De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:21

Het is altijd opvallend dat de ruin-eigenaar het wel lollig vind als het dier lekker een merrie pakt in de wei... ik als merrie-eigenaar ben er ook niet van gediend , inderdaad infectie-gevaar maar vooral steeds dat gedram van die ruin dat die er bovenop wil , happen , bijten , vastpakken , met voorbenen tussen achterbenen van mijn merrie schoppen (en soms dus ook lekker tegen haar pezen aan met die grote harde platpoten ) , dan nog eens elke keer dat hele gewicht op die achterhand , en de hoeven die er overheen schrapen.... was het nou alleen een keertje in het voorjaar nouja dan zou ik ze dat lolletje nog wel gunnen , ook al kan dat al heel vervelende gevolgen hebben. Maar de mijne wordt dus ook rustig 6 x in een uur gepakt en dat gaat me te ver

Helemaal omdat zij een D-pony is en haar lover een grote KWPN-er , helemaal zwaar lomp erbij vergeleken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:23

Ik vind het helemaal niet lollig Pmarena.

Ik schaam me dood. Een keertje is leuk, maar hij bleef maar door gaan!
Overigens piste de merrie vol continu naar achteren. en zij blehrde ook flink toen Andor de wei uit ging.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:25

Antheman schreef:
Dus eigenlijk zeg je dat de merrie teveel belast wordt, omdat de natuur zijn werk niet goed doet, nl de drachtigheid stopt het dekken.

Nou, de mens heeft ervoor gezorgd dat een onvruchtbaar mannetje eindeloos kan dooroefenen op een merrie-die-nooit-drachtig-wordt . Hoe onnatuurlijk wil je het hebben ??

Antheman schreef:
Alle merries dragen dus ijzers daar Midden in het bos!

Oppassen geblazen dus ook voor Andor!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:30

Ja, hij had 2 behoorlijke japen op zijn been.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:33

Antheman schreef:

!! Tsja, gemengde kuddes werken mi alleen als de ruinen die erbij staan niet dekken. Het is helemaal een ramp als je er meerdere hebt die het doen (ook al meegemaakt).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:44

Mac schreef:
Antheman schreef:

!! Tsja, gemengde kuddes werken mi alleen als de ruinen die erbij staan niet dekken. Het is helemaal een ramp als je er meerdere hebt die het doen (ook al meegemaakt).

Misschien raar ,maar die japen vind ik niet zo erg. Zolang hij niet kreupel wordt gemept, vind ik het best. En niet uit gemakzucht hoor. Ik lig best weleens wakker van de heren....
Maar het hoort nu eenmaal bij inscharen ,dan moet de rangorde opnieuw worden uitgevochten. Ergens begrijp ik Andor ook helemaal niet hoor. Want tot gisteren durfde hij eigenlijk helemaal niet bij de IJscoos te komen. er zijn 3 weides, de eerste is dicht en staat een exceem shet in ,samen met logés.
De andere 2 zijn open. Andor en Merrit staan nu steeds in de eerste wei, soms loopt de andere haf erbij, en er loopt een hele oude pony bij (32 jaar) Dat was voor de laagste-in-de-rang-wei.
In de 2e wei liepen de Ijslanders.Daar bleven ze dus uit de buurt. de hoogste-in-de-rang-wei.

Wat ik ook raar vind: als ik Andor eruit haal, hebben de dames dus direct ruzie!
Dat was donderdag ook zo! 2 Ijscoos(merries) mepten elkaar tegen de grond! Was zeer onaangenaam om mee te maken. Ik wilde Andor en Merrit eruit halen en toen gebeurde dat.
En toen ik met Andor om de wei heen liep, begonnen er weer 2 dames te meppen naar elkaar. Niet de merrie die hij dekt hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:47

Doet die van mij ook , zo pissen , maar 9 van de 10 keer moet ze die pis gewoon kwijt en wil ze hem helemaal niet in de buurt hebben

Dan gaat zij braaf in een stijvig drafje naar een uithoek van de wei , komt die eikel er gewoon achteraan... staleigenaar wordt er zelfs wakker van , Rena loopt steeds weg en die ruin klost er achteraan , gaat happen en vooruit schoppen en half erop springen , piepende merrie-geluiden.... gelukkig moet de ruin verkocht worden , gisteren kwam er weer iemand kijken.

Het is echt een leuk ding op zich hoor , 4 jaar oud geloof ik , LOPEN dat die kan echt een elastiekje , zou leuk zijn als die bij een enthousiaste dressuurmiep zou komen , dat beestje heeft echt alle bewegingen in zich

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:17

Mac schreef:
daar kwam oa uit naar voren dat mijn lichaam energie direct uit de spieren was gaan halen omdat de rest "op" was. Ik vond dat wel een interessante constatering in het licht van de discussie van IP

Tja dat is inderdaad ook interessant.

Ik heb overigens geen idee waar de suikerwaarden staan in het hele verhaal. Eiwitten wel en die zijn goed.
Echt enorm overgewicht heeft ze niet, maar er zou wat af mogen, laat ik het zo zeggen. Je voelt de ribben wel, maar de schoft niet, das beter gezegd. Beetje sponzig dus, vandaar dat aan nieren werd gedacht dat die niet goed werkten, maar die waarden zijn keurig.

En op internet lees ik vrij constant hetzelfde, maar dan niet specifiek gericht op wat er uit mijn test is gekomen, maar meer wat de verschillende termen betekenen en hoe je ze moet bekijken.

Maar kennelijk bekijk ik het anders dan mijn dierenarts

Iemand tipte mij ook al over leververvuiling ... ze heeft tot haar 3,5 jaar langs de A1 gestaan (zware metalen), ik liet haar regelmatig in de berm grazen. Ze krijgt ongewassen appelschillen en ongewassen wortels (wel zandloos). Inenten schijnt ook al gevoeligheid te kunnen geven ... en dan nog wat te dik en te veel voer gehad van mindere kwaliteit misschien (althans geen natuurprodukten). Je kan niet weten ... je zoekt het nu overal op ... in ieder geval lijkt het niet door fructaan of eiwit te komen ... dus ze kan haar weitje weer op (met mate).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 19:18

O ja vanavond op SBS6 bij Hart van Nederland 22.35 uur, het verhaal van Juliette (oud PN-lid) over haar overleden paard als gevolg van JKK vergiftiging.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:28

Isapaardje schreef:
O ja vanavond op SBS6 bij Hart van Nederland 22.35 uur, het verhaal van Juliette (oud PN-lid) over haar overleden paard als gevolg van JKK vergiftiging.

Ik heb geen kabel, dus kan het helaas niet zien. Breng je verslag uit??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:28

Isapaardje schreef:

Getsie, ik las het al op een ander forum, zal zeker kijken! Dat lijkt me zoo erg als je paard hieraan overlijdt....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:15

Ik heb heel lang met haar gemaild. We hadden vroeger met een paar meiden een 4Pk groepje en daar zat de moeder van Juliette bij. Daarom leef ik nog meer met die mensen mee waarschijnlijk. Ze hadden het paard als maatje voor hun eigen paard gekocht en ze zou meegaan naar Frankrijk waar Juliette zou gaan wonen. Helaas het heeft niet zover mogen komen ... bij de vorige eigenaar stond ze in een wei vol JKK die hij 's winters maaide en het paard vrat het dan vervolgens op. Ze heeft dit niet geweten toen ze het paard overkocht.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:17

Isapaardje schreef:
Ik heb heel lang met haar gemaild. We hadden vroeger met een paar meiden een 4Pk groepje en daar zat de moeder van Juliette bij. Daarom leef ik nog meer met die mensen mee waarschijnlijk. Ze hadden het paard als maatje voor hun eigen paard gekocht en ze zou meegaan naar Frankrijk waar Juliette zou gaan wonen. Helaas het heeft niet zover mogen komen ... bij de vorige eigenaar stond ze in een wei vol JKK die hij 's winters maaide en het paard vrat het dan vervolgens op. Ze heeft dit niet geweten toen ze het paard overkocht.

Heette haar moeder Ellen??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:41

Antheman schreef:

geen lol aan dus

ik zou er ook niet blij mee zijn. toen mijn stalgenoten eens lieten vallen dat onze paarden wel samen in de wei konden heb ik er ook voor bedankt.
die nepmerens van hun heeft hun arabiertje tijdens de eerste paar maanden helemaal gesloopt bij zijn dekpogingen. zo erg dat ze ze tijdens haar hengstigheid maar apart gehouden hebben.

Briolette heeft een dik litteken aan haar been overgehouden aan de dekpogingen van een KWPNer. ze was toen net een jaar oud.

erg lollig, not dus.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:43

Antheman schreef:
Isapaardje schreef:

Getsie, ik las het al op een ander forum, zal zeker kijken! Dat lijkt me zoo erg als je paard hieraan overlijdt....

net gezien....

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:53

Isapaardje schreef:
Profiel foto: ... heb er ook even een rode lijn ingezet. Hij is gemaakt voor de bekapping van Klaas 22 juli jl.

Inderdaad is te zien dat er een knik in de hoefwand zit ... hmmm niet goed ???

Afbeelding

er zit inderdaad een knik in. als je nu de lijn vanaf de kroonrand zo legt dat hij langs het bovenste gedeelte van de hoef wel parallel aan de hoefwand loopt (langs het steilste stuk onder de kroonrand) dan heb je ongeveer de ligging van het hoefbeen in de voet.

dan zie je ook dat er een heel stukje hoef voor de lijn komt te liggen, wat dan weer flare is. die moet weg (door middel van mustang roll en langsaam uitgroeien)en uiteindelijk moeten de hielen wat lager. ik vind ze namelijk vrij hoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:11

Oeh willen jullie ook eens zeggen wat je van Rena haar voeten vindt , als ik foto's maak ?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:18

pmarena schreef:
Oeh willen jullie ook eens zeggen wat je van Rena haar voeten vindt , als ik foto's maak ?

Graag , daar leren we alleen van!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:19

dit is niet voor niks de huiskamerafdeling voor natuurlijke bekappers. kom maar op met je foto's......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:31

Ik zal morgenmiddag eens aan de gang gaan.

Van de zijkant is niet zo moeilijk , maar van onderen valt altijd zo tegen he , om die rondingen er goed op te krijgen....

Ik herinner me van vroeger uit die paardenboekies enzo dat een goede hoefstand was , een hoef die netjes doorging in de lijn van de hoek van de koot. Dus dat de hoef zeg maar het verlenge van de koot was , geen knik erin.

Bij Rena zie ik altijd een beetje dat de koot een bepaalde richting heeft , en dan vanaf haar kroonrand gaat de lijn van de hoef niet helemaal in dat verlengde mee , maar net ietsje "terug" zeg maar.

Ook snap ik niet zo goed waarom de steunsels er nou uit gesneden moeten worden , die dingen groeien er toch niet voor niks , heeft die hoefzool dat draagvlak van die steunsels niet gewoon nodig om 1 of andere reden

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:38

de steunsels moeten er ook niet uitgesneden worden. ze worden alleen zo ingekort dat ze net ietsjes hoger zijn als de zool of gelijk aan deze, en ook met de zool meelopen richting straal. het achterste gedeelte moet met de hoefwand een soort driehoekje vormen wat dan op vlakke grond draagt.

op zachte grond draagt namelijk de hele hoef incl. het diepste punt van de zool zoals ook de hele straal.

volgens pete ramey bekappen we onze paarden niet om op een stuk beton te staan.

als de hoefwand geen goede verbinding heeft met het hoefbeentje, dan kun je wel de kootstand aanpassen aan de hoef maar dan klopt de binnenkant niet. dan heb je namelijk op het oog een goede stand terwijl de stand van de botten niet klopt.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:05

Afbeelding

Daar hebben we het al eens over gehad, maar de kroonrand is helemaal niet zo duidelijk afgebakend. De hoefwand is bovenaan tot de helft helemaal wat grillig, zou daar niet iets uit af te leiden zijn? Normaal gesproken zou het nieuw gegroeide gedeelte glad en stevig moeten zijn. Ja ben bezig in het boek.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:09

Mac schreef:
Ik heb nu alleen nog maar vermoeidheidsklachten als ik mij niet aan het dieet houd!

Voor jou moet eten wel een heel bewust gebeuren zijn

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:25

opala schreef:
Daar hebben we het al eens over gehad, maar de kroonrand is helemaal niet zo duidelijk afgebakend. De hoefwand is bovenaan tot de helft helemaal wat grillig, zou daar niet iets uit af te leiden zijn? Normaal gesproken zou het nieuw gegroeide gedeelte glad en stevig moeten zijn. Ja ben bezig in het boek.

Volgens BdL zijn dit stressringen, die ook door verschil in voedsel kunnen komen (mals gras of hooi zeg maar).
Deze foto was van voor de bekapping, die flare is er door KF uitgehaald al, maar de foto na de bekapping was geen mooie profiel foto geworden vandaar dat ik er deze op gezet had.

De hielen zijn inderdaad vanaf de zijkant erg hoog, maar ze kunnen van onderen niet korter zonder in de zool te snijden. Ik heb er KF ook nog op geattendeerd, hij heeft nog eens extra gekeken, maar het kan niet. Ook haar mal van de hoefschoen is al zo. Ze heeft nu eenmaal zulke voetjes en daar is niet veel aan te doen kennelijk. Wel is het zo dat ze nu altijd wat meer op de toon zal staan door deze stand wat niet bevordelijk is voor een ex-hoefbevangenpaard. Vergeleken met haar eerdere bokhoeven is dit overigens een mooie hoef

(zie www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html voor degene die die foto's niet kennen).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:26

Antheman schreef:
Isapaardje schreef:

Heette haar moeder Ellen??

ja (die ook ooit geblokt is op PN )