De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:31

Dan linksachter :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:35

Vervolgens linksvoor :

Afbeelding

Dit heeft ze regelmatig , zo'n blauwe / rode plek in de hoefwand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-08-05 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:38

Blijft over rechtsvoor die in de schaduw zat

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:59

Ik wou dat Missy zulke hoefjes had

@Opala: bedankt het filmpje deed het nu iid wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:45

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 20:11

Anouar wil als ik naar het bos toe ga nooit over de harde weg draven, alleen door het gras. Op de terugweg wil hij alleen over de weg draven en niet door het gras.
Zou dat komen omdat hij dan nog 'op gang' moet komen. Dat hij dat lekkerder vind omdat z'n spieren op de heenweg nog niet warm zijn?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:48

jackie schreef:
volgens mij is dat ook zo. ik heb ook zo'n exemplaar rondlopen (Briolette).
Pete Ramey beschrijft dat ook in zijn artikel over laminitis.
ik zal weer eens foto's van haar hoeven maken. daar word je ook niet goed van (van de ringen). zij loopt al minstens 4 jaar zonder ijzers en ik ben er ook nog niet. er moet gewoon alles kloppen. voeding, beweging/belasting en natuurlijk het bekappen. hele wetenschap.

Ah juist ja ... ik wil misschien ook wel te veel
Wat ik in 5 jaar tijd heb lopen verknallen (of beter de hoefsmid) zal niet in 2 jaar tijd weer volledig hersteld zijn. Nu klopt er ook nog iets niet met de voeding (en die lever die niet goed werkt in feite), en ook beweging schiet er bij mij wel eens bij in.
Wel denk ik erover om weer gedurende langere tijd met hoefschoenen te gaan lopen ... net als in het begin bij de overgang. Misschien ben ik te snel zonder schoenen gaan mennen toch (en hoeven niet goed genoeg "afgehard" voor het drafwerk op het harde en zo)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:53

Ik maak mijn filmpjes in "gewoon" windows movie maker en dan een wat kleiner bestandtype kiezen (voor langzame internet verbinding zeg maar). Dat is vaak door iedereen snel en eenvoudig binnen te halen en ik vind het nog van redelijke kwaliteit. Hier eentje van het huifbedrijden (paardrijden voor meervoudig gehandicapten) (ook tevens even wat promotie voor onze stichting haha).

www.princen-group.com/huifbed/werking.wmv

(site www.princen-group.com/huifbed )

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:56

doen, die hoefschoenen. en misschien ook een schokdempend zooltje erin. ik ga mit briolette ook niet meer zonder schoenen naar buiten.

kun je misschien nog een keer foto's van de zoolkant van de hoeven maken? en dan wat schuin van boven, zodat ik de holling kan zien??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:01

@pmarena: na het bekijken van het filmpje en de foto's van de voorhoeven ben ik tot de conclusie gekomen dat za a)voor wat kort loopt en b) niet op de hiel land , maar op de toon. ik denk namelijk te zien dat haar tonen meer slijten dan de hielen die imo ook nog omlaag kunnen, ietsjes.

verder is het hoog tijd voor een megamustangroll....zie nogal wat flares....

anders zien de hoeven niet slecht uit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:06

blaaaahhhhh!!! Vergeten foto's te maken...

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:08

Nou kan ik het filmpje van Pmarena niet zien. Hoeven zien er goed uit. De witte lijn is hier en daar nog wel wijd. En idd de afwerking kan beter.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:10

Banjer schreef:
blaaaahhhhh!!! Vergeten foto's te maken...

je krijgt nog een kans......

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:14

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:20

Hoeven daar is nu een week of 3 niks aan gedaan , al die stukjes die ervanaf zijn waren gisteren nog niet , dus ze heeft een drukke dag gehad denk ik

De witte lijn was smaller , maar ik heb nu een hoevenkrabber met een slijptol tot een scherp puntjes geslepen om die rottige kleine steentjes eruit te kunnen peuteren , dus daardoor ziet die witte lijn er wat slechter uit denk ik.

Nat gras waardoor de hoef zachter wordt , en elke keer die scherpe punt erdoorheen voor die kleine steentjes , dan leg je hem toch wat meer open....

Het enige wat ik er zelf altijd aan doe is rondvijlen van het punt waar de hoefwand de grond raakt , en scheef gesleten hoeven weer een beetje recht vijlen. Nu dan ook die steunsels wegsnijden.

Maar ik hou ze niet al te kort bij : lijkt me op zich wel nuttige info als je ziet hoe de hoef zich zelf steeds ontwikkeld ? Ga je heel strak bijhouden dan zie je dat niet zo goed , waar die hoef eigenlijk mee bezig is..

Sinds Hans haar bekapt is me alleen opgevallen dat haar hoeven wat holler lijken te worden. Voor de rest niet echt iets anders , maar ze loopt inmiddels ook al best een tijd op blote voeten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:28

Citaat:
De witte lijn was smaller , maar ik heb nu een hoevenkrabber met een slijptol tot een scherp puntjes geslepen om die rottige kleine steentjes eruit te kunnen peuteren , dus daardoor ziet die witte lijn er wat slechter uit denk ik.

in een intakte witte lijn gaan geen steentjes zitten en hoef je ook niks uit te peuteren. conclusie: flare = uitgerekte witte lijn.

Citaat:
Nat gras waardoor de hoef zachter wordt , en elke keer die scherpe punt erdoorheen voor die kleine steentjes , dan leg je hem toch wat meer open....

ook hier hetzelfde: goede mustang roll erin en als de witte lijn niet al verzwakt is kan ie best tegen nat gras.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:33

Leuk paardje zeg! En de manier van lopen is voor mij heel herkenbaar! In stap zie ik nog een redelijk lange pas. Af en toe landt ze in stap op haar tenen, maar soms lijkt het alsof ze haar voet bijna in 1 keer weg zet. In ieder geval durft ze in stap haar voeten "naar voren" te gooien. In draf gaat ze heel kort lopen van voor en landt ze overduidelijk op haar tenen en klapt ze daarna haar voet door naar achteren. Hierdoor krijg je zo'n "krabbelpasje" (heeft Lee ook).

Op de foto's zien de voeten er goed uit. De hoefwand mag idd meer "gerold" en vooral achterin wat korter. De afgebroken stukjes in de kwartieren wijzen erop dat daar een stukje afkan. Je kunt er zelfs boogjes in maken. Zo te zien kan dat goed bij haar voeten.

Als je naar de achterkant van de voet kijkt, zie je aan de groeiringen dat de hielen meer lijken te groeien dan de voorkant van de hoef. Ze groeien een beetje "naar voren toe". Dat wijst er op dat de hielen te lang zijn. Doordat ze dan in de knel zitten, gaan ze verder onder de voet groeien. Ook zitten er flares achterin de voet. De hielen zouden dus korter kunnen en daarmee worden de steunsels uiteraard ook ingekort.

De vraag is natuurlijk hoe kort je de hielen kan maken. Dat ligt weer aan de kwaliteit van de straal, die dan actief mee zal moeten gaan dragen. Da's moeilijk te beoordelen vanaf de foto's.

Tot zover mijn bescheiden ideeën ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:36

pmarena schreef:
Sinds Hans haar bekapt is me alleen opgevallen dat haar hoeven wat holler lijken te worden.

!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:45

jackie schreef:
voor alle eigenaren van paarden mit laminitisrisiko:

gevonden bij www.paardensupplementen.nl

Speedi-Beet

Die "leeggemaakte" bietenpulp ?

Krijgt Rena sinds een paar weken , om de dag ofzo.

Met de gedachte van : waar bietenpulp zit , kan vast geen te rijk gras zitten.

Maar ik betwijfel steeds meer of het gras überhaupt iets met dat gevoelige loopje te maken heeft.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:53

Hmmmm ... klinkt als interessant spul. Past denk ik wel goed bij het Ursonnekruidenspul dat ik wil gaan voeren.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:58

Pmarena: Na het installeren van Quicktime heb ik het filmpje wel kunnen zien. Ik heb eigenlijk maar één vraag: Heeft jouw paard soms veel speling in het kogelgewricht van haar linkerachterbeen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 00:00

Dat wiebelige bedoel je ?

Dat is nieuw.... heb er ook nooit iemand over gehoord maar viel mij ook op dat het er zo wiebelig uitzag.

Het lijkt dat ze dat doet als ze pijn heeft aan haar voet : 2 jaar geleden kwam ze ook kreupel uit de wei en viel me dat wiebelige spronggewricht ook zo op...

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 00:21

Nee ik vraag het omdat mijn paard dat nl. aan de rechterachterhoef heeft. Van de winter leek het pijnlijk wanneer ze een iets verkeerde beweging maakte (en dat zie ik in stap een keer in jouw filmpje). In stap zie ik trouwens ook vaak hapering bij Opala, maar ik heb afgeleerd om daar aandacht aan te schenken, want onder het zadel merk ik weer niks. Wanneer ik Oop van de zijkant bekijk lijkt ze altijd ongelijke heupen te hebben, maar wanneer ik van de achterkant kijk, is het weer niet zo. Ik heb mij er gewoon bij neergelegd dat haar beenzetting niet je van het is, ze heeft nl. speling in meerdere gewrichten. Wanneer mijn dochter terug is, wil ik dat ze ook gaat filmen en niet van die korte stukjes.

Ik moet zeggen dat je paard er kerngezond uitziet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 08:43

smurf schreef:
iedereen de groeten van Arabesk, ze is in Baarle Nassau, woont in een blokhut en heft geen internet, wel een "huispoema"genaamd Broer, die ook nog een broer heeft die ook Broer heet, snappen jullie het nog???

Groeten terug!

Oop heeft laatst een minibestelling gedaan voor tangen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 08:50

Grrr, ik kon met moeite gisteren lezen ,maar niet posten!

dus Welkom terug, Nienke

Pmarena, filmpje duuurde HEEL erg lang voordat hij laadde!
Het loopje is al uitgebreid besproken ,maar ik herken er veel van Merrit in.
Tevens zie je ook op de fotoos dat de toon erg afslijt.

De hoeven zien er keurig uit.
Ik zie wel wat kneuzinkjes, de rode plekjes. Gaat vanzelf over. Je zou evt kunnen ondersteunen met Arnica druppeltjes.

Je mag gerust een mustangroll maken, dan wordt de hoefwand flink afrerond! Dan haal je die onregelmatigheden eruit en voorkom je dat ze er weer in komen.

Ik vraag het me af hoor Mac, of de hoef ruimte heeft voor een scoop, een boogje. Als je de gehele hoefwand terugvijld totaan zoolhoogte, is er denk ik , geen ruimte meer voor de scoop.