De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:47

Anouar15 schreef:
Volgens mij is Anouar ook een nieuwe straal aan het maken, het lijkt net of er een nieuwe onder zit, er zijn dus twee lagen. Ik laat het lekker zitten.

zou ik ook doen. tegen de tijd dat de ouwe er los bijhangt kun je hem eraf halen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:53

Citaat:
In fact it is well known that horses with decreased insulin sensitivity have a very high risk factor for laminitis; there is simply not enough understanding within the horse-owning public as to why? Dr. Philip Johnson writes: “There is a very strong association between the development of obesity, metabolic syndrome and the risk of developing laminitis. Commonly, at initial veterinary examination, there already exists both physical and radiographic evidence of long-standing laminitis in these horses although reputable and credible owners and managers report that there have been no prior signs of laminitis or any obvious explanation. In these horses, visible changes that are commonly attributable to laminitis (including prominent growth lines, palmar divergence of growth lines, and a convex sole) may be evident in the absence of laminitic pain or any history of laminitis or lameness.”

dit is uit pete ramey's artikel over laminitis

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:54

@Antheman: dat ziet er gaaf uit zo door het bos! Mooie wei ook, trouwens. Leuke Ijsco's!

Paarden zijn net bomen, die hebben ook van die groeiringen. Lee's nieuwe hoefgroei wil ook weer een heel andere kant op ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:56

@jackie: insulineproblemen ... twee dingen denk ik? Te suikerrijke voeding of ouderdomsdiabetes (Cushing?) ...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:59

Citaat:
The real problem is that we are taking animals that evolved to thrive on sparse desert rangelands, and are forcing them to try to survive in a “donut factory”. This is why the “desert breeds” carry a higher risk factor for problems processing sugars and thus for laminitis. I know this because I have watched many “hopeless” cases thrive, when their diet was changed to a simpler and more natural mixed-grass hay diet, and the bulk of the sugars and fructan-rich, lush grasses and grains taken away.

dit is uit hetzelfde artikel....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:02

"donut factory"
Ja, die voeding blijft ook een hekel punt ...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:03

Ik vind de stralen eigelijk heel nat nu, hij staat de hele dag in het land en dat is nu heel nat. Moet ik daar nog iets aan doen? Van de hoefsmid moest ik altijd teren als ze nat waren. Maar is dat goed of niet? Ze stinken niet ofzo, maar zijn zo zacht.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:05

Nee hoor, gewoon afblijven.
Tenzij de wei echt blank staat natuurlijk. Dan zou ik zorgen dat je paard iig een deel van de dag droog kan staan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:06

Hij kan alleen droog staan in de stal, maar dat vind ik niet goed voor hem. Dan maar hopen dat het weer snel beter wordt (is ook wel eens tijd aan het worden)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:08

Mac schreef:
@jackie: insulineproblemen ... twee dingen denk ik? Te suikerrijke voeding of ouderdomsdiabetes (Cushing?) ...

paarden met cushing's disease zijn vaak ook insulineresistent, vandaar dat cushing's en hoefbevangenheid vaak samen gaan.

ik voer Briolette en Eros "Hormonize" (vitex agnus castus). Eros vanwege zijn 20 jaar en grote kans op cushing's syndroom en Briolette vanwege haar beminnelijke charakter die er met sprongen op vooruit is gegaan. Eros zijn figuur is beter geworden en hij was dit jaar de eerste die door zijn wintervacht heen was.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:16

Citaat:
Although researchers are still figuring out all the reasons why; we know for a fact that carbohydrate overload weakens the hoof to horse attachment. What happens next depends on the mechanics already in place. If the walls are excessively long and the coffin bone is not receiving natural support through the thick, callused sole of the horse, the weight of the horse simply drops toward the ground, creating coffin bone rotation or distal displacement (sinking). The lower coffin bone position (relative to the hoof capsule) causes a “flat foot” or a bulging sole, with the apex of the frog lacking depth within a solar dome. Most professionals consider this to be a very sudden thing, but it usually happens over time, long before anyone notices a problem. Routine rasping of this growing bulge (read undermining the coffin bone or thinning the sole and overexposing the corium) is usually what actually brings the problem to a horribly painful head for the horse; not the laminitis that has been constantly affecting the horse for years.

....ook van Pete. uit hetzelfde artikel.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:24

Citaat:
Keep in mind that that destruction of the lamellar bond can happen without clinical signs of laminitis. It happens from “top to bottom”, and takes a full growth cycle to grow out in the best of circumstances. If a horse has a dietary insult every spring, when the grass fructans heavily increase and every fall because of acorns or crab apples, the hooves may appear to be constantly suffering from fungal invasion or “white line disease”.

alweer Pete. ik kan het niet laten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:24

En ik begrijp er geen donder van, ik kan geen engels

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:29

sorry meid. het komt erop neer dat hoefbevangenheid en overgewicht samen gaan en dat de meeste paarden waar acute hoefbevangenheid bij gekonstateerd word allang door verkeerde voeding afbraak van de witte lijn gehad hebben.

ze hebben dan white line disease, platte zolen, of zelfs een bobbelin de zool, die dan ook nog weleens wegekapt word waardoor de zool te dun word en de situatie eskaleerd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:32

Dank je, nu snap ik het

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:40

@Isapaardje:
Citaat:
Hoof boots with thick foam insoles added, are very useful for providing enough comfort and protection for exercising the foundered horse while allowing excellent trim mechanics, and tape-on pads are a better choice when protection is needed during turnout. Stall rest is undesirable if a rehabilitative trim is well applied. If you set up proper mechanics with the coffin bone in a natural position (relative to the ground) and relieve the damaged laminae from stress, every step will cause a bit of well connected new growth.

@vrije vertaling voorAnouar:
na correct bekappen kun je het paard in kwestie met hoefschoenen en dikke inlegzolen beweging geven en daardoor word dan goede hoefgroei bevorderd. stalrust is niet gewenst als de hoeven goed bekapt zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:19

Jeannine schreef:
Ja...maar als ik hoefschoenen heb , kan ik net zo goed in de berm rijden dus. En dat kan hier makkelijk hoor. Je hebt hele brede bermen. Het gaat er mij om dat hij nog steeds niet lekker loopt op asfalt. In de berm loopt ie super. Misschien moet ik meer geduld hebben en gewoon langere stukken met hem stappen over asfalt. Zodat hij eelt kan kweken...

Inmiddels is mijn ervaring helaas dat eeltkweken niet zonder meer gaat lukken ... sterker nog, juist door regelmatig gebruik van hoefschoenen had ze wel eelt op de hoef gekregen ... de hoef had zichtzelf hersteld.
Door nu weer zonder schoenen te gaan rijden is dat eeltweggelopen en jawel ... weer de oude problemen gekregen.

Er zal ook wel een voedingsprobleem bij zitten, maar dat kan bij jou paard net zo goed zijn ... dus ik adviseer niemand meer met een gevoelig paard om maar domweg op asfalt te blijven lopen omdat dit volgens het principe natuurlijk bekappen nou eenmaal hoort ...

Ben ik zelf goed van genezen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:25

jackie schreef:
sorry meid. het komt erop neer dat hoefbevangenheid en overgewicht samen gaan en dat de meeste paarden waar acute hoefbevangenheid bij gekonstateerd word allang door verkeerde voeding afbraak van de witte lijn gehad hebben.

ze hebben dan white line disease, platte zolen, of zelfs een bobbelin de zool, die dan ook nog weleens wegekapt word waardoor de zool te dun word en de situatie eskaleerd.

Ook namens mij bedankt ... kan ook geen engels, maar heb wel je stukjes geprint en laat die door mijn man vertalen.

Van die insuline was mij inmiddels ook bekend. Als de pony "suikerziekte" zou hebben en ik zet haar dan op een grasveld dat eigenlijk 1 grote suikerklont is dan is dit vragen om moeilijkheden.

Helemaal mee eens. Maar ik denk dat het bij Isabella niet zo zeer aan het korte gras ligt, maar wel aan het te veel krijgen. Beetje van dit, nog een beetje van dat, ach ze vind het zo lekker en uiteindelijk te weinig laten werken omdat ze al weer een tijdje gevoelig en stijf liep. Kwartje viel nog niet, maar nu dus plotseling wel.

Ben ook wel blij dat er bloed is afgenomen. Dan weet ik straks meer met waarden en gehalten ....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:30

jackie schreef:
....ook van Pete. uit hetzelfde artikel.

Haha dat artikel wilde ik gisteren gaan printen ... snel stop gezet ... bleken 96 pagina's te zijn en om dit dan 's avonds aan mijn man te geven om even door te lezen en volledig voor me te vertalen ... zal hij niet blij mee zijn geweest

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:50

de laminitis artikel is MAAR 16 van de 96 paginas. heb het namelijk ook uitgeprint zonder in de gaten te hebben hoe veel het was.......

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:24

Haha, de inktpatroonfabrikanten zullen blij zijn met ons
Maar ik moet zeggen: die artikelen zijn SUPER!! Ik heb ze braaf online gelezen . Kan ik op en neer flipperen als mijn hoofd vol raakt .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:25

jackie schreef:
Jackie, mijn 6jarige merrie is nooit beslagen geweest en haar stralen voor zijn smal. dat komt door verkeerd bekappen in het verleden. wist ik veel. had regelmatig de tradtionele hoefsmid op het erf. die kappen aan de voorkant teveel weg en laten de hielen te hoog....zucht!

En zijn ze nu dan wel breder geworden?

Jeannine: welke cursus heb je gevolgd?

AM: eerste indruk van je nieuwe stek is goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:01

hello everyone!!

Ik baal ervan dat ik geen computer meer heb, ik kan amper bokken waardeloos is dat. Over een week ga ik naar Baarle Nassau ik heb een weblog aangemaakt. Ik hoop dat ik er daar aan toe kom om er af en toe wat in te schrijven volgens Smurf heb je amper tijd voor eten en slapen hahaha

http://jileeflang.mijneigenweblog.nl

Voel je niet verplicht maar ik heb die weblog ipv een eigen topicje op bokt. Leek me handiger dit!!

He mensen heel veel liefs van Arabesk en mij! Blijf bekappen en tot over een tijdje! (drie maanden ofzo)

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:30

Jeetje.. pluk het topic van pagina 3......

Vorige week woensdag zou Bram de Lange komen maar aangezien meneer 2 uur te laat was en ik geen geduld had ben ik weggegaan. Dag erna een nieuwe afspraak gemaakt en gisteren is ie geweest (foto's houden jullie tegoed )

Nu heeft ie een paar dingen gedaan en gezegd die totaal nieuw voor me zijn... hier een paar voorbeelden:

- volgens hem kan een paard wat op de foto HKO 4 had in een tijd veranderen in HKO 2. Want een paard heeft net als een mens een zelfherstellend lichaam.
Ik zit zo'n 25 jaar in de paarden maar hier heb ik echt nooooit van gehoord.. jullie?

- Hij heeft Sam netjes bekapt alleen haalde hij niets van de zool af en dat is ook totaal nieuw voor me. Hij laat gewoon de oude zool zitten, want dat slijt wel of brokkelt er zelf wel af.. herkennen jullie dit?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:33

Ja en ja.
HKO kan wel herstellen, mits er natuurlijk geen blijvende schade is aan de pees of het bot.
De zool herstelt zich idd ook gewoon door het gebruik. Ongewenste materie slijt hierdoor vanzelf af. Dood kruimelig materiaal kun je wel verwijderen. Dan krijg je een beter idee van de eigenlijke zool.