De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:50

vandaag heb ik Jackie's hoeven van een nieuwe mustang roll voorzien.
van zool en straal ben ik afgebleven. het lijkt wel of ook haar hoeven holler worden.

die van Briolette gaan ook nog goed zo te zien. de "eeltrand" in de toon word minder en ook Moon's hoeven lijken holler te worden.

misschien ligt het ook aan de natte grond? nog iemand dergelijke ervaringen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:59

Ik weet niet of het aan de nattere ondergrond ligt, maar Sugar liep gisteren erg gevoelig. Ik zal morgen eens schoenen aan doen, kijken of het dan over is.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:03

als de voeten week zijn van de natte wei/paddock (de achterkant bedoel ik) kan ik me wel voorstellen dat ze wat gevoeliger over steentjes loopt....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:09

De 'ballen' zijn idd minder hard als anders, dus dat zou maar zo kunnen. Maar de paddock is toch wel vaker nat, dus dan zou ze er ook al eerder last van moeten hebben gehad.

Maar sinds het heg-gebeuren heeft ze wel meer 'vreemde' dingen dus Steffi mag straks even prikken in haar

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:10

heg-gebeuren????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:12

Na een dag werken thuiskomen en zien dat de ligusterheg over een 20 tal meters lang 30 cm hoog en 50 cm breed is kaal gevreten

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:16

F..ck!!! steffi v.d. laarse??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:47

Ja die, ik vermoed dus wat leverproblemen.

De DA schrok zich ook het l*zerus toen hij het afgevreten stuk zag en belde meteen met Utrecht. Die wist hem gerust te stellen omdat het nog winter was en de groei nog niet in de heg zat. Normaliter is 250 gram dus dodelijk omdat de maag/darm-wand dus wegbrand.

Missy heeft een neussonde gehad met 2,5 liter vloeibaar kaarsvet, maar Sugar wou niet , praam omdoen lukte niet en zelfs na een roesje brak ze er nog door heen. Dus maar veel muesli met véél olie gegeven tot het haar strot uitkwam. Ze moesten aan de dunne, maar dat zijn ze nauwelijks geweest.

Dus ik denk dat ik nu de naweëen krijg, maar ik kan ook spoken zien. Niemand kan me vertellen wat te verwachten, dus alles wat 'anders' is doet belletjes rinkelen momenteel.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:58

ben je klaar mee, zeg. heb je al ervaring met steffi??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:08

Kaarsvet? Gaat dat niet stollen.

Heb de hoeven van Oop eens bekeken. Omdat ik nu in het boek bezig ben en naar aanleiding van de afbeelding van Mac, heb ik een denkbeeldige lijn getrokken vanaf iets onder de kroonrand naar beneden. Nu lijken de achterhoeven in een mooie lijn af te lopen, de voorhoeven zijn beiden duidelijk naar beneden toe naar voren gekromd. M.a.w. deze hebben nog een proces te doorlopen, kennelijk liggen de hoefbeentjes niet op de juiste plaats. Is trouwens ook goed aan de onderkant te zien. De voorhoeven zijn nog erg plat. De achterhoeven zijn lang niet zo vlak als in het begin, maar van egaal hol trekken is geen sprake.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:12

goed mustangrollen dus

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:21

Morgen ga ik eens mijn tang proberen. Geen handzaam formaat, dus ben benieuwd .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:35

heb je een nieuwe??

je hoeft het niet met de tang te doen, hoor. pete doet het omdat hij, zoals hij zelf zei, te lui is om te vijlen.

zelf doe ik het altijd zo:

eerst de hoefwand vijlen op ca. 1 mm boven zoolniveau.

daarna de wand schuin wegvijlen in een hoek van 45 graden of meer met de zool, tot aan de witte lijn.

daarna nog steeds vanaf de onderkant de hoefwand rondom op dezelfde dikte vijlen tot in de waterlijn.

daarna van bovenaf nog wat flare verwijderen, c.q. afronden

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:44

Ik heb er net een aangeschaft, had er dus geen een. Ik ben niet te lui om te vijlen, maar misschien gaat het nu sneller, dus minder last van mijn rug erna. Ik vijl vanaf het begin alleen van onderen af. Elk weekend is zij aan de beurt. En sinds kort doe ik een dag de steunsels wegvijlen met een halfronde vijl, de dag erop doe ik de hoefwanden. Soms klaagt mijn rug al zonder dat ik gevijld heb .

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:49

over rugpijn kan ik ook een liedje meezingen. vanmorgen heb ik in de badkuip een verkeerde beweging gemaakt en kon zowat niet meer overeind komen. in de loop van de dag ging het weer .
goed genoeg om een setje hoeven te doen en twee paarden te rijden

succes met de tang.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:00

Dank je wel

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:39

over ruggen gesproken,.... ik wil een hoefbokje... zeurt: *eejee wanneer maak je er nou eentje voor me?*

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:51

Dat vind ik altijd nog moeilijk: een goede mustang roll maken. Ik laat altijd keurig een beetje hoefwand staan, maar als ik dan klaar ben met rollen merk ik dat bijna al mijn hoefwand kwijt ben. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik dat kan voorkomen ... Ik ben nu aan het experimenteren met meer van bovenaf doen en minder van onder. Dat LIJKT op zich beter te gaan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:40

Ben ik weer . Wanneer de mustangroll mag doorlopen tot de witte lijn, dan is het eigenlijk logisch dat er geen hoefwand meer over blijft van onderenaf gezien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:05

Ook weer een berichtje van mij: ik maak de mustangrol ook altijd vanaf de bovenkant. eigenlijk door de hoefwand zo goed als recht naar beneden te vijlen, tot aan net voor de witte lijn, vervolgens maak ik dat stuk rond door er verticaal overheen te vijlen (met de hoefwand mee dus) en als laatste werk ik hem van de onderkant af nog een beetje bij.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:02

opala schreef:
Ben ik weer . Wanneer de mustangroll mag doorlopen tot de witte lijn, dan is het eigenlijk logisch dat er geen hoefwand meer over blijft van onderenaf gezien.

klopt in principe. in mijn geval is het zo dat dan de witte lijn net een beetje hoger ligt dan de zool. de hoefwand vijl ik schuin weg en vijl dan horizontaal met de hoefwand mee tot bijna aan de witte lijn, die dan nog steeds een heel klein beetje hoger is dan de rest.

heb vandaag de hoeven weer bekeken. zijn allemaal nog mooi hol en behalve bij Jackie die ik net gedaan heb kan ik wel weer gaan vijlen, zo hard groeien ze.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:03

angela88 schreef:
Ook weer een berichtje van mij: ik maak de mustangrol ook altijd vanaf de bovenkant. eigenlijk door de hoefwand zo goed als recht naar beneden te vijlen, tot aan net voor de witte lijn, vervolgens maak ik dat stuk rond door er verticaal overheen te vijlen (met de hoefwand mee dus) en als laatste werk ik hem van de onderkant af nog een beetje bij.

zo doen we allemaal op ons eigen manier eigenlijk hetzelfde

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 22:49

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:45

heb ik al gedaan.....

het stuk land naast mijn paardenweiland is "natuurland". staat er ook vol van. laatst heb ik twee zakken vol van de rotzooi uit mijn weiland getrokken.

vorig jaar hebben ze op het land ernaast wel de uitgezaaide bomen eruit gerukt omdat het een moerasnatuurgebied moet worden. de JKK heeft geen aandacht gekregen. grrrrrr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:17

Nee geen ervaring met Steffi, maar wel veel goede evrhalen gehoord. Dus ik (en de paarden) gaan eropen minded aan beginnen

Ik ben even de naam van het kaarsvet kwijt, maar dit is de medische variant, die stolt niet.

Vannacht de eerste mug gehoord dus dat wordt de klamboe uit de kast halen Ik haat die beesten en doe geen oog meer dicht als ik er eenmaal een gehoord heb.

@Jackie: ik heb gister een paard gezien die stond bij een voorbeen kaarsrecht op de botten, maar als je onder de hoef keek was de ene hoefwand duidelijk hoger als de ander. Scheelde echt 2 cm !!

Krijg je een probleem als je dit recht zou gaan maken. Beestje is al op leeftijd.