De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 00:40

memory schreef:
Isapaardje schreef:
Nog heel even hoor; want vinden jullie eigenlijk van het advies dat ik kreeg op HN om hele dakpannen in mijn uitloop te leggen die dan kapot gelopen moeten worden door Isa; dit met het oog op het afharden van de hoeven?

Ik vind het idioterie om eerlijk te zijn; dat doet toch geen mens (kan me niet indenken dat zij het wel doen; al zeggen ze dan van wel).

En stel je heet Esther en je bent blond, en je volgt dit advies op, want ja je wilt wel hardere hoefjes hebben; pfff hou ik mijn hart vast.

Je paard zou maar willen gaan rollen op die plek; heeft hij naast zere hoeven ook nog een zere schoft.

Nee geef mij maar gewoon mijn uitloop je met zand, weitje erlangs en wat tegeltjes voor en in de stal. Dat moet genoeg zijn voor de hoefjes.

Groeten
Ingrid

Naja...ik zie daar dus wel wat in. Hoeven passen zich tenslotte aan aan de ondergrond. Als ie alleen op zacht komt passen de hoeven zich zo aan dat ze op zacht hoefmechanisme hebben. Als je veel op het harde (asfalt) komt worden de hoeven harder en zetten dus minder uit op zachtere ondergronden. Wil je met hoeven over een rotsenpad dan zal ie daar zijn hoeven op aan moeten passen. Eelt kweken op zijn verzenen, zool en (rest van de) straal om het zo maar te zeggen.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je daarom maar je hele paddock vol zou moeten gooien met puin, maar mssn wel een paadje.

Sjo loopt nu als een trein over asfalt (laatst nog ene stuk gegalopeerd over het fietspad Cool ) , maar over puin of grind is ie nog voorzichtig. daar lopen we tenslotte ook zelden overheen. Net zoals ik zelden over een grindpad loop met blote voeten... en als ik dat wel doe dan doe ik dat ook voorzichtig Knipoog.

Dakpannen vind ik ook raar hoor!!!

bij mijn vorige boer had ik zand, modder , puin, beton en rubber als ondergrond.
Dat had ik zelf aangelegd.
Bij deze boer zand en weiland, maar ik loop heel veel op de weg.

Dakpannen zijn zo loeischerp, dat zxou ik nooit doen.
Als ik een paddock mocht maken zou ik grote keien grind erin stoppen.

Dit forum is openbaar Ingris, Iedereen kan hier posten! Mists je toestemming hebt om in de huiskamer te komen.

fotoos bekijk ik morgen,ben gaaaaaaaar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:51

Horrorverhaal over stenen:
Paard van een stalgenoot is vorig jaar tijdens een buitenrit in galop verkeerd bovenop een steen geland met als gevolg een zo ongeveer verbrijzeld been en is afgemaakt... Was echt een drama!
Ik hou dus helemaal niet van "troep" in paddocks of op paden. Doe mij maar een egale ondergrond waarbij ik weet ik kan verwachten. Een keer een kiezel is echt niet erg, maar grote brokken

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 02:54

Antheman schreef:
Dakpannen vind ik ook raar hoor!!!

bij mijn vorige boer had ik zand, modder , puin, beton en rubber als ondergrond.
Dat had ik zelf aangelegd.
Bij deze boer zand en weiland, maar ik loop heel veel op de weg.

Dakpannen zijn zo loeischerp, dat zxou ik nooit doen.
Als ik een paddock mocht maken zou ik grote keien grind erin stoppen.

Dakpannen zou ik ook niet doen hoor, eerder afgeronde stenen , grind of kinderkopjes ofzo. Maar het ging me om het punt dat als je wil dat je paard over een hobbelige ondergrond probleemloos uit de voeten kan dat je hem daar ook aan moet wennen Lachen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:25

memory schreef:
Naja...ik zie daar dus wel wat in. Hoeven passen zich tenslotte aan aan de ondergrond. Als ie alleen op zacht komt passen de hoeven zich zo aan dat ze op zacht hoefmechanisme hebben. Als je veel op het harde (asfalt) komt worden de hoeven harder en zetten dus minder uit op zachtere ondergronden. Wil je met hoeven over een rotsenpad dan zal ie daar zijn hoeven op aan moeten passen. Eelt kweken op zijn verzenen, zool en (rest van de) straal om het zo maar te zeggen.

Ja ik zie daar wel wat in, maar het ging er mij eigenlijk om dat het nooit goed is. Misschien ben ik de enige die dat zo ervaart hoor op HN, zou kunnen. Maar eerst moest ik harde ongrond hebben en geen schoenen aan doen. Ben dat ook eigenlijk braaf gaan doen en meldde dat ze tegels in stal en voor de stal had (had ze al) en dat ik iedere dag op klinkers ging lopen (ca uurtje). weer niet goed dus ... uurtje per dag is te weinig en tegels konden dus beter puinpaden zijn ... tja zo lust ik er ook wel een paar. Daarbij vond ik hele dakpannen kapot trappen een beetje eng.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:30

Maar genoeg over dakpannen trouwens; ik zal het niet gaan doen en niet aanraden.

Maar dat een hard paadje of stoepje wel heel goed is, daarmee ben ik het volledig eens. Ik zie dat om me heen gebeuren bij (traditioneel) bekapte blootvoetse paardjes ... allemaal krijgen ze redelijk natuurlijke hoeven inmiddels, gewoon door het lopen op beton.
Pony's van de buren komen bijvoorbeeld nooit de uitloop uit, maar hebben zelden hoefsmid nodig en al helemaal geen scheuren of brokkels. Ze hebben de helft van hun uitloop beton en kinderkopjes.

Daarbij kan die shet van mij inmiddels uitstekend uit de voeten hoor, alleen die puinpaden in het bos blijven opletten, al is het maar dat ze niet helemaal lekker staat met haar kleine voetje op zo'n af en toe best wel verhoudingsgewijs groot brok steen.

Groeten
Ingrid (die nu met spoed naar het werk moet hihi).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:58

Citaat:
''Gewoon bekappen'' is het bekappen dan de gewone hoefsmid doet. Hij bekapt dan de hoef en zet er een ijzer onder, of hij bekapt de hoef alsof er een ijzer onder moet.
Het natuurlijk bekappen gaat erom dat je het hoefmechanisme zo goed mogelijk laat werken, en volgens natuurlijk bekappen is de ''gewone'' manier dus niet de goede. Kijk voor meer info op www.hoefnatuurlijk.nl

Clown

Gezellige discussies!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:45

Ben nu op het werk en bedacht me onderweg dat ik hier ook maar binnen ben komen gevallen en wat ga zitten spuien op HN-adviezen.
Wil even bij deze wat "recht" zetten.
Ik heb veel geleerd van HN en PN hoor ondanks alle heisa die daar bij tijd en wijlen was.
Er zitten zeker ook goede mensen op het forum met waardevolle tips Knipoog
Helaas dat mensen zoals "ome Nick" de boel daar verpesten door alles recht te praten wat krom is ... vreselijk; kon ik niet meer tegen eigenlijk.

Overigens wat ik ook ergens gepost heb op een van de laatste topics over NB op bokt, er zijn meerdere manieren van NB; Frans zijn kijk erop is niet de enige.

Wel heeft hij bij tijd en wijlen zelf wel goede tips en ook zijn hele site is wel een van de weinigen die zo uitgebreid is wat het natuurlijk houden van paarden betreft. Ik mag er mensen dus wel graag op wijzen Haha!

Groeten
Ingrid

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:01

Ik ben weer een beetje huiverig waarschijnlijk onterecht maar ja. Toen Kaylee dus dat ongeluk had zeiden zowel de arts die terplekke kwam als toe ik op de kliniek arriveerde dat de wond veroorzaakt was door een paard met achterijzers. Nu komt er a.s. zaterdag een pony bij die bij mijn paard in de paddock komt staan met rondom ijzers Nagelbijten / Gniffelen Nu ben ik er zaterdagmiddag dus niet bij en zit nu toch een beetje in de rats.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:10

Post 1363 op HN : ze hebben er kennelijk allemaal toch van geleerd. Hehe missie geslaagd Vingers aflikken (al denkt Nick natuurlijk dat het door hem komt; volgens mij geeft hij nu tips die ik en meerdere ze eerder hebben gegeven, maar ja verschil moet er wezen gniffel).

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:13

gouda schreef:
Ik ben weer een beetje huiverig waarschijnlijk onterecht maar ja. Toen Kaylee dus dat ongeluk had zeiden zowel de arts die terplekke kwam als toe ik op de kliniek arriveerde dat de wond veroorzaakt was door een paard met achterijzers. Nu komt er a.s. zaterdag een pony bij die bij mijn paard in de paddock komt staan met rondom ijzers Nagelbijten / Gniffelen Nu ben ik er zaterdagmiddag dus niet bij en zit nu toch een beetje in de rats.

Ja kan ik me indenken ... zo'n ijzer kan hard aankomen.
Heb jij een dominant paardje of juist niet?

Er is toch wel iemand anders bij die toezicht houdt? Ik zou sowieso nooit zomaar 2 paarden bij elkaar zetten die elkaar niet kennen zonder toezicht (beslagen of niet).

Groeten
Ingrid

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:29

Ja er zal wel iemand bij zijn dat wel. Alleen toen met haar ongeluk in september was er ook iemand bij tot die weg was 's-ochtends en ik haar om 19.00 uur pas zo aantrof. Vind het zo eng paarden met achterijzers weet nu wat voor lelijke diepe sneeen dat kan opleveren. Mijn merrie is niet echt superdominant. De 5 jarige tinker die ook bij haar in de paddock staat staat boven haar. Ik moet haar er eerst uihalen zeg maar voordat ik kay er uit kan halen. Alleen met spelen doen die 2 wel best ruw (steigeren e.d.) niet gemeen ofzo maar dan bijt ze wel van zich af. Nu ben ik net weer sinds zondag aan het rijden omdat ze een dikke knie heb. Ben zo bang dat ze straks na het weekend straks weer op rust kan. Ben zo huiverig geworden is niet leuk meer. Ga vragen of die pony er niet zondag pas bij kan (wel sneu voor dat beessie maar ja) zodat ik er bij kan zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:49

Lijkt me een logisch verzoek Gouda Lachen

Ik zou het ook prettiger vinden als er een nieuw paard geintroduceerd wordt en je er zelf bij kunt zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:56

Ik zou echt pislink worden als er een nieuw paard in de groep geïntroduceerd wordt zonder dat ik er bij ben....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:59

Margreet schreef:
Ik zou echt pislink worden als er een nieuw paard in de groep geïntroduceerd wordt zonder dat ik er bij ben....

dat gebeurt bij ons gewoon, wordt er gewoon bij gezet, eigenlijk nooit een probleem. Er komt binnenkort bij de ruinen een Fjord bij en bij de merries een Haf, die zetten ze dan als eerste buiten en steeds een paard erbij, ze worden toch stuk voor stuk buiten gezet (daarom kost het ze ook zoveel tijd iedere dag Clown )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:10

Pony's zijn daar misschien toch net wat makkelijker in dan grote warmbloedpaarden....

Punt is een beetje dat Nescio meestal niet degene is die de klappen krijgt, maar hij deelt ze uit.... Hij heeft tot z'n 5e ofzo als hengst in de kudden gelopen, dus hij is gewoon dominant, maar hij spreekt de "paardentaal" prima. Ik zie graag met eigen ogen wat er gebeurt, dat er geen rare verhalen achteraf komen. Er zijn namelijk een aantal mensen die Nescio nogal graag de "schuld" van iets geven, zelfs als hij gewoon met z'n kop aan de grond staat te vreten en daar kan ik niet zo goed tegen.
Hij heeft vorig jaar een draver tegen de grond gewerkt, die moest aardig dichtgenaaid worden, heel vervelend allemaal en Nes had het gedaan. Wat ze er alleen niet bij vertellen is dat die draver al 6 keer in z'n hals gehangen had en dat Nescio een heel duidelijk "sodemieter op!!! Stoom uit je oren " signaal had afgegeven. Maar ja, ex-draverhengst, hele leven afgezonderd geweest, die begreep dat niet en toen vielen er rake klappen...

Aan de andere kant heeft hij vorig jaar een zo ongeveer gedragsgestoorde merrie een heropvoeding gegeven zoals geen mens dat kan en daar knapte dat dier enorm van op, ook tegenover mensen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:18

Margreet schreef:
Pony's zijn daar misschien toch net wat makkelijker in dan grote warmbloedpaarden....

Ik heb een pony die alles uit haar uitloop mept wat haar niet aanstaat. Heb 2x een loge gehad en 2x bonje. Ook in het bos; als een paard kort passeert haalt ze gewoon uit.
Ooit naar Smit hoefschoenen opmeten ... toen ging er een andere pony mee. In de veewagen al een hoop gegil van de mijne steeds en bij Smit ging het fout. Terwijl de mijne stond te wachten met haar pootjes in het gips op het hard worden daarvan, stak die andere pony even haar neus in haar richting (meter er vandaan) en gil en pats ... haalde ze uit, maar wel tegen Gerrit Smit aan ipv tegen die andere pony.

Mijn schoonzus heeft ook hele nare ervaringen met voor het oog rustige fjorden bij elkaar te zetten die elkaar niet kenden. Men dacht dat dat wel kon; ja tot ze weggingen. Toen heeft de andere haar fjord een paar meppen en beten verkocht, waardoor haar paardje een zwelling net achter de schoft opliep. Ze heeft weken niet kunnen rijden en paardje had er ook last van ook.

Pony's kunnen dus ook gehaaid zijn.

Groeten
Ingrid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:20

wat ben ik blij dat ik een sociaal paard heb, hij is met iedereen vriendjes, doet wel eens een greep naar de macht in de groep en incasseert dan de klappen met z'n brede borst.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:00

Het ergste dat ik met Isabella heb meegemaakt is bijna een drama geweest.
Mijn kleine nichtje van 3 jaar kwam naar het paardje kijken. Isabella is wel shet, maar geen kinderpony en ik zag aan haar reactie dat ze die kleine dreumes niet echt geweldig vond. Ik vond dat ik beter de wei kon openzetten, want het kind wilde graag de konijntje aaien die in het midden van mijn uitloop zitten (in een hok). Ik zet de wei open en voor we er erg in hadden rent dat kind mij achterna. Het ging toen heel vliegensvlug; Isabella opende de aanval op het kind en ik kon maar 1 ding doen en dat was schreeuwen; het kind stopte daardoor geschrokken en Isabella die was gaan steigeren sloeg op een paar cm na mis met haar voorhoef.

Ik ben hier toen heel heel maar dan ook heel erg van geschrokken. Had niet gedacht dat mijn paardje tot zoiets in staat kon zijn.

Ze is super lief, maar alleen tegen volwassenen. Heb ooit nog later een ruitertje gehad van 7 jaar. Als zij erop zat was het prima, maar als ze Isa wilde meenemen aan de hand, werd de mijne echt een monster en ging ze slaan en bijten naar die dreumes. Geen kinderpony dus Verdrietig

Gelukkig heb ik geen kinderen.

Groeten
Ingrid

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:48

Oop laat zich altijd wegjagen en meestal gaat dat goed en is ze snel genoeg, soms heeft ze oppervlakkige bijtwonden. Wanneer ik, de zeldzame keren, met iemand meerij, dan moet ik oppassen dat ze of het ene paard niet opwacht om naar achteren uit te halen of haar beletten het paard voor haar niet in de kont of benen te bijten Extreme duivel

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:51

Isapaardje schreef:
Isabella die was gaan steigeren sloeg op een paar cm na mis met haar voorhoef.

En of je dan schrikt. Gelukkig liep het goed af.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:54

Zo wat een vuil gedrag zeg!! Daar ben je nog goed mee weg gekomen, moet je toch niet aan denken dat het raak was geweest... Scheve mond
Je hebt haar toch hopelijk wel heeeel goed duidelijk gemaakt dat dát niet getolereerd wordt?!

Die van mij weet gelukkig dondersgoed dat hij het best mag laten merken als iets 'm niet aanstaat, maar er worden beslist geen mensen aangevallen, nooit! Zo'n grote jongen moet je ook wel heel strak en consequent houden, want wat bij een ander misschien nog schattig is, wordt bij hem heel snel gevaarlijk.
In het begin gaf dat best wel eens wat problemen doordat hij zo dominant is, tot steigerend en kappend tegenover me staan aan toe, maar nu zijn de verhoudingen glashelder en wordt hij steeds liever en aanhankelijker.
Hij moet alleen nog even door hebben dat ik geen paard ben en graag wat zachter aangehaald wil worden *LOL*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:00

en (uiteraard) is het volgende topic met discussie over ijzers/nb ook alweer op slot..... wie volgt.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:08

"Tijdelijk" op slot.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:13

jaja tijdelijk... *haha* en gij geleuft da......

het zal net als LDR en slof een "verboden" onderwerp gaan worden denk ik....

het hele gezeur hier op Bokt doet met in het echte leven ook geen goed, ik hoor al: op internet wordt dat wat jij Morrie aandoet ook al afgekraakt, zie je wel dat het niet goed is die korte hoeven, sla er toch weer ijzers onder, zoals iedereen heeft, doe toch eens normaal Boos!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:29

Het is bepaald geen reclame. Je moet nog sterker in je schoenen staan. Het moet mij wel van het hart, dat mocht omstotelijk worden bewezen/of ik word op een harde manier zelf geconfronteerd met het feit dat natuurlijk bekappen niet te doen is voor een leek (als ik), dan stop ik er direct mee.