Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:27

Mijn RBE (de grote) aan de kletter met mijn LBE/RBE. Beetje jammer dat het vanmorgen om half 6 was. Daar ging mijn nachtrust.... >;)

https://youtu.be/HwAUWmI2ImY

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:39

Fabster schreef:
Mijn RBE (de grote) aan de kletter met mijn LBE/RBE. Beetje jammer dat het vanmorgen om half 6 was. Daar ging mijn nachtrust.... >;)

Wahahahaha, goeiemorgen Fabster. Samen en toch apart...zotte bende en de rest staat daar zo stil dat ik ze zelfs niet gezien hahahaha

Heb je het nieuws al gehoord? Vreselijke aanslag in Nice ;(

Wicky

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:44

Goedemorgen! De ochtendgymnastiek begon al vroeg

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:46

mindful schreef:
Fabster schreef:

Wahahahaha, goeiemorgen Fabster. Samen en toch apart...zotte bende en de rest staat daar zo stil dat ik ze zelfs niet gezien hahahaha

Heb je het nieuws al gehoord? Vreselijke aanslag in Nice ;(

Gatver! Ik probeer me af te sluiten voor aanslagen. Wil er niks mee te maken hebben. :n

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:50

Fabster schreef:

Whahaha...wat een druktemakers zo vroeg in de ochtend.
Jammer van je nacht rust, maar wel een heerlijk uitzicht zo te zien!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 07:52

Bedankt voor het delen van jullie positieve ervaringen met bitloos en een rbe paardje.
We gaan het tegen die tijd gewoon proberen en mocht het niet uitpakken zoals ik verwacht tja dan bekijk ik het gewoon weer opnieuw op dat moment.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:41

Ik rij mijn rbe met bit. :) Zou haar nu ook eigenlijk niet zonder bit durven te gaan rijden nog. Maar ik wil uiteindelijk of najha ik hoop uiteindelijk met bit, touwhalster en neckrope te kunnen rijden zonder problemen :D

Ik heb nu trouwens definitief gekozen waar ik heen ga van de zomer.
Huppel en ik gaan "vakantie" houden bij E&E horsemanship. Ik heb er echt super veel zin in. Ik ga zelf in een tentje overnachten op de camping die op hetzelfde terrein moet liggen. Ben ook eens heel benieuwd hoe dat bevalt. Mijn laatste keer kamperen in een tent was toen ik 7 was. Op de basischool met kamp hihi.

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:02

ik wil me hier ook melden,
Mijn pony is vooral gespannen met opzadelen/optuigen.
En als er iemand langs wilt als hij vast staat, bij de een reageert die er niet op bij de ander wel...

Hebben jullie nog tips??

Met rijden kan die ook gespannen zijn maar goed controleerbaar en makkelijk af te leiden door iets anders te doen.
Ik merk iedergeval dat hij gespannen is ook met sommige grondwerk oefeningen merk ik dat hij in zich zelf is en niet in staat om na te denken soms....
Wantrouwend is hij ook naar onbekende personen naar mij gelukkig niet, maar dit zullen meerdere paarden wel hebben.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:08

Vast staan is zeker voor een rbe vaak een dingetje. Lastig vluchten als je vast staat hè?
Zoek een rustig punt om te zadelen, waar je niet gestoord wordt door passerende mensen. Voer elke handeling vier tot zeven keer uit, sjabrak erop, eraf en er weer op en zo voorts. Tot het normaal is. Doe vooral niet voorzichtig, wees ontspannen en duidelijk. Probeer de spanning niet te voorkomen maar door herhalingen weg te werken.

Reageren op mensen heeft te maken met de energie die die mensen (op dat moment) uitstralen.
Op spanning zet je rust en herhaling.

Soms helpt het als je ze leert hun hoofd te laten zakken. Zet dat op een commando zoals friendly game op de rug en je hebt tijdens grondwerk ook een manier om spanning in beweging af te laten vloeien.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:39

Kimberly is er een mogelijkheid om te beginnen met vast staan en zadelen in een rustige omgeving/plek?
En dit oefenen en dan stap voor stap steeds dichterbij de misschien wat drukkere plekjes....

Afgelopen vrijdag is voor het eerst een cranio sacraal therapeut langs geweest.
Ik wilde haar al eerder laten checken maar er zat nog teveel onrust in dr om een vreemde toe te laten laat staan aan te raken.
Maar ik had de afgelopen periode het idee dat ze daar nu wel klaar voor was.

Inbuigen op rechts ging altijd wat stug en ongewillig.
Aanraken of even goed poetsen op dr kont/flank was eveneens niet dr hobby.
Terwijl ze inmiddels erg kan genieten van borstelen...kortom het zat me niet helemaal lekker.
Los beweegt ze prima, athans dat dacht ik...

De therapeut zag los aan de hand gelijk waar het euvel vandaan zou kunnen komen.
Nadat ze van voor naar achteren van links en rechts gecontroleerd werd.
Is de behandeling gestart...in eerste instantie vond mevrouw dit niet echt prettig en vertoonde iets verzet.
Eenmaal ontspannen en rustig kon de bekken behandeld worden.
Na een minuut of 10 hoorde ik een harde knoep en ze zakte aan 1 kant weg met dr achterhand.
Ik schrok een beetje...maar de glimlach op het gezicht van de therapeut stelde me gerust.
Zo dat is los, vrijwel direct ontstond er een totale ontspanning en ik werd helemaal afgelebberd haha....

Haar achterhand toonde gelijk ronder en ontspannen.
ZE plaatst haar achterbeen er nu echt onder en is tijdens de borstelbeurt ook achter ontspannen.
Kan nu zelfs dr staart uitkammen...dat vond ze altijd vreselijk.

Over een paar weken komt de therapeut weer langs voor een vervolg behandeling en check up.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:49

Goed werkt dat, hè?! Ik doe het ook regelmatig. Sjaak ging een paar jaar geleden echt wel 3 x per week onderuit in de paddock. Bleek dat hij ook muurvast zat. Daarna is hij nooit meer gevallen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:59

Klinkt goed cissie, welke therapeut heb je laten komen? Ik twijfel om het bij mijn pony ook eens te laten doen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:12

Dag allemaal. Ik heb afgelopen twee weken het hele topic doorgelezen. En ik weet het zeker, ik heb een RBE merens paard (Polie) :j <3 en een LBI merens paard (Hercule) <3 .

Polie mijn RBE paardje <3
Afbeelding

Ik zie dat er al een paar maanden een vast groepje is ontstaan. Vandaar mijn vraag of het OK is dat ik er bij kom? Ik vind dit onderwerp erg interessant en heb nu al het een en ander opgestoken.

Ik heb geen ervaring met Parelli, maar heb mijn paardje al 7 jaar en alle problemen zijn opgelost. Polie zal altijd blijven wie ze is, maar ze is een top paardje dat altijd hyper sensibel zal blijven, maar zoals het nu gaat is ze geweldig. Maar op het snorkende geluid na waar in het begin van het topic over gesproken wordt en Polie nog nooit heeft gedaan, herken ik alles waarover geschreven is (en misschien nog wel meer := ).

Ik ben voor de aanschaf van Polie maar 1x in mijn leven van een paard af gegleden (1x in de 30 jaar is goede score en toen was ik nog een kind *D ), na aanschaf van Polie ben ik 4 x gevallen waarvan 2x ongelooflijk hard (4x in de 7 jaar is te veel :j op mijn leeftijd).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:19

Tuurlijk mag je er bij! Het is een open topic hoor! Gezellig! En goed dat je de problemen hebt kunnen oplossen. Kunnen we jou om tips vragen :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:11

Afbeelding
Mijn RBE :')

Heel trots op haar, paar dagen terug hebben we voor het eerst een rondje gewandeld over straat. Geen verkeer tegengekomen, alleen 2 fietsers. En wat was ze braaf *\o/* *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:37

@Ghostattack:
Gerda Schuurman uit Renkum.
Tot afgelopen vrijdag mij onbekend.
Prettige vrouw in combinatie met mijn rbe ...omdat ze Super rustig is maar wel op de juiste momenten weet door te pakken.

@pien_2010:
Natuurlijk ben je welkom, harstikke leuk!

@Kittydylan:
Wat een fijne update, weer een goede ervaring voor jullie beiden erbij.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:25

Welkom pien_2010, jij hebt het goed volgehouden en dat beloond! Knap hoor, heb nu ook geen spijt meer dat ik doorgebeten heb. Mijn paardje is vooral LBE maar met momenten nog RBE.

Kittydylan, leuk gedaan met het plan en al erbij hahaha, zalig!
Hier is het ook rustig nu om te wandelen. Iedereen blijft binnen met de warmte of zit ergens anders. Door het jaar veel fietsers die naar en van het werk komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:56

Cissie, jouw post vind ik erg interessant. Kom daar zeker nog bij je op terug. Houd ons ajb op de hoogte.
Bedankt voor het welkom. Ik wilde niet zo maar inbreken want dat voelde niet goed. Nu voelt het wel goed.

Mijn RBE.
In dit stukje stel ik mijn 13 jarige Polie aan jullie voor, geef van belangrijk tot minder belangrijk de punten aan waardoor ik denk dat het zo goed met haar gaat.
Waarom doet Polie het zo goed imo?
1. Hercule: Polie heeft een man <3 waar ze altijd mee is, namelijk de merens ruin Hercule. Hij is het tegenovergestelde van haar.
2. 24 uur weide gang. Polie heeft last van claustrofobie en verdraagt geen stal. Samen met Hercule staat ze altijd buiten en heeft een inloop stal.
3. Polie en Hercule staan aan huis. Dus als er iets is waarvan de paarden over de mik gaan, dan zijn we er snel bij. Dat geeft vertrouwen.
4. Polie staat nog heel dicht bij de natuur en moet altijd het gevoel hebben dat ze weg kan. Dus ze heeft een paniek halster zodat als ze zich een keer lostrekt, ze gelijk vrij is doordat het halster over haar hoofd schuift.
5. Als de smid, de veearts of wie dan ook komt voor haar, dan pak ik beiden paarden en Polie zal ik nooit vast zetten maar houd ik zelf vast. De smid kan haar dan doen, terwijl ze tegen me aan leunt met haar hoofd en ik haar kroel. Ze is erg gemakkelijk bij de smid.
6. De tandarts een hele goede, heeft haar gebit op kleine oneffenheidjes behandeld (jaren vertelden iedereen dat er niets aan de hand was) waarna ik haar opeens normaal kon rijden. Wat een opluchting na al die jaren.
7. Wij hebben Polie van af dag 1 geprobeerd tot rust te brengen. Dat lukte niet. Zadelen was een ramp, opstappen stond ze nooit stil want dat verdroeg ze niet, en met rijden liep ze teveel voor de fanfare uit en was te loperig in het gunstigste geval. Van wegspuiten, tot zig zaggend weg spetteren, 180 graden om draaien etc. deed ze en de rust was ver te zoeken. Paar keer dus gevallen en ook bang van haar geworden.
Totdat we Duits klassieke instructie kregen en toen veranderde langzaam maar zeker alles. Polie kreeg plezier in het werk.
8. Geduld en veel tijd nemen. Iets dat ik veel terug lees. We hebben Polie nu 7 jaar en ze is een top paardje.
9. Met buiten rijden moest Polie vanaf dag 1 voorop, want ik ben de “leidmerrie” dus Hercule moet mij volgen als ik op Polie zit. Dat betekende het eerste jaar dat Hercule 99% van haar moest overnemen vanwege al die angstige spoken := . Tegenwoordig (7 jaar later) gaat ze 95% zelf voorop en trotseert ze veel +:)+ . Als het te erg wordt, dan neemt lieve Hercule het gelijk over, dus heel harmonisch heeft Polie geleerd dat de wereld OK is en al die angsten niet nodig. Ik heb zelfs al paar keer alleen met haar een vaste route, buiten gereden 2 uur en dat ging goed.
10. Acceptatie en onvoorwaardelijke liefde. Polie is een paardje met een “rugzakje”. Het is niet anders. Doordat volledig te accepteren, veel liefde te geven, nooit boos op haar te worden, hebben we nu een normaal fijn paardje, waarvan wij weten dat het zo maar morgen opeens 100 graden anders kan zijn.
11. Polie kan van iets kleins erg over de mik gaan. Door haar de prinsessen behandeling te geven, voelt ze zich goed. Bijvoorbeeld als het koud is krijgt ze een rijdekentje := en dat voor een stoere merens(ik heb ze ooit van een heus dressuur toppertje voor een prikkie kunnen overnemen). We zoeken geen spanningspunten met haar op, want dat werkt niet. Haar stressniveau neemt daardoor te veel toe. Dus voor Polie geen schrik training. De gewone wereld is al spannend genoeg en als ze kan omgaan met dat wat ze tegen komt zijn wij al dik tevreden.
12. Samen doen. Als ik met haar alleen buiten ben en ze durft echt niet, dan vraag ik aan haar of ze het wel samen met me durft. Dan stap ik af en dan duikt ze achter me weg. Soms duwt ze zelfs als een klein kind haar hoofd onder mijn arm om het maar niet te zien _O- .
13. Humor. We lachen heel erg veel om haar. Hercule (ik zweer het) geeft me vaak een knipoog met een blik: “snap jij het wel”? “Pfff wat een drama queen”. :))
14. Zadel ritueel. Sinds paar weken gaat het zadelen normaal. Ik ben haar aan het conditioneren met een appel. Dus kom met het zadel aan, ze ziet het zadel en krijgt een stukje appel. Zo verder met stukjes appel en zadelen waardoor ze rustig zonder spanning nu zich laat zadelen. Als het zadel erop ligt loop ik een stukje met haar om te kijken of het echt goed ligt want Polie kan (nog) niet vierkant staan, eventuele spanning vloeit af en ik kan het zadel nog recht leggen z.n.
Kan nog veel meer over haar schrijven, boeken vol, maar dat komt wel in de toekomst.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:31

Leuke introductie pien_2010....met herkennings puntjes hihi....

Die vsn mij loopt ook graag voorop tijdens de wandelingen aan de hand.
Vanaf het begin eigenlijk al, terwijl ze nog best onzeker is....
Ik zou denken loop lekker achter het andere paard aan, makkelijker om te volgen toch?
Maar dat vind ze maar niks....als ze schrikt en het andere paard loopt stug langs dr op..weet ze van gekkigheid niet hoe vlot ze er weer langs moet komen om weer voorop te komen.
Heb al met verschillende paarden samen gelopen maar ze doet dit bij allemaal...mij daarintegen loopt ze niet voorbij.

Vanmiddag kon ik alleen langs gaan in die bloedhitte....had zelf de puf niet om te wandelen haha...
Dacht laten we eens gek doen en madam een wasbeurt geven.
Met emmer en spons, want de tuinslang is nog eventjes te eng ( een tijd terug durfde ze niet langs een ander paard omdat deze gewassen werd met de tuinslang)..is natuurlijk ook bloedgevaarlijk dat ding duhhh.
Maar had dit nog nooit gedaan, dus was benieuwd naar haar reactie....nou blijk een waterrat te hebben hihi.
Ze vond het heerlijk...als we deze zomer weer zo'n warmte krijgen dan ga ik toch eens de tuinslang proberen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:23

cissie schreef:
Maar dat vind ze maar niks....als ze schrikt en het andere paard loopt stug langs dr op..weet ze van gekkigheid niet hoe vlot ze er weer langs moet komen om weer voorop te komen.
:= herkenbaar!
cissie schreef:
dus was benieuwd naar haar reactie....nou blijk een waterrat te hebben hihi.
hier ook een water rat. Als ik haar roep komt ze aangerend en kan ik haar met de tuin slang helemaal nat spuiten. Ze draait zelfs zodat ik overal goed bij kan, ze neemt de tuin slang in de mond zodat het water in haar mond en gezicht spat. Heerlijk vindt ze dat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:42

Haha! Nou die van mij niet hoor! Allemaal niet, trouwens. Nat worden wordt niet gewaardeerd. Zelfs geen natte voeten. Dus een plas is ook echt een probleem... :roll:

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:47

Hier hebben we Fflur vandaag afgespoeld onder de slang. Had wel verwacht dat ze zou gaan steigeren, ofzo. Maar ze liep alleen wat weg en wat rare sprongetjes, maar niet echt gek. Eenmaal over haar rug was het ook 'goed'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:05

Vanochtend met manlief (=ml) buiten gereden. Dit soort paardjes zal nooit in de kern echt veranderen, maar ze deed het goed. Spits in het begin (wat vuilniszakken etc) waardoor Hercule het moest overnemen, stoppen en met grote ogen kijken naar koeien in de wei die wat verborgen lagen in een wei waar normaal de schapen liggen en na aanmoedigen en de hemel in prijzen liep ze er gewoon langs en zo nog wat kleine dingetjes.
Maar alles zo in een enorme afgezwakte vorm. Met alles met lang teugeltjes kunnen rijden ook als ze spits werd. Handje in de nek of aaien tussen haar oren, voor pluk even goed leggen, stem bemoediging, soms beetje meer been geven etc. en ze ging al. Zo gezellig. Geen enkele aanstalten om te draaien of maf te doen.
Zelfs ml maakte er een opmerking over dat ze het toch wel heel goed doet op het moment: "maar }> resultaten in het heden geven geen garantie voor de toekomst". Als ik heel eerlijk ben vond ik haar echt top vanochtend en heb ik enorm genoten van Polie en mijn beiden mannen die het ook zo naar hun zin hadden <3 .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:30

Hier een foto van twee dagen terug ongeveer gemaakt. Ze kijkt zo lief en relaxed en dat voor ons RBE. Het kan dus echt dat ook dit soort paardjes echt heel rustig en tevreden/ relaxed worden.

Afbeelding

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 07:58

Leuke positieve berichten pien_2010...top!

Wat een bos met manen zeg...wauw.
Met een tevreden en ontspannen blik...heerlijk.

Ik ben in het grote bos van de zadels aangekomen...pfff de keuze is reuze en is maar moeilijk kiezen.
Al maakt mijn wensenlijstje het wel wat gemakkelijker hihi...
Zit momenteel aan een Ghost te denken.
Hoofdstel ben ik uit, dat wordt een fra direct release meroth.
Lijkt me perfect bij dr passen...na hulp vrijwel direct gevolgd door loslaten van druk.
Ik zoek/lees nog wel verder maar ervaringen en tips zijn welkom!