Snozzie schreef:Gevoelig is hij absoluut niet!!
Maar ik ben steeds angstvallig aan het kijken of z'n hoeven niet te 'kort' worden (zoals mijn traditionele smid altijd zei, oppassen anders kan er geen ijzer meer onder).
dat is inderdaad een groot probleem,....voor de smid
. ik durf te beweren dat er bij geen van mijn paarden een ijzer eronder te timmeren valt. Veel te korte hoefen
het is namelijk zo dat de smid genoeg material moet hebben om de hoef vlak te maken om een ijzer eronder te kunnen leggen. zoals je bijvoorbeeld in mijn fotoserie van Jackie's hoeven kunt zien, heeft ze voral aan haar witte achterhoef heel opvallend een kwartierboogje. die heeft ze helemaal zelf gefabriekt. ik heb bij het vijlen van de hoefwand de zool gevolgd. die heeft dus de vorm van een kommetje zoals de natuur dat bedoeld heeft.
je kunt je wel voorstellen wat een traditionele hoefsmid zou moeten doen om de hoef aan de onderkant vlak te krijgen voor een ijzer.
@iedereen: bedankt voor de complimenten over Jackie's hoeven.
de stralen aan de achterkant zijn inderdaad veel breder dan aan de voorkant. de voorhoeven zijn iets te nauw en het straalkussen eronder niet voldoende ontwikkeld. dit maakt dat ze over steentjes op harde ondergrond toch voorzichtig loopt.
gisteren heb ik uitgeprobeerd of ze met hoefschoenen beter zou lopen. dit was op straat met steentjes wel het geval maar niet door zand, modder en over ongelijke bodem. ik heb de schoenen dan voor de rest van de rit weer uitgetrokken omdat ze dan beter de grond kan voelen en niet struikelt.
overigens zijn mijn nieuwe hoefschoenen binnen, de Easyboot Epics, aanbevolen door Pete Ramey op zijn cursus. www.easyboot.com
ben benieuwd wie ze past......