[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:53

ik denk niet dat je toestemming krijgt om op te stappen helemáál niet zonder zadel, dat heb ik zelf pas 1 x gekregen namelijk in al die tijd dat ik Parelli doe, je kan veel beter bij Timo even op een Shire gaan zitten, Sexy is nog breder dan Morrie en daar doen ze niet aan toestemming vragen om op te stappen, veel simpeler

Cookies

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:00

Hoe doe je dat: toestemming vragen? Bied je dan iets aan? En wat moet je paard dan doen?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:15

Als ik de DVD's goed onthouden heb, geef je je paard steeds de mogelijkheid om weg te lopen. Pas als je paard helemaal stil blijft staan, uit zichzelf, ook bij het opstijgen, heb je toestemming. Het toestemming vragen begint al bij het zadel. Hiermee ga je eerst friendly spelen, hetzelfde met het hoofdstel. Pas als je paard niet meer reageert op het zadel op zijn rug leggen (ja dat doe je dus vaker als 1 keer). Dan pas mag je zadelen. Het zelfde met opstappen. Je paard mag aangeven dat je er nog niet op mag.. soms mag je na een tijdje wel, soms helemaal niet...

Klopt dat Morrie ??

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:09

Ik vond het een beetje onzin om hier een heel nieuw topic voor te openen, dus. Maar ik zit nu enorm te twijfelen of ik een parellipakket zal kopen ja of nee. Als ik een wil moet ik zelf betalen en zit altijd vreselijk in geldnoot. Opzich zou het wel goed zijn, want Santos is best dominant, en hierdoor zou ze wat meer respect voor mij en voor andere mensen (ze mag eigenlijk bijna geen andere mensen dan mij) krijgen misschien.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:37

Naar jou toe zal je paard door parelli idd meer respect krijgen, naar andere mensen toe weet ik niet. Ik vind het echt een aanrader. Het geeft zoveel duidelijkheid, eigenlijk is het pakket onbetaalbaar, gelukkig hebben ze er toch een prijskaartje aan kunnen hangen

Een 2ehands pakket is iets betaalbaarder, en met de nep-parelli spullen kun je goed uit de voeten. Kijk eens op de site van Natuurlijk Ruiterschap voor de spullen en de site van het NH forum voor de 2ehands pakketten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:12

Citaat:
Klopt dat Morrie ??

ikvind het wel netjes verwoord, maar als je het zeker wilt weten moet je het de echte Parelliers even vragen, die hebben er echt verstand van, ik ben maar een Parelli-beginnertje

Morrie heeft respect voor mij en voor voor mensen die hem op de juiste wijze benaderen, voor mensen die hem echter meteen wegmeppen en tegen hem schreeuwen toont hij geen respect en dramt hij gewoon door of overloopt ze, daarom hebben veel stalgenoten een bloedhekel aan Morrie.
Het gekke is dat wanneer ik hun "normal"paarden op de Parelli manier benader dat ze wel gewoon achteruit of aan de kant gaan als ik ze dat vraag, zonder woorden, op lichaamstaal......

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:29

Dat is toch niet gek, morrie? Bijna alle paarden spreken paardentaal, dus is het logisch als je iets in hun taal zegt dat ze daar sneller op reageren.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:38

ik vind het ook niet gek, een aantal mensen op stal echter wel, hoe weet die pony nu dat ie achteruit moet als ik een bepaald gebaar maak...... tja....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:08

goedemorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:24

Goedemorgen!
Ik ben er ook weer 'es een keer. Heb 't druk op m'n werk, dus vandaar niet zoveel tijd.
Jovarna is over 11 dagen uitgerekend... Het wordt nu echt spannend!
Wie tijd en zin heeft, doe 'es een bezoekje op m'n weblog. Reacties daar vind ik ook errug leuk...!

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:05

Mogge,
Wie heeft er op Mor gereden dan?
*denkt hard na, zag onlangs een foto met een boer op rode klompjes *

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:07

@Morrie jammer, ik ben gewoon erg benieuwd naar Morrie
Misschien ooit een keer, verder kom ik nog wel een keertje kijken.

Maar hoe "gebaar" jij dan dat je paard achteruit moet?
Ik heb gemerkt dat Shy het pas doet als ik naast haar sta en met mijn hoofd van voor naar achteren beweeg incl ogen.

Ze reageerd bv met het los longeren ook op mijn ogen zoals Monty Roberts heeft verteld

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:07

Oh ja Goede Morgen

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:15

Ik zie dat Morrie nog als smurf staat als TS, vreemd dat dat niet automatisch meeveranderd terwijl de post volgens mij wel veranderd zijn...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:20

Goedemorgen iedereen!

Weer regen vandaag.. houd het nou nooit op??

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:29

Het was echt lekker gisteren hè... Wie weet wordt het vanmiddag nog even goed zoals voorspeld is...
Als het weer continue zo vies is, weet je zo'n lekker dagje wel te waarderen hè!
Ik hoorde dat het zaterdag as ook maar 12 graden zou worden.... *brrrr* koude koninginnendag.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:40

Citaat:
Maar hoe "gebaar" jij dan dat je paard achteruit moet?
Ik heb gemerkt dat Shy het pas doet als ik naast haar sta en met mijn hoofd van voor naar achteren beweeg incl ogen.

zo doe ik het niet in ieder geval, ik doe hetop de Parelli manier,maar heb geen tijd om dat helemaal uit te leggen op dit moment

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:48

Ik laat mijn paard achteruit lopen op de parelli manier, fase 1, een kleine wiebel met het touwtje is bij hem genoeg!

Ik vind het moeilijk om uit te leggen hoe dat gaat... moet je echt zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:48

Ik laat mijn paard achteruit lopen door met mijn hand een 'achteruit'-gebaartje te maken. En eventueel zeg ik er "terug" bij.
Dit werkt ook bij haar weidemaatje, ook zij weet precies wat ik dan bedoel.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:56

Jovarna schreef:
Ik laat mijn paard achteruit lopen door met mijn hand een 'achteruit'-gebaartje te maken. En eventueel zeg ik er "terug" bij.
Dit werkt ook bij haar weidemaatje, ook zij weet precies wat ik dan bedoel.

Ik zeg ook terug erbij maar niet altijd.

@angela88 dat gaat niet want ik heb het over achteruit zonder iets om.
En mijn merrie vertikt het op die manier, ik kan wiebelen tot fase oneindig ze doet gewoon haar ogen dicht en oren plat en laat het halster lekker bewegen
Maar als ik dus naast haar ga staan en dat hoofd/oog beweging doe hoef ik soms nieteens "terug" te zeggen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:57

Ik ben ook niet helemaal parelli, want ik gebruik bij sommige dingen wel woorden. Zo weet Wit wat ik met OM bedoel (=omdraaien), Orlanda snapt TERUG (makkelijk bij het haar van de trailer af laten lopen, zonder de hulp Terug blijft ze staan). En Witte weet wat VOOR is (stap vooruit).

Eigenlijk wel raar dat ik de paarden niet hetzelfde heb geleerd. Komt denk ik doordat het echt andere types zijn, waarbij het een beter werkt als het andere. Orlanda krijg ik bijvoorbeeld erg moeilijk terug op de parelli manier, maar erg gemakkelijk met stem. Bij Wit is het precies omgekeerd met het achteruit lopen...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:58

@ pony25: ieder mens en paard zijn eigen manier dus..

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:59

misschien moet je het jezelf niet zo moeilijk maken pony en eerst eens de achteruit gaan oefenen met wel iets om, werken zonder iets om doe je bij Parelli pas in een veel later stadium, als het online allemaal goed werkt......

Ik zeg er ook niets bij, hoewel Morrie perfect op de stem is afgericht (boomslepen), maar als ik b.v. paarden binnen ga zetten en ze staan te dicht op het schrikdraadje en ik wiebel met m'n vinger, gaan ze ook naar achteren, misschien dat mijn beruchte Schwiegermutterblick ze doet terugdeinzen

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:00

angela88 schreef:
Ik ben ook niet helemaal parelli, want ik gebruik bij sommige dingen wel woorden. Zo weet Wit wat ik met OM bedoel (=omdraaien), Orlanda snapt TERUG (makkelijk bij het haar van de trailer af laten lopen, zonder de hulp Terug blijft ze staan). En Witte weet wat VOOR is (stap vooruit).

Eigenlijk wel raar dat ik de paarden niet hetzelfde heb geleerd. Komt denk ik doordat het echt andere types zijn, waarbij het een beter werkt als het andere. Orlanda krijg ik bijvoorbeeld erg moeilijk terug op de parelli manier, maar erg gemakkelijk met stem. Bij Wit is het precies omgekeerd met het achteruit lopen...

Ik heb gemerkt dat bij Shy woorden toch ook beter overkomen dan gebaren. Idd OM is iets wat ik veel gebruik met daarbij een lichaams gebaar en evt een mega lichte aanraking.

Zo is het ook met de VD dus VOET is voetje geven en BEEN is voet/been naar voren brengen.
VOORWAARTS is dus vooruit

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:01

misschien wel... een goede Schwiegermutter-blick doet wonderen!

@ pony25: Voet kennen ze idd ook... gebruik ik zovaak dat ik er niet eens bij nadenk..