De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:06

haha wat een "leuke" stalling heb je gevonden ... weet je zeker dat je daar wilt blijven? De omgeving klinkt erg goed, maar de rest ...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:11

Isapaardje schreef:
haha wat een "leuke" stalling heb je gevonden ... weet je zeker dat je daar wilt blijven? De omgeving klinkt erg goed, maar de rest ...

Ach, gewoon een beetje wennen aan elkaar.
En ik kom voor mijn paarden hoor

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:12

Sugarmiss schreef:
Sugar is 's winters wel eens uitgemaakt voor een IJsco

Hahaha, dus toch een HEEL aparte kruizing ja!
Maar met jou kan ik praten Klein verschilletje

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:14

Anouar15 schreef:
Gewat?

samengeknepen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:14

Overigens schijnt de kruising Quarter x IJsco best leuk uit te pakken.
In Rosworld-Drente lopen er een paar rond en die zien er niet verkeerd uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:49

Sugarmiss schreef:

Ken je Kaya?
Kruizing Tennessee Walker x Ijslander
Geweldig beest!

En ik heb vroegah ook wel eens aan die grote ijscoos gedacht: hoe heten ze ook al weer, in Dtl kruizen ze die dingen, geen Freiberger , maar het lijkt er wel op, qua naam bedoel ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:08

Antheman schreef:
En echt ongelofelijk. De wei ligt midden in het bos, aan het ruiterpad. En àl die Ijscoos staan op ijzers
Ik ga daar uiteraard over in discussie. Over het wáárom is dit het enige wat ik eruit kreeg:
Dan hoor je de tölt beter!
En de gangen mogen niet verpest worden ,dus zonder ijzer staat de hoef niet goed .

ehmmm....tuurlijk...logisch
Ant, ik hoop dat je het bekapevangelie toch nog een beetje kunt verkondigen daar

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:11

Kinke kreeg haar enting vanmiddag, gelijk ff een praatje met de DA gemaakt over hoefijzers. Hij was het volledig met me eens dat ijzers slecht zijn, begon te strooien met termen als hoefmechanisme, verzenen, hoefwand etc
Hij vond ook dat je met tijd en inzet veel dingen kon herstellen ipv er direct maar een ijzer onder te timmeren. Heb hem nog even verteld over de straal als groei indicator etc. en opbouwen op het harde (dus ook een beetje evangelie praatje, haha).
Hij had Kinke niet meer gezien sinds maart vorig jaar toen ze hoefbevangen was en hij vond dat haar hoeven er erg goed uitzien

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:27

@Anouar: die hoeven zijn een stuk verbeterd zeg, sinds dat traditioneel bekappen! Grappig ook hoe je aan de voeten precies ziet dat er ergens in het paard een probleem zit, in jouw geval rechts voor. De stralen zijn idd nog een beetje nauw, maar dat trekt vast nog bij.

@IP: Lee's voeten zien er momenteel niet veel anders uit, ben ik bang ... zoals ik zei: het blijft schipperen met die voetjes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:16

Kinke schreef:
Kinke kreeg haar enting vanmiddag, gelijk ff een praatje met de DA gemaakt over hoefijzers. Hij was het volledig met me eens dat ijzers slecht zijn, begon te strooien met termen als hoefmechanisme, verzenen, hoefwand etc
Hij vond ook dat je met tijd en inzet veel dingen kon herstellen ipv er direct maar een ijzer onder te timmeren. Heb hem nog even verteld over de straal als groei indicator etc. en opbouwen op het harde (dus ook een beetje evangelie praatje, haha).
Hij had Kinke niet meer gezien sinds maart vorig jaar toen ze hoefbevangen was en hij vond dat haar hoeven er erg goed uitzien

Haha leuk is dat he die verandering.
De dierenarts die ik gisteren had vond wel de toon vrij kort, maar dat de straal de grond raakte of zelfs wat langer was dan de wand vond ze geen probleem. Ze vond ook de schoenen leuk en heeft er nog naar staan kijken en informatie gevraagd en zo. Ze was het er ook mee eens dat ijzers slecht zijn.

Maar eh, ik heb de laatste dagen nogal wat traditionele hoevenboeken doorgelezen en dat staat er eigenlijk altijd in. Maar dan eronder staan dan de voordelen van een ijzer genoemd (soms te dom voor woorden), die allen voordelig zijn voor de ruiter en dan de nadelen ernaast (die allemaal nadelig zijn voor het paard)

Moet je een menboek nemen ... zelfde verhaal en dan dat je niet zonder ijzers kunt mennen. Hoewel ik genezen ben inmiddels van op blote voeten mennen .. .da's wel weer waar

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:11

opala schreef:
Rechtsvoor lijkt idd heel anders van vorm. Ziet er goed uit. Je ziet dat er nog overgroeid steunsel aan het weggroeien is. Bij mijn paardje zien de stralen achter er ook veel beter uit. Een smallere hoef heeft een smallere straal .

nee, een smalle hoef is een dwanghoef door de te smalle straal. een normale voorhoef hoord rond te zijn.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:14

opala schreef:
De ijzers verklaren de smalle stralen. Opala had al een tijd geen ijzers, maar had/heeft wel erg hoge hielen. Bij een achterbeen van haar klapt een hoef altijd naar binnen, het lijkt of het gewricht niet stevig in elkaar zit.

Jackie, mijn 6jarige merrie is nooit beslagen geweest en haar stralen voor zijn smal. dat komt door verkeerd bekappen in het verleden. wist ik veel. had regelmatig de tradtionele hoefsmid op het erf. die kappen aan de voorkant teveel weg en laten de hielen te hoog....zucht!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:18

Isapaardje schreef:
Afbeeldingk

Nou lang leve het digitale tijdperk

Hierbij een foto van Isabella's hoef gemaakt direct na de bekapping van afgelopen vrijdag (links voor).
Wat te zien is is een rood kruis ... dat zit niet standaard in de hoef, dat heb ik erin gezet om de plek aan te geven waar ze gevoelig reageerde op druk van de visiteertang van de DA ....

Verder zie je dat de witte lijn wat los zit van de wand ... volgens KF heeft ze op die plek vermoedelijk een te lange wand gehad een keertje.

Ik heb het hoefjes kennelijk wat scheef vast, want de hielen lijken zo ongelijk ... is niet geloof ik , maar ga ik zo meteen toch een controleren.

zo te zien is hij aardig bezig geweest aan de zool. misschien te dun gesneden. een die plek vind ik wel apart om er gevoelig op te reageren.
die visiteertang vind ik een martelwerktuig. als je maar hard genoeg knijpt doet het altijd wel zeer.

kun je misschien een foto van haar hoeven vanaf de zijkant nemen?? fotoapparat daarbij op de grond zetten??

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:23

Antheman schreef:
Sugarmiss schreef:

Ken je Kaya?
Kruizing Tennessee Walker x Ijslander
Geweldig beest!

En ik heb vroegah ook wel eens aan die grote ijscoos gedacht: hoe heten ze ook al weer, in Dtl kruizen ze die dingen, geen Freiberger , maar het lijkt er wel op, qua naam bedoel ik.

Aegidienbergers. Kruising Paso en Ijslander.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:22

Hoi Allemaal...
Ik zal eerlijk toegeven dat ik zo nu en dan jullie topic doorlees.... Want ik ben ook erg geinteresseerd in NB...
Ik ken jullie topic via Arabesk. Door haar ben ik ook verslaafd geraakt aan hoeven.... En al zo erg dat je bij ieder paard die je tegenkomt zijn of haar hoeven bestudeerd.
Ik heb zelf een arabiertje van vier en die bekap ik nu zelf ong. drie kwart jaar. Hij heeft nog nooit op ijzers gestaan.
Nu is het zo dat waar ik sta , ze helemaal niet met hoeven bezig zijn. Ze hebben er heel wat tinkers en friezen staan en die hoeven zien er bij de meesten gewoon niet uit. Echt vreselijk!!!
Dus ik sta er een beetje alleen voor. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Kan niet effe om controle vragen of hulp of een mening. En daarom twijfel ik af en toe of ik er goed aan doe om het zelf te doen.
Alhoewel ik er van overtuigd ben dat je volgens mijn op deze manier niet zoveel kunt verpesten. Het enige wat ik doe is de hoefwand terug veilen, de steunsel wegsnijden en met een mustangrol alles netjes rondveilen.(aan de zool en straal kom ik niet) Meer niet... Ik vind het er zelf netjes uitzien. Het enige wat ik vind is dat de zool zo laag zit, voornamelijk voor. Het is echt gewoon plat en raakt er volgens mij het asfalt mee.
Ze zeggen dat het vanzelf hol moet trekken. Maar dat wil nog niet erg gebeuren.

Nog iets waar ik last van heb....Wanneer ik naarZhivago's voorbenen kijk, loopt hij voor mijn gevoel altijd onregelmatig.
Zal dat zijn omdat ik er zo mee bezig ben of....pfff. Heb het trouwens ook wanneer ik naar andere paarden kijk.....
O,ja en dat gevoelig lopen over asfalt gaat ook nog lang niet vooruit. Hij wil altijd het liefst in de berm lopen. Zodra je over het asfalt gaat, loopt hij superkort en langzaam. En wanneer er grintjes liggen loopt hij super op eieren...

Gelukkig ben ik niet de enige die zich hierover onzeker voelt. Ik hoop dat ik af en toe op dit topic wat kwijt kan ....
Het is gewoon fijn om meerdere meningen te horen...ja toch...

Alvast bedankt...
Groetjes Jeannine

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:53

Hoi Jeaninne,

Dat gevoelig lopen op asfalt lijkt me niet prettig! Ik zou een hoefschoen overwegen!

We hebben hier net geleerd vanuit een clinic die Pete Ramey heeft gegeven, dat gevoelige voeten sneller toonlanden. Precies wat we niet willen! We willen dat die hoeven via de hiel landen! Zolang het zeer doet voor een paard, zou hij niet hiellanden. Met een schoen verlicht je de pijn, en heb je dus meer kans dat de hiel wordt gebruikt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:54

Citaat:

Aegidienbergers. Kruising Paso en Ijslander.

Ja, die bedoel ik!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:25

Ja...maar als ik hoefschoenen heb , kan ik net zo goed in de berm rijden dus. En dat kan hier makkelijk hoor. Je hebt hele brede bermen. Het gaat er mij om dat hij nog steeds niet lekker loopt op asfalt. In de berm loopt ie super. Misschien moet ik meer geduld hebben en gewoon langere stukken met hem stappen over asfalt. Zodat hij eelt kan kweken...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:32

Een tijdje leek de ene voorhoef breder te worden. Maar dat was ineens over, toen was hij weer smal. Kan je daar verder nog wat aan doen? Ik probeer de hielen zo laag mogelijk te houden en snij de de steunsels bij en al die andere standaart dingen als vijlen enzo. En hij loopt heerlijk op harde weg of grindpaden, het maakt hem geen donder uit.
De steunsels zijn nog wel iets overgroeid, maar ik haal steeds iets meer weg, niet in een keer alles. De steunsels waren eerst over de hele zool gegroeid in een punt tegen elkaar in.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:36

vandaag heb ik onder andere Briolette's voeten weer onder handen genomen. sinds de laatste vijlbeurt van 14 dagen geleden zijn haar hoeven iets holler geworden en is van de "eeltring" alleen bij de toon nog een heel klein stukje over.

ook heeft ze haar straal geheel vernieuwd. bij de laatste vijlbeurt heb ik in de achterste hoefhelft een losse flap ervan eraf kunnen halen. de rest heeft ze zelf gedaan.

pete zijn megamustangroll begint dus vruchten af te werpen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:37

@Jeannine: het kan ook zijn dat je de hoef eenvoudigweg te kort maakt. Die fout maak ik ook nog steeds (blonT he ) doordat ik de mustang roll soms een beetje verkeerd inschat. Dan lopen ze in de wei wel ok, maar op het harde niet. Ik heb bij mijn oudste merrie, Lee, gemerkt dat haar zool meteen plat wordt als ik haar te kort bekap en dat doet natuurlijk pijn.

Lee is ook typisch zo'n paard waarbij elke mm telt. Haar hielen moet ik langer laten dan je in eerste instantie zou denken nav de zool. Dat komt omdat haar stralen nog niet zijn wat ze zouden moeten zijn. Daar kan ze dus nog niet echt op lopen (al gaat dat wel al een stuk beter) dus gaat ze op haar tenen landen. De beste strategie met haar is: een maand lang mijn ogen sluiten en haar hoeven op zijn beloop laten. Vervolgens heel kritisch de hoeven bekijken en heel conservatief bekappen/vijlen.

Als je bij een bekapbeurt rondom de hoef een even lang stuk wand kunt weghalen, dan is de hoef (en het paard) in balans.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:41

jackie schreef:
sinds de laatste vijlbeurt van 14 dagen geleden zijn haar hoeven iets holler geworden

!!

Dat van die stralen herken ik ook! Lee begint nu eindelijk echt stralen te kijgen in haar voorvoeten. Deze zijn overigens wit. Ik heb altijd gedacht dat ze zwart waren Kun je nagaan hoe die er altijd uit hebben gezien

Anouar: als je paard goed loopt en over allerlei verschillende ondergronden stiefelt lijkt het mij dat je goed bezig bent!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:43

Volgens mij is Anouar ook een nieuwe straal aan het maken, het lijkt net of er een nieuwe onder zit, er zijn dus twee lagen. Ik laat het lekker zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:43

Zo, wat plaatjes van de verhuizing.

Moeders heeft er zin in Màn , wat een nattigheid.
Afbeelding

Zo nat ,dat het een mistige foto is geworden!
Afbeelding

Kennismaken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en de wei, met veel bomen..
Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:46

het begin is er. Briolette heeft nu ongeveer 3 cm goede hoefgroei. daaronder een ring, 1cm goed en daaronder een ring en verder is het nog een zooitje.