Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:27

mawaikee schreef:
Ik ben blij te horen dat het bij jou in de omgeving veilig rijden is, natuur is immers hun natuurlijke habitat, en verkeer zal je er weinig hebben neem ik aan.

Verkeerde aanname Haha!

Hier geen ruiterpaden, geen vluchtstroken en geen bermen. Wel mega-vrachtwagens, landbouwverkeer, 700.000 automobilisten zonder rijbewijs en 100 verkeersdoden per lang weekeinde bijvoorbeeld....

hc

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:36

Hmm ok, en ik maar denken dat wonen in de zuidelijke landen zo heerlijk vrij en rustig is.... Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:12

mawaikee schreef:
Hmm ok, en ik maar denken dat wonen in de zuidelijke landen zo heerlijk vrij en rustig is.... Knipoog

tja en zo vriezen er ook toeristen dood in mei in de bergen met zicht op de Costa del Sol en lopen alle nederlanders op klompen met molentjes. Ok, dat laatste lijkt wel vaak te kloppen Tong uitsteken

Waarmee we weer op een ander inhoudelijk aspect van dit topic zijn: gebrek aan kennis en vooroordelen.
De beste conclusie is: let op je eiguh!!

hc

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:42

foei, msn taal Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:39

Van mij mag een cap best verplicht worden hoor.

Eigen keuze is leuk , maar er zijn altijd zat mensen die het risico te laag inschatten. Die denken : mij gebeurd dat niet , mijn paard doet niks onverwachts , ik zal er nooit vanaf vallen , ik let zo goed op dat mij dat niet overkomt.

Maar als het dan toch eens gebeurd dat het paard ineens verschiet , of men rijdt tegen een tak van een boom , of het paard wordt belaagd door een stel aso's , of struikeld....

Als de ruiter dan door het ontbreken van de cap zo'n klap krijgt dat die even van de wereld is en het paard in paniek ervandoor vliegt zo de weg op op de auto van je vader en moeder , dan ben je ook niet blij.

Als je dat met een cap kunt voorkomen : doen !

Bovendien heb je er niet alleen jezelf mee als het gruwelijk mis gaat. Er zijn mensen die het zien als jij daar met een kapotte schedel ligt (wat een erg onprettig beeld kan geven) , en ambulances en ziekenhuis zijn voor je in touw.

Wellicht komen ze daardoor nog voor een ander te laat ook , had die nog geleefd als jij gewoon de moeite had genomen om een capje op te zetten Tong uitsteken

We hebben al die autogordels en helmen enzo die verplicht zijn , dus het is alleen maar logisch om die voor ruiters ook verplicht te maken. Zeker bij een paard is het wel fijn als de ruiter de leiding kan blijven houden Knipoog

En aagezien niet iedereen HC is qua training loopt er heel wat potentieel gevaar op de weg rond.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:41

áltijd met cap. Waarom? Nou omdat het gewoon veel veiliger is!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:10

pmarena schreef:
En aagezien niet iedereen HC is qua training loopt er heel wat potentieel gevaar op de weg rond.

en lost een verplichte pet dat op? Je geeft zelf al aan wat het échte probleem is. De cap is een soort doofpot in deze.

Maakt verder niet uit; de samenleving wordt het vanzelf zat dat risico te lopen. Díe gaat echt niet massaal een helm opzetten omdat ´er heel wat potentieel gevaar op de weg´ rijdt Haha!

Automobilisten moeten ook aantonen dat ze vaardig en kundig zijn en dat is dan nog zonder ´onvoorspelbaar vluchtdier´ als voertuig ROFL Hier in Spanje wordt zelfs medisch gekeurd en psychologisch getest. Lijkt míj harder nodig dan die helm die dan óók op kan.

hc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:28

Die helm lijkt me wat makkelijker in te voeren , gezien in die trant al het 1 en ander wettelijk geregeld is Knipoog

Het echte probleem zal toch niet zo makkelijk of snel opgelost worden. Dan beter maar vast zorgen dat de gevolgen wat minder erg zijn , een percentage zware ongelukken voorkomen.

Het is nou niet zo dat het iets enorm ingrijpends zou zijn waar heel moeilijk over gedaan moet worden. Het is niks nieuws gezien de "andere voertuigen" deze regels al hebben en we er allemaal aan gewend zijn. Als je iedereen op eigen inzicht laat bepalen dan weet je zeker dat er heel wat mensen zichzelf overschatten. En kinderen gaan dat nadoen (want zonder helm is veel stoerder denken ze dan al snel) dus die bescherm je daar dan ook tegen.

Je bevindt je in het verkeer , dus regels van bestuurders erop betrekken. Je hebt nog geen gordels op een paard maar die helm is helemaal ingeburgerd dus een verplichting is een detail eigenlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:56

Citaat:
... maar die helm is helemaal ingeburgerd...

Is dit zo? En zijn we allemaal gewend aan bescherming op andere voertuigen?
Hoe zit dat dan met de van-afstand-herkenbare-met-fietshelm-fietsende-Duitsers-in-Zeeland?
Ook buiten Nederland wordt paard gereden en daar wordt in ruiger terrein dan de vlakke Nederlandse binnenbak vaker zonder cap gereden dan hier.
Ik stel niet dat iedereen dan maar zonder cap moet gaan rijden, (en evenmin dat iedereen met helm moet, want dat mag iedereen gelukkig nog zelf weten) maar het argument dat "we" er toch aan gewend zijn en het dus maar verplicht moeten stellen slaat volgens mij nergens op.

En waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven? We hebben het hier wel over volwassen mensen - want kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van de ouders en hebben die vrije keuze niet - die zelf een risicoafweging (zouden moeten) kunnen maken m.b.t. het wel/niet dragen van een helm. Mensen kunnen voor een buitenstaander niet direct duidelijke, maar daardoor niet minder geldige redenen hebben om wel of niet een helm op te zetten. Door dit allemaal bijeen te zetten onder het kopje "zelfoverschatting", zonder je in die specifieke situatie te verdiepen, veeg je al deze argumenten van tafel.

Vergelijken met autogordels gaat hier ook niet op, want voordat iemand een auto mag besturen moet hij/zij eerst hebben aangetoond om dit zowel in theorie als in de praktijk veilig in het verkeer te kunnen doen. Op een paard is dat nu (nog) niet verplicht en er rijden genoeg mensen rond in het verkeer die met of zonder cap, helm bodyprotector of wat dan ook een gevaar zijn voor zichzelf, hun paard en hun omgeving.
Die zouden als hun paard een auto was geweest niet eens de weg op mogen en dus nog niet eens voor het dilemma wel/geen cap/autogordels komen te staan.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:06

op de motor een helm, op mijn paard sinds kort weer met cap.Waarom?? lekker warm in koude dagen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:16

Het spijt me Bianca, maar zoals ik al schreef is het opgeven van een stuk vrijheid een stuk makkelijker dan het terugkijgen.
Niemand die jou verhindert een harde pet op te zetten of goed paardmanschap te verwerven én een pet op te zetten.
Mijn 5-jarige zoontje is al verstandig genoeg om te begríjpen dat wat voor de één geldt nog niet automatisch gelijk voor de ander geldt: ongelijke monniken, ongelijke cappen.
Een verplichting scheert weer iedereen over dezelfde eenheidskam onder een betuttelende drogreden. Omdat ík het niet kan, - eng vindt, mág jij het niet. Omdat ík het zou doen, moét jij het.
Dat is heel eng (in beide betekenissen) Nederlands maaiveldmaaien en daarom ben ik daar weg Haha!
De goeden hoeven níet onder de kwaden te lijden. Dat is een smoes voor incompetentie: pak ze, het probléém, verdorie aan!

Maar goed, het is júllie vrijheid. Vandaag een cap, morgen een gevarendriehoek Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:28

oomens schreef:
Die zouden als hun paard een auto was geweest niet eens de weg op mogen en dus nog niet eens voor het dilemma wel/geen cap/autogordels komen te staan.

... óvermorgen een echt ruiterrijbewijs en volgende week een verbod op paardrijden op de openbare weg omdat de niet-paardrijders democratisch besloten hebben dat dit eng en dus gevaarlijk voor hén is Haha!
Volgende maand een verbod op paardrijden omdat de Partij voor Dieren demagogisch heeft 'aangetoond' aan voldoende politiek draagvlak dat het zielig is voor de paarden....

Ik heb geen mening over wel/niet stierenvechten want ik begrijp het niet Pling
Ik heb me wel op de verzendlijst voor publicaties door de Junta de Andalucia daarover laten zetten in de hoop dat ooit een muntje valt.
Ik zou wel liever vechtstier zijn hier dan manegepaard in de randstad en zou zelf niet met een rode lap in de arena gaan staan.
Ja, dat is on topic. Denk er maar over Knipoog

hc

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:26

oomens schreef:
Citaat:
... maar die helm is helemaal ingeburgerd...

Is dit zo? En zijn we allemaal gewend aan bescherming op andere voertuigen?

Ja. Ik neem aan dat je je ervan bewust bent dat een autogordel verplicht is , een helm op motor en brommertjes....dat is dus zeker al jarenlang ingeburgerd. Om paardrijden daar ook bij te betrekken is maar een klein vervolg en geen enorme stap.

Hoe zit dat dan met de van-afstand-herkenbare-met-fietshelm-fietsende-Duitsers-in-Zeeland?
Ook buiten Nederland wordt paard gereden en daar wordt in ruiger terrein dan de vlakke Nederlandse binnenbak vaker zonder cap gereden dan hier.
Ik stel niet dat iedereen dan maar zonder cap moet gaan rijden, (en evenmin dat iedereen met helm moet, want dat mag iedereen gelukkig nog zelf weten) maar het argument dat "we" er toch aan gewend zijn en het dus maar verplicht moeten stellen slaat volgens mij nergens op.

Dat we eraan gewend zijn is geen ARGUMENT om het verplicht te stellen , als je goed leest , maar geeft alleen maar aan dat het BOVENDIEN geen enorme stap is om een verplichting in te stellen. Die hele bescherm-verplichting is al lang geleden in gang gezet en de discussies daarover zijn al lang geleden gevoerd. Beetje onzinnig om dat weer van voren af aan te beginnen Knipoog

En waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven? We hebben het hier wel over volwassen mensen - want kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van de ouders en hebben die vrije keuze niet - die zelf een risicoafweging (zouden moeten) kunnen maken m.b.t. het wel/niet dragen van een helm. Mensen kunnen voor een buitenstaander niet direct duidelijke, maar daardoor niet minder geldige redenen hebben om wel of niet een helm op te zetten. Door dit allemaal bijeen te zetten onder het kopje "zelfoverschatting", zonder je in die specifieke situatie te verdiepen, veeg je al deze argumenten van tafel.

"Zouden moeten kunnen" inderdaad , dat zijn de sleutelwoorden. Maar als je serieus geloofd dat dat ook zo is in de praktijk ben je wel erg naïef... zie wederom de al lang bestaande verplichting voor gordels en helmen. Die discussie is al eens gevoerd , mensen zien zelf het gevaar niet genoeg , eigen verantwoordelijk en inzicht werken niet , pas als je er een verplichting van maakt dan doen ze het. Ook al bij veel mensen omdat je een sukkeltje lijkt als je beschermings-maatregelen neemt. Is het een verplichting dan kun je er een boete voor krijgen. En dat is een grotere drijfveer dan zelf-bescherming , dat is allang gebleken.

Vergelijken met autogordels gaat hier ook niet op, want voordat iemand een auto mag besturen moet hij/zij eerst hebben aangetoond om dit zowel in theorie als in de praktijk veilig in het verkeer te kunnen doen. Op een paard is dat nu (nog) niet verplicht en er rijden genoeg mensen rond in het verkeer die met of zonder cap, helm bodyprotector of wat dan ook een gevaar zijn voor zichzelf, hun paard en hun omgeving.

Dus Verward Bedankt voor het maken van mijn punt Tong uitsteken Je zegt : een autobestuurder is veel beter opgeleid. Toch is daar een beschermings-verplichting. Een ruiter kan veel onervarener zijn. En dat zou een reden zijn om die juist GEEN beschermingsverplichting op te leggen.....? Dat is een aparte redenering Haha!

Ik vind het een beetje mieperig om zo moeilijk te doen over een eventuele helm-verplichting. Een capje opzetten is geen enorm ingrijpend iets. En als het je zo stoort om dit soort dingen opgelegd te krijgen dan hoef je niet te wachten op de cap-verplichting hoor. Begin dan vast het gevecht tegen al bestaande wettelijke verplichtingen , want die zijn er genoeg , waar we allemaal mee te maken hebben. Dan kan die cap er ook nog wel bij , dat is maar zo'n miniem extraatje op de hele waslijst dat het imo. wat zeikerig is om DAAR nu ineens over te vallen Tong uitsteken

Maar goed , als het je stoort dan is dat zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:23

pmarena schreef:
Ik vind het een beetje mieperig om zo moeilijk te doen over een eventuele helm-verplichting. Een capje opzetten is geen enorm ingrijpend iets.

Verplichten ontneemt je keuzevrijheid en dát is ingrijpend Haha! Haha!
Vrije meningsuíting is op Bokt oh zo belangrijk maar diezelfde vrijheidsstrijdsters vínden in dezelfde andem dat een ander iets verplicht moet worden, belsíssingsvrijhied ontnomen moet worden.
'Ik heb het récht te vinden dat jij niet het recht mag hebben om zelf te beslissen' Gestoord
De vrijheid om iets te beslíssen, doén echter is ONVERGELIJKBAAR veel belangrijker dan het recht wat de roepen.

Ik ben uit NL weg juist vanwege dit in mijn ogen ultiem dómme gebrek aan begrip van wat wérkelijk belangrijk is.
Er zijn echter ook Nederlanders die vinden dat ze niet behoren te vluchten om hun échte vrijheid te behouden Pling
Ruiterij let op uw saeck.

hc

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:17

HC, allereerst, zou je alsjeblieft kunnen proberen je zinsopbouw correct te hebben? Sommige zinnen moet je toch echt eerst een keer op drie lezen, alvorens ik kan begrijpen wat je bedoeld.

Verder, regels zijn er om nageleefd te worden. Regels zijn er om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen, regels zijn er om de maatschappij in bescherming te nemen. Er zijn maar enkele regels die de maatschappij en de individuele burger echt iets verbieden, zonder een beschermings-argument.
Het verplichten van een cap is ook een beschermingsmaatregel, imo zeer terecht. Je kan nou eenmaal niet van iedereen verwachten dat hij/zij een volledig inzicht heeft in zijn eigen handelen, en de gevolgen van zijn eigen handelen kan overzien.

Maar gezien je zelf al toegeeft regels dom te vinden, en je een totaal eigen visie hebt op wat al dan niet belangrijk is, komt deze discussie nooit tot een eind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:43

mawaikee schreef:
HC, allereerst, zou je alsjeblieft kunnen proberen je zinsopbouw correct te hebben?

Ik bedoel maar Haha!

Verder gaat het er hier om dat er geen regel ís Haha! Haha!

en ook bevestigt de uitzondering de regel dus ís er ruimte voor uitzonderingen Haha! Haha! Haha!

Ik ben geëmigreerd vanwege deze kortzichtige regelbehoefte van gelijke cappen (bb) voor gelijke monniken zonder te beseffen dat dit ook het omgekeerde inhoudt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:45

mawaikee schreef:
Regels zijn er om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen, .... Je kan nou eenmaal niet van iedereen verwachten dat hij/zij een volledig inzicht heeft in zijn eigen handelen, en de gevolgen van zijn eigen handelen kan overzien.

Ík vind dit de ultieme minachting van het individu. Het is ontzeggen van het recht op zelfbeschikking.
Dit is een Victoriaanse mentaliteit. Lees ter vorming van meer perspectief maar eens wat in die tijd over de vrouw geschreven werd.....

hc

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:13

Wat je bedoeld te zeggen met het quoten van mijn vraag tot corecte zinsopbouw is mij niet duidelijk. Dit is gewoon een simpele vraag, om de leesbaarheid van dit topic optimaal te houden....

Verder heb je in dit topic al meerdere malen mensen verweten tot zwart/wit denken, echter doe jij in bovenstaande reactie hetzelfde.
Daarnaast zijn er genoeg feiten die aantonen waarom het bovenstaande, in jouw opinie een ultieme minachting van het individu, een totaal gerechtvaardigde opmerking is. De victoriaanse mentaliteit, of het beeld van de vrouw in die tijd, doet totaal niet terzake. Er is zelfs nog geen minieme overeenkomst te vinden tussen beide.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:23

mawaikee schreef:
De victoriaanse mentaliteit, of het beeld van de vrouw in die tijd, doet totaal niet terzake. Er is zelfs nog geen minieme overeenkomst te vinden tussen beide.

Jij vind van niet, ík vind dat jouw schrijven de hele mensheid zelfbeschikking ontzegt met exáct dezelfde redenering en woorden waarmee in de Victoriaanse tijd vrouwen beschermd dienden te worden tegen hun eigen onvermogens de consequenties van hun daden te overzien.

Jouw schrijven uit een arrogante betuttelingsmentaliteit die in schrille tegenstelling staat tot de 21ste eeuwse visies omtrent 'self'.

http://iknik.blogspot.com/2006/05/aapjes.html

hc

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:23

Tjonge jonge wat een felle discussie. Ik heb jaren lang zonder cap gereden (effe denken, ehh 15 jaar) en ik vond het maar een lastig zweet ding. Ik kende mijn paard door en door en zag echt geen toegevoegde waarde van een cap. Nu denk ik daar anders over, maar ik heb dan ook een ander paard, welke ik nog niet door en door ken.
Bovendien ben ik wat ouder en voorzichtiger geworden.
Echter, ben ik ook van mening dat er mensen zijn die zich zelf erg overschatten.

Een val kan ook door een ander veroorzaakt worden of door iets wat zeer onverwachts gebeurd.
Toch zeg ik dan nog, het is je eigen risico dat je loopt.
Aan de andere kant, als je een ongeluk krijgt en dit hoeft niet jou schuld te zijn of is juist niet jou schuld en je loopt hier door hoofdletsel op, geeft dit extra problemen, kosten die anders voorkomen had kunnen worden.
Stel dat jij nu de genen bent, die dit ongeluk heeft veroorzaakt. Je wil dan toch niet voor de problemen en kosten opdraaien.
Ik denk dan toch, dat ik voorstander van verplicht cap gebruik ben, zo niet dan zijn de kosten van hoofdletsel voor eigen rekening.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:45

bbje schreef:
Ik denk dan toch, dat ik voorstander van verplicht cap gebruik ben, zo niet dan zijn de kosten van hoofdletsel voor eigen rekening.

Prima. Niet verplichten en de mens zelf de consquenties van eigen daden laten dragen. Ribben gebroken? Gut wat rut, had je maar een bp aan moeten trekken....

Educatie is de oplossing opdat het individu wél in staat is een overwogen beslissing te nemen.

De aap is nu echt uit de mouw met de stelling dat 'Regels zijn er om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen, .... Je kan nou eenmaal niet van iedereen verwachten dat hij/zij een volledig inzicht heeft in zijn eigen handelen, en de gevolgen van zijn eigen handelen kan overzien.'

Ík vind deze mentaliteit echt héél erg, fundamenteel tot op de kérn van het begrip 'individu'.

hc

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:51

Waarom toch steeds weer die zinloze discussie over wel of geen cap.
Het is iedere eigen hoofd....laat iedereen dat lekker zelf bepalen?
Naturals zonder cap
Dressuurmutsen zonder cap
Stoere springruiters zonder cap
IJlanderrijders zonder cap....
Westernruiters zonder cap...
Menners zonder helm
Automobilisten zonder gordel...

Wees eens eerlijk: wie van de trouwe "met cap" ruiters zit wel eens te bellen in de auto....of draagt geen gordel....of rijdt wel eens te hard met de auto...
Ook allemaal heel gevaarlijk...

Nederland is een land waarin we vreselijk betutteld worden.Overal zijn regeltje voor.
Als pensionstalhouder of manegehouder kun je anderen verplicht stellen om in jouw accomodatie een cap te dragen. Het is jouw accomodatie en iemand kan dan kiezen of hij/zij zich schikt naar die regels of niet... zo niet...dan zoek je een andere stal.

Maar op je eigen terrein, in je eigen tijd....moet iedereen zelf weten wat ie doet met zijn lijf vind ik.

Draag ik een cap? Ja...sinds een tijdje. Maar daarvoor ook nooit. Toch heb ik er voor gekozen, vanwege een ongeluk van een vriendin. Haar paard verstapte zich heel onnozel, gewoon op een vlakke ondergrond (verharde weg) en in stap (mensen die zeggen dat dit nooit kan gebeuren als je een goede verstandhouding hebt met je paard zijn volgens mij wel erg kort door te bocht, want iedereen kan zich verstappen). Goed het paard "verzwikte" zich om één of andere duistere reden. Belandde op zijn knieën, vriendin er af met het hoofd op de grond. Paard been gebroken, zij onomkeerbaar hersenletsel. Ik was daarbij. Het was een heel onnozel voorval, er gebeurde niks spectaculairs...paard schrok niet, er gebeurde niets raars in de omgeving...helemaal niets..., maar het had hele grote dramatische gevolgen. Dat zette mij aan het denken....en dus heb ik sindsdien een cap op mijn kop.
Maar iedereen die dat niet doet...zelf weten toch...het is niet mijn hoofd!

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:24

Ik vind wat je op je eigen erf doet, zeker zelf moet weten en daar kun je ook zeker een cap niet verplichten. Op de weg blijf ik het een ander vehaal vinden.

Ik bel inderdaad nooit mobiel in de auto en ik draag wel altijd mijn autogordels. Te hard rijden doe ik helaas wel eens, maar wordt daarvoor terecht ook voor bekeurd.

Een bp helpt niet voldoende helaas spreek ik uit ervaring. Ik droeg zo'n ding maar het mocht niet baten bij mijn val. Ik heb toch een rugge wervel gebroken. Bovendien vind ik zo'n ding echt niet lekker zitten en moeten ze deze eerst grondig aanpassen willen ze er ooit over denken deze verplicht te gaan stellen. Deze moet beter de funktie dienen. Ik ben wel met je eens waar houdt het op! Ik bedoel straks moet je, je paard ook nog helemaal bepantseren.
Daarom vind ik wel dat je een keuze moet hebben wel of geen cap. Je moet niet worden bekeurd omdat je geen cap draagt. Echter, vind ik, dat ik niet voor de kosten hoef op te draaien, als iemand anders zonder cap rijdt en een schedel heeft gebroken terwijl dit voorkomen had kunnen worden door een cap.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:17

Citaat:
Ik vind wat je op je eigen erf doet, zeker zelf moet weten en daar kun je ook zeker een cap niet verplichten. Op de weg blijf ik het een ander vehaal vinden.

Citaat:
Daarom vind ik wel dat je een keuze moet hebben wel of geen cap. Je moet niet worden bekeurd omdat je geen cap draagt.

Dus wil je het daar nu wel of niet verplichten???
Of wel verplichten en niet handhaven??? Gestoord

Citaat:
Echter, vind ik, dat ik niet voor de kosten hoef op te draaien, als iemand anders zonder cap rijdt en een schedel heeft gebroken terwijl dit voorkomen had kunnen worden door een cap.

Dat is heel eenvoudig op te lossen.
Gewoon in de polis van de ziektekostenverzekeringen een clausule opnemen waarin staat dat er bij schade die aantoonbaar door het dragen van een cap te voorkomen was geweest, niet uitgekeerd wordt.
Als iedereen dat van tevoren weet kan iedereen dat ook meenemen in zijn risicoafweging en toch zijn keuzevrijheid behouden, zonder dat de belastingbetaler ervoor opdraait.

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:46

Eigenlijk wil ik het niet verplichten en de verantwoordelijkheid bij de ruiter zelf houden, maar ik denk dat velen die verantwoordelijkheid niet aan kunnen, daarom zat ik dus te twijfelen over wel verplichten.
Aan zo'n clausule zat ik ook te denken, want dan hoef je het dus niet te verplichten. Ik vind dus echt de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf. Ik ben voor niet verplichten, maar de gevolgen zijn voor je zelf als blijkt, dat deze voorkomen hadden kunnen worden door een cap. Ik ben ook voorstander voor voldoende educatie. Je moet het gewoon eigenlijk zelf willen.
Aan de andere kant ben ik het met die betutteling ook wel erg eens. Ik zit net te denken straks willen ze dat je met fietsen ook altijd een helm op draagt. Waar blijven we dan zo meteen kan je niet meer de deur uit zonder een helm op je kop.