De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:49

Almost every domestic horse I have seen has compromised hooves due to an unnatural diet. Cindy Sullivan said it the best I have heard, “What you pour in the top, comes out the bottom.”

Dus eh ... toch te rijk voer gehad ... worteltje, appeltje, sneetje brood, klein emmertje gras, nog wat hooi en stro, nog wat kort gras, en maar verwennen, handje muesli mee gescoord van een paardenbeurs, pas zandwegkuur aangelengd met zemelenpap, handje brokjes, half pavo koekje ....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:52

Ja ik kan mij wel indenken dat je het af en toe niet meer weet. Door alle, en soms tegenstrijdige, informatie die beschikbaar is, wordt je onzekerheid nog eens vergroot.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:01

Isapaardje schreef:
ze moet nogal wat werk verzetten om een handje vol gras naar binnen te krijgen.
Zou dat nu zoveel kwaad kunnen????

Tsja ... het is een onderwerp dat ook op de Ramey clinic naar voren kan. Het beste is natuurlijk een compacte zandpaddock (dus geen mul zand!) met onbeperkt hooi (ook een uitdaging met dat kl*re JKK!). Verder niks. Ook geen appeltje of worteltje. Ramey zei dat als je je er lekker bij voelt om je paard af en toe een snack te voeren, je dan gewoon af en toe een heel klein stukje kan geven. Paarden denken nl. niet in hoeveelheden. Die zandkoliek is idd problematisch. Een schraal stukje lijkt mij dan beter. Het paard moet idd veel bij elkaar scharrelen om wat binnen te krijgen. Als je daarnaast hooi bijvoert in de wei, lijkt het mij dat het paard eieren voor zijn geld zal kiezen en voornamelijk het hooi zal eten ipv die arbeidsintensieve stompjes. Maar dat is speculatie hoor. Zeker weten doe ik het niet. Ik denk trouwens dat je wel een héle grote wei wilt hebben willen je paarden nooit hun toevlucht nemen tot fructaanrijke stompjes ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:44

Mac schreef:
Ik denk trouwens dat je wel een héle grote wei wilt hebben willen je paarden nooit hun toevlucht nemen tot fructaanrijke stompjes ...

Ja daar had ik ook al aan gedacht. Al zou ik nu de wei "dicht"laten dan heb ik misschien over 2 maanden pas dat 7 cm hoge gras wat dan fructaan arm zou zijn ... en dan??
Daar ga ik haar echt niet onbeperkt in zetten. Dus eerst half uurtje een paar meter, die worden dan tot de grond toe afgevreten en zijn dus weer fructaan rijk. Ze zal over die paar meter naar het volgende stukje moeten, als dat langere op is, gaat ze ook weer aan die stompjes verder ....

Iedereen heeft wel zo'n wei waar kort en lang gras staat. Onbeperkt lang gras maakt ze moddervet, zeker een shetlander want daar zit weer veel meer ander spul in wat ze niet mag.

Ik hoorde pas ook dat er onverteerbare eiwitten zitten in het wat langere groeiende gras en dat zit niet in uitgebloeide stengels, want die bevatten verteerbare eiwitten. Stel nu dat ze een eiwit allergie heeft en dat niet kan afbreken of afvoeren ... dan kan ik wel voor fructaanarm gaan, maar heeft ze kennelijk een ander mankement ...

Ik begin dat nl. steeds meer en meer te vermoeden.

Vandaar dat zo mailen op oa een forum toch wel erg nuttig is. Je wordt toch op andere ideeen gebracht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:46

Oh ja daarbij zei een DA ooit (toen nog niet veel over fructaan bekend was) dat je een pony beter 24 uur op kort gras kunt zetten met hooi erbij omdat ze dan alleen wat gras knabbelen als tijdverdrijf en tegen verveling, dan een uurtje per dag op dat korte gras, omdat ze dan ook dat ene uur volop blijven vreten want het is zo lekker. In dat ene uur krijgen ze dan ook "ineens" te veel verkeerde stoffen binnen, als dat ze dat verdelen over de hele dag.
Zit ook wat in ... .... en nogmaals, ze kreeg toch wel een beetje te veel van het goede.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:57

Mac schreef:
Kinke: is er echt sprake van vering, of landt het paard op de teen en "klapt" het daarna door naar achter? Dan laatste lijkt me niet onwaarschijnlijk, gezien de vorm van de voet ...

pffff...daar vraag je me wat....ik heb echt geen idee. Toen het me opviel had ik nog niet zo'n "hoevenafwijking" En ik denk dat het wel even kan duren voor ik haar weer in draf rond zie gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:01

jackie schreef:
als de hielen te hoog zijn krijgt het hoefkatrolgebied inderdaad bij iedere stap een geweldige opdonder. paard lande waarschijnlijk op de toon en dan klapt de hoef neer waardoor de buigpees een geweldige ruk te verduren krijgt.geen wonder. volgens dr. james rooney is dit de oorzaak van hielpijn en hoefkatrolontsteking.

en van die stijle voet kan ik zonder röntgenfoto wel zien hoe ver het hoefbeen verzakt is. duurt wel even maar als het goed gedaan word hoeft het paard niet in de frikandellen.

jammer alleen dat het eerst weer bijna zover moest komen voordat hij op blote voeten mag.

Dat ze op de toon landde lijkt me ook waarschijnlijk. Ik vind eigenlijk dat haar hoefsmid een prutser was, enige wat ie deed was ijzers eronder timmeren en als ze dan weer eens een hoefzweer had de boel openmaken en ontsmetten...dat is de afgelopen 2 jaar erg vaak gebeurd. Je gaat je dan toch afvragen wat er mis is in die hoef???
Inderdaad..jammer dat het zover moest komen, maar in dit geval beter laat dan nooit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:37

Ik heb ook weer eens foto's gemaakt:
http://img61.imageshack.us/img61/4827/27juli20053fw.jpg
Ze zijn een beetje scheef enzo (de foto's) dus denk niet dat de ene hoef veel groter is dan de ander Dat komt door de foto's.

De achterhoeven hebben mooie dikke stralen, maar bij de voorhoeven wil dat nog niet zo lukken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:49

Rechtsvoor lijkt idd heel anders van vorm. Ziet er goed uit. Je ziet dat er nog overgroeid steunsel aan het weggroeien is. Bij mijn paardje zien de stralen achter er ook veel beter uit. Een smallere hoef heeft een smallere straal .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:52

Voor heeft hij ijzers gehad, achter niet. Zo zie je mooi wat ijzers met hoeven doen. Rechtsvoor is een beetje een probleemvoetje, die laat hij vaak slepen over de weg en daardoor slijt hij scheef af. In draf doet hij het niet, dus nu probeer ik zoveel mogelijk te draven over de weg

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:06

De ijzers verklaren de smalle stralen. Opala had al een tijd geen ijzers, maar had/heeft wel erg hoge hielen. Bij een achterbeen van haar klapt een hoef altijd naar binnen, het lijkt of het gewricht niet stevig in elkaar zit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:13

Anouar heeft wel een heel ritueel ondergaan voor de foto's hoor. Eerst hoeven uitkrabben, toen door het witte zand lopen om ze mooi schoon te krijgen, toen weer uitkrabben om het zand er weer af te halen en toen door de plassen lopen. Maar ze zijn nu mooi wit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:21

Afbeeldingk

Nou lang leve het digitale tijdperk

Hierbij een foto van Isabella's hoef gemaakt direct na de bekapping van afgelopen vrijdag (links voor).
Wat te zien is is een rood kruis ... dat zit niet standaard in de hoef, dat heb ik erin gezet om de plek aan te geven waar ze gevoelig reageerde op druk van de visiteertang van de DA ....

Verder zie je dat de witte lijn wat los zit van de wand ... volgens KF heeft ze op die plek vermoedelijk een te lange wand gehad een keertje.

Ik heb het hoefjes kennelijk wat scheef vast, want de hielen lijken zo ongelijk ... is niet geloof ik , maar ga ik zo meteen toch een controleren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:23

Bij Anouar is de straal veel langer, heeft dat nog een reden? Die zit bijna bij de witte lijn

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:36

IP: Is op diezelfde plaats ook de zool gebold???

Opala heeft ook ongelijke hielen.

Eén voordeel van regenachtig weer, dat je de onderkant van de hoef zo goed kunt inspecteren, voor de rest alleen maar nadelen

Ik heb begrepen dat hoe langer de straal is, hoe beter, maar het zal wel ook met hoefvorm en ras enz. te maken hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:46

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:56

opala schreef:
IP: Is op diezelfde plaats ook de zool gebold???

Nee, maar haar hoefjes zijn sinds enkele maanden niet meer zo mooi hol als ze in de winter waren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:58

Anouar15 schreef:
Ik heb ook weer eens foto's gemaakt:
http://img61.imageshack.us/img61/4827/27juli20053fw.jpg
Ze zijn een beetje scheef enzo (de foto's) dus denk niet dat de ene hoef veel groter is dan de ander Dat komt door de foto's.

De achterhoeven hebben mooie dikke stralen, maar bij de voorhoeven wil dat nog niet zo lukken.

Mooie zool, maar wat zijn die hoeven gecontraheerd!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:13

Gewat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:14

Nou, de heren zijn verhuisd hoor.

Vanmorgen in de stromende regen alles in de autoos gepropd.
Ernaar toe rijden ging zeer voorspoedig. Ondertussen zou moeders de heren van de wei trekken en toonbaar maken.

Toen we aankwamen, stond Merrit dus nog doodleuk op de wei Menneer weet nl al een paar weken dat we gaan verhuizen en daar had hij klaar blijkelijk geen zin in.

Met zijn 3en hadden we hem heel snel en toen hebben we Mer opgetuigd en Andor gezadeld.En toen op pad, het was iets minder hard gaan regenen, maar Mèn, wat een zooi overal. Stalgenoot verbood ons bijna te gaan rijden, om dat ze zo nat waren.

De bosrit ging zalig! Debra reed met Andor voorop en Merrit rende daar met de wagen achter aan. Heerlijk hobbelen. Moeders gedroeg zich als een echte groom, als we een stevige bocht , of een hellinkje ofzo hadden, dan sprong ze achterop de wagen heen en weer om de wagen in balans te houden. Deed ze supergoed!

Ik had nog nooit echt dwars door het bos gemend, deed meestal rondje over het asfalt, rondom Slot Zeist of Zeist in, om te pinnen

Maar t ging heerlijk!
Gelukkig zijn ze "plas¨proof" Want we moesten stevig door de plassen rijden.

Aangekomen heb ik ze in de bak gezet en daar kwam direct de eerste Ijsco merrie op af scheuren. Ze moesten natuurlijk eerst neuzen.
Na een half uur heb ik ze bij elkaar gezet en er gebeurde dus helemaal niets!! Na een poos haalde iemand haar ruin eruit en ging rijden. De merrie die er net 2 weeken was, zag haar kans schoon en ging Andor uitdagen; keihard erop af rennen en dan lekker meppen.
Andor liep weg.

Na een uurtje kwamen 2 ijscoos de wei in, die waren uit rijden geweest.
Eentje daarvan ging achter Andor aan. Merrit moest ook meedoen. Dus alles in volle galop door de wei. Merrit had zijn oren erop en zijn staart flink in de lucht, dus volgens mij was t wel mooi!

Vanavond maar weer even kijken hoeveel schaafwonden erin gesmeerd moeten worden.

En echt ongelofelijk. De wei ligt midden in het bos, aan het ruiterpad. En àl die Ijscoos staan op ijzers
Ik ga daar uiteraard over in discussie. Over het wáárom is dit het enige wat ik eruit kreeg:
Dan hoor je de tölt beter!
En de gangen mogen niet verpest worden ,dus zonder ijzer staat de hoef niet goed .

Goed,. en toen moest ik mijn kin weer omhoog duwen.

Mijn paarden waren natuurlijk VEEL EN VEEL te vet. Ze zijn ook wel erg stevig hoor! En het was idd belachelijk dat die GROTE paarden de wei inkwamen, die liepen tenslotte alles kapot. JAJA, en wat dacht je van de ijzers onder je eigen IJsco????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:39

Zo te horen ligt er nog een mooie roeping voor je daar

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:44

Sugarmiss schreef:
Zo te horen ligt er nog een mooie roeping voor je daar

Nee ,dank je! HEEL apart volk daar.

Laat iedereen maar lekker in zijn waarde. En wie t laatst lacht......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:48

[quote="Antheman"]Nee ,dank je! HEEL apart volk daar.["quote]En het zijn nog geeneens westernrijders. Kun je nagaan als je die 2 gaat kruisen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:54

Sugarmiss schreef:
Antheman schreef:
Nee ,dank je! HEEL apart volk daar.["quote]En het zijn nog geeneens westernrijders. Kun je nagaan als je die 2 gaat kruisen

Vertel?? Quarter ingeruild voor een ijsco?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:05

Sugar is 's winters wel eens uitgemaakt voor een IJsco