De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:30

Kun je ruwvoer niet ergens laten testen op fructaan. Ik lees van de Amerikanen dat ze jaarlijks hun voer laten testen zodat ze weten hoeveel ze aan krachtvoer bij moeten voeren om tot het ideale %% te komen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:51

Over fructaan in een kuil... daar kan ik dan wel weer een antwoord op geven . Toch handig om dier- en Veehouderij gestuderd te hebben en een man te hebben die melkvee heeft en dus thuis is in deze materie !

Gisteravond heb ik hem het hele fructaanverhaal van de site van paard natuurlijk uitgelegd, zijn reactie: Ja, logisch, wist je dat niet dan...

Blijkbaar is het hele suikers in gras verhaal al zo oud als de weg naar Rome en weten de meeste koeienboeren dit al lang. Nu ik er over nadenk weet ik ook nog dat mijn opa altijd vòòr de middag maaide en nooit erna, omdat het gras dan te rijk zou zijn.

Op het moment dat je maait, zit er nog altijd fructaan in gras. De concentratie fructaan zal hoger worden, omdat er water uit het gras verdampt. Tergelijkertijd gaat er ook fructaan verloren door "verbranding" van het gras tijdens het droogproces. Tijdens het fermentatieproces dat gaat plaatsvinden in kuil of paardenkuil, wordt ook fructaan verbruikt, waardoor het voer langer houdbaar wordt. Kortom, maai je fructaanrijk gras, dan hou je veel fructaan in je kuil of hooi.

Is hooi nu beter als kuil? Van kuil zal een paard makkelijker en meer eten, terwijl een paard voor hooi meer moeite moet doen. Volgens mijn man (is dus gebaseerd op ervaring, niet op wetenschap) is hooi beter, aangezien dit de darmen van een paard niet lui maakt. Voor een koe ligt dat anders, aangezien die meer magen heeft (4 stuks) en gras op een andere manier verteert. In kuil zitten, door de voorvertering, meer makkelijk verteerbare stoffen, waaronder eiwitten en suikers. In hooi zijn die minder makkelijk te verteren en dat zou dus beter zijn voor een paard.

Wij laten eigenlijk altijd onze kuilen monsteren, zodat we van iedere kuil precies weten wat erin zit. Dit doen we van de herfst ook bij de ronde balen, waarin droger gewas zit (meer hooi-achtig). Deze balen zijn voor de kalfjes en de paarden, ook weer vanwege hoe droger hoe meer darmprikkeling. Dus ja: je kunt ook in Nederland je balen laten onderzoeken op oa gehaltes vet, eiwit, suikers, mineralen en ander stoffen. Volgens mij moet je via de fouragehandelaar aan deze gegevens kunnen komen. Ik zal straks een zoeken naar mijn voedernormenboekje en dan zet ik de gemiddelde waarden wel even neer, ok?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:56

Dus Jossie...als ik het goed begrijp:
Als je gras maait met een bepaald fructaangehalte, maakt het niet uit of het uiteindelijk hooi of voordroog wordt... in beide gevallen wordt bij de bereiding (drogen/fermenteren) fructaan verbruikt en zal het uiteindelijke fructaangehalte van de voordroog en hooi uit eenzelfde partij gemaait gras even hoog zijn?
Het verschil in voordroog en hooi zit em dus vooral in de eiwitten en suikers en niet in het fructaangehalte??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:02

Hoe kan het nou dat er dan bvb. 's middags meer fructaan in dezelfde grassprietjes zit , dan 's ochtends of 's nachts (vorst bvb.) van mijn part ? Hoe kan dat fructaan er nou ineens inkomen , en volgende ochtend weer weg zijn ??? Vind het echt een maf verhaal

Die fructaanindex op PN ook.... sowieso al vaag (zie boven) , maar dan nog : ene deel van het land regent het al 4 dagen bijna aan 1 stuk , ander deel van het land schijnt al 4 dagen een aangenaam zonnetje , weer andere regio is het half-om-half...op de ene plek kleigrond , andere plek zandgrond.... ik geloof nooit dat die fructaan-index zelfs maar een beetje betrouwbaar is

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:19

Fructaan = koolhydraat = suiker. Dat is misschien verwarrend, ik gebruik ze door elkaar. Waar ik suiker zeg bedoel ik ook fructaan .

@ nienke: Ja, in principe werkt het zo, hoe hoger het gehalte dat je maait, hoe hoger het gehalte in kuil of hooi. Hou er wel rekening mee dat hooi meestal lang, stengelig en bloeiend gewas is. Gewas dat bloeit gebruikt zijn suikers als energiebron om te kunnen bloeien. Dus in hooi over het algemeen minder suikers.

@ pmarena:
Het is ook vaag... Het heeft ermee te maken dat een plant fructaan/suikers gebruikt om te groeien en bloeien. Midden op de dag gaan vaak de bloemen open (kost energie, dus fructaan in de plant) en groeit de plant niet tot nauwelijks (geen verbuik van fructaan). Tegen de avond koelt het af en gaat de plant groeien, dus fructaan in de plant. Je moet fructaan eigenlijk zien als een energiebron, die de plant gebruikt om te groeien en bloeien. Als een plant uitgegroeid is (en bloeit), zal hij minder fructaan in zich hebben, omdat het niet nodig is.

De aanmaak van fructaan heeft ook iets te maken met fotosynthese, maar daar weet ik het fijne niet van... En wat die fructaanindex betreft... er zit vast enige logica in, maar wat jij terecht opmerkt, de gehaltes zijn van meer dingen afhankelijk als van het weer en tijdstip.

Ik ga nog even zoeken naar het voedernormenboek!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:48

Nou, ben weer terug van vakantie. Wat is het hier een pokkeweer zeg. Wel even bibberen als je in korte broek en t shirt in Nederland aankomt. BRRRR.

Met m'n paardjes was gelukkig alles goed. Alleen was Ponto zijn stal echt ongelofelijk smerig. De andere paarden staan 24 uur per dag buiten en alleen Ponto heeft een open loopstal met paddock voor zijn eigen.
De grote paddock was net een zwembad (goh heeft het hier geregend?) Daarentegen was de bak al opgedroogd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:52

Okee , als de plant (gras) groeit dan is hij fructaan aan het verbruiken. Ik ga er even vanuit dat dat van 's ochtends en 's middags klopt , heb er geen fluit verstand van

Dus 's ochtends is hij fructaan aan het verbruiken. 's Middags "niet". Dan zou je dus het beste zo laat mogelijk in de ochtend moeten maaien , zodat ze zoveel mogelijk fructaan verbruikt hebben , lijkt me.

Waar halen ze dat fructaan eigenlijk vandaan ??

Uit de grond of uit zonlicht ? Of een samenspel ?

Op paardnatuurlijk (of hoefnatuurlijk..weet ik niet meer) zeggen ze ook dat een erg kort gegraasde wei heel driftig wil groeien , sprieten zijn in de stress omdat ze zo kort zijn. Dus het beetje gras dat boven komt is heel erg rijk en volop aan het groeien.

Heeft dit dan veel of weinig fructaan , zo'n "kale" wei ?

Sprieten zijn heel jong en sappig , stress omdat ze willen groeien , dus ze zitten vol fructaan zou je denken. Maar volop in de groei betekend ook dat ze volop verbruiken....

Heb je een heerlijke wei waar al 2-3 maanden geen paarden op hebben gestaan dus die sappig staat te golven in de wind , dan zijn de sprieten min of meer "uitgegegroeid" , fructaanarm dus zou je zeggen. Maar wel hele lange sprieten , dus over de hele lengte fructaan (??) en dan heb je alsnog een heleboel , of maak ik daar een denkfout

Ik vind het erg lastige materie , poeh !

Je kunt alle kanten op redeneren

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:11

Ik vind het ook maar ingewikkeld, ik weet allleen dat er al jaren rekening mee wordt gehouden met oogsten... door koeienboeren. Ik ga me er vanmiddag eens in verdiepen en dan horen jullie van me. Ik wil nou zelf ook wel eens weten HOE het nou zit... voorlopig houden we het er maar even op dat er fructaan in gras zit .

*zoekt zich een ongeluk naar dat stomme groene boekje*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:36

Pmarena: zo´n korte wei die wil groeien zit vol met gestressed gras en dus fructaan! Vraag Ingrid maar, die weet er alles van helaas!
Dat is het kromme vaak met shetland weitjes. Je zet ze op een kort weitje, omdat ze niet bevangen mogen raken . Maar helaas wordt die wei korter en korter. Dan wordt het warm ,gras wil groeien, maar krijgt de kans niet want het wordt direct opgevreten.
Dan slaat die fructaan dingen allemaal op in het gras. Doe je hier niks aan je weide beleid, dan krijgt de shet dus veel fructaan binnen.

Kijk hier eens:www.safergrass.com

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:44

@Jossie: Heel interessant om het zo eens uit de praktijk te horen.
Nu zal een fouragehandel misschien wel de waarden weten, maar veelal laten die het ook niet testen (die van mij niet iig), ook hebben ze vaak wisselende partijen.
Ik ben geïnteresseerd waar je het als partikulier kunt laten testen en hoeveel het kost.
Heb je daar enig idee van ??

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:00

Ik heb van verschillende sites wat info geplukt over fructaan in gras en de relatie tot hoefbevangenheid. Hierbij heb ik de info die Paardnatuurlijk geeft overgeslagen, om eens vanuit een andere invalshoek te kijken…

Even de samenvatting:
· Fructaan is een koolhydraat (suiker) die een plant zelf maakt als energiebron.
· Tijdens de fotosynthese overdag maakt de plant fructaan door zonlicht, water en CO2 om te zetten in deze stof.
· In de periodes met weinig of geen zonlicht, is er geen fotosynthese en zal de plant de reeds aangemaakte fructaan benutten om te groeien.
· Bij niet groeizaam weer, dus koud, groeit de plant minimaal en verbruikt geen fructaan en zal er nog veel fructaan in de plant zitten.
· Dus een koude nacht volgend op een warme dag: veel fructaan ‘s ochtends in de plant.
· Als een plant niet kan groeien door bijvoorbeeld overbegrazing, zal hij nog steeds fructaan aanmaken. Kort gras bevat dan relatief gezien meer fructaan als een langere plant.

Lang doorgeschoten gras bevat veel koolhydraten (en dus suikers), maar dit zijn de slecht verteerbare suikers. Je kunt dus beter je paard op een doorgeschoten weiland zetten als op een zeer kort afgegraasde weide.

Fotosynthese is het chemische proces waarbij water en koolstofdioxide door middel van zonlicht wordt omgezet in suikers en zuurstof. De plant legt de energie uit zonlicht vast in de grotere moleculen van de suikers (oa fructaan). 's Nachts vindt het omgekeerde proces plaats in de plant. Dan neemt de plant zuurstof op en verbrandt hij de suikers om met de vrijgekomen energie te kunnen groeien.

Houd het paard van de wei als het fructaangehalte hoog is. Fructaan is een suiker in gras, een reservestof die bijvoorbeeld gebruikt wordt als het donker is. Als het overdag warm is en 's nachts koud, zit er 's ochtends veel fructaan in het gras. Aan het eind van de ochtend neemt het gehalte weer af. Je kunt je paard op die dagen beter niet te vroeg op de wei zetten.

Hiernaast kan de oorzaak ook liggen in het fructaangehalte van het gras. Fructaan wordt niet verteerd door enzymen (in maag en dunne darm) maar is een oplosbaar koolhydraat dat snel verteerd wordt en dus het verteringssysteem kan ontregelen.
Het fructaangehalte van het gras verschilt per seizoen en tijdstip van de dag.
De opbouw van fructaan gebeurt gedurende de dag en wordt ’s nachts door de plant verbruikt.
Het fructaangehalte is vooral hoog in de plant na een warme dag en een koele nacht. Voor paarden met chronische hoefbevangenheid of paarden die een “gevoelig”maag – darmkanaal hebben is het dan beter om weidegang in de ochtenduren te vermijden.

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door de stof fructaan. Dit is een koolhydraat die wordt gemaakt als er 'gestresst' gras is. Stress ontstaat wanneer het gras in het voorjaar bemest is, er voldoende regen gevallen is, het zonnetje straalt én het 's nachts ook vriest, hierdoor kan het gras niet goed groeien. Ook ontstaat stress wanneer het gras te weinig voedingsstoffen heeft of wanneer het zo kort afgegraasd is, dat het nauwelijks meer kan groeien.

Relatie voeding - hoefbevangenheid
Uit onderzoek is duidelijk geworden dat hoefbevangenheid kan ontstaan als een paard te veel stoffen binnenkrijgt die snel fermenteerbaar (verteerbaar) zijn. Snel fermenteerbare voedingstoffen die met hoefbevangenheid worden geassocieerd zijn zetmeel (krachtvoer), fructaan (in gras) en pectine (in bietenpulp). Een overschot aan deze stoffen verstoort de darmflora in de blinde en de dikke darm. De hoeveelheid melkzuurbacterie wordt dan te groot waardoor het milieu in de darmen te zuur wordt. Bepaalde darmbacteriën sterven af, waarbij endotoxinen vrijkomen (een soort giftige stoffen). De darmwand laat deze stoffen te makkelijk door, waardoor ze in het bloed komen. De endotoxinen verstoren de kleine bloedvaatjes, met name die in de hoeven. Dat geeft een soort zwelling en de 'lamellen' waaruit de hoef is opgebouwd, worden als het ware uit elkaar getrokken. Daardoor kan het hoefbeen losraken en in ernstige gevallen onder uit de hoef naar buiten komen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:03

@ Sugarmiss:
Ik heb geen idee of je als partikulier ook je gras kunt laten testen... maar ik zal het eens navragen bij manlief .

Overigens, jammer dat de MINAS afgeschaft is, wat dat betreft. Toen we die nog moetsen bijhouden moest alles gemonsterd worden, dus ook de balen gras/hooi die we verkochten. Over het algemeen zijn er wel gemiddelden voor, maar ik zoek nog steeds naar dat stomme groene boekje!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:18

Het is heel interessant om dit allemaal te lezen, maar eea is alleen maar van belang als je je paard bij huis hebt staan én je zelf thuis bent om de ganse dag het weer etc in de gaten te houden.
(net als ik met mijn regendekens )

Veelal staan paarden ergens anders gestald en gaan ze 's ochtends naar buiten en 's avonds weer naar binnen óf blijven 24/7 op het land. Natuurlijk hoor je wel verhalen dat er iets niet goed gaat, maar meestal zien die paarden er prima uit (appeltjes op de huid en zo )

Zijn de paarden nu aan het degenereren dat er zoveel meer problemen met fructaan e.d. de kop op steken ?? Of hebben wij de 'slechte' getroffen

Wat is er trouwens bekend over de werking van slecht verteerbare suikers (koolhydraten) ???

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:32

Sugarmiss schreef:
Zijn de paarden nu aan het degenereren dat er zoveel meer problemen met fructaan e.d. de kop op steken ?? Of hebben wij de 'slechte' getroffen

Wat is er trouwens bekend over de werking van slecht verteerbare suikers (koolhydraten) ???

Nee, wij hebben geen slechte paarden getroffen, maar het gras is niet van paardenkwaliteit. Even uitleggen... een koeienboer wil gras met veel opbrengst, inhoud en snelle groei. Engels Raaigras dus. Nu er steeds meer koeienboeren moeten stoppen, komt er steeds meer grasland vrij van deze kwaliteit en waar wordt dat door gebruikt... voor paarden .
Ik denk trouwens ook dat het een nieuwe hype is hoor, maar feit is wel dat dit al een eeuwenoud verhaal is. Niet ieder paard zal er last van hebben, het heeft ook met de algehele gezondheid te maken.

De werking van slecht verteerbare koolhydraten, volgens mij is dat alleen voor een koe (of andere herkauwer) benutbaar. Voor paarden is het vooral structuurrijk en dus goed voor de darmen.

Inmiddels heb ik het boekje gevonden... tenminste, mijn vriendin (docent dierhouderij) komt er eentje brengen. Dus verzoekjes over de inhoud van voedermiddelen, komt U maar !

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:35

Ik wil ook natuurlijk gaan bekappen. Nu heb ik even een paar vraagjes.

1) Doen jullie het zelf? Zo ja, heb je dat dan op de cursus of uit het boek geleerd? (als je het uit het boek hebt geleerd, gaat dat dan goed)
2) Als je het zelf doet, is het erg moeilijk?
3) Zijn jullie paarden veranderd qua lopen? En merkte je iets bij de eerste keer, dat het paard bijv. moest wennen?
4) Is het de moeite waard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:29

1. Ik doe het zelf en ben gewoon autistisch bezig geweest (heb het mezelf dus geleerd)
2. Het is niet moeilijk, wel zwaar (zeker als je al een gammele rug hebt).
3. Het is een langzaam gewenningsproces en je moet ook niet te hard willen.
4. De smid komt nu 1x per jaar om te kijken of ik het nog goed doe. Ik heb geen gezeur meer van wachten op smidjes die of te laat komen of helemaal niet komen. Smidjes die het nodig vinden mijn paard te schoppen omdat zij er niet mee om kunnen gaan.
Financieel gezien kun je het rekensommetje zelf wel maken.

@Jossie: zo'n boekje is leuk, maar raken die dingen niet 'achter' ?? Niet rot bedoeld hoor, maar ik vergelijk het even met een wegenkaart, die is na 10 jaar ook niet echt meer up-to-date

Dat van dat gras en die koeienlanden klopt, maar dan zou 80% van ons hooi niet goed zijn. ?? Hooi van natuurgebieden of vogeltjeshooi vertrouw ik ook niet altijd (JKK) ?? Blijft er weinig over.
Zelf importeren van een alm

Wel heb ik nog een vraag over mais; wat zit er in mais en dan liefst de verschillende soorten:
-mais van de hele plant dus inkl. kolf
-mais alleen de plant
-mais alleen de kolf

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:34

Heb ik ook nog een vraag...
Hier in de buurt is nogal wat weidegrond in handen van natuurbeheer (het fijne weet ik er niet precie van ) Die landerijen mogen pas na 1 augustus voor het eerst gemaaid (iets met vogels en nesten ) Hoe zit het met het hooi/voordroog wat daar vanaf komt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:57

Dat is dus langstengelig hooi, waar minder 'rijk' is, dus geschikt voor paarden omdat ze daar goed op moeten kauwen e.d. zie het stukje van Jossie.

Overigens moet je er voor maaien wel eerst zelf doorlopen om te zien of er geen JKK in staat. Want dat maaien ze echt wel mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:00

SM: Autistisch bezig geweest ?

Als een Mongooltje ?

Bedoel je niet autodidactisch ofzo ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:59

Ships ja, verkeerde woord

Teveel chocola gegeten. Tast de hersens aan

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:12

Zo'n boekje met normen wordt ieder jaar opnieuw uitgegeven, dus is het wel redelijk up-to-date. Het zijn en blijven gemiddelden, maar je voert toch ook met je ogen (ofwel je kijkt of het goed gaat). En 80% van het hooi dat niet goed is, welnee, je maait gras voor hooiwinning toch pas als het lang is. Gras voor in een kuil maai je als het veel korter is. Bovendien veranderen die graslanden vrij snel van koeienland naar paardenland. Een paard graast veel korter af als een koe en zo krijgen andere planten de kans. Maar ik zou graag een alm (mits JKK-vrij) importeren !

Afbeelding

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:13

mmm, beetje klein... ga hier nog even op studeren hoe dit moet !
Vers gras
Maand Ruw eiwit Ruwe celstof Suikers Structuurwaarde VEP VREp
April 227 208 129 1.68 970 182
Mei 215 230 112 1.90 920 170
Juni 216 228 115 1.88 924 171
Juli 226 231 91 1.91 906 181
Augustus 235 234 74 1.94 902 187
September 256 226 62 1.86 911 204
Oktober 252 212 80 1.72 918 200
Jaargemiddelde 227 228 96 1.88

Voor weides die gemaaid worden voor hooi: Ruw eiwit –20, Ruwe celstof +30, suikers blijft gelijk, stuctuurwaarde +0.20, VEP en VREp beide omlaag. Waarden gelden per kg droge stof en voor zand, klei en goed ontwaterde veengrond en zijn gemeten bij gemiddeld tot lage bemesting.

Kuilgras
Maand Ruw eiwit Ruwe celstof Suikers Structuurwaarde VEP VREp
Mei 173 260 77 3.05 818 130
Juni 170 259 93 3.04 812 127
Juli/ Augustus 177 255 84 2.99 806 133
September/Okt 181 245 52 2.86 789 133
Jaargemiddelde 173 258 52 3.03
Waarden gelden per kg droge stof en voor zand, klei en goed ontwaterde veengrond en zijn gemeten bij gemiddeld tot lage bemesting.

Grashooi:
Ruw eiwit Ruwe celstof Suikers Structuurwaarde VEP VREp
Matig 106 334 98 4.21 621 60
Gemiddeld 132 228 98 3.60 629 75
Goed 170 244 98 3.02 649 97
Waarden gelden per kg droge stof. De omschrijving matig, gemiddeld en goed, duiden op de inhoud van een baal hooi en niet op de aanwezigheid van schimmels en stof!

Maïs
Ruw eiwit Ruwe celstof Zetmeel Structuurwaarde
Vers (hele plant) 82 190 315 1.62
Kuil (hele plant) 77 195 280 1.65
Kolf 98 72 555 0.60

Waarden gelden per kg droge stof.

hij doet niet leuk een tabel weergeven, maar met een beetje puzzelen lukt het wel hoop ik
Laatst bijgewerkt door Jossie op 09-08-05 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:16

Jossie schreef:
Bovendien veranderen die graslanden vrij snel van koeienland naar paardenland.
Alleen door het grazen of omdat er andere mengsels in worden bijgezaaid.

Koeiengras heeft toch ook een veel beperktere sortering grasjes (plantjes) als een goeie paardenwei ??

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:18

Juist, alleen door het korte afgrazen door paarden krijgt een koeienwei naar verloop van tijd variatie in de grassen en kruiden die er groeien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:23

Wowsers Jossie, wat een baal informatie

Lees ik dat nou goed uit de tabellen dat er in hooi méér suikers zitten dan in kuil ??

Waar laten jullie je kuil testen?

Overigens lijken de koeien ook niet onaangeroerd uit de strijd te komen. Op safergrass.org staat dat veel van de gegevens die ze nu ook gebruiken voor paarden eigenlijk afkomstig zijn uit de "koeienindustrie" waar hoefbevangenheid schering en inslag is doordat de koeien voer krijgen dat de melkproductie optimaliseert, maar tegelijkertijd helaas funest is voor de voeten. Daarom weet je man er zoveel vanaf, neem ik aan, Jossie?

Waarom wordt er dan eigenlijk zo lelijk gedaan over kuil voor paarden? De kuil waar ik het over heb is geoogst in mei, toen de grassen uitgebloeid waren (langstengelig gras dus) en gebaald na drie dagen drogen (hooi moet vijf dagen drogen). Gisteren hebben we voor het eerst een baal opengemaakt en het ziet er puik uit. Alleen: het heeft wel die typische kuillucht: zurig. Naar mijn interpretatie een fermenteringslucht. Heeft dat dan een negatieve werking op de darmen van een paard ? Heeft de manier van verpakken (plastic) er ook nog iets mee van doen?