[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:14

Als je hem losgooit, jaag je hem dan op? Niet meer doen dan. Als hij los is, is hij vrij, mag hij doen wat hij wil. En als hij een half uur stil wil staan op het moment dat hij los is, dan heeft hij duidelijk geen behoefte aan beweging, en dan zou ik hem ook niet op gaan jagen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:16

(schuldig aan bovenstaande :o )

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:19

Cassidy schreef:
Als je hem losgooit, jaag je hem dan op? Niet meer doen dan. Als hij los is, is hij vrij, mag hij doen wat hij wil. En als hij een half uur stil wil staan op het moment dat hij los is, dan heeft hij duidelijk geen behoefte aan beweging, en dan zou ik hem ook niet op gaan jagen.

Mijn pony staat zomers 24/7 op de wei en swinters van half 9 tot half 5. Hij is soms erg druk en dan gooien we hem los (met longeerzweep maar niet slaan ofzo).

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:19

Authentic schreef:
Top! :D

Hopelijk zorgt dit stuk voor heel wat meer duidelijkheid over deze methode, heel fijn dat er eindelijk een sticky is! +:)+

mee-eens :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:26

Linsey_X schreef:
Cassidy schreef:

Mijn pony staat zomers 24/7 op de wei en swinters van half 9 tot half 5. Hij is soms erg druk en dan gooien we hem los (met longeerzweep maar niet slaan ofzo).

Maar het feit dat je in die bak staat en die longeerzweep bij je hebt is al voldoende druk dat je die tekenen (en idd, wat voor tekenen zijn dat dan) gaat krijgen.
Dat je dat drukke eruit wilt hebben, daar kan ik inkomen. Maar laat het hem zelf uitzoeken, en als hij extreem fris is in de winter, zul je hem met rijden (ik ga er van uit dat je rijdt?) harder aan het werk moeten zetten. Wet pads make sweet horses...

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:30

Dat word moeilijk aangezien we geen bak hebben. Dus ik buiten moet rijden. Darrom gooi ik hem zomers wel eens los in de wei (soms ook met zijn 2en). Als hij alleen in de wei staat (net als gister gaat hij wel rennen) maar we hadden een kleine bak en als ze daar met zijn2en in stonden gingen ze echt niet rennen. maar die bak is nu weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:32

Dus hoe doe je dat nu dan? Waar gooi je hem nu los, met de zweep erbij?

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:39

Cassidy schreef:
Dus hoe doe je dat nu dan? Waar gooi je hem nu los, met de zweep erbij?

Op het moment niet dus. Maar als het zomer word in de wei.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:26

Mijn paard deed het vandaag zelf, was niet mijn bedoeling :=

Ons veulen, Elmo en mijn shetlander, Pino stonden samen in de grote wei. Allemaal leuk en aardig, maarja natuurlijk willen ze dan niet gevangen worden. Toen ik de wei inkwam hebben ze zich samen helemaal uitgeleefd, zeker een kwartier keihard rondjes gerend. Gelukkig had ik tijd genoeg, heb ze gewoon laten lopen. Op een gegeven moment vond ik het welletjes geweest, ze stonden gewoon te eten dus ik liep er rustig heen. Dachten ze ineens, wij gaan níet mee. Dus zij steeds weer rondlopen, en ik maar wachtne. Heb niks gedaan, alleen maar gekeken. Gingen ze met zn tweeën gewoon rondjes om me heen lopen, wei is groot zat maar toch deden ze het. (Veulen volgde de shet, shet houdt van mij :D , maar moest me gewoon even vervelen, blijft shetlander) Ik heb ze gewoon laten lopen, ze mochten niet bij me komen, pas als ík het zei. Ben op een gegeven moment gewoon blijven staan, zij liepen verder. (Niet gelet op tekens oid, gewoon gedaan zonder erbij na te denken) Shettie kwam na een paar twijfels gweoon op me afgelopen, veulen moest wel 3x nadenken. Had dus even tijd om shet te knuffelen. Veulen dee dhet uiteindelijk ook wel. Helemaal bezweet := Terwijl ik niks deed := (Blijkbaar dus wel, maar geheel onbewust..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:56

Als jij ze niet hebt opgejaagd, was het misschien een JU maar niet volgens het boekje, en niet dat wat MR op demonstraties laat zien. Niets mis mee. Zij kiezen ervoor om de benen te nemen, en zij kiezen ervoor om vervolgens naar je toe te komen....

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:35

ik las een topic over de join up en kwam zo via deze link.
maar vind het een hele intersante uitleg.
waar ik het helemaal mee eens ben.
mij is geleert vertrouwen te winnen van een paard door geduld tehebben en
respecht voor het dier te hebben dit werkt tot nu toe altijd.
die van mij wandelen overal achter me aan

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:01

Dinsdag heb ik een presentatie over Monty!
ik ga verder met mijn paard op mijn manier maar heb door Monty wel veel geleerd over lichaamstaal en het groepsgevoel van paarden..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:23

Nu heb ik ook even een vraagje.

Die van mij geeft zich al over wanneer ik hem alleen probeer te longeren ( dus niet vrij, maar aan de longe) hij gaat dus lekker met zijn snuitje over de grond en begint te likken en te kauwen. Maar nu heb ik al een paar keer gelezen dat je in principe een Join-up niet al te vaak moet doen, maar ja helaas hij doet het dus wanneer ik hem longeer, ook wanneer ik hem niet dwing om rondjes te lopen en ik de andere kant op kijk. Is dit dan schadelijk voor het paard of moet ik iets anders doen om dit te voorkomen of is hij gewoon zo onderdanig. of moet ik mij er gewoon niets van aantrekken.

Ik herken het omdat wij via de MR methode heel lang geleden ook al een paard zadelmak hebben gemaakt ( moet zeggen, bij dit paard werkte het perfect) en ik heb MR gezien in zuidlaren voor een paar jaar geleden)
Maar goed mijn paard doet dit dus al vanaf het begin af aan. Hoop dat iemand een geruststellend antwoord voor mij heeft

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:50

Ik denk dat je paard iid niet heel dominant over je is.. ook is het in mijn ogen een teken van ontspanning, maar ook van onderdanig zijn aan..
verder is het makkelijk om dubbel te longeren, ik weet niet of je dat deed.. je hebt dan meer controle en je trekt je paard niet in een onnatuurlijke positie, wat je wel doet met 1 longeerlijn

als je paard ontspant beloon hem dan ook, kijk hem niet recht in zijn ogen maar iets verder zoals zijn schouder ofzo, mijn paard kan ik laten stoppen met luchtzuigen op mijn blik, mijn stem moet soms dienen als hulpmiddel..

ik hoop dat je er wat aan hebt..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:55

oh gelukkig dat het ook een teken van ontspanning is. Ik heb weleens geprobeerd om met dubbele lijnen te longeren maar dan kom ik in de knoop :o kan er niet zo goed mee overweg en ik ken niemand in de buurt die me hierbij zou kunnen helpen.
Ik beloon hem wel altijd als hij lekker laag loopt met mijn commando 'goed zo! ' ik doe een beetje vrijheidsdressuur met hem en met deze woorden weet hij dat hij het goed doet ook kijk ik hem niet de hele tijd aan als hij naar beneden loopt.

Yora1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:00

Heej mensen,

Ik had een vraagje, mijn paard gaat als ik een join up met hem probeer heel gemeen doen. Ik zal even het hele verhaal uitleggen. Ik heb regelmatig met andere paarden een join up gedaan. Ging prima, geen probleem. Dan komt mijn eigen paardje, schat van een beest, niet agressief en lekker voorwaarts.... tot dat we een join up proberen. Hij wil eerst bijna niet in draf (laat staan galop) en als ik hem eenmaal in galop krijg legt hij zijn oren plat in zijn nek en maakt gebaren alsof hij me wilt bijten. Ik vind het raar, ik heb het geprobeerd met meerde paarden en die reageren allemaal prima maar mijn paardje vertikt het gewoon. Heeft iemand tips??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:02

Ja, ik heb een tip. Niet meer proberen, een Join Up kan heel gevaarlijk worden als je het verkeerde paard voor je hebt. Waarom wil je trouwens een Join Up met je eigen paard doen? Heb je een dermate groot probleem met je paard dat je hem daarop wilt trakteren? Als je echt een probleem hebt met je paard dan zijn er andere manieren om dat aan te pakken dan de Join Up....

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:32

Ik doe eigenlijk al jaren join ups met mijn verzorgpaard. Ik had alleen niet door dat het zo heet en wat voor effect het heeft. Ik had er tot op vandaag nog nooit van gehoord.

Ik longeer altijd zonder lijn en heb in mijn hand (aan de kant van de achterhand van het paard) een halstertouw. Ik heb haar "geleerd" dat als ik mijn hand (die aan de kant van haar voorhand zit) omhoog doe, dat ze bij me moet komen. Als ze bij me komt loop ik weg zodat ze achter me aan loopt om uit te stappen. Ik beloon haar altijd als ze bij me komt. Als ze van hand moet veranderen verwissel ik het touwtje naar mijn hand aan haar voorhand en zeg àààndere kant, dan loop ik 2 stappen naar haar voorhand toe en draait ze dus om. Ik heb hier nooit problemen mee gehad.

Het paard is super mak en zal geen stap verkeerd doen op haar nukken na dan. Ze is nooit agressief naar mensen en kinderen en is altijd heel zachtaardig en knuffelig. Echt een lieverd. Maar zo als ik het hier lees is het dus onverstandig om zo te longeren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:49

Dat is dus geen join up maar inderdaad gewoon los longeren. In principe niets mis mee. Bij de join up is je eigen intentie anders, afwijzend in plaats van aanmoedigend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:51

Wat een groot verschil uitmaakt is de druk die je op het moment van longeren uitoefent. Als het paard gewend is aan mensen en zo is geconditioneerd dat je haar zonder lijn beweging kunt geven, is dat een heel ander verhaal dan een driejarige die weinig tot nooit in aanraking is geweest met de mens, en waar men vervolgens de JU op los gaat laten, zoals bij menige demonstratie van Monty Roberts.

Ook is het gewoon niet nodig om de JU drie keer per week mee te nemen, omdat het vervolgens zo schattig is dat ze als een hondje achter je aanlopen. Of omdat je in de dagelijkse omgang problemen hebt, en dat niet anders weet op te lossen dan ieder keer weer die Join Up erop los te laten....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:39

Wat ook een groot verschil maakt is of het paard al weet wat het longeren betekent en wat er wordt verwacht van hem, of dat het gaat om een groen paard dat van toeten noch blazen weet.

Voor dat laatste paard zal het in sommige gevallen weinig uitmaken of jij hem bemoedigend wil rondsturen of hem wegjaagt, die snapt er gewoon niets van en gehoorzaamt aan een reflex die hem laat hoofdzakken en kauwen.

Persoonlijk ben ik bij jonge paarden blij met dat signaal en ga ik niet verder met de volgende stap van het africhten voor ik het heb gekregen. Hoofd laten zakken=ontspanning en kauwen en slikken=verwerking.

Hebben de anti-JU ambassadeurs hier op bokt nu eigenlijk al onderbouwing voor hun doodsangsttheorie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 02:12

De JU an sich is niets mis mee, mits op het goede moment en correct toegepast. Bij paarden die het op dat moment nodig hebben. En zelfs dan zijn er nog andere manieren te bedenken om je paard te laten weten dat er met jou niet te spotten valt en dat jij de baas bent. Zonder onnodig hard te zijn of te gaan knokken.

Maar goed, over het feit dat de JU een methode is die je toe zou willen passen bij een paard die deze aanpak nodig zou hebben.
Hoe vaak is dat NIET het geval? En hoe vaak heb je te maken met een compleet groen paard als je de JU er drie keer in de week op denkt los te moeten laten?

De JU is geen methode die door iedereen maar op elk paard toe te passen valt, ondanks de indruk die Monty Roberts zelf in zijn demonstraties wekt. En de JU is al helemaal geen wondermiddel om de verhoudingen recht te zetten, en vervolgens weer in dezelfde fouten te vervallen waardoor het paard toch weer dezelfde dingen laat zien waardoor je in eerste instantie die roundpen bent ingedoken...Het is geen wondermiddel voor de betere band met je paard, het is geen vrijbrief om niet aan jezelf te werken....

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:39

o dankje ik wou de join up net gaan doen bij een paardje maar nu ik dit heb gelezen doe ik dat zeker niet meer!!! maar weet iemand anders nog iets anders om te laten zien dat ik de baas ben?? grondwerk helpt ook niet want daar luisterthij niet naar!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:09

Ben je wel duidelijk genoeg met grondwerk? Misschien zou je eens les kunnen nemen in grondwerk? Je zult er van staan te kijken hoe duidelijk je soms in moet komen zodat je paard je toch ziet staan. En met het duidelijk inkomen bedoel ik niet perse slaan. Maar je kunt ook met grondwerk weerstand krijgen en dan moet je wel weten wat je moet doen. Les nemen is zeker niet verkeerd!

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:20

heel interessant stuk!
ik moet zeggen dat ik de joinup ook regelmatig gebruik, ookal heb ik helemaal geen problemen met mijn paard! door dit stuk ben ik in gaan zien dat dat dus helemaal niet nodig is