Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:42

Elise, wat denken je van een wandeling? Dan toon jij initiatief en wacht je niet tot zij de leiding van je overvalt. En zo kun je ook wat oefenen met jouw persoonlijke ruimte.

Lielle, ben je wel van plan iets van Mark Rashid te gaan lezen? :)

Aanstaande maandag heb ik een proefles werken aan de hand met Spuni en ben erg benieuwd hoe ik de les ervaar met mijn nieuwe visie over partnerschap en het gebruik van druk in mijn achterhoofd.

Wijslander

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:44

En cissie heeft ook een mooi idee!

xxdomiixx, klinkt goed! Wat hebben jullie zoal gedaan tijdens de les? En van wie had je les als ik vragen mag? :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:55

Ik ben enorm voorstander van belonen, maar wel voor een poging om iets te doen, niet voorafgaande aan een poging. En ook dat is niet zwart wit, maar
Citaat:
Ik probeer alles zo leuk mogelijk voor hem te maken.

is voor mij echt volkomen wezensvreemd. En daarom zal ik ook nooit voor een paard kiezen dat geen drive kent. Dat past mij niet, en ik denk dat we elkaar alleen maar ongelukkig maken als ik dat toch zou proberen. En ook dat vind ik partnership.

Pol kent mijn paarden en ik denk dat zij wel kan bevestigen dat die heel veel drive hebben. Haar jonkie ken ik niet, de andere wel en die herken ik volkomen uit haar verhaal.

@Sonja, ik heb Whole heart, whole horse gelezen en heb daarover eerder al wat gezegd, in relatie tot lightness and softness (scherp aan de hulpen vs durchlassigkeit). Maar ik pretendeer niet zijn filosofie zo goed te kennen dat ik van daaruit kan adviseren. Verder ben ik bezig in Journey to softness.

Ik vind het voorbeeld van het vierkant wel briljant. Juist omdat het die grenzen zo tastbaar maakt, voor jou en voor haar.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 15:17

Ook ik zit hoog in energie en mijn pony's zijn daarin 2 uitersten. Hoewel het niet altijd makkelijk is, ben ik ook heel blij met mijn rustige pony. Hij zorgt ervoor dat ik móet stoppen met streven en jakkeren. Hij zet mij in het 'hier en nu' en laat elke keer zien dat het niet gaat om hoeveel je doet, maar om hoe je het doet. De beleving boven de prestatie. Zonder hem zou ik allang doorgeslagen zijn naar mijn perfectionistischt en resultaatgerichte kant, die minder mooi is dan mijn andere.

Ben erg benieuwd wat jij van a journey tot softness vindt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:03

Boeiend, want ik heb dat juist van mijn 'neurootje' geleerd. Die haakt af als ik te gedreven ben, de andere twee die juist de rust zelve zijn, gaan daar helemaal in mee.

Citaat:
Zonder hem zou ik allang doorgeslagen zijn naar mijn perfectionistischt en resultaatgerichte kant, die minder mooi is dan mijn andere.

zou je deze willen toelichten? Als het te persoonlijk is, alle begrip, maar ik vind dit een heel opvallend waardeoordeel.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:07

cissie schreef:
elisedcl schreef:
Ik reageer straks op de andere, nu ik even pauze heb. Voor degen die het verhaal van mij en Cessie volgen, iemand een idee wat ik vanavond kan doen? Ik dacht zelf aan haar even los te laten en gewoon te wachten wat zei wil doen?

Weet niet of jullie al bezig zijn geweest met het terugzetten?
Vermoed haast van wel...gezien het gedrag van je paardje.

Misschien zijn er hindernisbalkjes aanwezig die je mag gebruiken hiervoor?
Je kunt er een paar op de grond leggen zodat er een vierkant ontstaat.
Dit vierkant is jou persoonlijke ruimte....jij staat in het begin net achter 1 van de balken en je paard los in de bak of paddock ( weet niet waar je traint).
Misschien duur het even voordat je paard naar je toe komt...bak is waarschijnlijk ook interessant.

Zodra ze jou kant op komt reageer dan enthousiast en optimistisch...maar zodra ze de balk over Wilt stappen om in jou vierkant te komen zet je haar rustig terug achter de balk.
Als dit lukt kun je de ruimte tussen jou en de balk steeds groter maken.
Dus meer richting het midden van het vierkant en je 'ho tot hier en niet verder' hulp minder fysiek maken.

Wat levert jou paard dit op?
Als je constant in het vierkant blijft niks...en zal de 'lol' er snel vanaf zijn.
Je paard zal geen reden zien om naar het vierkant te komen want ze wordt op afstand gehouden.
Niks aan dus....

Het wordt interessant als je op het juiste moment uit je vierkant komt.
Bijvoorbeeld, je paard reageert positief op je hulp om niet over de balk heen te stappen en in jou vierkant te kruipen.
Dat is een mooi moment om zelf uit je persoonlijke ruimte ( vierkant) te stappen en haar te belonen voor haar reactie.
Een kriebeltje of even in de hemel prijzen.
Je stapt weer terug je vierkant in...dikke kans dat je paard erachteraan komt want misschien wil ze wel meer kriebeltjes of vriendelijke woordjes?
Die kan ze krijgen maar dan zal ze eerst jou persoonlijke ruimte weer moeten respecteren.
Tot die tijd ontvangt ze niks....

Vind het een beetje moeilijk uitleggen zo via typen maar misschien kun je er iets mee...mijn ervaring hiermee is houd het kort en simpel.
Denk aan je Timing en wees duidelijk.
Maar altijd vriendelijk!

Aanvulling: Een leadrope is wel handig om in het begin te gebruiken als versterking van je arm. Dit zodat je haar niet letterlijk terug moet duwen maar de rope kan gebruiken als tool.

Wil ik wel eens proberen... wat als ze totaal geen aandacht heeft voor mij? Is het dan niet vreemd voor haar dat ik haar kom knuffelen, dan wegstap en dat ze dan niet mag volgen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:22

Lielle schreef:
Ik ben enorm voorstander van belonen, maar wel voor een poging om iets te doen, niet voorafgaande aan een poging. En ook dat is niet zwart wit, maar
Citaat:
Ik probeer alles zo leuk mogelijk voor hem te maken.

is voor mij echt volkomen wezensvreemd. En daarom zal ik ook nooit voor een paard kiezen dat geen drive kent. Dat past mij niet, en ik denk dat we elkaar alleen maar ongelukkig maken als ik dat toch zou proberen. En ook dat vind ik partnership.

Pol kent mijn paarden en ik denk dat zij wel kan bevestigen dat die heel veel drive hebben. Haar jonkie ken ik niet, de andere wel en die herken ik volkomen uit haar verhaal.

@Sonja, ik heb Whole heart, whole horse gelezen en heb daarover eerder al wat gezegd, in relatie tot lightness and softness (scherp aan de hulpen vs durchlassigkeit). Maar ik pretendeer niet zijn filosofie zo goed te kennen dat ik van daaruit kan adviseren. Verder ben ik bezig in Journey to softness.

Ik vind het voorbeeld van het vierkant wel briljant. Juist omdat het die grenzen zo tastbaar maakt, voor jou en voor haar.

Ik weet niet juist wat je bedoelt met belonen voor een poging iets te doen?
Maar het lijkt alsof je hier vindt dat we belonen zonder (goede) reden. Kan fout van mij zijn, maar zo komt het momenteel op mij over.

Het vierkant kan volgens mij inderdaad een hulp zijn, maar er is 1 probleempje in mijn ogen. Je gaat de afstand tussen jou en je paard laten variëren (je gaat meer naar het midden van het vierkant). Ik denk dat dit wanneer je het later zonder vierkant wil stellen, een probleem kan vormen. Je hebt dan immers nog steeds geen duidelijke grenzen waarvan het paard weet welke afstand die precies moet houden zolang ze niet in de persoonlijke ruimte mag. Je persoonlijke ruimte is nog altijd niet duidelijk afgemeten.

Verder lijkt het vierkant me zeker een goede hulp als de afstand vast is. Het is niet echt mijn favoriete manier van werken (ik vind het minder leuk dan dat gewoon te leren aan de hand buiten, waar ze die afstand ook snel doorhebben mits je het goed doet). Maar dat is meer persoonlijk. Het kan zeker een goede hulp zijn.

Nog 1 vraagje. Je had het over de persoonlijke ruimte bewaren met het leidtouw in plaats van met je hand. Dit zou minder fysiek zijn. Wat doe je dan precies met dit leidtouw? Ik neem aan dat je het paard er geen tikken mee verkoopt? Want dat zou nog fysieker zijn voor het paard dan gewoon wat druk van de hand.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:34

@Elise:
Wat ik bedoel is dat jou paard in deze de eerste stap maakt, niet jij.
Zij zal het initiatief moeten nemen aan het begin.
Soms duurt dat even omdat ze of afgeleid is of ze snapt het nog niet.
Laat dr maar.....als ze niet komt dan komt ze niet.
Kom ik toch weer even terug op het stukje Mindfulness...voordat je het vierkant in stapt probeer dan een beeld te pakken in je hoofd.
Bijvoorbeeld van je paard die naar je toe komt lopen.
Probeer dat beeld vast te houden terwijl je in het vierkant staat net krap aan naast de balk ( dus niet in het midden).
Ga desnoods zitten als het lang duurt maar denk niet ' kom nou, hallo ik ben hier en ik ben leuk' of iets van die trant.
Blijf bij je beeld.....
Is ontzettend moeilijk ook al klinkt het zo simpel dat is het niet.

Een knuffeltje, aaitje of vriendelijk woord komt pas na haar intentie om jou kant (dus naar het vierkant) op te komen.
ZE ontvangt tot die tijd niks van jou nog geen blik in haar richting...het enige wat ze misschien zou kunnen ontvangen is jou beeld. Het plaatje in je hoofd.

En als er na verloop van tijd niks gebeurd, dus geen toenadering of intensie om...dan is dit de verkeerde oefening voor jullie.
Niet leuk, maar je hebt er ook niks mee 'afgebroken' of iets negatiefs mee gedaan...het werkt gewoon niet.
Dat kan natuurlijk....op naar een andere insteek zou ik dan denken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:36

Lielle schreef:
als beloofd wat bespiegelingen. Ik vind het lasting om op individuele cases te reageren, daarvoor moet ik me wat beter inlezen hier. Maar wel een paar dingen waar ik zelf mee bezig ben de laatste tijd.

Ik weet niet wie het riep maar mindfulness (en yin yoga, een sterk meditatieve variant) vind ik een fantastische aanvulling op de omgang met paarden. Niet doelgericht bezig zijn maar juist richten op het process / de weg ernaartoe is voor mij een hele verandering, maar werkt wel.

Leiderschap is denk ik ook enorm afhankelijk van je eigen persoonlijkheid. Als je in je dagelijks leven snel de leiding neemt, of als (informeel) leider gezien wordt, zal je die rol ook in de omgang met paarden nemen, en natuurlijk andersom. Afhankelijk van het paard waar je mee te maken hebt kan dat tot conflicten leiden. De kunst van een goed leider is zijn is IMO de ander in zijn waarde te laten en daar komt het partnership om de hoek kijken. Persoonlijk geloof ik niet in de leidende rol aan een paard geven, ik geloof wel in een leider die zijn paard als partner beschouwt en dus ruimte en invulling geeft aan zijn/haar 'belangen'. Voorbeeldje: ik accepteer niet dat een paard mij niet bij zijn brokken/voer toelaat, er kunnen altijd redenen zijn waarom ik op dat moment niet wil dat die gegeten worden (koliek, net voor het werk, whatever). Dat betekent niet dat ik standaard mijn paard ga 'pesten' als er gevoerd is, dat is nergens voor nodig.
Net zo goed als dat ik van mijn baas op het werk accepteer dat hij de uiteindelijke zeggenschap over mijn activiteiten heeft en mij daarin bijstuurt (zowel inhoudelijk als 'behavioural') als dat nodig is, ben ik uiteindelijk degene die het voor het zeggen heeft.

Het voorbeeld van Pol met het riviertje vind ik fantastisch. Dat is leiderschap zoals ik het graag zie. Niet doordrammen, wachten op het besluit van je paard maar ook niet accepteren dat er wordt weggelopen voor een besluit.

/wordt aangevuld
voor de liefhbbers, het verhaal van mijn 'once in a lifetime paard' in een topic over RBI
Lielle @ [VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Nog even een vraagje. Wat bedoel je met de leidende rol aan je paard geven? Ik krijg de indruk dat je denkt dat ik (of anderen hier) dat doen? Ik wil je even laten weten dat dit (toch zeker in mijn geval) niet waar is. Als je een voorbeeld hebt waarbij je dit gevoel krijgt oid, dan mag je daar altijd meer uitleg bij vragen. Voor zowat alle tips die ik hier geef kan ik een goede onderbouwing geven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:39

Lielle schreef:
zou je deze willen toelichten? Als het te persoonlijk is, alle begrip, maar ik vind dit een heel opvallend waardeoordeel.

Ik bedoel het zo simpel als het er staat: ik heb een perfectionistische
kant waarin ik kan doorslaan, waardoor het resultaat belangrijker wordt dan de weg ernaartoe. Een tunnelvisie die o.a. voor mijzelf niet prettig is, want dan ga ik ook over mijn eigen grenzen heen. Mijn twee verschillende paardjes houden me wel in balans (waarmee ik niet wil zeggen dat het altijd makkelijk is, dat is het zeer zeker niet).

Verder sluit ik me aan bij Jens, het is ook voor mij niet zo dat ik beloon vóór een poging, of dat ik de leiding afgeef. Tussen je eigen wil opleggen aan het paard en helemaal geen leiding geven zit nog een heel groot gebied. Een samenwerking vinden die tussen deze uitersten in zit, is de uitdaging voor mij.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 31-01-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:43

jensvl schreef:
Maar het lijkt alsof je hier vindt dat we belonen zonder (goede) reden. Kan fout van mij zijn, maar zo komt het momenteel op mij over.

Ik beloon alles wat lijkt op een poging om te doen wat in de richting van mijn doel gaat. Dat probeerde ik te zeggen. En belonen kan zijn wegnemen van druk, met stem of met voer, dat hangt van paard en situatie af. Ik beloon niet al voordat er iets van een poging is geweest, en als je dat begrijpt als belonen zonder reden, dan klopt dat. Maar ik heb niet bedoeld te beweren dat jullie dat doen, wel dat ik daar in zijn algemeenheid geen voorstander van ben. Ik ben ook heel benieuwd of je dit anders ziet.

Het enige wat ik wel moeilijk te begrijpen vind is 'ik prober het zo leuk mogelijk te maken' maar mss is dat door een verkeerde invulling van mijn kant. Als iemand dat dus wil toelichten, heel graag.

Hopelijk ten overvloede, ik bedoel nergens een oordeel uit te spreken, ik probeer alleen te verwoorden op welke manier ik met mijn paarden omga. Ik ben daar enorm mee bezig geweest de afgelopen jaren, heb er veel in geleerd, en juist door het onder woorden te brengen word ik ook bewuster van mijn eigen uitgangspunten.

@Sonja, ik snap wat je bedoelt, want dat doorslaan ken ik. Maar ik vind dat resultaatgerichte zeker niet minder mooi; dat kan het zijn, als je erin te ver gaat, maar dat geldt IMO net zo goed als je zonder stuur en richting maar wat doet, en daarmee inconsequent en onduidelijk wordt. Want dan sla je door de andere kant op. Beide kanten zijn prima, mits in balans. Maar ik begreep uit jouw eerdere bericht dat je het een beter vindt dat het andere en dat bedoelde ik met een waardeoordeel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:47

@Jens:
Ik zie het vierkant als opstap oefening naar later aan de hand dit verder uitbouwen.
Het is niet bedoeld om een vaste afstand te creëren dat klopt.
Maar om later je paard te leren dat jou persoonlijke ruimte per situatie verschild en deze aangegeven wordt door de mens.
Of het nu een armlengte is of enkele meters.....
Wat mijn paard geleerd heeft is het fysieke handje ( het stop teken) of schouder naar voren of juist naar achteren een betekenis heeft...daarin begrijpt ze nu dat dit mijn aanwijzing is om afstand te nemen/te verkleinen of te bewaren.
Ik begrijp dat dit misschien vraagtekens oproept en wellicht een twijfel, vind ik helemaal niet gek.
Het vierkant is slechts een markering om in het begin de intentie te verduidelijken geen doel om naartoe te werken.

De leadrope kan handig zijn om een extra signaal te geven...
Een kleine ronddraaiende beweging met het uiteinde...niet richting het paard, sterker nog nooit richting het paard.
Maar horizontaal gewoon voor je buik bijvoorbeeld om duidelijk te scheppen tussen de ruimte die je bedoeld.
Ik leg het beroerd uit geloof ik....maar probeer aan te geven dat een hulpje is ter verduidelijking.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:48

@ Lielle: ik spreek hier puur voor mezelf. En ook tussen resultaatgericht en doelloos zit een groot gebied. Voor mij gaat het allemaal om balans. Ook met mijn rustige pony heb ik uiteraard doelen, maar de weg naar die doelen toe is voor mij het belangrijkst. Belangrijker dan het resultaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:51

Lielle schreef:
Ik vind longeren helemaal niet stom maar een fantastische aanvulling op mijn training onder het zadel. Ten eerste kan ik zien hoe mijn paard zich beweegt zonder dat ik haar help (of juist in de weg zit), ze wordt er zelfstandiger door, en zeker op de dubbele longe kun je heel fijn werken zonder de extra belasting van het ruitergewicht. Longeren hoeft ook zeker niet saai te zijn, net zo min als dat grondwerk of rijden saai hoeven te zijn. Je kunt alles saai maken, dat is zeker waar.

De discussie over energie vind ik ook boeiend. Ik zit zelf heel hoog in mijn energie, en kan niet goed tegen zowel mensen als paarden die dat niet zijn. Van die paarden die je nergens enthousiast voor krijgt en niets proberen, daar kan ik dus geen geduld voor opbrengen. 'trekken aan een dood paard' is niets voor mij.

En wat Pol zegt, sommige dingen vindt mijn paard mss niet leuk, maar doen we toch gewoon. Ik vind ook niet alles leuk, maar soms hoort het erbij. Ik bedoel niet dat je een paard over zijn grenzen moet jagen (mentaal of fysiek), maar grenzen verleggen is niets mis mee.

@elise, ik ga even terug lezen.

Ik zeg ook niet dat er niets mis mee is. Er is zeker nut aan longeren. De hulpen op grotere afstand aanleren. Verder interesseert het mij niet veel (is persoonlijk voor mij). Maar zolang je bepaalde dingen hebt die je wil bereiken (dus niet het elke keer herhalen van dingen die het paard al lang kent) en op zijn minst jij vindt dit leuk of interessant, is er geen probleem. Als dan de band met je paard goed zit zal het paard dit voor je willen doen, ook al vind het paard dit normaal niet zo leuk. Zolang je het deel dat het paard niet zo leuk vindt niet tot het grootste deel van je training maakt, is dat in mijn ogen geen probleem.

Wat ik meer bedoelde is dat als je paard het longeren kent en dat is alles wat je wil bereiken dat het paard dit kent, waarom zou je dan nog longeren? Als 1 van de partijen (of beide) dit saai vinden en het is gekend, waarom zou je dan de oefeningen die het paard kent blijven herhalen? Waarom zeg ik dit? Omdat ik meermaals mensen ben tegengekomen die zich zo focussen op longeren omdat ze hebben geleerd dat dit regelmatig nodig is om bvb het paard alles goed te laten onthouden (wat flauwekul is, een paard heeft geen enkel probleem met onthouden wat die kent), terwijl ze niet zien dat het paard het gewoon zo saai vindt dat die het niet meer wil, waardoor de persoon nog harder gaat trainen (want het is toch belangrijk dat het paard luistert), waardoor het paard nog meer moet doen wat saai is, en de cirkel is gesloten. Zo'n mensen vraag ik meestal om enkele weken niet meer te longeren en het dan slechts af en toe te doen. Dat is iets dat effectief werkt. Natuurlijk als er dingen zijn die je wil bereiken en op zijn minst jij bent enthousiast, is het iets anders. Dan is er zeker nog nut aan longeren. Maar het voordeel is dat het dan ook helemaal niet zo saai is voor het paard.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:59

Lielle schreef:
jensvl schreef:

Ik beloon alles wat lijkt op een poging om te doen wat in de richting van mijn doel gaat. Dat probeerde ik te zeggen. En belonen kan zijn wegnemen van druk, met stem of met voer, dat hangt van paard en situatie af. Ik beloon niet al voordat er iets van een poging is geweest, en als je dat begrijpt als belonen zonder reden, dan klopt dat. Maar ik heb niet bedoeld te beweren dat jullie dat doen, wel dat ik daar in zijn algemeenheid geen voorstander van ben. Ik ben ook heel benieuwd of je dit anders ziet.

Het enige wat ik wel moeilijk te begrijpen vind is 'ik prober het zo leuk mogelijk te maken' maar mss is dat door een verkeerde invulling van mijn kant. Als iemand dat dus wil toelichten, heel graag.

Hopelijk ten overvloede, ik bedoel nergens een oordeel uit te spreken, ik probeer alleen te verwoorden op welke manier ik met mijn paarden omga. Ik ben daar enorm mee bezig geweest de afgelopen jaren, heb er veel in geleerd, en juist door het onder woorden te brengen word ik ook bewuster van mijn eigen uitgangspunten.

@Sonja, ik snap wat je bedoelt, want dat doorslaan ken ik. Maar ik vind dat resultaatgerichte zeker niet minder mooi; dat kan het zijn, als je erin te ver gaat, maar dat geldt IMO net zo goed als je zonder stuur en richting maar wat doet, en daarmee inconsequent en onduidelijk wordt. Want dan sla je door de andere kant op. Beide kanten zijn prima, mits in balans. Maar ik begreep uit jouw eerdere bericht dat je het een beter vindt dat het andere en dat bedoelde ik met een waardeoordeel.

Geen poging wordt inderdaad niet beloond. Ik weet niet wie dat geschreven heeft 'ik probeer het zo leuk mogelijk te maken', dus dat beantwoorden laat ik aan de persoon in kwestie over.

Doelen zijn zeker ook van belang, maar de tijd in het behalen van die doelen is inferieur aan hoe die doelen behaald worden. Een voorbeeld. Ik had nooit mijn eigen paard (dat eerst op vrijwel geen enkele hulp reageerde), zo ver kunnen krijgen om buiten te kunnen rijden zonder zadel en zonder halster of neckrope als ik geen doelen had gesteld. Dit was langs weides waar veel lekker gras op stond en alles. Ik weet alleen zeker dat ik dat nooit had kunnen bereiken zonder dat het paard me uit zichzelf wilde volgen. Dus doelen zijn belangrijk, maar het partnerschap verkrijgen waarbij het paard je wil volgen is in mijn ogen veel belangrijker omdat je alleen dan tot zo'n dingen in staat bent. Het kost jaren om dat uiteindelijk te kunnen, maar het is de moeite waard.

PS: Ik had wel altijd een halster met leidtouw bij voor noodsituaties. In mijn ogen een must als je buiten gaat rijden. Ik kon dus altijd ingrijpen als dat echt nodig zou zijn.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:00

cissie schreef:
@Jens:
Ik zie het vierkant als opstap oefening naar later aan de hand dit verder uitbouwen.
Het is niet bedoeld om een vaste afstand te creëren dat klopt.
Maar om later je paard te leren dat jou persoonlijke ruimte per situatie verschild en deze aangegeven wordt door de mens.
Of het nu een armlengte is of enkele meters.....
Wat mijn paard geleerd heeft is het fysieke handje ( het stop teken) of schouder naar voren of juist naar achteren een betekenis heeft...daarin begrijpt ze nu dat dit mijn aanwijzing is om afstand te nemen/te verkleinen of te bewaren.
Ik begrijp dat dit misschien vraagtekens oproept en wellicht een twijfel, vind ik helemaal niet gek.
Het vierkant is slechts een markering om in het begin de intentie te verduidelijken geen doel om naartoe te werken.

De leadrope kan handig zijn om een extra signaal te geven...
Een kleine ronddraaiende beweging met het uiteinde...niet richting het paard, sterker nog nooit richting het paard.
Maar horizontaal gewoon voor je buik bijvoorbeeld om duidelijk te scheppen tussen de ruimte die je bedoeld.
Ik leg het beroerd uit geloof ik....maar probeer aan te geven dat een hulpje is ter verduidelijking.

Dat kan ik inderdaad volgen. En op deze manier lijkt me dat ook zeker een nuttig hulpmiddel.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:14

Ik schreef: Ik probeer het zo leuk mogelijk te maken. Ik snap eigenlijk niet wat er niet aan te begrijpen valt :') Ik wil iets van mijn paard, als hij het niet leuk vind dan ga ik het leuk maken zodat hij er wel plezier in heeft en er dus wel energie in wil steken. En dat leuk maken kan op allerlei manieren (afwisseling, nieuwe dingen toevoegen). Hij doet het ook wel als hij het niet leuk vind, maar dan heb ik geen leuk paard.. Dan zie je gewoon al zijn levensvreugde vertrekken, bij wijze van.. En daar beleef ik ook geen plezier aan, ik krijg mijn zin maar mijn paard ziet er ongelukkig uit.
Ik vraag me af wat jij dan verstaat onder: zo leuk mogelijk proberen te maken. EN zoals ik al zei nu vind hij een heleboel dingen wel leuk die hij eerst doodsaai vond. Dan heb ik toch het doel bereikt? Ik krijg "mijn zin" en hij vind het leuk.

@Sonja: Ik had les van Horse Power Life Power. We hebben gewerkt aan overgangen, tempowisselingen en buiging. Van wie heb jij die proefles?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:22

@sonja, ik bedoel het ook niet persoonlijk, maar wat mij verbaast is dat ik uit jouw bericht de indruk krijg dat je jouw ene kant toch beter vindt dan het andere.

@Jens, kan me woord voor woord in je laatste bericht vinden. Doelen geven de richting, niet de tijd. Wb een niet gedane poging belonen, ik heb niet bedoeld te beweren dat iemand dat hier doet, het was een opmerking in zijn algemeenheid om mijn verhaal toe te lichten.

En nog even over dat longeren, ik snap wat je zegt. Maar ik zie longeren ook op een heel andere manier, dan als 'dat moeten ze kunnen', ik zet het in als instrument op weg naar dat doel. Ik wil iets verbeteren en dat kan op veel manieren. In eerste instantie wil je het longeren op zich aanleren (en is het dus een doel), later gebruik je het als trainingsmethode en wordt het een middel. En ook dan kun je werken aan de verfijning van het instrument. Je leert ooit de tafels aan op de lagere school als je begint met rekenen, maar je hoeft niet de rest van je leven 3 * 4 = 12 te blijven oefenen. En als je wiskundige wordt zul je die vaardigheid verder uitwerken dan als je docent Engels bent.
Overigens geloof ik dat je voor een paard alles saai en alles een uitdaging kan maken, de kunst is alleen om te ontdekken hoe.

@domii, ik prober het me concreet voor te stellen, dat is alles. Maar ik krijg de indruk dat ik te abstract word in mijn bijdrages.
/add en nu ik de regel hierboven (alles saai en alles een uitdaging) heb toegevoegd, snap ik mss iets beter wat je bedoelt.

Nogmaals, ik wil niemand aanvallen, nergens zeggen dat mijn weg of visie de juiste is, of meer van dergelijke dingen. Maar ik houd er wel van om zaken ter discussie te stellen en niet zomaar aan te nemen.
Ik heb bedoeld mijn eigen overwegingen en de weg van de afgelopen jaren te delen. ik ben niet direct op zoek naar hulp of advies, maar het verwoorden van mijn ideeen helpt me wel om scherper te worden in mijn manier van denken en werken. Als mijn bijdrages als vervelend of verstorend worden ervaren, hoor ik het graag, want dan trek ik me terug.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:31

xxdomiixx schreef:
Ik schreef: Ik probeer het zo leuk mogelijk te maken. Ik snap eigenlijk niet wat er niet aan te begrijpen valt :') Ik wil iets van mijn paard, als hij het niet leuk vind dan ga ik het leuk maken zodat hij er wel plezier in heeft en er dus wel energie in wil steken. En dat leuk maken kan op allerlei manieren (afwisseling, nieuwe dingen toevoegen). Hij doet het ook wel als hij het niet leuk vind, maar dan heb ik geen leuk paard.. Dan zie je gewoon al zijn levensvreugde vertrekken, bij wijze van.. En daar beleef ik ook geen plezier aan, ik krijg mijn zin maar mijn paard ziet er ongelukkig uit.
Ik vraag me af wat jij dan verstaat onder: zo leuk mogelijk proberen te maken. EN zoals ik al zei nu vind hij een heleboel dingen wel leuk die hij eerst doodsaai vond. Dan heb ik toch het doel bereikt? Ik krijg "mijn zin" en hij vind het leuk.

@Sonja: Ik had les van Horse Power Life Power. We hebben gewerkt aan overgangen, tempowisselingen en buiging. Van wie heb jij die proefles?

Mooi uitgelegd

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:37

Lielle schreef:
@sonja, ik bedoel het ook niet persoonlijk, maar wat mij verbaast is dat ik uit jouw bericht de indruk krijg dat je jouw ene kant toch beter vindt dan het andere.

@Jens, kan me woord voor woord in je laatste bericht vinden. Doelen geven de richting, niet de tijd. Wb een niet gedane poging belonen, ik heb niet bedoeld te beweren dat iemand dat hier doet, het was een opmerking in zijn algemeenheid om mijn verhaal toe te lichten.

En nog even over dat longeren, ik snap wat je zegt. Maar ik zie longeren ook op een heel andere manier, dan als 'dat moeten ze kunnen', ik zet het in als instrument op weg naar dat doel. Ik wil iets verbeteren en dat kan op veel manieren. In eerste instantie wil je het longeren op zich aanleren (en is het dus een doel), later gebruik je het als trainingsmethode en wordt het een middel. En ook dan kun je werken aan de verfijning van het instrument. Je leert ooit de tafels aan op de lagere school als je begint met rekenen, maar je hoeft niet de rest van je leven 3 * 4 = 12 te blijven oefenen. En als je wiskundige wordt zul je die vaardigheid verder uitwerken dan als je docent Engels bent.
Overigens geloof ik dat je voor een paard alles saai en alles een uitdaging kan maken, de kunst is alleen om te ontdekken hoe.

@domii, ik prober het me concreet voor te stellen, dat is alles. Maar ik krijg de indruk dat ik te abstract word in mijn bijdrages.
/add en nu ik de regel hierboven (alles saai en alles een uitdaging) heb toegevoegd, snap ik mss iets beter wat je bedoelt.

Nogmaals, ik wil niemand aanvallen, nergens zeggen dat mijn weg of visie de juiste is, of meer van dergelijke dingen. Maar ik houd er wel van om zaken ter discussie te stellen en niet zomaar aan te nemen.
Ik heb bedoeld mijn eigen overwegingen en de weg van de afgelopen jaren te delen. ik ben niet direct op zoek naar hulp of advies, maar het verwoorden van mijn ideeen helpt me wel om scherper te worden in mijn manier van denken en werken. Als mijn bijdrages als vervelend of verstorend worden ervaren, hoor ik het graag, want dan trek ik me terug.

Zoals jij longeert heb ik er ook geen enkel probleem mee. Ik vind het saai dus leer nieuwe dingen aan op een andere manier. Maar als jij het leuk vindt, ga er dan vooral mee verder. Op die manier denk ik ook niet dat het snel saai wordt voor je paard.

Ik vind zeker niet dat je bijdrages vervelend of verstorend zijn. Anders wel. Daarom ook de vragen en de discussie om een idee te krijgen van hoe jij dingen bekijkt en om duidelijk te maken hoe ik werk. Maar je bent hier zeker welkom om te reageren en te dicussieren. Zo kunnen we meer leren van elkaar. En dat is altijd leuk. Ik dacht enkel even dat je wat vooroordelen had over hoe ik met paarden werk. Maar ik ben blij dat dat niet zo blijkt te zijn.
Maar je bent zeker welkom dus.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:04

Lielle schreef:

Is dat zo gek, dat je de ene eigenschap van jezelf beter vindt dan de andere? :) Mijn perfectionisme brengt voor mij meer nadelen mee dan voordelen in de omgang met paarden, dus dat hoef ik niet te versterken.

Lielle schreef:

Als mijn bijdrages als vervelend of verstorend worden ervaren, hoor ik het graag, want dan trek ik me terug.

Wat mij betreft hoef je jezelf niet terug te trekken, discussie of vragen vanuit een zuivere intentie kunnen alleen maar goede dingen bijdragen lijkt mij. Zo lang het iets te maken heeft met Mark Rashid, is het altijd relevant voor dit topic.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is jouw dressuurachtergrond in combinatie met softness. Je schreef er al eerder iets over en ik ben erg benieuwd hoe softness vanaf het allereerste begin tot uiting komt in de dressuurmatige opleiding van een paard. Kun je daar iets over vertellen, of is dit een te uitgebreide vraag?

@ xxdomiixx, ik zoek jouw instructie eens op! Mijn proefles krijg ik van Tutti Centauri. Edit: oh wauw, die site is wel heel aansprekend. Volg jij het Relax&Ride traject, of was dit een losse les?
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 31-01-17 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:05

Ik sluit mijn aan bij Lielle. Vind het heel interessant om er op deze manier naar te kijken maar kan niet helemaal 'vol gaan' voor deze insteek. Ik zie voor mijzelf de aanpak wel genuanceerder en ik gebruik graag een breder spectrum daar waar mogelijk/ nodig.
De discussie vind ik wel interessant maar als het storend is trek ik mij terug.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:16

@pol13: je hoeft je zeker niet terug te trekken. Zoals Sonja zegt is discussie en het stellen van vragen vanuit zuivere motieven alleen maar goed.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:26

Oh tutti centauri die ken ik :D of naja hun pagina haha en dat spreekt in ieder geval aan. Ik ga inderdaad mee doen met de Relax&Ride Challenge, die is gratis ^^ maar dit was een losse les (proefles maar er zullen er denk ik zeker meer volgen).

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:27

Straks wat bij te lezen blijkbaar... ik ga zometeen het vierkant proberen. Het zal wel met stokken zijn in plaats van balken. Ik ben eens benieuwd... Ik denk dat ze rap haar interesse zal verliezen maar we zullen zien