Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:43

elisedcl schreef:
Straks wat bij te lezen blijkbaar... ik ga zometeen het vierkant proberen. Het zal wel met stokken zijn in plaats van balken. Ik ben eens benieuwd... Ik denk dat ze rap haar interesse zal verliezen maar we zullen zien


Sta je in een grote rijbak of iets kleiners zoals een roundpenn of paddock?

Misschien kun je er een longeerlijn aan doen?
Zodat je haar iets meer bij je kunt houden....is eigenlijk niet de insteek van mijn eerdere verhaal maar goed.
Soms moeten we flexibel zijn haha.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:45

cissie schreef:
@Elise:
Wat ik bedoel is dat jou paard in deze de eerste stap maakt, niet jij.
Zij zal het initiatief moeten nemen aan het begin.
Soms duurt dat even omdat ze of afgeleid is of ze snapt het nog niet.
Laat dr maar.....als ze niet komt dan komt ze niet.
Kom ik toch weer even terug op het stukje Mindfulness...voordat je het vierkant in stapt probeer dan een beeld te pakken in je hoofd.
Bijvoorbeeld van je paard die naar je toe komt lopen.
Probeer dat beeld vast te houden terwijl je in het vierkant staat net krap aan naast de balk ( dus niet in het midden).
Ga desnoods zitten als het lang duurt maar denk niet ' kom nou, hallo ik ben hier en ik ben leuk' of iets van die trant.
Blijf bij je beeld.....
Is ontzettend moeilijk ook al klinkt het zo simpel dat is het niet.

Een knuffeltje, aaitje of vriendelijk woord komt pas na haar intentie om jou kant (dus naar het vierkant) op te komen.
ZE ontvangt tot die tijd niks van jou nog geen blik in haar richting...het enige wat ze misschien zou kunnen ontvangen is jou beeld. Het plaatje in je hoofd.

En als er na verloop van tijd niks gebeurd, dus geen toenadering of intensie om...dan is dit de verkeerde oefening voor jullie.
Niet leuk, maar je hebt er ook niks mee 'afgebroken' of iets negatiefs mee gedaan...het werkt gewoon niet.
Dat kan natuurlijk....op naar een andere insteek zou ik dan denken.


Sonja: lees je effe mee in Cissie haar reactie ?
Bovenstaande is een praktijkvoorbeeld van beelddenken waar ik mee aan kwam zetten.
Zo mooi dat anderen in dit topic vanuit zichzelf een uitleg geven bij de term "beelddenken" +:)+

En het geeft jezelf zoveel rust in je hoofd als je bezig bent.

Vanmorgen praktisch plaatje denken nog gebruikt bij trailerladen oefening, paardje bleef relaxed geen spanning gehad op halsterlijn en stond na 4 keer proberen opeens naast me in de oh zo enge ruimte.
De Stoere bink _/-\o_ :j
Oh, en ik vertel dit niet zomaar aan mijn stalgenoten hoor, weet zeker dat sommige me geschift vinden.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:52

Dat beelddenken is dan vooral een hulp om met een duidelijk doel aan de slag te gaan? En om rustig en bij jezelf te blijven? Of zie ik dat fout?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:04

jensvl schreef:
Dat beelddenken is dan vooral een hulp om met een duidelijk doel aan de slag te gaan? En om rustig en bij jezelf te blijven? Of zie ik dat fout?


Ik ligt het even toe in mijn eigen woorden en hoe ik het gebruik....daarmee wil ik aangeven dat dit niet per definitie is van wat er exact mee bedoeld word.

Voor mij is het een instrument voor hetgeen ik graag zou zien op dat moment...dat kan ontspanning zijn bij het paard of een praktische opdracht zoals halthouden of versnellen.
Dit beeld ik mij dus in voordat ik het daadwerkelijk ga vragen van het paard.
En houdt dit vast zolang als nodig.....dat heb ik moeten leren want afleiding ligt op de loer haha.
Mijn beeld stel ik tijdens een training dus regelmatig bij.
Soms lukt het me niet omdat ik nog teveel bezig ben met de toestanden op m'n werk of andere zaken.
Dan moet ik niet alleen eerlijk blijven naar m'n paard maar ook naar mezelf....en het even loslaten.
Voor mij betekent dit dat ik even mijn hoofd leeg moet maken van de dingen van alledag.
Daar neem ik de tijd voor waardoor er soms minder tijd over blijft te trainen met m'n paard.
Maar de tijd die we dan samen gebruiken is wel puur en naar mijn idee van kwaliteit.


Ik gebruik het om ieniemienie dingetjes te versterken niet als een doel op zich....dat komt misschien ook omdat ik niet zon voorstander ben van grotere doelen of eindresultaten najagen.
Voor mij werkt dat niet, ik doe dit in kleine stapjes en soms ben ik verbaasd hoe deze kleine stapjes bij elkaar opgeteld toch onverwacht een bepaald 'doel' hebben bereikt.
Dit gaat dan voor mij meestal onbewust en ik moet er voor mezelf dan ook alert op zijn...omdat ik in veel gevallen teveel op de details zit.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:27

Ik ga mijn paard verkopen. Bij deze ga ik dus ook niet meer kunne meepraten.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:30

elisedcl schreef:
Ik ga mijn paard verkopen. Bij deze ga ik dus ook niet meer kunne meepraten.


Huh Elise...echt?
Ben een beetje verbaasd als ik dat mag zeggen.

Mag ik vragen waarom toch deze beslissing?
Als je daar niet op zit te wachten begrijp ik het ook...vraag het puur vanuit interesse.

Sterkte!

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:33

cissie schreef:
elisedcl schreef:
Ik ga mijn paard verkopen. Bij deze ga ik dus ook niet meer kunne meepraten.


Huh Elise...echt?
Ben een beetje verbaasd als ik dat mag zeggen.

Mag ik vragen waarom toch deze beslissing?
Als je daar niet op zit te wachten begrijp ik het ook...vraag het puur vanuit interesse.

Sterkte!


Ik voel gwn niks... Ik doe alle moeite om contact met haar te maken, maar als zij niet wil... ik kan haar moeilijk dwingen he... ik ben nu aan het typen met tranen dus sorry als ik iets fout typ, maar ik zie het niet zo goed. Ik ben gewoon lucjhr voor haar. Ondanks alles ben ik lucht.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:36

Wss ben ik weer veel te snel , maar zo voelt het gewoon... alsof alles voor niks was.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:36

Altijd boos op mij. Voor het minste da ik doe is ze boos en medisxh is ze helemaal in orde.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:37

@cissie: Bedankt voor de verduidelijking. Ik denk zeker dat het beelddenken kan helpen (ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kan het me zeker voorstellen)
Dit helpt sowieso om je energie aan te passen aan je doel volgens mij.

Ik ben wel iemand die altijd mijn einddoelen wil behalen. Maar dan wel met bijna oneindig veel heel kleine tussenstappen zoals jij. Ik houd wel mijn grotere doelen en mijn einddoel in het oog, maar concentreer ook voornamelijk op de kleine stapjes die nodig zijn om dat te bereiken. Niet dat ik van te voren bij bvb een probleempaard weet welke kleine stapjes ik ga gebruiken om tot de oplossing te geraken, want dat doe ik niet. Maar wel dat ik op dat moment naar het paard ga luisteren, ga kijken wat werkt en wat niet. En dan bepaal ik welke kleine dingen ik wil bereiken op welke manier (de echt kleine details van doelen en manier van werken dus) en ga daarmee aan de slag.

Dus ik werk zelf momenteel niet met beelddenken (ik denk dat ik er ook niet goed in ben en dat het veel oefening vergt om een beeld lang genoeg voor je te houden). Maar ik kan me voorstellen dat het heel nuttig kan zijn.
Het enige dat ik me dan voor mezelf afvraag is of het beelddenken en het concentreren daarop er niet voor gaat zorgen dat ik kleine belangrijke signalen over het hoofd ga zien. Maar dat zal ik pas weten als ik het eens uitgeprobeerd heb.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:37

Ik wil haar echt niet wegdoen want ik zie ze doodgraag, maar ik kan niet mijn best blijven doen voor haar als zij niks met mij wil.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:39

Ach vrouwtje toch...wat een rot gevoel moet dat voor je zijn...bah!

Wat jij wil kost tijd en met dit paard nog meer tijd.
Ik ga nu even hard overkomen maar kan het niet fluffie achtig zeggen.

STOP met hopen en willen ajb...kap ermee!

Ik begrijp dondersgoed dat dit bijna onmogelijk lijkt maar je raakt verstrikt in telleurstellingen.
Je maakt het jezelf zo ontzettend moeilijk.....
Laatst bijgewerkt door cissie op 31-01-17 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:39

@elisedcl: Ik begrijp het ergens wel, maar denk er zeker goed over na voor je over gaat tot iets zo drastisch als verkopen. Als je er goed over na hebt gedacht, dan begrijp ik je. Maar doe het niet in een opwelling. Als je dat doet krijg je daar later spijt van.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:40

elisedcl schreef:
Ik wil haar echt niet wegdoen want ik zie ze doodgraag, maar ik kan niet mijn best blijven doen voor haar als zij niks met mij wil.

Misschien moet je dat los laten, alles even laten gaan.
Als je hier doorheen komt dan sta je zoveel sterker, ik heb het zelf ook al eens mee mogen maken.
Te koop zetten is absoluut een optie, maar als dat niet goed voelt (en zo lijkt het voor mij) moet je het niet doen. Dan ga je er eeuwig spijt van hebben.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:48

Wat moet ik dan doen? Zeggen jullie het mij want ik weet het nietmeer.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:52

Even je rust pakken. Even iets anders gaan doen en er een nachtje over slapen.
Als je nu met dit rusteloze gevoel met je paard werkt gaat het ook niet positief zijn. Wat en hoe je ook iets aanoakt.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:52

Jullie hebben waarschijnlijk wel gelijk... ik zit in een enorme opwelling op dit moment... mag me daar niet door laten lijden. Misschien moet ik proberen om eens een sessie te filmen en dit te laten zien aan jullie? Vandaag niet meer. Is geen goed idee.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:54

In ieder geval bedankt voor jullie eerlijke woorden. Het wordt misschien wel eens tijd dat ik wordt wakker geschud.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 19:56

Ach Elise, heel begrijpelijk! Kost je zoveel energie...

Wat had je ook alweer allemaal geprobeerd met haar, in trainingsrichtingen? Parelli, Mark Rashid, andere vormen?

Ik zou als je niet verkoopt, het aanbod van Jens aannemen, probeer samen een oplossing te vinden om hem een paar x per week te laten werken met jouw paard.

Veel succes meis!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:02

elisedcl schreef:
Wat moet ik dan doen? Zeggen jullie het mij want ik weet het nietmeer.


Ik kan niet voor jou bepalen wat je wel of niet moet doen.
Wat ik wel zou kunnen aangeven is wat ik zou doen...

Voor nu: Rust, verzorg dr maar thats it.
Voor zo: Overweeg alle opties nog een keer.
Voor later: Alle gedachten en emoties weer in rust? Dan knopen door gaan hakken. Een fijn en kundig persoon erbij zoeken en weer met frisse moed ertegenaan. Of verkopen.

Welke keuze je ook maakt doe dit weloverwogen en niet vanuit emotie.
Als je de tijd neemt om het te laten zakken kom je er vast uit...nu twijfel je alleen maar.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:03

cissie schreef:
elisedcl schreef:
Wat moet ik dan doen? Zeggen jullie het mij want ik weet het nietmeer.


Ik kan niet voor jou bepalen wat je wel of niet moet doen.
Wat ik wel zou kunnen aangeven is wat ik zou doen...

Voor nu: Rust, verzorg dr maar thats it.
Voor zo: Overweeg alle opties nog een keer.
Voor later: Alle gedachten en emoties weer in rust? Dan knopen door gaan hakken. Een fijn en kundig persoon erbij zoeken en weer met frisse moed ertegenaan. Of verkopen.

Welke keuze je ook maakt doe dit weloverwogen en niet vanuit emotie.
Als je de tijd neemt om het te laten zakken kom je er vast uit...nu twijfel je alleen maar.


Dankjewel.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:09

pol013 schreef:
Even je rust pakken. Even iets anders gaan doen en er een nachtje over slapen.
Als je nu met dit rusteloze gevoel met je paard werkt gaat het ook niet positief zijn. Wat en hoe je ook iets aanoakt.



Oke zal ik doen. Sorry voor de opwelling... wil het topic niet verpesten. Excuses.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:11

woepsie90 schreef:
Ach Elise, heel begrijpelijk! Kost je zoveel energie...

Wat had je ook alweer allemaal geprobeerd met haar, in trainingsrichtingen? Parelli, Mark Rashid, andere vormen?

Ik zou als je niet verkoopt, het aanbod van Jens aannemen, probeer samen een oplossing te vinden om hem een paar x per week te laten werken met jouw paard.

Veel succes meis!


Dankjewel. Les gepakt bij Klaartje Van Steen, Joke Spaas. Two lazy seven ranch, horsemans paradise, sylvie broos,... en binnenkort komt er wss ng eens iemand anders die ook wat meer denkt aan passief leiderschap dan aan alfa leiderschap

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:35

Je verpest het topic niet ( voor mij in ieder geval niet)..

Bij mijn paard zijn verschillende trainers geweest, van klassiek tot naturel en alles wat er tussenin zit..het hielp geen drol.
Zelfs een paardenfluisteraar..maar die kwam tot de conclusie dat ze geen mens toeliet en er dus ook niks mee kon.
Gelukkig was er 1 die wel wat leek te kunnen met mijn paard, ik was opgelucht.
Maar zodra deze persoon haar hielen had gelicht Kon ik er weer niks mee....zucht, steun pffff.
Wat voelde ik me een minkukel....

Toch deze mevrouw nog eens laten komen en gevraagd of ze niet mijn paard Kon trainen maar mij....die vraag had ze nog nooit gehad zo bleek.
Maar ik wilde leren wat zij Kon en deed...en ze ging op mijn vraag in.
Ze kwam 2 keer per week een half uurtje en later 1 keer per week.
Ze hield zich bezig met mij en alles wat ik deed of juist niet deed...af en toe kreeg ik er wel de kriebels van maar goed.
Later in het proces is ze zich iets meer met m'n paard gaan bezig houden maar al snel bleek dat mijn paard mij zo vertrouwde dat mijn lesgeefmens meer moeite met dr had dan ik...ze had dr werk goed gedaan want het lukt me zonder haar ook.

Wat ik leerde was veel heel veel, maar vooral hoe 'slecht' ik het eigenlijk had aangepakt.
Wel met de beste bedoelingen en vriendelijkheid maar jeetje ik heb de plank goed misgeslagen hoor bij mijn paard.

Hoelang staat je paard nog bij de huidige stal?
Laatst bijgewerkt door cissie op 31-01-17 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:40

cissie schreef:
Je verpest het topic niet ( voor mij in ieder geval niet)..

Bij mijn paard zijn verschillende trainers geweest, van klassiek tot naturel en alles wat er tussenin zit..het hielp geen drol.
Zelfs een paardenfluisteraar..maar die kwam tot de conclusie dat ze geen mens toeliet en er dus ook niks mee kon.
Gelukkig was er 1 die wel wat leek te kunnen met mijn paard, ik was opgelucht.
Maar zodra deze persoon haar hielen had gelicht Kon ik er weer niks mee....zucht, steun pffff.
Wat voelde ik me een minkukel....

Toch deze mevrouw nog eens laten komen en gevraagd of ze niet mijn paard Kon trainen maar mij....die vraag had ze nog nooit gehad zo bleek.
Maar ik wilde leren wat zij Kon en deed...en ze ging op mijn vraag in.
Ze kwam 2 keer per week een half uurtje en later 1 keer per week.
Ze hield zich bezig met mij en alles wat ik deed of juist niet deed...af en toe kreeg ik er wel de kriebels van maar goed.
Later in het proces is ze zich iets meer met m'n paard gaan bezig houden maar al snel bleek dat mijn paard mij zo vertrouwde dat mijn lesgeefmens meer moeite met dr had dan ik...ze had dr werk goed gedaan want het lukt me zonder haar ook.

Wat ik leerde was veel heel veel, maar vooral hoe 'slecht' ik het eigenlijk had aangepakt.
Wel met de beste bedoelingen en vriendelijkheid maar jeetje ik heb de plank goed misgeslagen hoor bij mijn paard.
Ik heb daarna een periode van schuldgevoel meegemaakt wat weer zorgde voor een emotionele periode maar mijn paard gaf mij steun in deze moeilijke periode....alsof ze me wilde vergeven en klaar was voor een frisse start.

Hoelang staat je paard nog bij de huidige stal?


Op de ranch sta ik nog voor ongeveer 7 weken... :)