De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:04

Aha , dan snap ik hem

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:53

pmarena schreef:
jackie schreef:
@pmarena: lynn apple bekapt niet volgens strasser. hij doet van alles wat en voral zijn eigen manier. hij heeft in ieder geval niet de strasser opleiding gedaan.

2 jaar geleden zei hij dat hij volgens Strasser bekapte , dat is alles wat ik weet.

dan kan wel, dat hij dat gezegd heeft. misschien heeft hij daar ook een paar ideen vandaan, maar ik weet zeker, dat hij die opleiding niet heeft gedaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:16

jackie schreef:
Kinke schreef:
't is wat met onze knollies
hoe lang is het geleden dat ze bevangen is geraakt?

8 jaar geleden toen ze bij de hengst stond, in Duitsland.

ehhhh.....jeemig! Is ze dan vaker of constant bevangen? Anders moeten die ringen toch een keer verdwijnen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:31

Pmarena, al iets geregeld met de holistisch dierenarts?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:02

Zo, wat een gebep hier!

Loop direct 3 blz achter!

Ga niet meer reageren, ben beetje gaar,.

Wel een hartelijk welkom voor nieuwe mensen.

Kleine aanbeveling naast alle bekaptips: het is een holistisch gebeuren het natuurlijk bekappen, dus neem vooral onder de loep of je paard voldoende beweging krijgt, bekijk zijn voer, zit ie lekker in zijn vel, contact met soortgenoten etc.

Kun je hier niet naar tevredenheid antwoord op geven, regel eerst de basisvoorwaarden voor je paard! Zonder 24/7 beweging en voldoende ruwvoer, gaat het mis.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:18

Gelukkig hoef ik me bij Kate geen zorgen te maken over de basisvoorwaarden:
* Ze staat 24/7 buiten in gezelschap van haar vriendin.
* De gehele dag entertainment door alle koeien die langlopen en andere dingen die om hen heen gebeuren.
* Ze staat op een dieet van vit/minkorrels in combinatie met onbeperkt hooi en graszaadhooi.
* Enkele uren weidegang per dag, wegens bescheiden overgewicht.
* Ze staat in een ruime zandpaddock (1/4 ha), glimt tegen je op en is een blij en vrolijk paard.

Het is uiteraard wel de boedeoling dat, als ze enigszins op gewicht is, dat ze ook het land op kan en dan heb ik het over stukken land van een ha of 3 gemiddeld. Overigens krijgt ze alle gelegenheid tot bewegen en daar maakt ze graag gebruik van !

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:20

Klinkt heel goed Jossie! En in de winter dan, staat je paard dan ook buiten, vraagteken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:37

Kinke schreef:
Pmarena, al iets geregeld met de holistisch dierenarts?

Van Steffi niks meer gehoord...

20 augustus komt v/d Marel weer kijken , ben nu met druppels bezig voor zeer pootje / hengstigheid / verteringssysteem (gevoelig darmgebied).

Basisvoorwaarden bij Reen zijn helemaal okee , zomer 24 uur per dag op het land , winter gewoon van donker tot donker. In groepje. Zonder dekentje tegenwoordig , maar dat ging niet direct. Al 3 jaar zonder ijzers , staat op Ultimate Balancer van Dodson , af en toe een PAVO Aura koek en bietenpulp , elke dag wel iets van peen of appel. Geen emmer vol , maar gewoon 1 of stuks uit het handje.
We rijden heel weinig maar dat komt omdat ik er geen lol in heb , met dat gevoel dat er echt iets niet goed zit in dat diertje....

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:38

opala schreef:
Dat ze zich zo nu en dan verstapt, zo van ieks doet zeer, dus gevoelig is, waar ze normaal zo overheen gaat. Kennelijk heb ik gevoelige plaatsen blootgelegd.

Gelukkig kon ik vanavond vaststellen dat het tijdelijk was

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:44

Antheman schreef:
Klinkt heel goed Jossie! En in de winter dan, staat je paard dan ook buiten, vraagteken.

Ja, ook in de winter staan ze buiten. Ze staan bij ons op het bedrijf (melkvee) en lopen dan overdag (mits niet te nat) op het koeienland en s'nachts in de paddock. Ze hebben geen schuilplek (helaas), maar kunnen wel aan alle kanten in de luwte komen voor regen en wind. Afgelopen winter kon dat niet en had ze een Bucas smartex deken op. Deze winter mogen (en kunnen) ze ook op het kavelpad en staan ze dus wel aan alle kanten luw!

Ik denk echter wel dat ik de deken opdoe, het is errug vies op dat pad (ook na schoonmaken) en Kate interesseert zich echt niet voor viezigheid en lijkt dan meer op een fries als een haflinger . Dat is eigenlijk wat lastig met rijden dan... Egoïstisch, ik weet het...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:49

Wauw Jossie...dat is heel top voor 'bij ons' in de buurt... Bruut staat weliswaar 's zomers op het land...maar is nu bijvoorbeeld ruimschoots bezig met zijn F-diploma... A en B heeft ie afgelopen winter in de bak al gehaald en C t/m F de afgelopen weken op het land...Er zijn sinds vandaag zelfs bij ons weer paarden die overdag in de paddock staan en 's nachts op stal....te nat op het land...en dan is het nu zomer... 's winters is het nog een graadje erger...

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:54

Ach, Kate heeft in haar jeugd alle zwemdiploma's vast al wel gehaald... in de eilandspolder ! Hier is het in de paddock ook nat, maar beter nat als binnen moeten staan, denk ik dan. Bovendien kunnen ze op de hogere gedeeltes (het is niet vlak in de paddock) eten en liggen.

Als het hier te nat is, mogen de dames ook niet het gras op, wegens betrapping. Dan moet het wel heel erg zijn trouwens, plassen etc., het zijn tenslotte maar 2 haffies op een groot stuk land.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:58

opala schreef:
opala schreef:
Dat ze zich zo nu en dan verstapt, zo van ieks doet zeer, dus gevoelig is, waar ze normaal zo overheen gaat. Kennelijk heb ik gevoelige plaatsen blootgelegd.

Gelukkig kon ik vanavond vaststellen dat het tijdelijk was

Fijn joh! Zorgen dus overboord...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 22:02

Jossie schreef:
Antheman schreef:

Ja, ook in de winter staan ze buiten. Ze staan bij ons op het bedrijf (melkvee) en lopen dan overdag (mits niet te nat) op het koeienland en s'nachts in de paddock. Ze hebben geen schuilplek (helaas), maar kunnen wel aan alle kanten in de luwte komen voor regen en wind. Afgelopen winter kon dat niet en had ze een Bucas smartex deken op. Deze winter mogen (en kunnen) ze ook op het kavelpad en staan ze dus wel aan alle kanten luw!

Ik denk echter wel dat ik de deken opdoe, het is errug vies op dat pad (ook na schoonmaken) en Kate interesseert zich echt niet voor viezigheid en lijkt dan meer op een fries als een haflinger . Dat is eigenlijk wat lastig met rijden dan... Egoïstisch, ik weet het...

Sta gelukkig op zand.... Geen zwemlessen nodig
Afgeliopen 2 jaar hebben mijn heren in de winter afwisselend op het koeienpad en op de wei gelopen!
Ze zijn nu verhuisd, omdat dit op zou houden.....

Lopen nu in een Ijsco kudde en Andor dekte na 1 week al een merrie. Vandaag liep hij te scharrelen met een andere merrie! hihi, en voordat de merrie eigenaren alweer boos worden> hij dekt Fenja niet meer hoor en het scharrelen was ook echt scharrelen
Maar wat hij morgen doet, zien we dan wel weer.
Ze staan 24-7 in de kudde, op zandgrond dus en een hele grote bomen rij, waar ze ook ONDER kunnen schuilen. Ik had natuurlijk liever een schuilhokkie, maar dit is beter dan op stal !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:02

PS voor pmarena: hier staat ook een kort en bondig verhaal over "hoe te trimmen" met foto's: http://www.ironfreehoof.com/trimming.htm

@Opala: gelukkig!

Klinkt goed Jossie. Fijn als je zo je eigen plan kan trekken!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:06

Ik besef dat ik mazzel heb... en mijn paardje dus ook! Die andere pony is van mijn vriendin en is speciaal "aangenomen" als gezelschap voor Kate. Dat vind ik eigenlijk ook meteen het enige minpunt... ze zijn maar met z'n tweeën. Ik krijg manlief en zwager (eigenaren van ons bedrijf) niet zo ver dat er nog meer paardjes bij mogen, helaas.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:10

Mac schreef:
PS voor pmarena: hier staat ook een kort en bondig verhaal over "hoe te trimmen" met foto's: http://www.ironfreehoof.com/trimming.htm

Waaahaaa!! Ik 'wil' ook een tang!! Geweldige foto serie..errug duidelijk! Thanx! (ook voor Niet-Pmarena's erg handig )

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:16

Kinke schreef:

ehhhh.....jeemig! Is ze dan vaker of constant bevangen? Anders moeten die ringen toch een keer verdwijnen?

de laatste twee ringen zijn van de twee keer dat ik haar wat te veel belast heb op harde grond. daarna liep ze een paar dagen wat stijfjes.

door het traditionele bekappen vroeger zijn haar hoeven eigenlijk nooit echt in de goede vorm gekomen.

daarvoor heb ik niet zo op de ringen gelet. was ook niet zo met het bekappen bezig en ze heeft ook nooit slecht gelopen. behalve dat ze weleens wat gevoelig over steentjes liep. valt wat dat betreft wel mee.

ze is nooit echt heel erg bevangen geweest, met ondergeschoven achterhand enzo. 't is wel een projekt....
[/quote]

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:33

nienke07 schreef:
(ook voor Niet-Pmarena's erg handig )

Hihi

Van deze site heb ik ook een paar handigheidjes opgepikt. Zoals hoe je kunt bepalen of je ongeveer goed zit met de hielen door het hoekje van de hielen schoon te hebben met de witte lijn zichtbaar.

Ook het aanbrengen van de mustangroll van bovenaf vind ik een hele goeie.

Foto's van mustang rolls zijn ook super:
Afbeelding
Op deze zie je heel duidelijk dat ze ook "met de hoef mee" hebben gevijld. Hoe leg ik dat uit? Dat de halen van de vijl dus horizontaal staan en niet verticaal.

Ook een hele mooie vette roll:
Afbeelding

Met dank aan ironfreehoof.com !!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:36

jackie schreef:
ze is nooit echt heel erg bevangen geweest, met ondergeschoven achterhand enzo. 't is wel een projekt....

Lee ook niet, maar toch zat er een flinke bobbel met enorme kneuzingen onder haar zool waar het hoefbeen zit. Ik vraag me af of die ondergeschoven achterhand niet meer iets is van een accuut bevangen paard. Ik heb ze tot nog toe alleen zo gezien doordat ze iets verkeerds (gemaaid gras in mijn geval) hadden gegeten. Van de ene dag op de andere stonden ze dan zo te "hangen".

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:50

zo'n bobbel (tgv gekanteld hoefbeen) ontstaat ook bijvoorbeeld wanneer de witte lijn door beslaan verzwakt is en de ijzers op gegeven moment onder vandaan gehaalt worden. of als de hielen veel te hoog zijn en het beslag er te lang onder zit.

een gekanteld hoefbeen is niet altijd gevolg van akute hoefbevangenheid en hoefbevangenheid heeft niet altijd een gekanteld hoefbeen als gevolg.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:00

jackie schreef:
zo'n bobbel (tgv gekanteld hoefbeen) ontstaat ook bijvoorbeeld wanneer de witte lijn door beslaan verzwakt is en de ijzers op gegeven moment onder vandaan gehaalt worden. of als de hielen veel te hoog zijn en het beslag er te lang onder zit.

All of the above

En zo belanden we weer bij de definitie van hoefbevangenheid . In het Engels hebben ze dat toch beter voor mekaar.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:07

Mac schreef:
jackie schreef:

All of the above

En zo belanden we weer bij de definitie van hoefbevangenheid . In het Engels hebben ze dat toch beter voor mekaar.

daar hebben ze nog wel meer beter voor elkaar.....

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:22

Dank voor jullie medeleven .

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:31

opala schreef:
Dank voor jullie medeleven .

Eigenlijk zou je een logboek moeten bijhouden, zodat je op een geg. bep. conclusies kunt trekken aan de hand van je acties. Ik heb dat al meerdere malen geprobeerd, maar houd het nooit bij ...

Ik heb een vraag
Nu het bekend is dat fructaan een grote veroorzaker is van hoefbevangenheid, hoe zit het dan met het voeren van kuil vs hooi? Wat zit er precies in kuil (ik heb het dan over voordroogpaardenkuil, geen koeienkuil) dat in hooi niet ziet of andersom? Meer actief fructaan? Maar waarom dan?