elisedcl schreef:Ik reageer straks op de andere, nu ik even pauze heb. Voor degen die het verhaal van mij en Cessie volgen, iemand een idee wat ik vanavond kan doen? Ik dacht zelf aan haar even los te laten en gewoon te wachten wat zei wil doen?
Weet niet of jullie al bezig zijn geweest met het terugzetten?
Vermoed haast van wel...gezien het gedrag van je paardje.
Misschien zijn er hindernisbalkjes aanwezig die je mag gebruiken hiervoor?
Je kunt er een paar op de grond leggen zodat er een vierkant ontstaat.
Dit vierkant is jou persoonlijke ruimte....jij staat in het begin net achter 1 van de balken en je paard los in de bak of paddock ( weet niet waar je traint).
Misschien duur het even voordat je paard naar je toe komt...bak is waarschijnlijk ook interessant.
Zodra ze jou kant op komt reageer dan enthousiast en optimistisch...maar zodra ze de balk over Wilt stappen om in jou vierkant te komen zet je haar rustig terug achter de balk.
Als dit lukt kun je de ruimte tussen jou en de balk steeds groter maken.
Dus meer richting het midden van het vierkant en je 'ho tot hier en niet verder' hulp minder fysiek maken.
Wat levert jou paard dit op?
Als je constant in het vierkant blijft niks...en zal de 'lol' er snel vanaf zijn.
Je paard zal geen reden zien om naar het vierkant te komen want ze wordt op afstand gehouden.
Niks aan dus....
Het wordt interessant als je op het juiste moment uit je vierkant komt.
Bijvoorbeeld, je paard reageert positief op je hulp om niet over de balk heen te stappen en in jou vierkant te kruipen.
Dat is een mooi moment om zelf uit je persoonlijke ruimte ( vierkant) te stappen en haar te belonen voor haar reactie.
Een kriebeltje of even in de hemel prijzen.
Je stapt weer terug je vierkant in...dikke kans dat je paard erachteraan komt want misschien wil ze wel meer kriebeltjes of vriendelijke woordjes?
Die kan ze krijgen maar dan zal ze eerst jou persoonlijke ruimte weer moeten respecteren.
Tot die tijd ontvangt ze niks....
Vind het een beetje moeilijk uitleggen zo via typen maar misschien kun je er iets mee...mijn ervaring hiermee is houd het kort en simpel.
Denk aan je Timing en wees duidelijk.
Maar altijd vriendelijk!
Aanvulling: Een leadrope is wel handig om in het begin te gebruiken als versterking van je arm. Dit zodat je haar niet letterlijk terug moet duwen maar de rope kan gebruiken als tool.