Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:28

Als ik niet aan mijn pony's zou denken, had ik ze allang allemaal op stal gezet. Scheelt enorm veel gesjouw met water, hooi, stro en stront. Dus daar hoef ik het niet om te doen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:36

_Emm_ schreef:
krijgen ze binnen ook geen biks?

Nee. Alleen hooi.
As ze net in het land staan komen ze trouwens niet hoor.
Volgensmij vinden ze het wel lekker om weer droog op stal te staan altijd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:07

Die van mij vinden het ook fijn om binnen te komen.
Als het slecht weer is staan ze om een uur of 2 al te kijken of ze me zien en komen aan gesneld. (wat niet betekend dat ze dan ook meteen naar binnen mogen)
Vandaag was het bijna 5 uur en kwamen ze erg rustig aan gewandeld, want het was lekker weer buiten.

Maar ik moet smorgens geen half uur later komen, of ik krijg een oorverdovend gehinnik ipv het gemormel van anders.
En gaan ze direct staan schrapen enz.
want dan moet en wil het direct naar buiten Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:20

Die van mij staat ook altijd in de stal, dus kan ik er alleen maar uit afleiden dat hij het fijn vind Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:19

tita schreef:
Een weidepaard heeft minder verzorging nodig dan een stalpaard en als je op een weide staat zonder schuilstal en het regende de gehele week (of je werkt en s'avonds is het donker) dan doe je minder met je paard.
Je zou wel gek zijn om in het weiland te gaan rijden als het regent of heel de week geregend heeft je beschadigd het land en je paard kan sneller uitgleiden.
Er zijn mensen zat die een paard 24/7 in de wei hebben staan en dan oa voor hun eigen gemakzucht ( ik wijs nu niemand aan hoor)

Stalpaard heeft ook contact met soortgenoten hoor en ik zie de mijne echt niet rennen in de wei.
Tja ik hoef niet eens uit te mesten en iid tita is soms ook snel klaar Haha!

Ja hoor, ik heb mijn pony uit pure gemakzucht op het land staan. Clown Gaaaap

(Moet vaak 1 km lopen om de kudde te vinden, ook 's winters in het stikkedonker. En rijden in het weiland doe ik al helemaal niet (ook niet als 'ie ingereden is) en ik ga voor mijn lol door weer en wind elke dag, soms 2x per dag naar hem toe. Minder verzorging? Nee, ik hoef geen stal uit te mesten (jij trouwens ook niet blijkbaar) en ruwvoer krijgt 'ie 2x per dag aangevuld, maar zijn 1/2 kg brokken met wortel krijgt 'ie elke dag, weer of geen weer, regen of sneeuw of storm, of 'ie nou helemaal achteraan staat of niet, wel van mij).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:29

tita schreef:
Vind dat nogal een kortzichtige gedachte van je.

Contact heeft elke paard die op een pensionstal staat ze kunnen communiceren ze kunnen horen en door de tralies heen kunnen ze elkaar zien en besnuffelen. (toevallig staat de mijne naast een merrie waar ie het helemaal niet mee kan vinden dus er wordt niet gesnuffeld)

Dagelijks buitenkomen dus 10 min in een paddock is voldoende of 1 min van de stal lopend naar de binnenbak das ook voldoende.
Er zijn zat paarden die alleen daglicht zien van de stal naar de bak en jij beweert dat al die paarden het dus slecht hebben in de winter.
Dus zoals ik al zei jij hebt maar een menig en alleen die mening is goed.

Ik durf te wedden dat een mening stalpaard meer aandacht krijgt van een baas als een paard dat 24/7 in de wei staat.
Want als het in de winter een volle week regend en de wei blub is en paard heeft geen regendeken op dan ben je verdomd snel klaar bij je paard want je kan een bal doen.
Stalpaard heeft meer verzorging nodig dan een weidepaard ik ga nu toch ook niet zeggen dat ie beesten zielig zijn omdat de eigenaren niet elke dag iets doen en trainen

En nogmaals, omdat je het steeds zo graag van me wilt horen: JA, ik vind dat SOMMIGE paarden het slecht hebben. Of jij dat nou 'kortzichtig' vindt of niet, kan mij weinig schelen. Het contact wat die stalpaarden bij jou hebben door de tralies haalt het bij lange na niet bij wat ik bedoel met contact tussen paarden onderling. En dagelijks buiten komen door van de stal naar de bak te lopen of 10 minuutjes in de paddock staan, goh, dat is me een frisse neus halen, zeg. Hou toch even op, zeg. JAAAA! Dat soort paarden vind ik er dan behoorlijk triest bijstaan. Zo ontzettend onnatuurlijk!!!

Jij hebt het maar over menselijke aandacht, maar het gaat me om de aandacht van paarden onder elkaar onderling. Wij, mensen, zullen nooit de rol van andere paarden over kunnen nemen. Snap je dat eigenlijk wel? Verdiep je eens in het wezen paard. Probeer het eens, als je durft. Hou eens op om alleen maar als mens te denken, maar denk eens wat verder dan je neus lang is.

En hoe durf jij te zeggen dat menig stalpaard meer aandacht krijgt, terwijl je zelf niet eens elke dag je paard eruit laat??? Waar heb je het over???? Kijk eerst eens goed naar jezelf, zou ik zo zeggen. Beetje behoorlijk hypocriet, zeg..... Boos!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 04:42

Vjellko schreef:
dat vind ik dan zo flauw.. zo van maar goed als jij een binnenbak en kantine wilt tja..

nee die hoef ik allebei niet hoor. en zat anderen ook niet.

Ondanks dat sommige mensen menen dat ik in het groene hart woon DUS dat er meer weidegang zou zijn in de winter, is het aanbod van stalling met weidegang in de winter bijna nul.
Want als de weilanden niet van staatsbosbeheer zijn, dan nog willen de eigenaars de paarden niet in wei op die veengrond in de winter.

Daarnaast kiest het overgrote deel van de mensen toch voor een wat luxere stal met meer faciliteiten en dat brengt meer geld op per vierkante meter om het dan maar zo vol mogelijk met stallen, solariums, bakken, kantine's e.d. te stouwen.
Ook in deze regio is het bijna onmogelijk om nu een pensionstal te beginnen als je de boerderij niet van je ouders overneemt want alle vrijgekomen weilanden worden opgekocht door staatsbosbeheer.
Bij een voormalig melkveebedrijf wat te koop staat zit tegenwoordig hooguit 2 ha land.

tita schreef:
Een weidepaard heeft minder verzorging nodig dan een stalpaard

Nou zeker in de winter is dit niet waar. Ja je hoeft niet te mesten maar dat zit bij veel pensionstallen ook bij de prijs ingebrepen.
Maar toen mijn paard van de winter op de wei stond (wegens extreme nattigheid binnengezet) liep ik ook dagelijks 2x heen en weer met kruiwagens hooi, voer etc. want het gras is dan niet toereikend genoeg meer.
Daarbij, er zijn ook stallen waarbij je wel op de 1 of andere manier in een bak of buiten kan rijden dus dat een weidepaard niet (dagelijks) gereden zou kunnen worden is een vooroordeel.
De druk om dagelijks te moeten rijden omdat dat beest er anders helemaal niet uit komt is wel minder ja.

xAshleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:23

Maar iedereen heeft toch zijn eigen mening? Clown

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:49

Ik heb ze ook buiten staan alleen snachts staat mijn paard binnen omdat dat moet van de land eigenaren
(in de zomer niet hoor!)
Ik heb niet eens een deken, maar ik accepteer wel hoe mensen denken enzo.
Alleen het word niet geaccepteerd dat ik aan freestyle/natuurlijk doe.
Ze worden gewoon boos om wat ik doe enzo!! Daar erger ik me wel aan..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:51

Persoonlijk heb ik nog nooit zulke mensen ontmoet.