De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:21

pmarena schreef:
wat is nu het beste boekje als handleiding om zelf de hoeven van je eigen paard bij te houden , denken jullie ? Niet teveel ingewikkeld ge-bla-bla , maar lekker nuttig praktijk-gericht ?

Making Natural Hoof Care Work For You van Pete Ramey
Afbeelding

Kort en bondig, lijkt mij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:22

Okee.

En waarom kies je voor zijn methode en niet 1 van de andere ?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:23

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:24

Vwb hoe ver je de hoefwand terug kunt brengen: in principe (!!) tot net iets boven de witte lijn. "Net iets" is een paar mm. De voet moet een mooi doorlopend kommetje zijn vanuit het diepste deel van de voet net voor de punt van de straal tot aan de hoefwand.
Vwb het terugbrengen van de hielen: dat ligt aan de kwaliteit van de straal en het daaronder gelegen weefsel.

Makkelijker gezegd dan gedaan hoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:26

pmarena schreef:
En waarom kies je voor zijn methode en niet 1 van de andere ?

Ik noemde Ramey's boek omdat dat het duidelijkst/eenvoudigst is en het meest praktisch.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:53

Aha. En hij doet die witte lijn methode he.

Wat is nou eigenlijk het verschil met Strasser dan ?
Ja ik ben een leek hoor , excuseer

Tot net iets boven de witte lijn snap ik niet. Witte lijn snap ik , alleen de positie "boven" ontgaat me even als ik denk aan het inkorten van de wat te lang gegroeide hoef.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:57

pmarena schreef:
Aha. En hij doet die witte lijn methode he.

Ja.

pmarena schreef:
Wat is nou eigenlijk het verschil met Strasser dan ?

Ik heb niet echt ervaring met Strasser, maar wat ik er van begrijp is die veel radicaler van aanpak. De hele hoef wordt meteen in de juiste proporties gebracht en vanuit daar moet het paard naar de ideale voet toe. De witte lijn methode gaat uit van het feit dat je het herstel promoot en dat het paard zelf de rest moet doen.

pmarena schreef:
Tot net iets boven de witte lijn snap ik niet. Witte lijn snap ik , alleen de positie "boven" ontgaat me even als ik denk aan het inkorten van de wat te lang gegroeide hoef.

De hoefwand moet een paar mm langer zijn dan de rest van de voet. Hij moet dus een paar mm uisteken boven de witte lijn. Uiteraard daar dan weer een mustang roll in vijlen. Op http://www.barefoothorse.com staan goede foto's om te kunnen zien wat de bedoeling is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:30

jackie schreef:
je zit in een moeilijke situatie omdat je met de eigenaar van het paard te maken hebt die zijn oren laat hangen naar smid en DA.
dat de voorhoeven ongelijk zijn komt bij heel veel paarden voor. dat is geen reden om ze op ijzers te zetten.
de traditionele smid zal proberen de plattere voet zonodig met een wig of met een ijzer met dikkere takken aan te passen aan de steilere voet.
gevolg is nog meer ondergeschoven hielen en een rommelige witte lijn in de kwartieren (zelf meegemaakt bij mijn arabier, die had hetzelfde probleem)
bovendien kapt de hoefsmid met een kapmes aan het toongedeelte vaak een stukje zool mee terwijl een NBer dat niet zal doen.
traditioneel probeerd een smid de hoefas te handhaven door de toon korter te kappen en de hiel (te) lang te laten.
NBers korten de hoefwand in tot zoolhoogte en ronden deze af. steunsels worden ook ingekort tot op zoolhoogte. van de straal word meestal afgebleven.
traditionele smeden laten de steunsels vaak overgroeien maar doen hun uiterste best om een mooi driehoekje te snijden van de straal.
meer details kun je lezen op www.hoefnatuurlijk.nl

Ja,ik zit in een moeilijke situatie maar we hebben afgesproken dat we eens een NB gaan 'opsporen' en hem om raad vragen,ongelijke voorhoeven is bij mij ook geen geldig excuus om hem op ijzers te laten....
Misschien dat iemand een NB weet in die buurt?

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:51

Mac schreef:
Making Natural Hoof Care Work For You van Pete Ramey

In september schijnt er een vertaling op de markt te komen, wanneer ik afga op informatie van http://www.paardenservice.nl

Maar of dit boek dan door iedereen af te nemen is, dat is nog de vraag

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 00:37

Mac schreef:
Ik heb niet echt ervaring met Strasser, maar wat ik er van begrijp is die veel radicaler van aanpak. De hele hoef wordt meteen in de juiste proporties gebracht en vanuit daar moet het paard naar de ideale voet toe. De witte lijn methode gaat uit van het feit dat je het herstel promoot en dat het paard zelf de rest moet doen.

Das een hardnekkig gerucht...mijn paard en veel van de paarden van vrienden worden gestrasserd. Bij Sjobrend wordt zijn scheve hoef heel langzaam en mssn zelfs wel niet helemaal gecorrigeerd als blijkt dat dit de natuurlijke stand van de hoef is. Een ander paard van ene kennis wat na 10 jaar ofzo van de ijzers af is wordt ook geleidelijk gecorrigeerd. Strasser is alleen van mening dat goede doorbloeding het begin is voor herstel en snijdt daarom dus wel in de zool in tegestelling tot witte lijn bekappers.

Ik zag vandaag pas de foto's van Rena haar hoeven. Dat is wel even werk denk ik.. De hoeven zijn gecontroheerd. De stralen worden achter samengeknepen omdat de hielen te lang zijn. Omdat de hielen te lang zijn raakt de straal waarschijnlijk de grond niet waardoor er geen optimale pompfunctie van de hoef is en de hoef dus ook niet gestimuleerd wordt om uit te zetten. Ook de steunsels zijn veel te lang. Je kunt ze gelijk maken aan de zool maar voor een samengeknepen hoef is het zelf misschien verstandiger om de steunsels iets verder dan de zool weg te snijden.

Bekap je haar zelf?

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 04:57

Hallo allemaal,
Ik heb helaas pas mijn laatste nacht van mijn dienst dit topic ontdekt, dus heb ik niet alles kunnen lezen (de eerste 20 en de laatste 20 pagina's wel ). Ik heb al heel veel info ontdekt en ben nu nog meer aan het twijfelen geslagen... wel of niet natuurlijk bekappen...

Ik zal eerst het verhaal van mijn situatie uitleggen, dan weten jullie om wie en vooral waarom het gaat. Mijn eerste haflinger Son, is meerdere malen hoefbevangen geweest. Zij is door mijn traditioneel ingestelde smid bekapt naast de behandeling van de VA en wonder boven wonder heeft Son er nooit iets aan over gehouden. Son werd ernstig ziek en in mei dit jaar heb ik haar laten inslapen. Achteraf waren de bevangenheden een uiting van iets dat niet klopte in haar lichaam...

Door dit hele gebeuren ben ik bij mijn nieuwe haf Kate erg gespitst op haar hoeven. Kate is nu 3 jaar en ongeveer 7 maanden oud. Toen zij bij mijn thuis kwam stond ze afschuwelijk op haar hoeven. Voor een enorme scheur (verticaal) vanaf een cm onder de kroonrand tot een cm boven de grond (beide voorhoeven). Verder waren haar "tenen" erg lang en had ze veel brokkels. Ook had ze veel ribbels op haar hoeven, waarschijnlijk het gevolg van wisselende voedingsomstandigheden (dat vermoed ik na het verhaal van haar vorige eigenaar, Kate en haar kudde leefden letterlijk van wat de natuur hen bood, dus veel in de zomer en weing in de winter).

Kate komt uit een natuurgebied (eilandspolder, Noord-Holland) en was totdat ze bij mij kwam (oktober 2004) niet in handen geweest. Dus ook nooit bekapt oid. In december kon ze eindelijk haar voorvoeten opgeven en kon mijn smid haar voorhoeven bekappen, achter lukte pas twee maanden later. De toestand van haar hoeven viel mijn smid mee.

Nu wordt ze regelmatig bekapt, de scheuren voor zijn er bijna uitgegroeid en bovendien bleken ze alleen in de buitenste laag van de hoefwand te zitten. Eigenlijk gaat het dus goed, maar... ik wil haar eigenlijk zelf bekappen/bijhouden. Voornamelijk omdat ze toch snel scheurtjes in haar hoeven heeft en haar stralen erg vellerig zijn (met alle gevolgen van dien).

Wat raden jullie aan? Het leer het zelf pakket plus cursus van hoef natuurlijk of dat boek van Pete Ramsey?

Oeps, ik lees net dat het een heel verhaal is geworden... mijn excuses .
Ik zal morgen, als ik uitgeslapen ben, foto's maken ter beoordeling. Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden . Ik moet er wel bij zeggen dat ze eind jumi voor het laatst is bekapt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:11

Jammer dat de voeten van je paard niet beter onderhouden zijn geweest, maar dat is altijd nog beter dan verkeerd bekappen of beslaan . De natuur regelt veel. Het nadeel aan Nederland is dat het te nat is en daardoor de bodem zacht waardoor een paard zijn hoeven niet zo snel slijt en daardoor makkelijk een lange hoefwand kan groeien die anders allang afgebroken zou zijn geweest.

Misschien kun je langzaam beginnen zelf wat te bekappen? In eerste instantie eerst het onderhoud doen tussen bekapbeurten in en dan langzaamaan alles zelf gaan doen? Als je een smid/bekapper hebt die hier open voor staat moet dat geen probleem zijn. Beter is het om een natuurlijk bekapper te zoeken die je hierin wil begeleiden.

Ik ben zelf begonnen met een cursus bij Paard Natuurlijk. Ik heb daar ont-zet-tend veel geleerd!! Misschien is dat mijn eigen perfectionistische inslag, maar ik voelde me er daarna niet klaar voor om de hoeven van mijn paarden zelf te doen. Maar ik weet dat anderen dat wel doen en met succes. Ik ben zelf in het diepe gegooid doordat mijn nat. bekapper niet meer in mijn regio kwam. Ik heb toen ook zijn cursus gedaan (methode AANHCP). Met hulp van jackie hier op bokt ben ik de paarden echt zelf gaan doen. Deze zomer een cursus bij Pete Ramey gedaan en nu begin ik langzaam van mezelf te zeggen dat ik er zicht op begin te krijgen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:05

memory schreef:
Mac schreef:

Das een hardnekkig gerucht..
.mijn paard en veel van de paarden van vrienden worden gestrasserd. Bij Sjobrend wordt zijn scheve hoef heel langzaam en mssn zelfs wel niet helemaal gecorrigeerd als blijkt dat dit de natuurlijke stand van de hoef is. Een ander paard van ene kennis wat na 10 jaar ofzo van de ijzers af is wordt ook geleidelijk gecorrigeerd. Strasser is alleen van mening dat goede doorbloeding het begin is voor herstel en snijdt daarom dus wel in de zool in tegestelling tot witte lijn bekappers.

Ik zag vandaag pas de foto's van Rena haar hoeven. Dat is wel even werk denk ik.. De hoeven zijn gecontroheerd. De stralen worden achter samengeknepen omdat de hielen te lang zijn. Omdat de hielen te lang zijn raakt de straal waarschijnlijk de grond niet waardoor er geen optimale pompfunctie van de hoef is en de hoef dus ook niet gestimuleerd wordt om uit te zetten. Ook de steunsels zijn veel te lang. Je kunt ze gelijk maken aan de zool maar voor een samengeknepen hoef is het zelf misschien verstandiger om de steunsels iets verder dan de zool weg te snijden.

Bekap je haar zelf?

ik ben begonnen met mijn traditionele hoefsmid zover te krijgen de wild horse trim (geef het beestje maar een naam) toe te passen. haar engels is helaas allerbelabbertst en het lukte niet echt hoewel ze haar best deed.

toen liet ik twee keer mijn paarden bekappen door een GECERTIFICEERDE Strasser bekapster en ik kan je verzekeren dat het heel wat ingrijpender was dan wat de daaropvolgende bekapper doet (Wout Overbeeke, die volgens de method van Jaime Jackson en Pete Ramey werkt).

de Strasser bekapster heeft de hoeven van Briolette bij de hielen in ene keer om zeker twee cm ingekort en daarvoor stevig in de zool gesneden c. q. met de tang geknipt. verder zijn de steunsels flink ingekort en ook daarbij ging een hele hap zool mee. ook voor de scoop werd er stevig in de zool gesneden. dito bij mijn andere paarden. Jackie hield er een paar hoefzweren aan over waar ik nu nog nachtmerries van heb en geen van mijn paarden kon meer fatsoenlijk over het verharde erf lopen wat ze daarvoor wel allemaal deden. en dit waren geen paarden die net van de ijzers af gingen. eros en briolette liepen al minstens 4 jaar zonder ijzers met traditionele bekapping maar dan wel om de 4 weken.
Jackie en Moon waren nog nooit beslagen.

De eendeplatvoet boven op het rijtje van drie is onder meer het gevolg van de strasser bekapping.

ik heb me bovendien verdiept in het gehele strasser leesmateriaal wat er te kopen valt op verschillende site's. strasser heeft hele goede ideen maar gaat inderdaad zeer radikaal te werk. het zal best werken op den duur en onder de juiste omstandigheden maar bij mij zag ik het goed fout gaan.

GEEF MIJ RAMEY MAAR
Laatst bijgewerkt door jackie op 08-08-05 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:06

Persoonlijk zou ik niet alleen aan de hand van beschrijvingen uit een boek gaan bekappen. Een cursus volgen is toch de basis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:18

memory schreef:
Mac schreef:

Das een hardnekkig gerucht...mijn paard en veel van de paarden van vrienden worden gestrasserd. Bij Sjobrend wordt zijn scheve hoef heel langzaam en mssn zelfs wel niet helemaal gecorrigeerd als blijkt dat dit de natuurlijke stand van de hoef is. Een ander paard van ene kennis wat na 10 jaar ofzo van de ijzers af is wordt ook geleidelijk gecorrigeerd. Strasser is alleen van mening dat goede doorbloeding het begin is voor herstel en snijdt daarom dus wel in de zool in tegestelling tot witte lijn bekappers.

Bekap je haar zelf?

Nee Hans Arendse doet het sinds kort.
Daarvoor gewoon de normale smid , en dan zelf bijhouden qua de hoef mooi rond houden , ze slijt wat scheef af. Zelf snijden doe ik niet , nouja die steunsels dan als ze weer zo lang worden dat ze bijna de grond gaan raken. Dat doen ze nu absoluut niet overigens.

Het valt mij ook op dat haar "hielen" zo lang zijn. Je ziet ook dat die nu wat naar buiten gedrukt worden , de hoef gaat daar wat bulken. Heb ik niet eerder gezien bij d'r , pas geleden waren d'r hoeven juist best kort en raakte de straal wel de grond. Het lijkt erop dat haar hoeven behoorlijk snel groeien op het moment. Komt natuurlijk ook omdat ze nauwelijks op de weg komt vanwege die kreupelheid , alleen de hele dag in de wei rondbanjeren zal niet veel slijtage geven.

Hans komt vanavond weer langs , eens kijken hoe hij zoiets aan wil pakken en waarom. Echt apart die lange hielen...ze heeft ook hele diepe zijdelingse straalgroeven ineens , ook voorheen niet gezien.

Ze is 3-4 weken geleden voor het laatst bekapt , toen zagen ze er echt mooi uit vond ik. Ik heb tussendoor nog een keer rond gevijld. Het lijkt echt of ze heel snel groeien.

Misschien begint m'n Ultimate Balancer voer in te kicken , zit ook allerlei hoef-spul in zoals Biotine

Oh trouwens 2 jaar geleden is ze bekapt volgens Strasser (Lynn Apple) .

Ze was toen een jaar ijzer-loos. Eerste keer ging prima , 2e keer werd ze enorm kreupel en gevoelig...maar een paar dagen voor de tweede keer had ze al een gevoelig rechtsachterbeentje (vaker op rust zetten) en toen na dat bekappen had ze ECHT goed pijn erin..steeds verkrampt omhoog trekken...voorzichtig weer neerzetten eerst op de teen en dan langzaamaan plat , weer 5 stappen , verkrampt omhoog trekken van pijn...enz. Dus dan ga je niet rijden ofzo... bleef gevoelig lopen , erg lanzaam en terughoudend , op eieren , niet willen draven....dus ja die ga je ook niet meenemen voor een gezellig rondje.

Ik denk dat het toen over is gegaan in een beginnende hoefbevangenheid , dat constateerde de paardenarts een paar weken later toen ik het zat was dat ze nog steeds niet goed liep. Ze reageerde niet op visiteertang , maar hij voelde het vooral aan haar kootholtes dat er een soortemet "ontsteking" moest zitten.... kwam ook nog een oud hoefzweertje tegen maar die was zo klein dat hij zich niet kon voorstellen dat dat het probleem was. Quadrisol erin : beestje tetterde een kwartier later voor het eerst sinds tijden weer vrolijk over de wei heen , en werd weer (te) vlotte vrolijke Rena.
Moesten wel ijzers met zooltjes onder toen , daar kwam ik niet onder uit. Liep heel fijn weer moet ik zeggen , ik had eigenlijk niet zo eigenwijs moeten zijn en haar gewoon op ijzers moeten laten.... maarja na een maand of 3 (zag er nog steeds heel netjes uit , ijzers werden een beetje dun maar hoef stond er nog mooi op) wilde ik toch wel weer verder gaan zonder ijzers , omdat dat op de lange termijn natuurlijk beter moet zijn. Dus weer eraf en weer op blote voeten / hoefschoenen als ze erg kort werden.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-08-05 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:18

opala schreef:
Persoonlijk zou ik niet alleen aan de hand van beschrijvingen uit een boek gaan bekappen. Een cursus volgen is toch de basis.

dat ligt helemaal aan jezelf. voordat ik de cursus bij paardnatuurlijk heb gedaan had ik een enorme berg literatuur verslonden, mijn traditionele smid in de stress geholpen, eerst zelf aan de hoeven van mijn paarden gevijld, later voorzichtig mesjes gehanteerd, de strasser mevrouw over de vloer gehad en er niet vrolijk van geworden, geswitched naar Wout, die het beter naar mijn zin deed. toen deed ik de cursus bij PN en constateerde dat ik daar helemaal niks nieuws meer te horen kreeg en de dooie poot bleek ook niet echt een uitdaging want die had ik zonder aanwijzingen tot tevredenheid bekapt.

vervolgens deed ik nog een keer de cursus bij Wout en ben een aantal weken geleden samen met Mac naar de cursus van Pete Ramey geweest.

als je je gezond verstand laat werken en in begin alleen de vijl hanteerd nadat je jezelf geinformeerd hebt kan je weinig kwaad. het boek van Ramey vind ik zeer helder geschreven en ik ben het absoluut eens met zijn methode.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:30

Ik zei ook persoonlijk .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:38

no offence intended........

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:41

@pmarena: lynn apple bekapt niet volgens strasser. hij doet van alles wat en voral zijn eigen manier. hij heeft in ieder geval niet de strasser opleiding gedaan.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:27

jackie schreef:
no offence intended........

I know

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:46

Ik wil me nog wel in het hoe en waarom van Strasser gaan verdiepen (ben een studiebol ), maar vanuit de praktijk hoor ik dus heel vaak over hoefzweren en overgevoeligheid (precies wat pmarena en jackie beschrijven) na het Strasseren. Dat nodigt mij niet echt uit om het op mijn paarden uit te gaan proberen. Ik houd het dus maar bij methode AANHCP. Mijn paarden zijn daarmee echt supergoed vooruit gegaan. Het is mijn eigen fout geweest dat Lee een terugval heeft gehad (te kort bekapt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:52

jackie schreef:
@pmarena: lynn apple bekapt niet volgens strasser. hij doet van alles wat en voral zijn eigen manier. hij heeft in ieder geval niet de strasser opleiding gedaan.

2 jaar geleden zei hij dat hij volgens Strasser bekapte , dat is alles wat ik weet.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:20

Mac schreef:
Het is mijn eigen fout geweest dat Lee een terugval heeft gehad (te kort bekapt).

Van fouten en ervaring leer je weer.

Deze dagen dat de hoeven zo makkelijk te bewerken zijn door al het hemelwater, zag ik gisteren aan haar gang dat ik de steunsels misschien toch wat te kort heb weggevijld .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:23

Wat zie je dan in dat geval ?

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:45

Dat ze zich zo nu en dan verstapt, zo van ieks doet zeer, dus gevoelig is, waar ze normaal zo overheen gaat. Kennelijk heb ik gevoelige plaatsen blootgelegd.