Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jovarna schreef:Ik kan de vragenlijst niet voor een 2e keer invullen.
Wie wil 'm 'es invullen op basis van stalopsluiting, 1 uur luchten en 1 uur trainen?![]()
Citaat:We hebben voor jou de Pavo RantsoenCheck uitgevoerd. Deze check geeft aan wat een paard of pony nodig heeft gebaseerd op de voerrichlijnen. Voor jouw paard of pony is de uitkomst in kilo´s per dag:
Citaat:5 - 6 kg hooi als ruwvoer
2 - 2.5 kg krachtvoer
Dit advies is gebaseerd op de volgende gegevens over jouw paard
450 kilo
0 uur weidegang
6 keer per week 60 minuten training
met een intensiteit die overeenkomt met recreatief / lichte sport.
Citaat:0.5 - 1 kg hooi als ruwvoer
0.5 - 1.5 kg krachtvoer
Citaat:Als een paard dunner wordt, betekent dit dat het meer energie verbruikt dan het via de voeding binnenkrijgt. Het is van belang te achterhalen waarom het paard dunner wordt. Laat bijvoorbeeld de dierenarts je paard nakijken op wormen of gebitsproblemen.
Wat kan ik doen?
Als je paard helemaal geen lichamelijk afwijkingen heeft, dan is het aan te raden je paard meer voer te gaan geven. Geef je paard meer of constant hooi en/of zorg voor (extra) weidegang. Daarnaast kun je ook wat meer krachtvoer gaan geven of een krachtvoer waar meer energie in zit dan het huidige voer.
Is je paard alleen dun aan de flanken of heeft het een opgetrokken buik, maar de ribben zijn niet te zien? Dan is je paard niet te dun, maar krijgt het te weinig ruwvoer. Geef je paard in dit geval meer hooi en/of (extra) weidegang.
Citaat:Wilde paarden besteden ongeveer 60% van hun tijd aan het verzamelen van voedsel. Zij krijgen hun voedsel voornamelijk binnen door te grazen. In de winter vullen ze hun voedselpakket aan met bast, takjes en wortels. Het paard is dus van nature gewend (en dus ook gebouwd) om kleine porties te eten, voortdurend te bewegen en te leven van energiearm en vezelrijk gras. De spijsvertering van jouw paard is hier nog altijd helemaal op ingericht.
Citaat:Stereotypieën komen voor bij dieren die niet in hun natuurlijke leefomgeving worden gehouden. Paarden besteden in de vrije natuur het grootste deel van de dag aan grazen, 14 tot 16 uur per dag, waarbij eten en lopen constant worden afgewisseld. De rest van de tijd bestaat uit sociaal contact en rusten. Hieruit blijkt al wel dat de meeste paarden die op stal gehouden worden niet in hun natuurlijke behoeften kunnen voorzien. Dit kan onder andere stress en problemen aan het verteringsstelsel veroorzaken. Het paard kan dit gaan compenseren door een bepaald compenserend gedrag te gaan ontwikkelen waardoor een stof wordt aangemaakt die de stress vermindert. Luchtzuigen en/of kribbebijten blijken bijvoorbeeld verband te houden met maagzweren of een verzuring in de maag. Door dit gedrag maakt het paard extra speeksel aan waardoor het zuur in de maag wordt geneutraliseerd. Dit blijkt onder andere uit het feit dat luchtzuigen het meest na het eten plaatsvindt.
Stress kan naast de genoemde oorzaken (te weinig sociaal contact, te weinig ruwvoer en te weinig beweging) ontstaan door bijvoorbeeld veel onrust op stal of een verkeerde wijze van training.
Shyla25 schreef:Ik heb een jaar verlenging gekregen en geen vaste aanstelling
Nu ga ik dus op zoek naar iets ander.
Citaat:Morrie er stond in de krant dat er in Eemnes 256 mm regen is gevallen en dat het daar een van de natste plekken is op dit moment:+
opala schreef:Tuurlijk!Mooie kipjes, maar ze hebben toch wel grond staks om te graven, op tegels vind ik zielig
Tinkerloos schreef:Marina,jij hebt een...... kort.. profiel.![]()
Arme werkeloze vrouw..