[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:37

Aha, dacht ik wel :) Ken ik ook :j (maar webinar niet gevolgd).
Uiteindelijk zit er allemaal vrij weinig verschil in tussen de dingen die gedaan worden, alleen dat zij vanuit vrijheid begint, wat ik ergens heel mooi vind, maar langs de andere kant lijkt me dat ook niet handig met elk type paard ... Maar zo is er overal wel wat :Y)

Micromanagen ... daar ben ik ZO goed in :j :o :')
Maar is iets wat ik echt moet afleren, al sluipt het er zo makkelijk weer in, even been geven, even zwiepje want hij lijkt te gaan stilvallen, etc. etc. Moet er echt voor gaan zorgen dat pony zelf de verantwoordelijkheid neemt :j

Weet je wat ik vooral heb? Dat ik bij Parelli tot nu toe als enige heb bij bepaalde filmpjes van: hey, dat is [***]! (of [***] zelfs). Bij alle andere dingen die ik gezien heb zijn dat altijd paarden die gevoelig zijn, of bang, of rennerig, of noem maar op. Wil die mensen zo graag eens met "een [***]" zien werken, maar dat ben ik nog niet tegengekomen. En dat vind ik jammer, want dan is het moeilijk om er wat mee te doen..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:40

mindful schreef:
O! Das lief Kay_kim...heel snel weer beter worden hé!

@[***], ik heb dat gevoel ook, soms betrap ik mezelf van te hoge druk te geven en te weinig geduld te hebben...ook te denken van, zie hem daar nu staan lummelen terwijl ik weet dat hij een zeer gevoelig ventje is 8-)
Ik worstel de laatste tijd veel met dat 'druk' geven...heb in de week een webinar van iemand gevolgd die werkt met zo weinig mogelijk druk om zo een echte vriendschapsband met je paard te krijgen, volgens haar gaat dit niet als je alles met druk doet. Druk geeft volgens haar een valse connectie en discomfort voor het paard.
Los werken is ook haar streefdoel, geen touw als connectie, het paard kan geen keuze maken om van je weg te lopen...wat in de kudde wel kan...wat vinden jullie hiervan?
Ik ben er echt veel mee bezig de laatste tijd, we verplichten onze paarden zoveel...ik vind het heel boeiend, dit...wil ook graag zo aant werk gaan.

Het hangt hier een beetje van het paard af of liberty wel de "drukloze" manier is. Bowen is gek op liberty, dat is echt zo'n kan het zelf wel, hoef niet aan mijn handje gehouden worden paard.
Hij is een lbi met soms een heel klein uitstapje naar de grens tussen lbi en lbe. Hij daagt je uit om hoger te gaan in druk/fase's om dan te zeggen, jij bent niet licht, dus hoef ik ook niet licht te zijn. Outsmart the human ;)

Toen ik hem net kreeg was het net een parkbankje die in de grond vast stond (bij parelli hebben ze de vergelijking van een stoel die je echt weg moet schuiven en een bal die van je wegrolt als je die aanraakt, Bo was een parkbankje die vast in de grond stond). Daardoor had ik de neiging om vrijwel gelijk maar fase 2/3 te gebruiken, wat dus ervoor zorgde dat hij veel was, maar niet licht. Een ja ja, als je er echt op staat verschuif ik wel netaan een halve cm paard.
Met behulp van een instructeur geleerd dat als ik die fase 1 zo licht maak als kan en hem daar echt de kans geef om op te reageren hij ineens veranderd in een licht paard, die heel erg veel bleek te kunnen.
Heel rustig door de fase's heen gaan werkte ook niet goed bij hem (wel bij het aanleren natuurlijk), dan telde hij gewoon de fase's mee tot het fase 4 was (om dan weer een netaan antwoord te geven), dus een lange fase 1 om dan vlot door 2/3 heen te gaan en dan een fase 4 maakte hem echt wakker. Een oh oliebol, ze heeft me door paard ;)
Bowen heeft niet zo vaak een echt vraagteken boven zijn hoofd hangen, want alhoewel zijn voeten niet zo geneigd zijn snel te bwegen raast zijn hoofd op 100 km per uur.
Zijn fase 4 is meestal ook helemaal niet hard, maar vooral slim. Lomp worden maakt hem lomp, ik moet echt zijn koppie vangen.

Sultan is daarin anders, die heeft momenten dat hij het gewoon erg fijn vindt om even bij de hand gehouden te worden, die de steun van dat touw, of dat lichte contact tijdens het rijden dan gewoon even nodig heeft. Voor hem zou het oneerlijk zijn en meer druk oplveren als ik hem dan los gooi/hou en zeg zoek het maar uit.
Als ik die dan weer aan de leadrope zet zie je hem ook echt ontspannen, lekker smakken, briezen, ontspanning in dat hele lijf.

Hij is dan ook een paard die het erg graag goed doet voor je. Uitermate tevreden is als hij weet dat hij het snapt en kan (hummehummehumme zegt hij dan), maar als hij een vraagteken boven zijn hoofd heeft heeft hij echt wat rustige steun nodig. Geen verhogen van de druk, maar wat steun, een ik ben bij je, help je het antwoord te vinden.

Ook bij hem geld dat die hele lichte (en lange) fase 1 erg belangrijk is, maar bij hem moet ik wel rustig door de fase's heen. Als er echt een vraagteken boven zijn hoofd hangt zelfs helemaal niet omhoog in fase, maar steunen, zeer vriendelijk wijzen naar de richting waarin het antwoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:53

+:)+

Volgens mij heb jij ook een [***] & [***] :Y) :))

Alhoewel [***] & Liberty ... om de 1 of andere reden lijkt hij dan toch een bang(er) vogeltje te worden en komt hij enorm veel steun zoeken, met tegelijk een attitude van "ik heb jou niet nodig hoor". Hij wisselt zo erg snel in die omstandigheden. Heel raar.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:17

grappige verhalen, zo uniek allemaal leukleukleuk.

Hier ook hoor, soms heel onzeker als die los is dan wordt hij snel RB. Van stoer naar schrikvogel in een seconde tijd. Wat enorm erg werkt is zelf rustig zijn en op je ademhaling gaan letten, (voel me heel zweverig nu :P )

Anoniem

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 14:21

Ik denk dat het bij hem vooral met de nieuwe binnenbak te maken heeft. Kan me dit namelijk niet herinneren dat hij altijd zo was, maarja, nooit een echte binnenbak gehad (wel tent maar 3 kanten open) en hij heeft moeite met dingen horen en niet kunnen zien wat het is. Dus ja, dan is 1 + 1 natuurlijk al snel 2 ;)

Blijkt dat hij mij op zo'n momenten dan toch wel nodig heeft, geeft ergens toch ook wel een leuk gevoel :Y) :))

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:01

Hahaha daar herken ik heaven, als ik in de binnenpist reed en er kwam maar iets langs dat ze niet zag was de piste te klein! En buiten zal ze wel eens schrikken maar niet zo als binnen!

Staleigenaar zei ook dat Heaven vaak in de wei al dingen hoorde voor de andere iets doorhadden!

Spijtig dat horen en luisteren niet hetzelfde is :D

Al heb ik wel een heel leuk paar hoor! Wel heel sensitive!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:30

Dat dus :j

Dat horen en luisteren niet hetzelfde is heb ik ook al ruime ervaring mee :P Dat pony enorm gevoelig en reteslim is begint mij ook meer en meer te dagen.. alleen spijtig dat hij het zo goed kan verstoppen :+

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:42

Oooh heaven ook hoor, heel slim en snel verveeld dus ik moet veel afwisselen in werk zodat ik dingen doe die ze niet verwacht want anders anticipeert ze dat ze alles al doet voor ik het vraag!

Ik moet ook maar 1 keer iets oefenen en dan lijkt het dat ze hierover nadenkt en de volgende keer 'kent' ze het al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:54

Ook :j
En vooral zoals Bowen het omschrijft "jij niet licht, dan ik ook niet". Je kan daar zo'n harde 'hulpen' aan geven.. zo vaak gehoord dat hij met mijn voeten speelde en dat hij 'duidelijkheid' nodig had. Maar hoe meer jij doet, hoe minder hij doet. En als hij dan gaat omdat hij er echt niet onderuit kan dan is het voor 20 meter als je geluk hebt.

En dan te bedenken dat hij zelfs op een gedachte kan reageren als hij wil... Dan ga je toch nadenken over de manier waarop je ermee bezig bent.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:24

Ja, je moet echt leren hoe je paard reageert.

Heaven kan behoorlijk dominant zijn, waar sommige mensen zeggen dat ik ze moet straffen maar als ik ze straf gaat ze de strijd gewoon aan!

Ik negeer haar gedrag dan en dat werkt het beste!

Daarom probeer ik veel af te wisselen zodat ze moet nadenken!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:15

Veel herkenbare dingen :) leuk om allemaal te lezen, brengt ook weer op ideeën. Wat betreft micromanage dat kun je ook gebruiken om een oefening beter te doen, silke heeft daar een video van bij achterwaarts. Ik ben zelf heeeeel slecht in micromanage. Ik ben wel heel goed in hem de fout laten maken, en dat werkt super. Ik wacht zelfs een paar milisec. Als hij terug is een stap/draf zodat hij de kans krijgt om zijn taak te hervatten en dat doet hij dus ook altijd (als hij überhaupt terugvalt)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:37

Ja dat herken ik ook allemaal, ik heb geen binnenbak maar buiten in de piste maak ik hetzelfde mee. Een plots geluid, maakt ni uit wat of een rennend kind... Onnozele dingen dus staat hij in een wip met zijn neus in die richting.
Hij blijft wel bij mij in de buurt, ben altij blij dat ik er ni op zat hahahaha...de voordelen van grondwerk _/-\o_

Gisteren de tijd gemaakt om parelli filmpjes te observeren, ben een level gestegen en naar liberty level 3 gegaan, ik vond het een verademing ook al had ik na het uitdoen van zijn halster 0 connectie...weg was dat paard richting grashoek :') ...dat begon dus goed :P ....heb dan jouw plek = mijn plek gespeeld en snel had ik dan toch weer een normale connectie.
Wat we gedaan hebben: los volgen op stevig stap tempo, van richting veranderen. Mijn doel was om hem los 8ten te laten lopen rond twee tonnen, lukt halvelings maar heel chaotisch soms. Niet makkelijk maar het gaat lukken.
Ook met zen vier voeten in de tractorband gekregen (is gevuld met zand), dit lukte maar met 2 hoeven eerder.
Ik ben dus een gelukkig vrouwtje met een gelukkiger paard. We zijn weer een hele stap verder. *\o/*

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:49

Is dat niet best veel als je net begint met liberty? Ik ben niet echt op de hoogte van de nieuwe savvy's. Ik heb volgens mij nog een oude selfassesment :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:27

xxdomiixx schreef:
Is dat niet best veel als je net begint met liberty? Ik ben niet echt op de hoogte van de nieuwe savvy's. Ik heb volgens mij nog een oude selfassesment :')

ja is wat veel maar hij kent alles met de leadrope aan. Was een probeersel vandaag en omdat hij snel verveelt is heb ik een mix gedaan vandaag

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:43

Oke dacht al dat ik apart was :p wel grappig zo dat verschil. Ik moet echt bij de eerste 3 games beginnen met mijn paard ookal kent hij circling en figure-8 al. Misschien komt dat ook meer door mijzelf, ik ben ook heel voorzichtig eigenlijk en wil zijn grenzen niet overschrijden (echt alleen als het echt niet anders kan ivm veiligheid Enzo). Ik heb er zoveel tijd en energie in gestoken dat de connectie vanaf de grond goed is dat ik bang ben het te verpesten :') ik ben gelukkig wel duidelijk maar ik zou wat meer van hem kunnen vragen eigenlijk, soms biedt hij het ook zelf aan en dan kijk ik hoeveel we nou kunnen (wel optijd stoppen voor de connectie er niet meer is :') ). Zo begon hij laatst zelf met een stick to me /circling game @ liberty en toen dacht ik: hmm zou hij dan zelfs over een balkje heen willen gaan als ik het hem vraag, normaal ontwijkt hij balkjes midden in de bak maar nu ging hij er echt midden over heen. Super trots {:}

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:52

ja idd, sommige methoden beginnen ook met loswerken ipv aan de leadrope. Ik hou me niet alleen bij parelli, mijn paard wordt ook gekker aan de leadrope of in de round pen, daaorm dat ik zo een balans probeer te vinden.
Hij respecteert enorm de vrijheid die hij krijgt. Ik heb dan het gevoel ook dat hij meer ontspannen is en je krijgt onmiddellijk een correcter beeld van hoever je staat met je paard.
Als hij aan de leadrope zit, gaat hij sneller frustratie opbouwen en dat laat hij zien door snelheid te nemen en/of het slot van de leadrope in zijn mond te nemen...een truucje om van de spanning af te raken. Hij denkt niet na dan en als hij los is wel, is echt een heel ander paard.
Normaal bijt hij naar me als ik dicht naast hem loop en als hij los is, niet. Voor mij dus een heel positief signaal

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:54

Net weer opnieuw begonnen met de mastery van Silke kijken (mental connection), weer even echt alles goed herhalen voordat we in april naar de clinick gaan.

Het lichte waar we het over hadden eventjes geleden hier werd gelijk aangehaald. Op energy alles, zo ontzettend prachtig om te zien hoe ze echt in een handomdraai de paarden laat reageren op nou ja, vrijwel niets. Echt op lichaamshouding/taal. En zo mooi om te zien hoe de paarden daar zoveel beter van gaan reageren.

Ga me hier helemaal instorten de aankomende tijd. Combineer het met de game of contact van Linda voor het rijden. Yes, ik heb een plan, een goed plan. Dat is namelijk echt mijn zwakke punt, een goed plan voor ook de langere termijn hebben!

Deze dus:
Afbeelding

En deze:
Afbeelding

Ligt heerlijk in lijn met elkaar, denk dat het elkaar op een zeer fijne manier zal aanvullen. We zullen zien of we het "af" krijgen (door de dvd's heenkomen en mee oefenen, het echt goed opfrissen en af maken) voordat ik naar Silke ga. Hoop in ieder geval de Silke dvd's goed door te werken zodat ik alle info weer goed in mijn hoofd heb zitten en gericht aan de aandachtspuntjes kan werken en evt wat extra stappen erbij kan krijgen. Maar voor nu reken ik vooral op de aandachtspuntjes, meer is alleen maar bonus!
De game of contact krijg ik niet af voor die tijd, dat verwacht ik in ieder geval niet, maar het is gewoon een leuke combi naar mijn mening.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:24

Ik heb me de afgelopen maand toch eindelijk meer verdiept in Natural Horsemanship. Ik had wat dingen gezien en gelezen van Clinton Anderson en dat sprak me aan omdat hij reactie van het paard eist en ik het idee had dat dat er bij mij aan schortte. Toch was ik daar na één sessie met mijn paard al wel vanaf, het voelt niet goed en past gewoon niet bij mij.
Dus maar meer gaan verdiepen in Parelli, waarvan ik het idee had dat het niet zo goed zou passen bij mij en mijn paard omdat ik dan te 'soft' zou blijven. Nou, na wat meer te lezen en filmpjes kijken was ik daar toch al aardig van afgestapt en kreeg ik steeds meer het idee dat het juist wel heel goed bij mij zou passen. Dus toen ik aan de oude level 1 DVD's kon komen heb ik die overgenomen en me daar ingestort. En ik ben helemaal om, ik vind het een erg mooi en duidelijk systeem. Uiteraard is het nog een beetje zoeken, maar het begin is er.

Nu wil ik zometeen door en vraag ik me af waar ik het beste aan doe qua aanschaf van meer lesmateriaal. Ik begrijp dat level 1 en 2 niet meer als pakketten verkocht worden en dat je nu de vier savvy's hebt met ieder hun levels. Waar ik niet helemaal uitkom is welke info er op de savvy club staat. Heeft het meerwaarde om pakketten aan te schaffen als je lid bent, of valt alles te vinden op de savvy club?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:33

GDG schreef:
Ik heb me de afgelopen maand toch eindelijk meer verdiept in Natural Horsemanship. Ik had wat dingen gezien en gelezen van Clinton Anderson en dat sprak me aan omdat hij reactie van het paard eist en ik het idee had dat dat er bij mij aan schortte. Toch was ik daar na één sessie met mijn paard al wel vanaf, het voelt niet goed en past gewoon niet bij mij.
Dus maar meer gaan verdiepen in Parelli, waarvan ik het idee had dat het niet zo goed zou passen bij mij en mijn paard omdat ik dan te 'soft' zou blijven. Nou, na wat meer te lezen en filmpjes kijken was ik daar toch al aardig van afgestapt en kreeg ik steeds meer het idee dat het juist wel heel goed bij mij zou passen. Dus toen ik aan de oude level 1 DVD's kon komen heb ik die overgenomen en me daar ingestort. En ik ben helemaal om, ik vind het een erg mooi en duidelijk systeem. Uiteraard is het nog een beetje zoeken, maar het begin is er.

Nu wil ik zometeen door en vraag ik me af waar ik het beste aan doe qua aanschaf van meer lesmateriaal. Ik begrijp dat level 1 en 2 niet meer als pakketten verkocht worden en dat je nu de vier savvy's hebt met ieder hun levels. Waar ik niet helemaal uitkom is welke info er op de savvy club staat. Heeft het meerwaarde om pakketten aan te schaffen als je lid bent, of valt alles te vinden op de savvy club?

Ja, heeft echt nog wel meerwaarde. De nieuwe level pakketten zijn ook echt een update tegenover die oude pakketten (de rode en blauwe zeg maar, met Stephanie Burns), die hebben dus ook meerwaarde tegenover die oude pakketten. Ze staan niet stil bij parelli, ze houden zichzelf ook aan het motto, good, better, best, never let it rest.
Ik raad daarnaast de nieuwste horsenalety dvd's aan! Die maken het compleet, met gerichte strategieen voor jouw paard.

Maar de savvy club op zichzelf is een schat aan informatie, zelfs met alleen dat kom je al een heel eind. Je kan altijd zeggen ik begin daarmee, met vooral level 1 erbij, maar van level 1 is vrijwel alles kosteloos op het net te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:06

Ik zit nog steeds in twijfel of ik terug lid zou worden of niet. Ben toen afgehaakt bij de verandering, niet omdat ik niet van verandering hou maar het werd ineens dubbel zo duur per maand en met de tijd die ik er aan spendeer vond ik dat zonde..

Verder wil ik nog wel een aantal dvd-pakketten maar die zijn jammer genoeg ook niet gratis :Y) Dus moet nog even zien hoe ik dat ga doen..

Heb jij veel dvd's Bowen? Welke vind je echt goed?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:53

Dankjewel voor je reactie Bowen. Dan ga ik in ieder geval het On Line pakket aanschaffen, eens kijken hoe ik dat aan ga pakken.

Jammer dat ik de aanbieding van januari gemist heb, ik kwam hem tegen hier in het topic.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:58

[***] schreef:
Ik zit nog steeds in twijfel of ik terug lid zou worden of niet. Ben toen afgehaakt bij de verandering, niet omdat ik niet van verandering hou maar het werd ineens dubbel zo duur per maand en met de tijd die ik er aan spendeer vond ik dat zonde..

Verder wil ik nog wel een aantal dvd-pakketten maar die zijn jammer genoeg ook niet gratis :Y) Dus moet nog even zien hoe ik dat ga doen..

Heb jij veel dvd's Bowen? Welke vind je echt goed?

Ik heb (op wat specialisatie dvd's na) vrijwel alles :o

Ben bijzonder gek op liberty and horse behavior, de nieuwe horsenalety dvd's , de nieuwe level pakketten (heb online en liberty) en de Silke mastery. Die bieden samen echt wat ik zoek, verdieping, kennis en inspiratie om verder te gaan. Denk dat die echt voor iedereen een meer dan prachtige basis en meer leveren.
De tussendoor savvy pakketten vond ik wat tegenvallen, de echt oude (de rode en blauwe) waren steengoed, maar de allernieuwste zijn wel echt een update (maar wat minder aan het handje houden van de student).
Game of contact ben ik ook heel blij mee, maar dat is echt wel specialisatie in een bepaalde hoek, moet je al wel je basis voor elkaar hebben.

Denk dat voor degene die al bekend zijn met het systeem vooral de verdiepingen veel toevoegen, dus de horsenalety's e.d. en specialisatie's in de kanten waarmee je aan de gang wil. Bv problem solving in liberty van Linda, sport of liberty (weet niet of ze die nog verkopen, dat vrouwtje is haar eigen weg gegaan), of bv de nate bowers dvd's voor het aangespannen gebeuren. Ook in de dressuur kant hebben ze het een en ander te bieden, van de game of contact tot andere instructeurs die met een parelli basis werken. Is maar net waar je je zelf in wil specialiseren.
Heb je inspiratie nodig, wil je verder in een bepaalde savvy dan de nieuwe savvy pakketten. Ben je echt een absolute beginner dan denk ik dat de oude (rood en blauw) level pakketten erg gunstig zijn omdat ze echt je aan je handje houden, veel begeleiding geven. Met dan als aanvulling de nieuwste level pakketten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:29

Dat dacht ik al :P

Zelf wil ik nog graag het nieuwe freestyle en finesse pakket want heb alleen online en liberty. Baal dus ook van die januari-aanbieding, zag het pas op de laatste dag en kon zo snel niet beslissen :P

Verder heb ik enorm veel met de horsenalyties, vind ik echt een geweldig iets. Dus die dvd wil ik ook, samen met de "celebration of horsenality" waarvan ik altijd schrik heb dat die er niet meer gaat zijn :+ Daarnaast lijkt de "Hit the trail" serie mij wel wat omdat ik bijna niks anders doe dan buiten rijden. En dat is het voorlopig wel eventjes denk ik.. heb gelukkig ook al veel :Y) :))

Ben jij zelf lid van de nieuwe club? Of doe je het puur via dvd's en clinics?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:39

Ben al jaren savvy member, dus ook in het nieuwe systeem.
Heb er al erg veel plezier van gehad, niet alleen door de info, maar ook de korting op artikelen/clinicks/les ;)