Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:23

Ik was ook aan het denken dat ik verschil vind in hoe veulens kauwen en hoe mijn paarden dat doen .. veulens openen echt hun mond een stuk, en hebben ook een heel andere houding. Dus om het kauwen en likken te vergelijken met onderdanig gedrag van veulens .. het kan wel zijn, maar ik zie het niet ..

Dat van Casper heb ik nog niet gezien en kan nu ook niet kijken, zal ik morgen eens doen en kijken wat ik ervan vind :Y)

@ Ariebren : ieder zijn eigen ding .. Ik ken iemand die het leuk vindt als een paard in haar broekzak kruipt, dat ze dan af en toe op de grond ligt als er dingen gebeuren neemt ze er met een lach bij. Ik ben dan weer het ander uiterste: paarden zover mogelijk van mij weg totdat ik het ok vind dat ze dichterbij komen. Hebben we regelmatig "discussie" over, maar ieder zijn eigen ding denk ik dan maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:35

Je kunt je paard ook leren dat hij binnen je persoonlijke ruimte mag komen om je te knuffelen en ook contact mag maken zonder dat hij je daarbij overhoop loopt. Mijn ruim 1000 kilo wegende shire doet niets liever dan in mij kruipen en de hele dag kroelen. (in het eerste filmpje in mijn profiel is wel te zien hoe dicht hij de hele tijd bij me blijft staan, maar hij kijkt wel uit, zo ook de fjord die op me af rent maar niet tegen me aan of over me heen, en ik sta daar zonder zweep of touw of wat dan ook met mijn zwangere dikke buik tussen de stoeiende paarden)
Zolang ze respect hebben is alles mogelijk.
Maar die uit het OP filmpje heeft gewoon geen respect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:56

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-13 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:59

Sentido schreef:
LDRD: Parelli zegt overigens: take the time it takes!

Gezegde van Parelli heeft niets te maken met het tijdsbestek waarin dingen gebeuren, maar alles met het feit dat als je een probleem tegenkomt bij je paard, je de tijd dient te nemen om dat meteen op te lossen ipv overslaan en er later in het traject toch weer mee geconfronteerd te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:16

Anoniem schreef:
Je kunt je paard ook leren dat hij binnen je persoonlijke ruimte mag komen om je te knuffelen en ook contact mag maken zonder dat hij je daarbij overhoop loopt. Mijn ruim 1000 kilo wegende shire doet niets liever dan in mij kruipen en de hele dag kroelen. (in het eerste filmpje in mijn profiel is wel te zien hoe dicht hij de hele tijd bij me blijft staan, maar hij kijkt wel uit, zo ook de fjord die op me af rent maar niet tegen me aan of over me heen, en ik sta daar zonder zweep of touw of wat dan ook met mijn zwangere dikke buik tussen de stoeiende paarden)

Klopt :j Maar ik ben zover nog niet. Het begint te beteren hoor, ik ga ook niet (meer) "gewapend" de weide in, maar heb dit in het begin wel gedaan, gewoon voor mezelf (je voelt je mentaal toch beter als je iets bij de hand hebt moest je het nodig hebben :+ ). Dat kon trouwens gewoon een simpel touw zijn ofzo hoor, je moet je daar geen rare dingen bij voorstellen :)) Had vooral met voer in mijn handen problemen, dus voertijd was altijd opletten. Blijft nu nog steeds opletten, maar heb geen extras meer nodig, kan het nu gewoon zelf. Ook weet eentje nu heel goed dat hij uit mijn ruimte hoort te blijven en als hij bang is zoekt hij ook die ruimte op ipv vlakbij mij te gaan springen. Dus die mag nu gewoon veel in mijn ruimte komen, ik loop ook gewoon naast hem als we ergens naartoe gaan omdat ik weet dat hij beseft waar ik ben. Bij de andere pony doe ik dat nog niet, maar dat komt ook nog wel, en zal niet meer zolang duren gok ik zo :) (zitten al hele fijne momentjes tussen de laatste tijd)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:18

Sizzle schreef:
En dat haast ononderbroken likken dat die Casper doet in dat eerder geplaatste filmpje?
In hoeverre vinden jullie dat normaal gedrag?

Ik heb het filmpje net even terug gezien, want het is mij nooit opgevallen. Casper likt vooral (of alleen?) wanneer hij stil staat, dat is i.m.o. toch gewoon het verwerken van dingen. Het laten bezinken van... Hij komt op mij niet onderdanig of veulenachtig over. Nu weet ik wel dat Casper een heel complex paard is met emoties die bijna alle kanten opschieten. Bij hem zal het bezinkingsproces misschien vaker plaats vinden. Ik vind trouwens nog niet dat hij het overdreven veel doet hoor. Ik zie mijn paarden ook vaak in de pauzes hun lippen likken. Eerst trekken ze 'een denk-hoofd' en dan likken en meestal daarna nog briesen. Zoals ik al schreef "het AHA- moment". :j

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:19

Quote Parelli: if he is blinking, he is thinking. If not he's hot :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:22

Cassidy schreef:
Sentido schreef:
LDRD: Parelli zegt overigens: take the time it takes!

Gezegde van Parelli heeft niets te maken met het tijdsbestek waarin dingen gebeuren, maar alles met het feit dat als je een probleem tegenkomt bij je paard, je de tijd dient te nemen om dat meteen op te lossen ipv overslaan en er later in het traject toch weer mee geconfronteerd te worden.

Was bedoelt als reactie op LDRD die aangaf regelmatig te zien dat zogenaamde snelle oplossingen leiden tot respect bij de omstanders (in demonstraties bijvoorbeeld). Weet zo even niet meer hoe ze het precies schreef. En ja, Pat heeft paarden snel op de trailer staan, maar in mijn ogen zijn dat geen snelle oplossingen maar goede oplossingen omdat hij de tijd heeft genomen die dat paard nodig had. Voor de duidelijkheid met snelle oplossingen bedoel ik dus geen goede en blijvende oplossing maar iets dat tijdelijk resultaat levert maar vervolgens alleen maar meer problemen geeft.

Maar in ieder geval, ik heb door die zin veel meer geduld leren te ontwikkelen. Waardoor ik uiteindelijk ook doe wat jij zegt. Dus eigenlijk ben ik het gewoon met je eens haha :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:25

Anoniem schreef:

Dat is ook het streven van Parelli hoor. :) Niet elk paard wordt zo aangepakt als in het filmpje. Liever niet trouwens! Maar stel jou 1000kg wegende paard heeft geen respect, wat doe je dan? Stel jij wil hem uit je ruimte hebben en in plaats van weg van jou komt hij juist nog dichterbij, want dat gebeurd op dat filmpje. Het paard gaat juist tegen de hulp (druk) om afstand te nemen in. Ik sta regelmatig in de wei tussen mijn paarden in, maar als ze spelen met elkaar moeten ze uit mijn buurt blijven. Ik wil er niet per ongeluk tussen komen. Gelukkig hoef ik maar te wijzen en ze nemen afstand, maar als ze het niet zouden dan geef ik ook wel een andere hulp die wel aankomt. In geval van nood zal ik ook heel hard kunnen zijn.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:25

Paard snapt voor geen meter wat er van hem verwacht word, arm ding... Fluwelen handschoentjes hoeven niet, maar er is een verschil tussen niet begrijpen, en dwars doen, en zo ook tussen uitleggen en corrigeren...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:26

Cassidy schreef:
Quote Parelli: if he is blinking, he is thinking. If not he's hot :D

Grappig hoe al die quotes ook zo in je hoofd blijven hangen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:26

Hij zegt ze ook wel genoeg als je een aantal filmpjes bekijkt of dingen leest :+ :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:29

[***] schreef:
Hij zegt ze ook wel genoeg als je een aantal filmpjes bekijkt of dingen leest :+ :')

En dan val ik ook wel meteen door de mand, want ik bekijk en lees heel veel.. :') Maar ook op tijdens het spelen met mijn paard komt er op de juiste momenten de juiste quote boven. Het programma zit slim in elkaar. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:31

Het is een sekte, dat weet je toch 8-)
Hij hersenspoeld ons gewoon :Y)

(al vind ik het toch wel handig, soms denk ik "heb ik al x aantal keer gehoord" maar toch, het blijft hangen door al die herhaling, en dat is wat je moet hebben op het moment dat je met je paarden bezig bent .. zeker als het even niet zo gaat zoals je in gedachte had, wat wel regelmatig zo is :+ :)) ).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:43

Jessix schreef:
En dan val ik ook wel meteen door de mand, want ik bekijk en lees heel veel.. :') Maar ook op tijdens het spelen met mijn paard komt er op de juiste momenten de juiste quote boven. Het programma zit slim in elkaar. :j

Ik denk dat niemand gaat ontkennen dat het programma slim in elkaar zit :) Parelli is niet voor niets zo een enorm succes daar is verdraaid goed over nagedacht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:04

[***] schreef:
Het is een sekte, dat weet je toch 8-)
Hij hersenspoeld ons gewoon :Y)

Een sekte is een te groot woord maar ik denk dat het geen kwaad kan af en toe ook uit het "Parelli-hoekje" te komen en het geheel eens vanuit een ander perspectief te zien. Geen enkele methode is heilig en ook Parelli heeft sterke maar zeker ook zwakke punten. Daarbij hoort natuurlijk ook nog eens je eigen gevoel en je gezonde verstand.

Ik vraag mij af of respect van je paard krijgen niet mooier is dan het afdwingen. Wil je dat je paard dingen voor je doet omdat hij heeft geleerd hoe heavy het wordt als hij het niet doet? Er is ook een weg die gaat naar het punt waar het paard dingen doet omdat hij graag bij je in de buurt wilt zijn en dingen echt voor je wilt doen.
Naar mij idee willen veel mensen die met paarden bezig zijn het laatste maar werken ze via de eerste methode. Veel paarden worden als dominant bestempeld. hier op Bokt al een enorme kudde, terwijl veel paarden juist onzeker zijn en behoefte hebben aan betrouwbaarheid en stabiliteit.
Ik hoef geen gezeur of "respect dwing je niet af met een wortel" ik wil eigenlijk geen respect afdwingen maar wel gewoon krijgen vanuit wederzijds vertrouwen.

Als je baas je bedreigd met ontslag doe je misschien ook allerlei dingen maar respecteer je hem dan? Als iemand je al tikkend op je hoofd je een richting op drijft doe je het misschien ook wel maar misschien had die persoon het ook gewoon kunnen vragen?

Ik ben het ermee eens dat paard op de video geen aandacht voor Linda en de eigenaar heeft. Naar mijn mening niet uit dominantie maar uit onzekerheid en angst. Hun zijn schijnbaar niet betrouwbaar en kunnen hem geen steun bieden. Misschien kan een paard verderop dat wel dat hij daar meer oplet? Het paard ziet er erg "bloederig" uit en die zijn over het algemeen gevoelig maar moet je ook met gevoel behandelen anders komen er problemen en viola...
Waarom hebben ze het paard niet meegenomen naar een omgeving met minder afleiding om te kijken hoe het dan reageerde? Minder afleiding van heel veel andere paarden om hem heen.
Ik ben trouwens ook geen liefhebber van het behandelen van echte probleempaarden in een clinic/ demo. Je krijgt dan hoe dan ook een tijdsdruk en bovendien verwacht het publiek een prestatie. Paard moet dus op de trailer al dan niet met een "quick fix". Waarom een paard met problemen ook nog eens in een nog veel stressvollere situatie brengen? Is niet fair tegenover het paard maar het poetst natuurlijk wel een showy- een ego poetst en vult de bankrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:07

Je hebt niet altijd de mogelijkheid om een paard uit de omgeving te halen waar het probleem zich voordoet .. beste is om aan het probleem te werken zodra het zich voordoet, zodat je dat al achter de rug hebt. Als mijn pony moeite heeft met buiten de weide te komen dan los ik dat niet op door maar in de weide te blijven werken bv., je zal op een bepaald punt toch de confrontatie met zijn angsten moeten aangaan, het paard zal die moeten aangaan .. anders blijf je maar rondjes draaien.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd, vanuit diverse hoeken, ook bv. clickertraining. Ging allemaal wel leuk, maar ik had niet het idee dat ik, als het er echt op aan kwam, eigenlijk iets over mijn pony had te vertellen. En dat vond ik toch geen fijn idee, want je weet nooit wat je ineens tegenkomt ... Dus ja, nu werk ik via Parelli en nu heb ik dat gevoel wel, en ik wil meteen geloven dat dit is omdat het paard weet dat er anders hardere hulpen komen. Heb ik daar een probleem mee? Eigenlijk niet .. want als het niet nodig is gaat alles heel zacht en op kleine hulpen. En als ik zie hoe hij mijn andere pony in de weide met momenten behandeld (herken je trouwens heel mooi de games in, alleen ontbreken bij hem wat fases :+ ) dan zie ik niet in waarom ik dat niet zou mogen. Misschien beetje raar gezegd, maar hopelijk is het duidelijk :Y)

In dit stukje heb ik het trouwens over mijn stoere, zelfzekere, 'ik ben over alles en iedereen de baas'-pony. Mijn bange, onzekere, 'ik weet niet wat ik er allemaal mee moet'-pony die wordt op een heel andere manier behandeld, daar gaat het ook allemaal een stuk langzamer omdat zijn angst hem in de weg zit, maar je merkt wel dat hij verandert en zekerder wordt over zichzelf en bepaalde dingen, ondanks dat ik met druk en fases werk. Dus iets gaat er wel goed .. het blijft alleen steeds opletten en kijken en lezen en voelen en niet doorslaan, niets doen om te doen, maar weten waarom je het doet. En niet de oefeningen doen voor de oefeningen en om te zeggen 'kijk wat mijn pony allemaal kan', maar de oefeningen gebruiken om de communicatie en de relatie tussen jullie te verbeteren .. daar ben ik mee bezig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:12

Cassidy schreef:
Definieer jouw zicht op respect

Respect volgens Parelli:

http://www.youtube.com/watch?v=WbSGKNzc8FA

Volgens deze definitie heeft het paard uit de OP idd geen respect.

Ik ben het eens met de definitie van Parelli :)
En andersom ook, wanneer ik respect krijg hoef ik mijn paard ook alleen maar op een bepaalde manier aan te kijken en dan weet hij dat hij niet in mijn ruimte komen mag. Wat de honden betreft ben ik nog niet zover... de oudste hond daagt mijn paarden uit en de paarden gaan dan graag jagen op de honden... leer ze dat maar eens af, vooral als je er ff met je rug naartoe staat.
Het zijn net een stelletje kinderen dan :+

Jessix schreef:
Dat is ook het streven van Parelli hoor. :) Niet elk paard wordt zo aangepakt als in het filmpje. Liever niet trouwens! Maar stel jou 1000kg wegende paard heeft geen respect, wat doe je dan? Stel jij wil hem uit je ruimte hebben en in plaats van weg van jou komt hij juist nog dichterbij, want dat gebeurd op dat filmpje. Het paard gaat juist tegen de hulp (druk) om afstand te nemen in. Ik sta regelmatig in de wei tussen mijn paarden in, maar als ze spelen met elkaar moeten ze uit mijn buurt blijven. Ik wil er niet per ongeluk tussen komen. Gelukkig hoef ik maar te wijzen en ze nemen afstand, maar als ze het niet zouden dan geef ik ook wel een andere hulp die wel aankomt. In geval van nood zal ik ook heel hard kunnen zijn.

Als hij geen respect zou hebben dan zou ik net als Linda zoveel mogelijk druk op hem uit moeten oefenen om hem ervan te overtuigen dat hij uit mijn ruimte moet blijven. In het verleden toen ik hem nog niet zo lang had was dat ook het geval en bleek dat wanneer ik me groot maakte en een overheersend houding aannam en daarmee op hem af ging terwijl hij op mij af kwam meneer toch wel eieren voor zijn geld koos en plaats maakte voor mij.
Die 1000 kilo's komen hard aan als het mis zou gaan tijdens hun spel, daarom ben ik er ook pas tussen gaan staan op het moment dat ik zo'n band met ze had dat ik zeker weet dat ze nooit zullen proberen over me heen te walsen.
Je bouwt niet alleen respect op maar ook vertrouwen.
En het paard wist niet hoe groot hijzelf was, dit is ook iets wat hij heeft moeten leren. Hij snapt nu hoe hij met dat grote lijf moet manouvreren zonder dingen om te gooien of omver te lopen. Dat is iets dat je als leider weer moet inzien en niet in mag vergissen als ware het respectloos gedrag want dan ga je hem straffen om iets waar hij in feite niks aan kan doen.

Die voedertoestanden heb ik ook gehad, Sabine. Dreigende paarden die met de oren in de nek je ervan proberen te overtuigen dat het HUN emmer is }:)
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:16

Anoniem schreef:
Die voedertoestanden heb ik ook gehad, [naam]. Dreigende paarden die met de oren in de nek je ervan proberen te overtuigen dat het HUN emmer is }:)
:D

:j Is het op zich ook, maar pas als ik het zeg :+
Maar ook je tegen de stalmuur gooien omdat je het niet snel genoeg in de voerbak gooit enzo .. heb het allemaal meegemaakt, gek genoeg is dat tussenin zo'n periode geweest, toen ik dacht goed bezig te zijn (eerst wel respect met eten, dan ineens niet meer, maar als snel weer wel want als er iets is waar ik niet tegen kan :Y) ). Weet niet hoe het kwam, maar maakt ook niet meer uit, heb het probleem nu niet meer. Spijtig wel voor de andere pony, want de dominante wordt nog steeds boos tijdens voertijd, alleen niet meer op mij ... :7

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:30

Het filmpje waar het hier om draait vind ik niet eerlijk naar het paard en erg omslachtig, ik zie dat het paard de ruimte wil pakken van de gene die er naast loopt, maar hoe dat word opgelost zou ik zo nooit doen. Die man daarentegen doet het al een stuk relaxter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:37

ik zie een paard die geen respect(of überhaupt aandacht) heeft voor z'n eigenaars ruimte, maar of dit nou de goede manier is om dat op te lossen? :') nah

overgens krijgt mijn poown ook een rotschop als ze niet oplet en door me heen denderd, of ongevraagd in mijn ruimte komt... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:40

Franka, begrijp ik goed dat je vindt dat de man (in het begin van het filmpje) het beter doet dan de vrouw (in de rest van het filmpje)?

Frederieke, dus een paard schoppen is eerlijker dan het op deze manier oplossen?
Ik vind schoppen altijd zo link .. en dat is trouwens meteen een fase 4, daar zit helemaal niks opbouwends aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:45

oh schoppen was trouwens figuurlijk, ik bedoelde meer dat ik haar dan ook ruw uit mijn ruimte zet, net als een paard hoger in rang zou doen bij een ander kudde genootje..

en natuurlijk krijgt ze wel eerst een waarschuwing ;)

edit: ik probeer eigenlijk van te voren al te voorkomen dat ze dat überhaupt gaat doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:47

Ah ok, dan heb ik het verkeerd begrepen. Omdat je zegt dat je de manier van het filmpje geen oplossing vindt, en het daarna over een rotschop hebt .. Dacht even.. ;)