Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:16

Jaan81 schreef:
Die van mij laat t best 'duidelijk' merken als er iets is. Of het is gewoon dat ik nu weet wat ie met welk gedrag oid bedoelt...

Mij laat ook duidelijk merken als er iets is :j Moet ik het alleen nog op een juiste manier "vertalen"maar dat gaat in de loop van de jaren steeds makkelijker :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:17

Wauw wat een prachtig paard heb je jaan81! Prachtige fotoshoot!

Ik merk het meteen als die van mij niet lekker in zijn vel zit, dan heeft hij geen streken en is heel kalm...niks normaal dan...en raar maar waar, ben ik heel blij als hij weer normaal doet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 07:02

*\o/* Vandaag 1ste privéles van parelli instructeur! Ben zo benieuwd hoe we het gaan doen! Mijn doel is om weer zonder vrees met Crook te gaan rijden. Zou heerlijk zijn na 1,5 jaar grondwerken.

12rebel

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:43

Inderdaad mindfull. Ik merk het ook gelijk als hij niet lekker in zijn vel zit. Loopt zijn rondjes maar zonder gekkigheid of trucjes. Gek genoeg is het fijn om die gekkigheid weer onder je te hebben. Gelukkig is hij nu na 2 weken echt debiel en ongehoorzaam zijn weer terug op aarde beland en de eerste normale buitenrit is een feit. En dat na 6 jr. Oefenen en proberen. Oftewel er is nog hoop hihi.
binnenkort maar eens een sprongetje proberen ook zoiets wat hij mega leuk vindt maar ook totaal bij kan flippen.

Veel succes met je parelli les.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:15

Wauw 6 jaar 12rebel :P Dat is echt wel lang maar niet erg verwonderlijk als ik zie aan welk tempo ik resultaten boek :7
Dankje, ik heb heel veel vertrouwen in mijn instructeur en voel me zeer goe bij deze manier van werken dus blijven we hopen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:16

Ondertussen slaat die van mij de bakwand er weer uit en kan ik zeggen dat ze als ziek paard geen streken had en nu weer op volle kracht fratsen uit haalt :')

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:06

Grappig dat iedereen hetzelfde heeft als zijn paard ziek is.
Meeste mensen zijn blij met een braaf paard, wij maken ons zorgen en zijn opgelucht als ie weer ondeugend is :+ .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:41

zippora schreef:
Grappig dat iedereen hetzelfde heeft als zijn paard ziek is.
Meeste mensen zijn blij met een braaf paard, wij maken ons zorgen en zijn opgelucht als ie weer ondeugend is :+ .

Zo is dat idd, raar maar dan mis ik zijn streken. Is waarschijnlijk een verslaving waar we met zen allen mee zitten :7

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:10

Over streken gesproken... Mijne had afgelopen week weer iets wat jullie wel zullen herkennen/begrijpen.

Ik had afgelopen za voor het eerst een wedstrijdje met haar. Gewoon B dressuur, onderling, voor de lol en de gezelligheid.

Nu heeft ze een week voor die proef opeens een eureka moment gehad, en kan ze opeens aan de teugel lopen. (Ze had daarvoor geen idee dat dat bestond, het is dan ook een trekpaard kruising.)
Ik daar zo enthousiast en wauw over dat ik die week nog 3 keer in de bak geoefend had. En de week daarvoor had ik ook al een paar keer meer dan normaal in de bak gereden.
En toen had ze opeens kuren... Op de linkerhand opeens keihard rechtsaf de hoek in schieten om daar zo ongeveer met haar borst tegen de omheining stoppen. :oo

Dus afgelopen zaterdag ik onder de man naar dat proefje gereden. Paard helemaal blij, jeej we gaan weer op buitenrit!
Komen we daar aan, ziet ze die bak....
Nou ze was boos hoor. Niet te genieten. Ze wou alleen maar hard, en dook steeds snel de verkeerde kant op.

En tijdens de proef haalde ze in galop opeens haar nieuwe truucje uit. Jahoor... Ik ernaast...
Ze bleef keurig staan, en gaf me de volgende blik...

Afbeelding

Goed, het was duidelijk dat ik dit verdiend had, dus afgeklopt, opgestapt en verder. (Het was onderling dus mocht doorgaan.) Ze luisterde nu beter, en wou ook af en toe aan de teugel lopen, waar ik super trots op was natuurlijk. (Ik dacht lange tijd dat ze dat nooit zou leren.)

Ik ben 12e van de 13 geworden en ben erg trots dat ze aan de teugel wou lopen. :') En kan niet boos op haar zijn eigenlijk. <3 Heb met een big smile afgegroet op 't eind.

Jullie begrijpen dit verhaal vast wel. :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:30

hahahaha.... :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:48

LBE of niet maar daar kwam die van mij niet mee weg.... Die had de dag daarna hetzelfde traject weer moeten afleggen als ik dat enigszins kon regelen en dan was ik opnieuw proef gaan rijden. Spelen en grappen uithalen is leuk maar tot een bepaalde grens. Die was bij mij wel overschreden met zulke grappen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:19

dat dacht ik dus ook. Ik heb twee LBEs (en een RBI) enik houd echt rekening met een persoonlijke voorkeuren, maar er wordt wel geluisterd uiteindelijk en niet met mij gespeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:24

Voor dat soort geintjed ben ik ook niet in hoor. Het kan dan misschien even een serieus gevecht worden waar alle benen alle kanten op gaan en hier en daar een baklat sneuveld, maar uiteindelijk ga ik dat gevecht winnen want ik heb nog altijd een paar hersencellen meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:31

LBE of gewoon ergens niet goed "opgevoed'? Het moet natuurlijk geen excuus worden voor dingen waar je paard tegen protesteert en dan ook nog heel heftig.
Het dwarse gedrag kan ook een uiting zin van ongemak? Als je vanuit het niets ineens veel gaat oefenen kan je paard spierpijn hebben of er niet aan toe zijn. Maar dit verbinden met LBE lijkt mij wat kort door de bocht.

Mijn LBE geeft ook duidelijk aan als ze iets niet wil maar dat soort acties zijn niet door toegestaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:42

Nou jongens, ik voed mijn paarden ook zeker op maar ik vrees dat je bij een LBE-er toch echt eerder dit soort truken kunt verwachten. Dus om nou Gypsy hier zo op aan te spreken vind ik wat hypocriet :o

Eerst is iedereen het pagina's met elkaar eens dat ze lastig zijn om op te voeden en dat ze over grenzen heen gaan en dan gebeurt dat bij iemand en dan kan dat ineens niet :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:50

Ik weet niet of ze lastig op te voeden zijn, dat heb ik iig nergens beweerd. Je moet creatief zijn met opvoeden, en gevoel voor humor hebben, maar dit gedrag gaat voor mij ver over mijn grenzen heen en ik vind het onacceptabel en ook niet grappig. Onze senior lbe-er weet bv heel goed dat ze niet met haar hoefjes over de rand van de stal mag. En doet ze dat toch een keer weet, (en dan weet ze precies dat ik niet stond op te letten), is ze ook meteen er vandoor. En dat vind ik waanzinnig grappig, maar ze gaat wel terug de stal in en zeker weten dat ze er dan keurig in blijft. Haar zoon, ook lbe, is exact hetzelfde maar ook die weet heel goed wanneer hij te ver gaat.

Maar de keer dat ze een paar weken terug uit eigen initiatief een crosshindernis pakte uit een lijn die gewoon niet kon (bij een minder ervaren crosser) die vind ik dan wel leuk. Maar ook daar moet ze geen gewoonte van maken.

Add
Zie dat ik hier voor het eerst reageer, ben actiever bij de rbis omdat ik die veel moeilijker vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:28

ruitje schreef:
Nou jongens, ik voed mijn paarden ook zeker op maar ik vrees dat je bij een LBE-er toch echt eerder dit soort truken kunt verwachten. Dus om nou Gypsy hier zo op aan te spreken vind ik wat hypocriet :o

Eerst is iedereen het pagina's met elkaar eens dat ze lastig zijn om op te voeden en dat ze over grenzen heen gaan en dan gebeurt dat bij iemand en dan kan dat ineens niet :+

Je weet het ik ben hypocriet O:)

Ze zijn een uitdaging om op te voeden maar je moet wel grenzen stellen en opvoeden. Ze zijn slim genoeg om deze grenzen wat op te rekken of net op het randje te gaan.
Maar ik denk eerder dat het paard van Gypsy iets aan heeft willen geven, zoals ik ook al aangeef.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:14

Paard heeft aan willen geven dat we die week nu al meer dan 2 keer hetzelfde hadden gedaan. En da's dus echt not done, staat geloof ik ook in een van die mooie lijstjes hier. :=
Maar goed, met wat meer je benen eraan houden dan normaal is dat an sich wel op te vangen. Maar fijn rijden is dat niet. En toen die ene stunt in galop...

Maar, na die stunt heeft ze de proef keurig met haar neus om laag uitgelopen. Misschien niet als een echt dressuurpaard, maar ach dat is ze ook niet.

Het is voor mezelf gewoon een reminder, als ik wil dat ze op een bepaald moment presteert, dan moet ik datgene niet te veel oefenen van te voren. Dan is de lol er van af.

Ze kan ook steigeren, dat heb ik expres 2 weken voor de fotomeeting niet gedaan. En als je het dan op de grote dag van haar vraagt doet ze extra haar best, omdat het weer even nieuw en interessant is.

Oftewel een leer voor de volgende keer (mocht die er komen), dan oefen ik 1 week voor de proef nog 1 keer in de bak, en daarna alleen nog buitenritten, lange lijnen, grondwerk etc.

Ik heb overigens niemand aangereden of in de weg gereden hoor. :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:47

nu snap ik je verhaal iets beter, maar daarom snap ik ook beter waar ons verschil van inzicht ligt. Ze mogen van mij best aangeven dat ze iets niet leuk vinden of anders willen, maar wel subtiel en niet door er maar vandoor te naaien. Overigens werken onze LBE-ers echt wel vier keer in de week gewoon dressuurmatig, dat hoort erbij en ook dat kun je leuk houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:59

Oh nee ik boek veel meer vooruitgang door haar bijvoorbeeld 1 keer met lange lijnen aan het werk te zetten, een keer een pittige buitenrit met schakelen in galop, een keer vd/parelli waarbij ik bijvoorbeeld de sideways game flink meepak voor bekken kantelen/buikspieren trainen en een keer rijden in de bak, met lekker zijgangen en schakelen.

Op die manier blijft ze veel werkwilliger. Je haalt dan echt het onderste uit de kan, en ze bied uit zichzelf dingen aan die mij dan weer versteld doen staan.

Dit is haar "truucje" trouwens. De groene lijn is waar alles nog goed ging, we waren linksom aan het galoperen. De rode lijn is waar zij opeens rechtsaf sloeg. Echt iets wat je van een shetlander zou verwachten. Heeft ze nooit gedaan, tot afgelopen week dus opeens. Het zal vanzelf weer verdwijnen. Blauwe X is waar ik geland ben. Net niet in het hek. :+ (Ik blijf niet zo goed zitten. :o )
Ze bleef wel meteen keurig naast me staan. :')

Afbeelding

En dit is haar op haar braafst zo'n beetje. Deze foto is op onze eerste fotomeeting gemaakt. Ze wou eigenlijk veel liever naar de andere paarden toe rennen, maar bleef toch supergoed luisteren. Zo is ze dan ook wel weer. :j

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:45

O, ja zo'n ellendige beweging zie je ook niet aankomen.
Dat snap ik wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:50

Ze heeft waarshijnlijk gewoon degene die het proefje voorlas verkeerd begrepen en dacht dat ze deze "move" moest uitvoeren :j :+ :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:52

Nope als je beseft dat het gebeurd is en dat je de buitenschouder had moet begrenzen is het te laat.

Ik ga volgende week wel weer een keer in de bak, en ik ga maar 1 ding doen... begrenzen begrenzen begrenzen.... :')

haha fransje dat is het! Toch niet altijd handig een paard dat meedenkt. :+

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:32

Op 1 spatje na dan bij de meeting he :P

Ik heb weinig energie de laatste twee weken en doe daardoor minder met m'n LBE'ertje. Dat is te merken. Of hij is poepjeschago tegen me, of krijg een enorme hinnik naar m'n hoofd. Probeer dus extra vaak ff langs te wippen. Hopelijk morgen ff flink qualitytime met m en rondje doen. Hoe weet ik nog niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:16

Wauw Gipsy, dan zo even mooi op een halsringetje. Mijn LBE-er is een fjord. Alleen in de longeerring ga ik wel zonder tuig erop. Dan kan er weinig gebeuren. Maar zo 'in het wild' doe ik toch maar niet.

Ik was gisteren met een vriendin buiten aan het rijden. Allebei onze merries waren hengstig. En die van mij is al een heks in gezelschap van andere paarden. Dat was heel gezellig :D. Na een uur gaf ze de strijd gelukkig op en konden we lekker gaan rijden....pffff