[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:16

Wicky schreef:
@ hannahtjuh; Sorry als je je aangevallen voelt, dat ik zeker niet m'n bedoeling. Door over dingen te schrijven en na te denken kan je tot inzichten komen die je anders pas veel later zelf ontdekt.

@ Eliine; Dan verschillen we van mening, maar misschien zit het verschil in de opbouw en de benaming aanleren. Als ik m'n voorwerk goed doe (paard in de juiste mindset, vooroefeningen juist gekozen, gebruik van omgeving en obstakels) dan kan ik nieuwe dingen leren in lichtheid. Dat vind ik fijn (be the ambassador of "yes!"). Als het niet gaat in lichtheid klopt vaak de voorbereiding van mij niet. Dan moet ik terug in m'n opbouw en niet omhoog in m'n fase. Daar fases opbouwen vind ik teveel dwang (dan kom ik in de knoop met "want versus make").

Als het paard meedenkt en licht reageert kan het aanleren heel snel gaan. Soms met twee of drie herhalingen is de vraag duidelijk en dan volgt het experiment vanuit het paard. Daar komt bij mij wel een fase 4 langs, na een hele lichte vraag.

Maar elke situatie is anders, dat maakt het zo fascinerend.

En waarom zou ik mij aangevallen voelen? Ik probeer jou alleen een goede uitleg te geven maar die wil je niet aannemen of je begint over iets anders of over iets wat ik eerder al heb geprobeerd uit te leggen dus vandaar stop ik met de discussie. Ik doe gewoon mijn ding en jij de jouwe :) en ergens heb ik het gevoel dat als we real live bij elkaar zouden staan, kijken en discuseren dat we elkaar prima begrijpen maar zonder beeld en ieder zijn eigen opvatting en beelden wordt het gewoon een beetje moeilijk.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:33

Daar heb je absoluut gelijk in Wicky, het zit m ook in de voorbereiding. Sla je een aantal stappen over en verwacht je dan dat paard het meteen doet en kom je dan met een onterechte fase 4 aanzetten dan ben je verkeerd bezig. Maar ik blijf er inderdaad bij dat je niet heel stellig kunt zeggen dat er nooit een fase 4 langs mag komen in het aanleerproces, of dat dat betekent dat je je geduld verloren hebt. Toevallig heb ik vanmorgen een van dvd's nog eens gekeken van de pathway's. Heel duidelijk te zien hoe Pat ook met een 'groen' paard heel duidelijk door de fases heen gaat in het aanleerproces. Porcupine en yo-yo laat dat mooi zien. Porcupine op de benen, touwtje achter de voorbenen langs, Pat staat voor het paard. Paard moet leren voor druk te wijken ipv ertegenin te hangen. Hij begint met fase 1 maar blijft tegendruk geven en bouwt dat op tót het paard de kleinste beweging naar voren maakt. Geen stress bij beiden, geen verlies van geduld, wél een hele duidelijke fase 4 te zien (Pat hangt met flink wat druk naar achteren). Paard verschuift minimaal gewicht naar voren Pat released. Paard begrijpt de boodschap, Pat is duidelijk geweest met een fase 4 tijdens het aanleren. Pat blij, Paard snapt wat ie moet doen de 2e keer.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:54

Ik ben ook nog altijd bezig me parelli, ondertussen zijn we bezig met zijwaarts zonder hek, achtjes, in stap en draf, heel veel afwisseling in het werk...

De 7 spelletjes zijn het alfabet waar we nu woordjes mee maken en soms hele zinnen :)

Ik heb ondertussen een nieuw zadel dus nemen we de finesse en freestyle mee :) dit gaat ook goed :)

In dit topic vind je enkele foto's van het rijden met touwhalster
[ITP] she's my love...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:34

Vandaag tweede keer stick to me in liberty gedaan (stap en draf). Vorige keer alleen stap maar wel met een experimenteel balkje :+ en het valt me op dat hij echt meters achter mij loopt (vooral in draf, met stap komt hij wel op een bepaald moment weer naast mij). De eerste keer vandaag had ik hem tussen mij en de bakrand, dan zie je ook echt een chagrijnige uitdrukking en wordt dan ook baldadiger in de stick to me (dan is het geen spel meer zeg maar, deed me een beetje denken aan dat filmpje met die vrouw die getrapt werd door haar paard in het gezicht tijdens een parcours). Dus daar was ik maar even mee gestopt en wat anders gedaan want ja moet wel leuk zijn.. Misschien was het puur de squeeze daar maar dan zou dat toch moeten stoppen als je samen van de bakrand af gaat? In ieder geval daarna ging het wel goed (natuurlijk soms lastig te zien als hij achter mij loopt) maar dus wel een aantal meter achter mij. Is dit dan gewoon een kwestie van tijd voordat hij ook in draf naast mij gaat lopen en heeft hij dan nu we dit in liberty doen, ipv online, niet genoeg vertrouwen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:06

Mijn paard is ook chagrijnig in de liberty, niet altijd maar soms wel, dit heeft ze ook in de stal. Bij haar is dit dominantie! En vooral als ik met voedselbeloning werk!

Als ze te chagrijnig wordt stuur ik ze weg op de cirkel of zet ik ze achteruit maar dit doet ze goed in liberty dus ik gebruik zoiets... veel afwisseling!

Ook zeker vriendschapsspel doen in liberty en soms 'gewoon' bij elkaar zijn

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:11

Hij is eigenlijk niet chagrijnig in liberty dit was echt een moment. Hij stond volgens mij al wel de hele dag op de paddock (met stal) dus misschien dat hij daar zo gefrustreerd van was en dacht dat hij bij mij moest blijven ofzo en ik niet sneller ging? xD met voedsel doe ik ook niet belonen inderdaad (heel af en toe als hij wat gemotiveerd moet worden maar dat is eigenlijk bijna nooit). Hij was online ook wel een hittepetitje, maar dat was al vrij snel weer goed.

Had je topic trouwens al gezien :D ben benieuwd naar meer ;) Ik had ook een topic gemaakt met hoe we begonnen en waar we nu zijn
Spoiler:
onderschrift

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:14

xxdomiixx

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:26

Altijd leuk om te zien :) ik hoop deze zomer ook weer mee te kunnen doen met een cursus ofzo

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:05

Vandaag zo leuk gespeeld met Zorro :D Al bij het uit de wei halen en samen richting de bak lopen begon hij al wat meer energie in stap te zetten met de vraag: mogen we draven?? Ja dat mag :') zo grappig.

Figure-8 ook weer na lange tijd gedaan, ik dacht laten we in stap beginnen maar Zorro dacht oooh maar dat ken ik toch al dat deden we altijd in draf: hoppa! Knap van mij he vrouwtje :+

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:17

Het is heel fijn als een paard meedenkt maar je moet wel opletten als hij zelf initiatief begint te nemen in dat geval raak je je leiderschap kwijt...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:23

Daar ben ik mij bewust van. het is niet zo dat hij de figure 8 in 1x deed, daar moest ik hem echt wel bijsturen (steeds voor de pion ipv achter). Maar hij was wel heel trots toen hij het dan eindelijk weer door had. Ik had niet verwacht dat het in draf zou lukken, maar aangezien hij het aanbood dacht ik ach waarom niet als het te moeilijk is dan gaan we terug in stap. Hij neemt het dus niet over maar biedt aan :) en ik allow. Dat verschil kent hij wel (Wanneer wel of niet).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:15

xxdomiixx schreef:
Vandaag tweede keer stick to me in liberty gedaan (stap en draf). Vorige keer alleen stap maar wel met een experimenteel balkje :+ en het valt me op dat hij echt meters achter mij loopt (vooral in draf, met stap komt hij wel op een bepaald moment weer naast mij). De eerste keer vandaag had ik hem tussen mij en de bakrand, dan zie je ook echt een chagrijnige uitdrukking en wordt dan ook baldadiger in de stick to me (dan is het geen spel meer zeg maar, deed me een beetje denken aan dat filmpje met die vrouw die getrapt werd door haar paard in het gezicht tijdens een parcours). Dus daar was ik maar even mee gestopt en wat anders gedaan want ja moet wel leuk zijn.. Misschien was het puur de squeeze daar maar dan zou dat toch moeten stoppen als je samen van de bakrand af gaat? In ieder geval daarna ging het wel goed (natuurlijk soms lastig te zien als hij achter mij loopt) maar dus wel een aantal meter achter mij. Is dit dan gewoon een kwestie van tijd voordat hij ook in draf naast mij gaat lopen en heeft hij dan nu we dit in liberty doen, ipv online, niet genoeg vertrouwen?

Bij mij hielp het om gebruik te maken van het idee de "sweetspot", dus echt belonen voor het op de juiste plaats lopen. Even een kriebeltje in beweging, een oe wat een geweldig paard ben je of even rust. En daarbuiten druk, dus als je teveel achter loopt draai ik me om, kijk achter zone 5, til mijn stick op richting zone 5, leg opbouwende energie achter zone 5. Kom je naar voren en in de "sweetspot", geweldigste paard op aarde! Ga je voorbij de sweetspot, energie voor zone 1 of wiggle (als energie voor zone 1 niet werkt weer terug online), weer terug in de "sweetspot", geweldigste paard op aarde!!!
Ook heeft het geholpen om echt mezelf wat beter in te prenten niet naar mijn paard te kijken, maar waar ik heen ga. Niet alleen niet kijken, maar niet in de gaten houden. Merkte bij mezelf dat ik erg geneigd was het paard erg in de gaten te houden, wat druk is en dus een mindere uitdrukking veroorzaakte.

Ook het buitenom draaien ipv naar het paard toe als ik druk wilde geven om op de juiste plaats te komen heeft veel geholpen. Draaide ik naar ze toe dan blokte ik eigenlijk. Dat gold dus ook voor die aandacht bij ze houden. Als ze bv rechts liepen en mijn aandacht naar rechts ging (richting hun, zelfs zonder naar ze toe te draaien, alleen maar mijn gedachte daar) was dus druk erop leggen.
Dus als hij te ver naar achteren ging me buitenom om te draaien en energie in zone 5 te leggen. Daarna gelijk weer in "neutraal".

Mijn gehele lichaamshouding heb ik aan moeten passen en moet ik nog steeds op letten. Bv hoe ik de stick vasthou, is mijn arm los en ontspannen, hangt die ipv dat ik de stick iets optil en mijn elleboog buig (zelfde met de hand waarin ik het touw heb). Heb ik mijn aandacht op waar ik heen wil ipv bij het paard. Sta ik in de startblokken om in te grijpen, of vertrouw ik erop dat het paard doet wat hij moet doen, heb ik dat positieve plaatje wel in mijn hoofd?

Het zijn hele kleine dingen en het gebeurd nog regelmatig dat ik er even snel langs ga in mijn hoofd en toch weer merk dat ik het niet zo netjes doe als zou moeten. Maar ze maken een wereld van verschil.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:29

Hm ja misschien moet ik inderdaad minder op hem letten. De stick ben ik mij ook bewust van dat ik die optil (Doe ik ook bewust, vind het zo zonde om die over de grond te slepen. Maar op mijn schouder leggen kan dat niet?).

Het stukje van: Ds als hij te ver naar achteren ging me buitenom om te draaien en energie in zone 5 te leggen. Kan ik me geen beeld bij voorstellen hoe dat er uit ziet (welke draaicirkel je maakt Enzo).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:59

xxdomiixx schreef:
Hm ja misschien moet ik inderdaad minder op hem letten. De stick ben ik mij ook bewust van dat ik die optil (Doe ik ook bewust, vind het zo zonde om die over de grond te slepen. Maar op mijn schouder leggen kan dat niet?).

Het stukje van: Ds als hij te ver naar achteren ging me buitenom om te draaien en energie in zone 5 te leggen. Kan ik me geen beeld bij voorstellen hoe dat er uit ziet (welke draaicirkel je maakt Enzo).

Dat "letten" op je paard maakt echt een enorm verschil, dat levert echt "druk" op bij je paard. Het is een mensending om die aandacht erbij te leggen of zelfs te kijken, het is een paardending om dat als "druk" op te vatten (oh nee, dat roofdier focussed op me!). Niet elk paard denkt gelijk dat hij opgegeten gaat worden, maar vat het wel op als druk.

Hoe leg ik dat draaien uit?
Stel, je paard loopt rechts van je. Je kan dan naar rechts draaien, naar binnen (dus richting zijn hoofd), of je kan naar links draaien (buitenom, richting zijn achterhand). Als je naar rechts draait blok je je paard op het moment dat je vooruit zegt, draai je naar links dan laat je de weg open om naar voren te komen.
Stick dus in de buitenhand hebben en buitenom draaien, weg van het paard, richting achterhand (erachter eigenlijk) Stick in de binnenhand levert een "blok" op.
Let op waar je navel (en ogen en schouders en hoofd) heen gaat, gaat die richting de voorhand (voor de drijflijn) dan blok je de weg naar voren. Draai je die naar buiten dan leg je de weg naar voren open.
Maar bedenk je dus dat je aandachtspunt (op je paard letten) naar binnen leggen (volg maar eens je aandachtpunt door je hoofd die kant op te draaien) ook druk leggen voor de drijflijn is. Dus als je paard rechts loopt en je "denkt naar je paard toe" leg je druk voor de drijflijn en blok je.
Snap je het nog? Makkelijker gezegd dan gedaan om dit allemaal niet te doen, maar het maakt echt verschil als je je hiervan bewust wordt.

Wil je afremmen dan draai je wel in naar binnen, leg je dus energie voor de drijflijn.

Op je schouder leggen van de stick en verder heel ontspannen zijn in die arm is beter dan iets van de grond af tillen (wat spanning oplevert in die arm/schouder). Maar gewoon echt aan het eind vasthouden (dus om de bovenkant heen) en geen buiging/spierspanning in je arm werkt het beste. Hangt een beetje van het paard af of hij zaken snel als druk ervaart, daarmee experimenteren kan een oplossing bieden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:28

Ah oke ja ik snap nu hoe je het bedoelt. Doet me een beetje denken aan catching game (focus op de achterhand). Ik zal eens gaan experimenteren :)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:40

Afbeelding

Gisteren een stuk afgezet in de wei, met denzel een klein beetje stick to me gedaan voor het eerst. Spijker had zijn dag niet, dus met hem heb ik niet veel gedaan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:00

Leuk Haf_Sjakie!

Vandaag even gelet op de stick, en niet gelet op mijn paard ;) het werkte enigzins, misschien even wennen? Hij volgde wel heel goed. Ook voor het eerst zijwaarts naar mij toe geprobeerd, schijnbaar de goede vraag gesteld want ik kreeg mijn antwoord :o heel beheerst maar hij vond het wel heel leuk om te doen. En nog wat dingen gedaan, maar alles benoemen is niet echt waardevol :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:38

Interessant hier die discussie over de fases, iets waar ik zelf ook mee worstel :j En waarvan ik het idee heb nooit het fijne te begrijpen. Het is wel zo dat je via de dvd's ed het idee krijgt dat je altijd, bij aanleren, naar fase 4 moet bij niet reageren. Maar volgens mij is dit omdat je in level 1 begint, de 7 games, en dat is gericht op veiligheid. Dit is voor als je zelf nog maar weinig ervaring hebt in het duidelijk zijn naar je paard toe ... en dan kan het wel handig zijn om in het begin snel naar fase 4 door te gaan, om jezelf (en de omgeving) veilig te houden. Of zo zie ik het toch ;)

Als je verder komt in het programma, meer info krijgt, zelf meer ervaringen en mogelijkheden, ga je steeds meer zien dat alles ook anders kan, zelfs het aanleren van dingen. Inderdaad door een goede voorbereiding zoals gezegd, het "set it up for succes"-gedeelte om het zo te noemen. En dan krijg je weer heel andere inzichten en vraag je je af waarom je "vroeger" zoveel die fase 4 gebruikt hebt. Denk dat je het als verschillende leerfases (van jezelf dan) moet bekijken.

Mbt "logge" paarden, ik heb hier ook een mooi type .. geen trekpaard of haflinger, wel een zwaar gebouwde LBI New Forest die niet zou weten waarom die met jou zou meewerken. In het verleden heel tradiotioneel (om het zo te noemen) mee omgegaan, ook door mijzelf. Wat ik daarbij merk is hoe snel je eigenlijk met pakweg fase 3 begint, terwijl je denkt dat het om fase 1 gaat. Ook opvallend is hoe weinig kans je ze geeft want "hij zal toch wel niet reageren, zie hem slapen" en dus heel snel je fases opbouwt, totdat je op een punt komt dat je of héél veel doet, of misschien zelfs vast gaat zitten (want hij reageert zelfs niet op fase 4! -O- ). Ik begin nu steeds meer & meer te merken hoe licht & gevoelig hij eigenlijk is, en hoe weinig hij nodig heeft (het "ze voelen ook een vlieg"-verhaal). Ga je simpel door je fases dan checked hij out, doet hij gewoon niet meer mee. Ga je de alternatieve tour op (zo noem ik het maar even) en zoek je dingen die niet standaard zijn, dan krijg je een heel andere pony. Zo heb ik lang problemen gehad met bv. Porcupine, immers kon ik daar met alle macht tegen duwen (inclusief stick) en hij bewoog niet. Terwijl als je nu met 1 wijsvinger onder zijn halster gaat hij zijn hoofd al naar je toe brengt .. Zelfde met voorwaarts onder het zadel: stem, zit, benen, sporen, zweep .. en nog niet bewegen. Laatste keer gereden zonder hem met de zweep aan te moeten raken en hij ging als een trein..

En hoe heb ik dit geleerd/ontdekt? Door videos van Parelli te bekijken & artikels te lezen. Maar dan niet de level 1/2 standaard DVD's, maar de rest, op internet en (vroeger) via Parelli Connect etc. Daar gaat het om, daar leer je van, daar krijg je alternatieven. En dan ga je er héél anders tegenaan kijken dan wanneer je met level 1 begint.

Dit is toch mijn ervaring ;) Wilde ik even delen :)

Edit; nog een toevoeging .. Doorgaans kreeg ik bij fase 4 wel een reactie maar dit was dan met een uitdrukking van "ik zal maar een stapje doen om van je gezaag af te zijn", en dat was heel duidelijk (heerlijk zo'n duidelijk paard :P ). En dat wil ik ook niet, het gaat mij niet om de reactie, het gaat om de samenwerking. Als je standaard door je fases heen gaat dan krijg je meer "make" dan "want". Kan best wel eens nodig zijn dat je paard iets MOET doen op dat moment, voor de veiligheid, daar ben ik ook heel makkelijk in. Maar daarbuiten heb ik liever de samenwerking, dat mijn paard dingen WIL doen en niet MOET. Worstel ik zelf nog heel erg mee, maar dat is het leerproces, en het wordt steeds beter, stapje voor stapje ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:45

Ik lig al 2 weken ziek in bed :( vandaag naar de arts en moet nog zeker een week rusten, longen klinken niet zuiver en hoest me dan ook een ongeluk

Daarom ging mijn lieve lesgeefster met mijn paard werken :) en heeft ze, om mij toch wat op te vrolijken enkele fotootjes gestuurd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo kreeg ik een virtuele kus van men paard <3

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:24

wat een lief lesgeefmens heb jij, heel veel beterschap!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:48

O! Das lief Kay_kim...heel snel weer beter worden hé!

@[***], ik heb dat gevoel ook, soms betrap ik mezelf van te hoge druk te geven en te weinig geduld te hebben...ook te denken van, zie hem daar nu staan lummelen terwijl ik weet dat hij een zeer gevoelig ventje is 8-)
Ik worstel de laatste tijd veel met dat 'druk' geven...heb in de week een webinar van iemand gevolgd die werkt met zo weinig mogelijk druk om zo een echte vriendschapsband met je paard te krijgen, volgens haar gaat dit niet als je alles met druk doet. Druk geeft volgens haar een valse connectie en discomfort voor het paard.
Los werken is ook haar streefdoel, geen touw als connectie, het paard kan geen keuze maken om van je weg te lopen...wat in de kudde wel kan...wat vinden jullie hiervan?
Ik ben er echt veel mee bezig de laatste tijd, we verplichten onze paarden zoveel...ik vind het heel boeiend, dit...wil ook graag zo aant werk gaan.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:02

Ik vind in liberty werken een mooie check om te kijken hoe de connectie nou eigenlijk echt zit. En ik moet dan echt beter opletten dat ik al zijn signalen wel goed opvang (let ik niet op, dan kan ik bijv. te veel vragen en dan gaat hij weg). Ik wil ook zoveel mogelijk opzadelen in liberty zodat ik hem beter kan peilen, soms moet hij wel vast als er al mensen in de bak rijden (normaal zadel ik dan op in de rijbak en dan dus wel op de poetsplaats). Ik worstel op dit moment heel erg met druk geven bij achterwaarts gaan, dit komt vooral omdat ik zelf gewoon nog geen plaatje heb van wat ik nou precies wil.. Wil ik het actief, wil ik juist de afstand groter hebben of wil ik dat hij het echt helemaal zelf doet. Ik wissel daar constant tussen, voor mij niet fijn en voor paardlief ook niet. Achterwaarts is dan ook iets wat hij niet graag doet en ik vermoed dat dat komt door mijn onduidelijkheid in mijn hoofd (want als ik op een andere manier achterwaarts vraag in een andere zone dan heb ik een duidelijk beeld en dan vind hij het wel heel erg leuk)..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:07

ja, idd xxdomiixx...is toch heerlijk om je paard te kunnen 'lezen' op die vrije manier!
Ik ga het in elk geval meer proberen zo, dan weet je pas of je paard wel echt in je buurt wil zijn = vertrouwen = band

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:15

Van wie was dat webinar als ik vragen mag?

Ik zit met hetzelfde "probleem" :j Lees & kijk ook veel en dan wordt het zo mooi voorgesteld, dat werken zonder druk, maar als je dan bedenkt dat zelfs naar je paard vanop een afstand kijken eigenlijk al druk is (en door sommige paarden al als een immense druk wordt ervaren waardoor ze liefst zo ver mogelijk weg willen ... ).

Alles bevat druk, het is alleen de manier waarop er met die druk naar het paard toe omgegaan wordt. Niet constant die druk verhogen om koste wat het kost je doel te bereiken maar kijken hoe je paard op jou(w aanwijzingen) reageert, jezelf af te vragen waarom er geen reactie komt (of juist wel, een hele andere) en daar dan op inspelen.

En uiteindelijk, op welke manier je dat ook doet .. het komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer: je paard moet jouw & je leiderschap kunnen vertrouwen en zal dan graag dingen voor jou proberen. Verder leeft een paard in het nu (alhoewel ze wel herinneringen hebben natuurlijk) dus zelf ook elke dag opnieuw beginnen om het zo te zeggen ... Niet verwachten wat gisteren goed ging dat dit automatisch vandaag ook zo is, want er kan zoveel anders zijn dan gisteren (wat je als mens de helft van de tijd niet eens merkt) ..

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:30

Ja, ik vind het vooral een discussiepunt want mijn paard zal altijd de 'leider' zijn in groep maar in onze band wil ik de leider zijn...

Als een paard, een ander paard niet in de buurt wil, zal het met zijn staart zwiepen (fase 1), dan zal het dreigen te slaan (fase 2) tot het uiteindelijke slaan (fase 3 of 4)als datzelfde paard steeds dezelfde fout maakt zal je merken dat het ander paard meteen slaat na de 1ste waarschuwing!

Ik werk zo ook, ik was altijd braaf maar door de dominatie, stond ze op den duur te wachten op een fase 2, ik ben maar 1 keer van fase 1 naar 4 gegaan en daaarna reageerde ze terug goed op fase 1.

Ik vind vooral dat je eerst je paard in de 'fout' moet laten gaan voor je een 'hulp' geeft: vb draf op de cirkel, ze dreigt eruit te vallen, wacht dan echt tot ze stapt en geef al niet de hulp als ze nog draaft...

Probeer duidelijk te zijn en niet te micromanegen (durf ik nog wel eens te doen :D)