijk huisvesten helpt natuurlijk absoluut omdat ze dan veel in beweging zijn. Dat is goed voor de voeten. Het probleem in Nederland is dat de grond heel zacht is en er geen steentjes en harde dingen in de wei liggen. Er is dus niet echt sprake van "conditioneren". Je zult dus vaak de harde weg/hobbelpaden opmoeten om je paard er aan te laten wennen. Of (wederom) hoefschoenen aandoen.

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:22

Gevoelig is hij absoluut niet!!
Maar ik ben steeds angstvallig aan het kijken of z'n hoeven niet te 'kort' worden (zoals mijn traditionele smid altijd zei, oppassen anders kan er geen ijzer meer onder).

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:32

Hè, Kinke, wat naar... sterkte er maar mee...

Am is vandaag geweest....na veel koffie, veel kletsen (en nog iets met kralen ) Samen de voetjes van Bruut onder handen genomen... Voor alleen een flinke mustangrol erin gemaakt. Achter een klein randje hoefwand weggevijld en ook flinke mustangrollen gemaakt... Buiten het feit dat Bruut voor het eerst van zijn leven mok heeft... ... staat ie weer netjes op zijn voeten! (al zeg ik het zelf )

'Natuurlijk' waren de batterijen van de digi op...maar gelukkig heeft Kiara nog wat foto's gemaakt! (heel fijn, zo'n stalgenoot die ALTIJD haar digi bij zich heeft!!! )
Ervoor aan de onderkant:
Afbeelding
Afbeelding

Echt hele goeie nafoto's heb ik niet...maar dit geeft wel een indicatie van de mustangrol

Afbeelding
Afbeelding

Verder hebben we mijn BBP uitgeprobeerd! Zoet paard heb ik!!!

Kleurt iig mooi!!
Afbeelding
Eerst AM:
Afbeelding
En toen dat goed ging...durfde ik zelf ook!
Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:44

Snozzie schreef:
Gevoelig is hij absoluut niet!!
Maar ik ben steeds angstvallig aan het kijken of z'n hoeven niet te 'kort' worden (zoals mijn traditionele smid altijd zei, oppassen anders kan er geen ijzer meer onder).

dat is inderdaad een groot probleem,....voor de smid . ik durf te beweren dat er bij geen van mijn paarden een ijzer eronder te timmeren valt. Veel te korte hoefen

het is namelijk zo dat de smid genoeg material moet hebben om de hoef vlak te maken om een ijzer eronder te kunnen leggen. zoals je bijvoorbeeld in mijn fotoserie van Jackie's hoeven kunt zien, heeft ze voral aan haar witte achterhoef heel opvallend een kwartierboogje. die heeft ze helemaal zelf gefabriekt. ik heb bij het vijlen van de hoefwand de zool gevolgd. die heeft dus de vorm van een kommetje zoals de natuur dat bedoeld heeft.

je kunt je wel voorstellen wat een traditionele hoefsmid zou moeten doen om de hoef aan de onderkant vlak te krijgen voor een ijzer.

@iedereen: bedankt voor de complimenten over Jackie's hoeven.
de stralen aan de achterkant zijn inderdaad veel breder dan aan de voorkant. de voorhoeven zijn iets te nauw en het straalkussen eronder niet voldoende ontwikkeld. dit maakt dat ze over steentjes op harde ondergrond toch voorzichtig loopt.

gisteren heb ik uitgeprobeerd of ze met hoefschoenen beter zou lopen. dit was op straat met steentjes wel het geval maar niet door zand, modder en over ongelijke bodem. ik heb de schoenen dan voor de rest van de rit weer uitgetrokken omdat ze dan beter de grond kan voelen en niet struikelt.

overigens zijn mijn nieuwe hoefschoenen binnen, de Easyboot Epics, aanbevolen door Pete Ramey op zijn cursus. www.easyboot.com

ben benieuwd wie ze past......

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:47

@Nienke: ook hele mooie voeten. leuk dat hij zo braaf was met het uitproberen van de BBP.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:50

Thanx jackie...het verbaasd me elke keer weer, dat het lijkt alsof hij heel hoog op de hielen staat, maar als je dan aan de onderkant kijkt heeft hij prima 'kommetjes' met de hoekjes (overgang wand/steunsel) op zoolhoogte.....................