De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:31

jackie schreef:
als je nu de lijn vanaf de kroonrand zo legt dat hij langs het bovenste gedeelte van de hoef wel parallel aan de hoefwand loopt (langs het steilste stuk onder de kroonrand) dan heb je ongeveer de ligging van het hoefbeen in de voet.

Afbeelding
Zo ???
De groene lijn is de nieuwe lijn

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:34

Isapaardje schreef:
Volgens BdL zijn dit stressringen, die ook door verschil in voedsel kunnen komen (mals gras of hooi zeg maar).

Nee, ik heb het niet over de ringen, maar over de bovenkant van de hoef. Het begin van de kroonrand tot halverwege de hoef.

Ik denk dat Jackie dit bedoelt

Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:20

Isapaardje schreef:
jackie schreef:
als je nu de lijn vanaf de kroonrand zo legt dat hij langs het bovenste gedeelte van de hoef wel parallel aan de hoefwand loopt (langs het steilste stuk onder de kroonrand) dan heb je ongeveer de ligging van het hoefbeen in de voet.

Afbeelding
Zo ???
De groene lijn is de nieuwe lijn

nee, zo niet. sorry, ben niet zo handig met foto's en lijntjes erin. je moet zorgen dat de lijn de bovenkant van de hoef volgt tot aan de knik.

opala heeft overigens gelijk dat de kroonrand niet goed te zien is (haartjes erover).

dus nog een keer overnieuw. laat het begin van de rode lijn aan de bovenkant waar die is een trek hem parallel door to aan de knik. dan zie je dat ongeveer de onderste helft van de hoef buiten de lijn uitsteekt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:25

opala schreef:
Isapaardje schreef:
Volgens BdL zijn dit stressringen, die ook door verschil in voedsel kunnen komen (mals gras of hooi zeg maar).

Nee, ik heb het niet over de ringen, maar over de bovenkant van de hoef. Het begin van de kroonrand tot halverwege de hoef.

Ik denk dat Jackie dit bedoelt

Afbeelding

ja precies. je kunt het op de foto natuurlijk niet zo goed zien omdat inderdaad bovenaan de kroonrand de haren eroverheen hangen.

de bovenkant van de hoef voor de knik vind ik overigens minder voorzien van ringen dan de onderkant. ik kan zelfs de knik in haar rechterhoef zien....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:30

Maar de ringen zijn geen bevangenheidsringen. Vorig jaar heeft ze nergens last van gehad.
Daarbij denk ik nog altijd aan een teveel van bepaalde dingen, en de hoeven nog niet 100%, lever die niet optimaal functioneert om afvalstoffen goed te verwerken en dus een combinatie van factoren.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:37

deze hoef is van het paard van een vriendin

Afbeelding

op zich best een mooi hoefje zou je misschien zeggen. maar probeer maar weer een lijn te trekken langs het bovenste steile stuk naar de grond. dan kun je zien dat er nog een enorme flare uit moet groeien.

het paard in kwestie is met 2 jaar voor het eerst beslagen en heeft sindsdien nooit zonder ijzers gelopen. vanaf vorig jaar herfst ongeveer zijn de ijzers eraf omdat er niks meer onder wilde blijven zitten. jammer dat het altijd eerst zover moet komen.

hij heeft nog vrij platte zolen, een teken dat het hoefbeentje nog niet ziet waar het hoort te zitten.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:44

Isapaardje schreef:
Maar de ringen zijn geen bevangenheidsringen. Vorig jaar heeft ze nergens last van gehad.
Daarbij denk ik nog altijd aan een teveel van bepaalde dingen, en de hoeven nog niet 100%, lever die niet optimaal functioneert om afvalstoffen goed te verwerken en dus een combinatie van factoren.

de ringen laten zien dat op die plek de hoefgroei op een of andere manier beinvloed is. door de voeding, door belasting, whatever. je moet hoefbevangenheid niet altijd zien als het klassieke voorbeeld ervan, het paard dat op de achterhand hangt en (bijna) niet meer kan lopen. er zijn ook nog gradaties in. als de lederhuid heel licht ontstoken is om wat voor reden dan ook krijg je op dat moment ook een verstoring in de groei en je hoef niet perse wat opvallends aan de beweging te zien.

toen Briolette voor het eerst bevangen was deed ze ook niet meer als wat stijfjes lopen en ik had niks in de gaten. het leek inderdaad op dat ze last had van spieren. maar dat was het niet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:49

Gister heb ik geheel tegen mijn principes in Banjer's hoeven zelf wat bijgevijld... ze waren erg lelijk aan het worden, en begonnen wat "in te scheuren" zeg maar.... (Hans was met vakantie).... ik heb er later een "reguliere" smid naar laten kijken, die toevallig op stal was (Onno Grund), of ik het niet teveel verkloot had... (viel mee... ik had van de voorkant meer af mogen halen volgens hem... )

Nu zei hij ook nog tegen mij, dat hij persoonlijk de paarden liever wat steiler op de voeten ziet staan... wat is jullie mening? (er rekening mee houdend dat Banjer dus maandag door Hans bekapt gaat worden)

Onno is zelf trouwens ook een voorstander van paarden op blote voeten...

ik weet niet of het hier goed te zien is voor jullie, maar hier is Banjer een weekje geleden bekapt (denk mij even weg van de foto... )
Afbeelding
Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:53

sorry, je zult echt even met de camera op de grond moeten gaan liggen.......

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:56

Moeilijk te zien vanaf de foto's ... als je smid met "steil" bedoelt "hogere hielen" dan moet ik het oneens zijn met hem . Maar als hij bedoelt "korter en met een rechte hoefwand" (waardoor de voet steiler lijkt) dan heeft hij waarschijnlijk gelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:57

Zo heeft Rena de hele winter een loop-gevoeligheid gehad op de harde weg. Op de harde weg langzaam draven , wat moeilijk kijken , wat kreuntjes / pufjes tussendoor.... ze draafde wel gewoon goed braaf aan , maar vond het ook wel prettig om weer te gaan stappen. Als ik haar dan zo naast de fiets (of onder het zadel hetzelfde) meeneem voor een rondje , dan laat ik haar bvb. op de straat aandraven. Kort en wat moeizaam loopje. Anderen zien het niet zo trouwens. Komt er dan een stukje berm dan gaan direct die oortjes er op , koppie een beetje in de lucht , dier lijkt 5 jaar jonger en gaat duidelijk een tandje harder en ruimer , heeft d'r zin in. Is de berm op en raakt ze weer asvalt , dan kakt ze weer in naar dat terughoudendere loopje.

Tenzij er een flitsend paard in de wei naast de weg staat ofzo , dan kan ze wel vlot en fruitig lopen. Loopt ze er gewoon doorheen , enthousiasme is groter dan de gevoeligheid.

Ook als we een wat groter rondje maken dan wordt het gaandeweg beter. Ze leeft dan helemaal op , ziet allerlei spannende dingen (bij Rena is het al gauw spannend en bijzonder allemaal ) en ze loopt dan ook op de weg lekker vlotjes en fruitig.

Is het op dat moment dan erdoorheen lopen of wordt er iets soepel gaandeweg , vraag je je af. Of misschien went ze wel aan het gevoelige ofzo , waardoor het niet meer zo bijzonder aanvoelt.

Ik ging er steeds vanuit dat dat gevoelige op het harde lopen , een beginnende hoefbevangenheid is.

Maar nu twijfel ik er toch aan.

Was ook wel grappig , toen Hans Arendse voor de eerste keer geweest was en die steunsels eruit gesneden had , liep ze 2 dagen later ineens als een tierelier op de weg ! Voor het eerst in weken (maanden ) , dat was wel heel apart , zou het dan aan die stomme steunsels hebben gelegen ?!

Na een week of 3 werd het weer minder (wel steeds steunsels wegsnijden) , en vervolgens was ze ineens enorm kreupel , zal wel uitgegleden zijn tijdens het perfectioneren van haar driedubbele Rietberger in de wei , ze kan nogal...eeeeehm , heftige bewegingen maken

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:57

@jackie: duidelijke voet! Paard heeft ook een hoefzweer gehad?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:00

@pmarena: als de steunsels te lang waren, kan het zijn dat deze in de hoef hebben gedrukt op een harde ondergrond. Dit is idd pijnlijk.

Ik denk dat je toch moet afgaan op wat je paard aangeeft: als marena liever in de berm loopt, dan zal ze daar wel een reden voor hebben.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:05

Mac schreef:
@jackie: duidelijke voet! Paard heeft ook een hoefzweer gehad?

daar lijkt het op de foto op maar dat is het denk ik niet geweest. hij heeft het namelijk aan bijde voorhoeven aan beide kanten en op precies dezelfde hoogte. you tell me.......

Jackie heeft er ook zo'n beschadiging in zitten rechtsvoor aan de voorkant maar ik weet dat ze daar haar kroonrand had beschadigd.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:05

Mac schreef:
Moeilijk te zien vanaf de foto's ... als je smid met "steil" bedoelt "hogere hielen" dan moet ik het oneens zijn met hem . Maar als hij bedoelt "korter en met een rechte hoefwand" (waardoor de voet steiler lijkt) dan heeft hij waarschijnlijk gelijk.

geen idee wat hij bedoelde... hij had het over de stand van het onderbeen, die nu wat doorknakte ofzo... ik begreep hem niet helemaal....

Overigens komt Hans Arendse maandag al bekappen, en ik heb hem ook op dit topic (en het topic op Hoefnatuurlijk forum) gewezen...

Ik vind Banjer er zelf erg netjes op staan... vandaar ook mijn vraag, wat jullie er van vinden...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:06

jackie schreef:
Jackie heeft er ook zo'n beschadiging in zitten rechtsvoor aan de voorkant maar ik weet dat ze daar haar kroonrand had beschadigd.

Pepsi heeft er ook 1. Weet eigenlijk niet of dat die voet is die toen een week of wat zo dik is geweest .... vanmiddag even checken ...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:08

van een hoefzweer kunnen ze ook een dik been krijgen. kan er een boek over schrijven, zucht......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:11

Mac schreef:
@pmarena: als de steunsels te lang waren, kan het zijn dat deze in de hoef hebben gedrukt op een harde ondergrond. Dit is idd pijnlijk.

Ik denk dat je toch moet afgaan op wat je paard aangeeft: als marena liever in de berm loopt, dan zal ze daar wel een reden voor hebben.

Ja : gevoeligheid , die hoeven zijn blijkbaar gevoelig....maar waardoor ???? Dat is de grote vraag.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:13

pmarena schreef:
Zo heeft Rena de hele winter een loop-gevoeligheid gehad op de harde weg. Op de harde weg langzaam draven , wat moeilijk kijken , wat kreuntjes / pufjes tussendoor.... ze draafde wel gewoon goed braaf aan , maar vond het ook wel prettig om weer te gaan stappen. Als ik haar dan zo naast de fiets (of onder het zadel hetzelfde) meeneem voor een rondje , dan laat ik haar bvb. op de straat aandraven. Kort en wat moeizaam loopje. Anderen zien het niet zo trouwens. Komt er dan een stukje berm dan gaan direct die oortjes er op , koppie een beetje in de lucht , dier lijkt 5 jaar jonger en gaat duidelijk een tandje harder en ruimer , heeft d'r zin in. Is de berm op en raakt ze weer asvalt , dan kakt ze weer in naar dat terughoudendere loopje.

Tenzij er een flitsend paard in de wei naast de weg staat ofzo , dan kan ze wel vlot en fruitig lopen. Loopt ze er gewoon doorheen , enthousiasme is groter dan de gevoeligheid.

Ook als we een wat groter rondje maken dan wordt het gaandeweg beter. Ze leeft dan helemaal op , ziet allerlei spannende dingen (bij Rena is het al gauw spannend en bijzonder allemaal ) en ze loopt dan ook op de weg lekker vlotjes en fruitig.

Is het op dat moment dan erdoorheen lopen of wordt er iets soepel gaandeweg , vraag je je af. Of misschien went ze wel aan het gevoelige ofzo , waardoor het niet meer zo bijzonder aanvoelt.

Ik ging er steeds vanuit dat dat gevoelige op het harde lopen , een beginnende hoefbevangenheid is.

Maar nu twijfel ik er toch aan.

Was ook wel grappig , toen Hans Arendse voor de eerste keer geweest was en die steunsels eruit gesneden had , liep ze 2 dagen later ineens als een tierelier op de weg ! Voor het eerst in weken (maanden ) , dat was wel heel apart , zou het dan aan die stomme steunsels hebben gelegen ?!

Na een week of 3 werd het weer minder (wel steeds steunsels wegsnijden) , en vervolgens was ze ineens enorm kreupel , zal wel uitgegleden zijn tijdens het perfectioneren van haar driedubbele Rietberger in de wei , ze kan nogal...eeeeehm , heftige bewegingen maken

Steunsels weghalen tot zool hoogte maakt onwijs veel uit!
Merrit werd vroeger gestrasserd en liep heel gevoelig daarna, zeg maar vet kreupel. Dat was dan wel weer het andere uiterste, daar werd veel te veel weggehaald.

Toen ik zelf begon te bekappen, liep hij veel beter! En nu loopt hij als een tierelier over asfalt, verkiest dit vaak zelfs boven de berm, loopt makkelijker he

En Banjer: leuke fotoos, maar je hoefjes zijn niet te zien hoor

En Ingrid; ik ga met Oop en Jackie mee wbt de kroonrand en de flares. Beetje mosterd na de maaltijd, naar toch..

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:17

Banjer schreef:
Ik vind Banjer er zelf erg netjes op staan... vandaar ook mijn vraag, wat jullie er van vinden...

Het plaatje kan mooi ogen, maar het gaat om de details. Een hoef ziet er gauw geweldig uit. Totdat je de boel gaat proberen te leren onderscheiden (valt niet mee) en benoemen (valt nog minder mee) en dan pas zie je dat er nog heel wat gebeuren moet. Ik spreek voor mijzelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:19

Ik rij vaak ook liever op de weg dan in de berm : het verstappings-risico is zo groot in de berm he.... vaak zie je de bodem niet goed door het gras , het is erg modderig , auto's rijden er door waardoor je van die gemene bandensporen krijgt , honden graven gaten , en ze verstevigen die bermen met losse scherpe stenen en steentjes , ook niet echt lekker als ze zo een kneuzing in haar zool krijgt.

Er zijn echt stukken berm waar ik Rena alleen voorzichtig laat stappen , nevernooit zelfs maar een drafje zou pakken omdat ik bang ben dat ze zich verzwikt , en dan zie je gerust iemand anders in een flitsende galop over dat stuk gaan ineens , zonder een centje pijn ....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:19

ik zal vanavond proberen met mijn mobieltje foto's te maken...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:26

Banjer schreef:
ik zal vanavond proberen met mijn mobieltje foto's te maken...

tip: leg je camera (of jezelf ) op de grond!

En probeer ook de onderkant te fotograferen, dat zegt weer iets over de witte lijn en de steunsels, alhoewel dat enorm kan vertekenen op de foto.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 10:30

Antheman: Onderkant kan ik op de foto zetten, maar Banjer is echt aan een bekapbeurt toe... dat geeft denk ik geen goed beeld... ze staat nu ook vrij scheef hoor... ze heeft nl. een beetje X-pootjes... ik kan maandag wel foto's van de onderkant maken met de mobiel? (als Hans er dan is kan hij mooi de hoefjes omhoog houden... )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:34

Banjer schreef:
Antheman: Onderkant kan ik op de foto zetten, maar Banjer is echt aan een bekapbeurt toe... dat geeft denk ik geen goed beeld... ze staat nu ook vrij scheef hoor... ze heeft nl. een beetje X-pootjes... ik kan maandag wel foto's van de onderkant maken met de mobiel? (als Hans er dan is kan hij mooi de hoefjes omhoog houden... )

ook leuk, ik ben dol op het bekritiseren van een bekapper