De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:50

@Isapaardje:
ja de hoeven zijn van mijn merrie Briolette. ze loopt er goed op in de wei en in de bak. wil alleen niet over steentjes.

ik blijf express van die eeltrand af. ze had hem namelijk ook een keer op straat weggesleten. komt toch weer terug.

ik denk da Isabella pijn in d'r voeten heeft en daarom niet blijft staan om te vijlen. probeer eens wat zachts onder de andere hoef te leggen als je met een voerhoef bezig bent. bij Briolette scheelt het .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:56

opala schreef:
Komt het door het vijlen dat de hoefwand niet geheel glad is van de voorkant? Zal het wel weer niet goed zien, maar het lijkt of de zooleeltrand boven de hoefwand uitsteekt. De hoefwanden bij de kwartieren zijn aanmerkelijk dunner dan bij de teen en daar lijkt de witte lijn ook wijd. Ze lijkt gallen rondom het kogelgewricht te hebben. Eén hoefhelft lijkt verhoudingsgewijs veel kleiner/groter. Dat is mijn commentaar

ze heeft een verzameling ringen in haar hoeven en de voorkant is inderdaad niet erg netjes gevijld. ze tilt haar voorvoeten niet graag lang op en ik maak het dan maar niet zo netjes af.

de rest vertekend op de foto's. haar hoefwand is juist rondom even dik alleen vijl ik hem terug tot bijna in de witte lijn vanwege de flares. de gallen heb je ook goed gezien maar die had ze al 10 jaar geleden. ze komen en gaan.

dat een hoefhelft groter lijkt komt door de hoek waarin de foto is genomen. heb nog wel een paar oudere foto's waar ziet dat het wel meevalt.

dit zijn overigens de foto's van voor het bekappen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:20

hier zijn drie foto's van Briolette's linker voorvoet.
de eerste is van Januari, de tweede een paar weken later en de laatste van gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

die is een foto van de zoolkant van linksvoor van ergens in Maart, alleen om te laten zien dat haar hoef niet echt onsymmetrisch is.

Afbeelding

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:16

Duidelijke verbetering . En idd vertekenen de foto's.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:28

dank je, hoewel ik vind dat het nog veel beter kan. je ziet wel dat de hoef nu rechter naar beneden gaat groeien. op de laatste foto zij je net onder de kroonrand weer een nieuwe groei. en ik vind dat de hielen duidelijk minder ondergeschoven zijn.

die "eendenplatvoet" van de bovenste foto is nog een laatste rest van de strassertijd.

ik vijl haar toonwand voral helemaal tot in de witte lijn zodat daar geen nieuwe flare meer kan ontstaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:31

Jackie,
zijn dat bevangenheidsringen?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:33

ja.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:40

Dat bovenstukje van de hoefbok ziet er comfi uit. Helemaal met leer overtrokken . Voor de verwende paardenvoet.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:49

met dank aan mijn vader. idee gepikt van de hoof jack

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:49

Die hoefbok is idd klasse

Ik krijg bij Missy ook die ondergeschoven verzenen er niet uit. Die heeft nog minder hoefwand als Briolette.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:26

Briolette heeft misschien overal last van maar ze heeft wel een dikke hoefwand. op de zoolfoto boven is de waterlijn te zien. het gepigmenteerde gedeelte is in de mustang roll verdwenen. tegen de tijd dat ik die hoeven goed heb (als....) kan ze pas plezier aan haar hoefwand beleven. voorlopig hebben we nog heel wat flare om eruit te werken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 00:56

Zowwwheeewww , wat een aso bok!!!!!
goed man!

Mijn onderplaat is onlangs vervangen, de bok was doormidden gebroken! Maar dus snel veranderd... Nu ligt ie stabieler...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:39

't is wat met onze knollies
hoe lang is het geleden dat ze bevangen is geraakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:14

Missy ondertussen 7 jaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:27

jackie schreef:
@Isapaardje:
ik denk da Isabella pijn in d'r voeten heeft en daarom niet blijft staan om te vijlen. probeer eens wat zachts onder de andere hoef te leggen als je met een voerhoef bezig bent. bij Briolette scheelt het .

Nee geen pijn, althans dat vermoed ik niet. Ze stond op het natte zand vandaar dat ik het zo vervelend vond dat ze steeds een hoef neer zette, want dan moest ik weer die hele hoef schoonmaken wilde ik geen botte vijl krijgen.
Ik vermoed dat ze me echt in de maling nam deze keer. Ze loopt nu weer prima overigens. Natte hoeven zijn zachte hoeven bij haar en altijd wel een beetje gevoeliger dan droge harde hoeven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:56

Bij Briolette kun je heel duidelijk zien dat het net lijkt of het onderste deel van de hoef er helemaal niet bijhoort; de voet bestaat duidelijk uit twee delen.

Op de eerste foto lijkt het net of de hele hoef niet bij het paard hoort ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 14:16

Snozzie schreef:
Antheman schreef:
Bij het Grote Bos, ijslander wei

Ken Leersum verder niet zo goed, behalve De Boterbloem ,vast overnachtingsadresje voor de trektochten...
Waar stond je dan in 3 bergen??Daar ben ik opgegroeid....

Oh, de ijslanderwei, leuk stekje!
In Driebergen stond ik bij stal Huisman, erg gezellig.

ohja, Huisman ken ik wel! Dat was, zeg maar, de eerste pensionstal!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 14:22

Jackie!

Best veel werk nog!
Ik had niet gedacht dat haar hoeven er zo uit zouden zien.. Zoveel ringen, dat duurt nog wel een poos voordat de hele hoef is hersteld.

Wat ik dan wel frappant vind, is dat de witte lijn heel mooi dun is!

Betekent in ieder geval dat er geen kanteling is geweest....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:41

Zo,nadat smurf me heeft doorverwezen kom ik ook eens een kijkje nemen
vzpaard staat sinds donderdag zonder ijzers achter,heb er lang voor moeten zwoegen en klagen dat het alleen maar slecht is!! maar ze zijn eraf Enkel voor niet,want ahja de smid zei dat rechtervoor 'platter' is dan linkervoor,onzin maarja de eigenaar gelooft het!!
Wat ik me nou afvroeg is wat een NB doet?En wat het verschil is tussen een smid en een NB?

Weet er trouwens iemand een NB regio vlaams brabant?

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:09

Eerlijk gezegd denk ik dat je beter bij de traditionele hoefsmid kunt blijven, want voor houdt het paard ijzers. Wil je toch een natuurlijk bekapper, kijk dan op de 1e pagina van dit topic.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:43

Kinke schreef:
't is wat met onze knollies
hoe lang is het geleden dat ze bevangen is geraakt?

8 jaar geleden toen ze bij de hengst stond, in Duitsland.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:45

Mac schreef:
Bij Briolette kun je heel duidelijk zien dat het net lijkt of het onderste deel van de hoef er helemaal niet bijhoort; de voet bestaat duidelijk uit twee delen.

Op de eerste foto lijkt het net of de hele hoef niet bij het paard hoort ...

dat klopt, ik had die foto al lang niet meer bekeken en voral in de vergroting valt het erg op.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:49

Antheman schreef:
:oo Jackie!

Best veel werk nog!
Ik had niet gedacht dat haar hoeven er zo uit zouden zien.. Zoveel ringen, dat duurt nog wel een poos voordat de hele hoef is hersteld.

Wat ik dan wel frappant vind, is dat de witte lijn heel mooi dun is!

Betekent in ieder geval dat er geen kanteling is geweest....

haar witte lijn is aan de voorkant wel breed (geweest). het gaat nu beter. ik zou weleens willen zien hoe het er van binnen uit ziet. maar dan zou ik foto's moeten laten maken. heb ik overigens al overwogen maar dan krijg ik weer dat gezeik van speciaal beslag te horen. en het is toch alleen voor de info. dus laat maar. ik vijl vrolijk verder.

ben van plan om in regelmatige afstanden foto's te maken. dan kan ik nog beter vergelijken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:03

Blue_Star schreef:
Zo,nadat smurf me heeft doorverwezen kom ik ook eens een kijkje nemen
vzpaard staat sinds donderdag zonder ijzers achter,heb er lang voor moeten zwoegen en klagen dat het alleen maar slecht is!! maar ze zijn eraf Enkel voor niet,want ahja de smid zei dat rechtervoor 'platter' is dan linkervoor,onzin maarja de eigenaar gelooft het!!
Wat ik me nou afvroeg is wat een NB doet?En wat het verschil is tussen een smid en een NB?

Weet er trouwens iemand een NB regio vlaams brabant?

je zit in een moeilijke situatie omdat je met de eigenaar van het paard te maken hebt die zijn oren laat hangen naar smid en DA.

dat de voorhoeven ongelijk zijn komt bij heel veel paarden voor. dat is geen reden om ze op ijzers te zetten.

de traditionele smid zal proberen de plattere voet zonodig met een wig of met een ijzer met dikkere takken aan te passen aan de steilere voet.
gevolg is nog meer ondergeschoven hielen en een rommelige witte lijn in de kwartieren (zelf meegemaakt bij mijn arabier, die had hetzelfde probleem)
bovendien kapt de hoefsmid met een kapmes aan het toongedeelte vaak een stukje zool mee terwijl een NBer dat niet zal doen.
traditioneel probeerd een smid de hoefas te handhaven door de toon korter te kappen en de hiel (te) lang te laten.

NBers korten de hoefwand in tot zoolhoogte en ronden deze af. steunsels worden ook ingekort tot op zoolhoogte. van de straal word meestal afgebleven.

traditionele smeden laten de steunsels vaak overgroeien maar doen hun uiterste best om een mooi driehoekje te snijden van de straal.

meer details kun je lezen op www.hoefnatuurlijk.nl

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:18

Zeg als ik nou kijk naar Rena haar hoeven he.

Dan valt me op dat de hoefwand aan de achterkant vrij lang is , van de hoefballen uit dat eerste stuk naar voren. Is best hoog als je zo de onderkant van de voet bekijkt. Straal raakt de grond dan ook niet. In principe zou dat dan dus korter moeten , begrijp ik.

Maar je kunt dat toch niet ongestraft doen , verander je toch de hele hoefstand in 1 keer lijkt me ?

Maar in welke snelheid doe je zoiets dan ?

Ook snap ik er geen fluit van hoe je nu weet tot hoe ver je kunt knippen / vijlen. Ik zie het altijd wel als de "teen" te lang is en er een stukje af moet , maar jeetje zeg hoe weet je nu hoe diep je kunt gaan om een hoef in te korten ?

Niet dat ik op het moment echt aan een boek toe kom , maar wat is nu het beste boekje als handleiding om zelf de hoeven van je eigen paard bij te houden , denken jullie ? Niet teveel ingewikkeld ge-bla-bla , maar lekker nuttig praktijk-gericht ?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-08-05 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt